StriLenke Skrevet 26. oktober 2025 #1 Skrevet 26. oktober 2025 Noen som kan tipse om oppdrettere av Sheltie gjerne fra Trondheim og nordover, men andre kan også nevner. Skal i hovedsak være familiehund i hus med barn fra 3 år og oppover, med turer i fjell og mark, sverigeferier, hverdagslydighet og litt agility. Vi har erfaring med hund, men ikke rasen fra før.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #2 Skrevet 26. oktober 2025 Det ligger en liste på raseklubben sin side Anonymkode: 650b5...5ce
StriLenke Skrevet 26. oktober 2025 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det ligger en liste på raseklubben sin side Anonymkode: 650b5...5ce Ja, jeg finner oversikter over oppdrettere, men om de er trygge og til å stole på er ikke godt å vite.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #4 Skrevet 26. oktober 2025 Spør heller i en facebook gruppe for rasen. Spør om hvilke oppdrettere folk anbefaler, man får nesten alltid svar fra folk som har kjøpt hund fra x og y oppdretter. Anonymkode: d1373...7ab
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #5 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spør heller i en facebook gruppe for rasen. Spør om hvilke oppdrettere folk anbefaler, man får nesten alltid svar fra folk som har kjøpt hund fra x og y oppdretter. Anonymkode: d1373...7ab Da risikerer man å bli offer for kjennskap og vennskap. Her kan man være anonym, lettere å få folk i tale da gjerne, selv om man aldri kan vite hensikten bak. Ville gjort begge deler. Anonymkode: 6a051...2da 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #6 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da risikerer man å bli offer for kjennskap og vennskap. Her kan man være anonym, lettere å få folk i tale da gjerne, selv om man aldri kan vite hensikten bak. Ville gjort begge deler. Anonymkode: 6a051...2da Hvem bryr seg? Det er INGEN som dømmer folk som oppriktig spør om informasjon om raser/oppdrettere? Anonymkode: d1373...7ab
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #7 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 19.37): Hvem bryr seg? Det er INGEN som dømmer folk som oppriktig spør om informasjon om raser/oppdrettere? Anonymkode: d1373...7ab Jeg har nå sjekket opp noen facebooksiden, og fellesnevneren er å ikke snakke negativt om andre oppdrett. Forståelig nok, egentlig, men man kan ikke engang være kritisk. Da kommer man ikke langt. Hundeforumet er også dødt som i graven, så for oss som står utenfor fellesskapet som tilhører rasen så står vi på bar bakke og må nesten bare ta sjanser og satse på det beste. Satse på at oppdretteren er ærlig og flink, og håpe at hundene sosialisere slik de sier osv. Anonymkode: d07e0...60b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #8 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nå sjekket opp noen facebooksiden, og fellesnevneren er å ikke snakke negativt om andre oppdrett. Forståelig nok, egentlig, men man kan ikke engang være kritisk. Da kommer man ikke langt. Hundeforumet er også dødt som i graven, så for oss som står utenfor fellesskapet som tilhører rasen så står vi på bar bakke og må nesten bare ta sjanser og satse på det beste. Satse på at oppdretteren er ærlig og flink, og håpe at hundene sosialisere slik de sier osv. Anonymkode: d07e0...60b Man skal jo ikke spørre om hvilke oppdrettere man ikke skal gå til, det er det omtrent ingen grupper som tillater. Du kan heller spørre/snakke privat med noen som har en hund fra et oppdrett du mener det skurrer litt hos, eller noen som kanskje vet litt mer om de forskjellige oppdretterne. Målet med en sånn regel er å ikke henge ut noen offentlig. ''Hei! Jeg har sett en del på denne rasen og vurderer den som neste hund og jeg lurer på om noen kan anbefale seriøse og pålitelige oppdrettere?'' Jeg har sett mange spørre på akkuratt denne måten, og ser flere kommentarer (5-20+) der folk deler bilder + erfaringer (mtp gemytt) med sin hund fra x og y oppdrett (forskjellige raser). Ut i fra svarene du får må du selv gå inn på dogweb og sjekke ut helse og utstillings resultater osv på stamtavlene til de forskjellige hundene som har hatt avkom. Og de fleste seriøse oppdretterne har referanser som du også kan prate med. Anonymkode: d1373...