Kålrota Skrevet 25. oktober 2025 #21 Skrevet 25. oktober 2025 Egenskap skrev (På 23.10.2025 den 22.29): Ingen stiller spørsmål hvor taktiske politikere gjør for å sikre seg plass inn på stortinget? og arbeiderpartiet sorterte ut ting dem måtte vente til etter valget, for iallfall å ha sikret første plass, og flest stemmer. Nyhetsbilde beviser jo det. Men ingen stiller det spørsmålet. Forstår du i det hele tatt forskjellen på regjering og storting? 3
tenkselv Skrevet 25. oktober 2025 #22 Skrevet 25. oktober 2025 Egenskap skrev (8 timer siden): Det er vanskelig å ha kongehus når vi lever i moderne tid. Jeg skulle gjerne visst hva egentlig statsråder snakker om når de hver fredag skal innom kongehuset. Hvilke produktivitet er det? eller er det tradisjon der kongen har kontroll over stortingsarbeidere? jeg er redd for det. Mulig du må lese deg opp pp statsforfatningen. Vi har parlamentarisme, og regjeringen er stortingets/Norges utøvende organ. Regjeringen er kongens råd. Alt av lover skal gjennom kongen i statsråd, så fredagsmøtet har en klar funksjon. Vi kan selvsagt avskaffe kongen, og la f.eks stortingspresidenten være statsoverhode. 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 25. oktober 2025 #23 Skrevet 25. oktober 2025 Egenskap skrev (På 23.10.2025 den 20.23): jeg er uenig at kongen trekker frem krigen i talen. Dette bør han glemme, for her det historisk mange ting som kunne skjedd annereldes. Kong Haakon ble avvist å komme til Sverige blant annet, og jeg synes ikke han visst noe lederskap. Du er uenig i at kongen trekker fram krigen i talen? Hvordan kan du være uenig i at han gjorde det? Det er jo fakta at han gjorde det. Du mener kan at syns at han ikke skulle trukket fram krigen? Det er historisk mange ting som kunne skjedd annerledes? Hva betyr det? 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 25. oktober 2025 #24 Skrevet 25. oktober 2025 Egenskap skrev (9 timer siden): Det er vanskelig å ha kongehus når vi lever i moderne tid. Jeg skulle gjerne visst hva egentlig statsråder snakker om når de hver fredag skal innom kongehuset. Hvilke produktivitet er det? eller er det tradisjon der kongen har kontroll over stortingsarbeidere? jeg er redd for det. Kontroll over stortingsarbeidere? Hvorfor er du redd for det? 1
Egenskap Skrevet 25. oktober 2025 Forfatter #25 Skrevet 25. oktober 2025 Illuminatum skrev (5 timer siden): Tenker du det er merkelig at et kollegium møtes en gang i uken og tar avgjørelser. Mange av avgjørelsen må gjøres med samlet regjering for at de skal være gyldige. Men hva har dette med kontroll over stortingsarbeiderne? Forstår ikke hva du mener. Kongen skal jeg jo kontrollere. Hvilken dialog har dem når de møtes hver fredag?
piggrokken Skrevet 25. oktober 2025 #26 Skrevet 25. oktober 2025 Egenskap skrev (På 23.10.2025 den 20.25): Kongen snakker om klimaendringer, jeg er uenig. Vi trenger en konge som snakker om hans herredømme. Tviler sterkt på at Harald idet hele tatt har noe å gjøre med talen før han holder den. Leser den der og da, og livet går videre for ham. 2
Illuminatum Skrevet 26. oktober 2025 #27 Skrevet 26. oktober 2025 Egenskap skrev (7 timer siden): Kongen skal jeg jo kontrollere. Hvilken dialog har dem når de møtes hver fredag? Det er som et normalt styremøte. Kongen har ingen reell beslutningsmyndighet på de fleste områder. I Grunnloven er det angitt at det er en del beslutninger som skal skje i Kongen i Statståd. Det er dette de gjør på fredagene. 2 1
Egenskap Skrevet 26. oktober 2025 Forfatter #28 Skrevet 26. oktober 2025 Illuminatum skrev (2 timer siden): Det er som et normalt styremøte. Kongen har ingen reell beslutningsmyndighet på de fleste områder. I Grunnloven er det angitt at det er en del beslutninger som skal skje i Kongen i Statståd. Det er dette de gjør på fredagene. Det betyr det ikke er produktiv møte, kun kontroll?
Illuminatum Skrevet 26. oktober 2025 #29 Skrevet 26. oktober 2025 Egenskap skrev (5 timer siden): Det betyr det ikke er produktiv møte, kun kontroll? Hvilken kontroll? 3
Egenskap Skrevet 26. oktober 2025 Forfatter #30 Skrevet 26. oktober 2025 Illuminatum skrev (12 minutter siden): Hvilken kontroll? kongen vel
Grønnsaksvaffel Skrevet 26. oktober 2025 #31 Skrevet 26. oktober 2025 Egenskap skrev (4 minutter siden): kongen vel Kontroll av hva? 1
Duff Skrevet 26. oktober 2025 #32 Skrevet 26. oktober 2025 Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden): Kontroll av hva? Kontroll av en egenskap kanskje 😂 2 1
Illuminatum Skrevet 26. oktober 2025 #33 Skrevet 26. oktober 2025 Egenskap skrev (3 timer siden): kongen vel Og hva skal Kongen kontrollere? Du vet vi har parlamentarisme i Norge? 2
Katten.2.0 Skrevet 26. oktober 2025 #34 Skrevet 26. oktober 2025 Bruker du KG som et alternativ til blogg? 1
Egenskap Skrevet 27. oktober 2025 Forfatter #35 Skrevet 27. oktober 2025 Katten.2.0 skrev (13 timer siden): Bruker du KG som et alternativ til blogg? til å hente informasjon som jeg ikke vet om. Men reagerer på kongemiddag. Dessuten hater jeg at kongen hele tiden må ta opp 1945 saken, bedre å snakke om union oppløsning.
Grønnsaksvaffel Skrevet 27. oktober 2025 #36 Skrevet 27. oktober 2025 Egenskap skrev (7 timer siden): til å hente informasjon som jeg ikke vet om. Men reagerer på kongemiddag. Dessuten hater jeg at kongen hele tiden må ta opp 1945 saken, bedre å snakke om union oppløsning. Et litt vilt forslag fra meg: la være å høre på kongen taler, så slipper du å irritere deg. 1
Egenskap Skrevet 27. oktober 2025 Forfatter #37 Skrevet 27. oktober 2025 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Et litt vilt forslag fra meg: la være å høre på kongen taler, så slipper du å irritere deg. Godt sagt, da er det helt sikkert flere ting jeg kan sette på papiret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå