Gå til innhold

Sheltie oppdretter?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ulven skrev (På 29.10.2025 den 8.22):

Start med å luke ut de som ikke HD-røngter. En del oppdrettere argumenterer med at sheltien er liten så den får ikke problemer av hd, men det er bare tull. 

AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 11.52):

Nå slo jeg opp en tilfeldighet hund i en annen rase, men tenkte det kunne være greit å vise hvordan litt av det ser ut. Derfor har jeg også klattet bort navnet på hund og eier. 

Du får opp informasjon om at denne hunden, som i dette tilfellet er moren til valpekullet, er sjekket for HD, AD, og at den er øyelyst, både når, hvor, og resultatet. HD-indexen er rett over 100, altså rett over gjennomsnittet for rasen. 

På det siste bildet slo jeg opp ene hannhunden litt ut i slekten. Her kan man se antall valper etter den, og prosentvis resultater på hans valper som er røntget. 

Det er i grunn litt spennende når man setter seg inn i det :)

IMG_20251030_113701.jpg

IMG_20251030_113850.jpg

IMG_20251030_113959.jpg

Anonymkode: 6a051...2da

Dette var kompliserte greier for ferskinger gitt 😅 Men jeg ser at det ene oppdrettet jeg vurderer ikke HD-sjekker hundene, samt at noen søsken av moren til kullet har diverse øyesykdommer. Det er også 5 komma noe noe % på innavl. Er dette røde flagg, eller noe man må regne med på en så populær rase? Dette kullet tror jeg nærmer seg 0% innavl dog, for faren til kullet har ikke blitt brukt i avl i Norge før.. 

Anonymkode: d07e0...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var kompliserte greier for ferskinger gitt 😅 Men jeg ser at det ene oppdrettet jeg vurderer ikke HD-sjekker hundene, samt at noen søsken av moren til kullet har diverse øyesykdommer. Det er også 5 komma noe noe % på innavl. Er dette røde flagg, eller noe man må regne med på en så populær rase? Dette kullet tror jeg nærmer seg 0% innavl dog, for faren til kullet har ikke blitt brukt i avl i Norge før.. 

Denne ble anonym med et uhell, men det er altså meg 🤓

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også 5 komma noe noe % på innavl. Er dette røde flagg, eller noe man må regne med på en så populær rase?

5% er litt mer enn ønsket etter min mening. Som du selv sier er sheltie's en populær rase så høy innavlsgrad bør være lett å unngå. Den skal helst ligge under 6,25% i forhold til NKK sine regler. Men mtp at de heller ikke sjekker for HD/AD ville jeg styrt unna. Dette er en av de, hvis ikke den mest populære tingen man sjekker for når man avler på hunder.

Anonymkode: d1373...7ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hvor vanlig det er med HD for rasen, jeg ser at det ikke er et rasekrav, men jeg ville ikke kjøpt fra noen som ikke tester i dag. Jeg kan dessverre ingenting om øyesykdommer, men det går an å ta en telefon til forsikringsselskapet og høre om det endrer noe mtp hva du eventuelt får dekket dersom det trenger behandling. Ser at Norsk Shetland Sheepdog Klubb har en oversikt over sykdommer knyttet til rasen, der stod det litt om ulike øyesykdommer.

Og dogweb er ikke så komplisert, kort oppsummert så går vi for øyelyst uten funn, AD 0, HD A eller B, og hd-index over 100 🙂 hd C (påvist) og nedover styrer jeg unna. 

Anonymkode: 6a051...2da

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 19.37):

Hvem bryr seg? Det er INGEN som dømmer folk som oppriktig spør om informasjon om raser/oppdrettere?

Anonymkode: d1373...7ab

Jo, jeg ble saksøkt av en oppdretter 😂👍🏼

Anonymkode: 5c5ad...c21

Skrevet

Jeg skjønner godt at du spør anonymt her inne. Det er mye rart å finne blant oppdrettere dessverre, og alle viser et glansbilde og presenterer seg som seriøse. F.eks. i den saken som var angående et sted som har holdt på med mentaltesting, der er det oppdretter som presenterer seg så stikk motsatt enn det som er sannheten - men ingen tørr å si i mot offentlig😬 Ingen bør kjøpe valp der for å si det sånn……

Anonymkode: 360fc...73f

Skrevet
StriLenke skrev (17 timer siden):

Denne ble anonym med et uhell, men det er altså meg 🤓

Jeg hadde ikke kjøpt valp fra denne oppdretteren. Å HD-røngte er minste minimum for avl etter min mening. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...