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #9 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har nå sjekket opp noen facebooksiden, og fellesnevneren er å ikke snakke negativt om andre oppdrett. Forståelig nok, egentlig, men man kan ikke engang være kritisk. Da kommer man ikke langt. Hundeforumet er også dødt som i graven, så for oss som står utenfor fellesskapet som tilhører rasen så står vi på bar bakke og må nesten bare ta sjanser og satse på det beste. Satse på at oppdretteren er ærlig og flink, og håpe at hundene sosialisere slik de sier osv. Anonymkode: d07e0...60b Nå var det en annen rase, men jeg spurte en hundetrener om de kjente til noen gode oppdrettere. I tillegg har jeg snakket med folk som har byttet til en annen rase, de er gjerne mer pratsomme, synes jeg. Det er også en gruppe som heter noe sånt som 'hunder med kroniske sykdommer' eller i den duren. Sjekket den mtp sykdom. Når det gjelder sosialisering, så følger jeg flere oppdrettere i sosiale medier, og de fleste legger ut en del om hverdagen til valpene, så man får en pekepinn der på hvordan de vokser opp. Hadde vært så mye enklere om oppdretterne hadde vært en egen kategori under legelisten.no 😅 Anonymkode: 6a051...2da 1
StriLenke Skrevet 28. oktober 2025 Forfatter #10 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå var det en annen rase, men jeg spurte en hundetrener om de kjente til noen gode oppdrettere. I tillegg har jeg snakket med folk som har byttet til en annen rase, de er gjerne mer pratsomme, synes jeg. Det er også en gruppe som heter noe sånt som 'hunder med kroniske sykdommer' eller i den duren. Sjekket den mtp sykdom. Når det gjelder sosialisering, så følger jeg flere oppdrettere i sosiale medier, og de fleste legger ut en del om hverdagen til valpene, så man får en pekepinn der på hvordan de vokser opp. Hadde vært så mye enklere om oppdretterne hadde vært en egen kategori under legelisten.no 😅 Anonymkode: 6a051...2da Takk for gode tips! Har du et eller to ekstra på å luke ut de som ikke nødvendigvis sosialiserer valpene godt (nok)? Ja, absolutt! NKK og raseklubbene oppdateres jo heller sjeldent, og da er man like langt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #11 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Man skal jo ikke spørre om hvilke oppdrettere man ikke skal gå til, det er det omtrent ingen grupper som tillater. Du kan heller spørre/snakke privat med noen som har en hund fra et oppdrett du mener det skurrer litt hos, eller noen som kanskje vet litt mer om de forskjellige oppdretterne. Målet med en sånn regel er å ikke henge ut noen offentlig. ''Hei! Jeg har sett en del på denne rasen og vurderer den som neste hund og jeg lurer på om noen kan anbefale seriøse og pålitelige oppdrettere?'' Jeg har sett mange spørre på akkuratt denne måten, og ser flere kommentarer (5-20+) der folk deler bilder + erfaringer (mtp gemytt) med sin hund fra x og y oppdrett (forskjellige raser). Ut i fra svarene du får må du selv gå inn på dogweb og sjekke ut helse og utstillings resultater osv på stamtavlene til de forskjellige hundene som har hatt avkom. Og de fleste seriøse oppdretterne har referanser som du også kan prate med. Anonymkode: d1373...7ab Og jeg har sett noen slike spørsmål, der mange sier fine ting om en oppdretter som overproduserer valper, uten verken gentest eller mentaltesting, men de får jo premiene de trenger i utstillingsringen, så da må de være bra. Det er bare det at det er mye stress og hjemme alene-problematikk på fryktelig mye av hundene derfra. Så nei, anbefalinger på rasegrupper er ofte ikke spesielt gode. Og ingen tør å si det ... Anonymkode: 24e65...937 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #12 Skrevet 28. oktober 2025 StriLenke skrev (8 timer siden): Takk for gode tips! Har du et eller to ekstra på å luke ut de som ikke nødvendigvis sosialiserer valpene godt (nok)? Ja, absolutt! NKK og raseklubbene oppdateres jo heller sjeldent, og da er man like langt. Jeg liker å se/høre at de har introdusert valpene for pelsstell, negleklipp, bilkjøring, huslyder, gjerne katt, og at valpene får være ute i frisk luft og se på naboer, biler osv. Har sett noen lage aktiviteter ute, der valpene får teste ut ting som vipper, ulikt underlag og diverse. Ellers tenker jeg vel at vi valpekjøpere tar veldig mye av sosialiseringen, men fint med valper som er litt frie og har fått utfolde seg litt sammen med flokken sin. Anonymkode: 6a051...2da 1
Knitgirl Skrevet 29. oktober 2025 #13 Skrevet 29. oktober 2025 Det er fantastisk god oppdretter like ved Sortland, helt nord i Nordland. De kan du stole på. De har godt gemytt på sine hunder.
Ulven Skrevet 29. oktober 2025 #14 Skrevet 29. oktober 2025 Start med å luke ut de som ikke HD-røngter. En del oppdrettere argumenterer med at sheltien er liten så den får ikke problemer av hd, men det er bare tull. 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #15 Skrevet 29. oktober 2025 Dalemoor på saksvik, gjennomproff dame med svært gode hunder. Anonymkode: 551a4...9e6
StriLenke Skrevet 30. oktober 2025 Forfatter #16 Skrevet 30. oktober 2025 Ulven skrev (22 timer siden): Start med å luke ut de som ikke HD-røngter. En del oppdrettere argumenterer med at sheltien er liten så den får ikke problemer av hd, men det er bare tull. Hvor ser jeg om de gjør det? Dokumenteres slikt? 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #17 Skrevet 30. oktober 2025 StriLenke skrev (4 timer siden): Hvor ser jeg om de gjør det? Dokumenteres slikt? Ja, det står i dogweb. Når du legger inn registreringsnummeret til foreldredyrene der, så får du opp både stamtavlen til dyret, men også alle registrerte helsetester. Du vil også kunne se om det er testet for HD bakover i linjene. Antall kull hunden har hatt er der også, og du kan se helsetester eventuelle søsken har tatt. Jeg var nysgjerrig på valp fra et kull, helt til jeg oppdaget at ene forelderen hadde HD C på en hofte. Sa så ifra til oppdretter at jeg ikke var interessert likevel pga den. Oppdretter argumenterte selvfølgelig for at det bare var dårlige bilder, og at de skulle klage og be om ny vurdering, men jeg kunne se i dogweb at den C-hoften gikk igjen flere ganger bakover i slekten. Anonymkode: 6a051...2da 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #18 Skrevet 30. oktober 2025 Nå slo jeg opp en tilfeldighet hund i en annen rase, men tenkte det kunne være greit å vise hvordan litt av det ser ut. Derfor har jeg også klattet bort navnet på hund og eier. Du får opp informasjon om at denne hunden, som i dette tilfellet er moren til valpekullet, er sjekket for HD, AD, og at den er øyelyst, både når, hvor, og resultatet. HD-indexen er rett over 100, altså rett over gjennomsnittet for rasen. På det siste bildet slo jeg opp ene hannhunden litt ut i slekten. Her kan man se antall valper etter den, og prosentvis resultater på hans valper som er røntget. Det er i grunn litt spennende når man setter seg inn i det Anonymkode: 6a051...2da
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #19 Skrevet 3. november 2025 Knitgirl skrev (På 29.10.2025 den 8.10): Det er fantastisk god oppdretter like ved Sortland, helt nord i Nordland. De kan du stole på. De har godt gemytt på sine hunder. Takk for tips! Det ser ut til at dette oppdrettet ikke HD-sjekker hundene overhodet, bør det da ringe varselbjeller? Anonymkode: d07e0...60b
Knitgirl Skrevet 3. november 2025 #20 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for tips! Det ser ut til at dette oppdrettet ikke HD-sjekker hundene overhodet, bør det da ringe varselbjeller? Anonymkode: d07e0...60b Det visste jeg faktisk ikke. Beklager så mye. Skal ikke anbefale da. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå