Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 #1 Skrevet 22. oktober 2025 (endret) TL;DR: Når bør jeg fortelle barnefar at jeg har møtt en ny som potensielt vil være i livet til datteren vår? Jeg er 25 og barnefar er 27. Datteren min fyller 4 år i januar og hun er alt for meg. Hennes far har dessverre ikke vært interessert i noe særlig med kontakt, men vi har blitt enig om en samværsavtale på seks ganger i året. Jeg har sagt at han burde komme oftere for å bygge en sterkere relasjon men det ønsker han ikke. Jeg pushet han litt i starten, men har innsett at det ikke hjelper noen om jeg bare irriterer han og pusher han til noe han ikke ønsker(hans egne ord). Han var ikke involvert i det hele tatt første året av livet hennes, men kom sakte inn i bildet etter hvert. Jeg har prøvd å skåne jenta mi så godt som mulig mot en far som virker ustabil og svært lite interessert, men det er jo pappaen hennes og så klart skal jeg gjøre alt jeg kan for å hjelpe. Det er bare vanskelig å vite hvor vi står. Er så redd for at han skal forsvinne ut av livet hennes plutselig igjen, spesielt nå når hun faktisk har begynt å si pappa(hun sier pappa til de fleste menn, men det er fremgang i allefall) og kjenne han igjen. Jeg og bf har aldri vært kjærester forresten. Nå har det seg slik at jeg har møtt noen som jeg tror jeg begynner å bli veldig glad i. Noe jeg klør meg veldig i hodet over er om når det er innafor å fortelle barnefar om dette? Vi har bare vært på to dater, men vi har det kjempe fint sammen og vi begge har sagt at vi ønsker å bygge på dette. Jeg venter en stund før jeg kommer til å introdusere datra og denne nye personen i livet mitt, men når/om det skjer, hva skylder jeg barnefar å si? Hadde han fått seg kjæreste så hadde jo jeg villet vite om det med tanke på jenta mi, men igjen så har jo jeg full omsorg og alt det der. Hvis bf får seg kjæreste så har det jo ikke noe særlig stor betydning om han bare kommer seks ganger i året?? Eller? Noen som har vært gjennom lignende? Jeg vil det beste for alle, og ja, barnefar også. Uansett hvor himla forbanna jeg er på han for måten han neglisjerer datteren sin, så skylder jeg henne å være positiv slik at hun kan skape sin egen oppfatning av han. Også har han vel rett på å vite om noen nye skal være i livet til datteren sin…? Huff syns dette er vanskelig😅 Endret 22. oktober 2025 av Fiona Faberli Mente 6 ganger i året, ikke måneden.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #2 Skrevet 22. oktober 2025 Dere har bare vært på to dater.. da ville jeg drøyd det leeenge. Regner ikke med at han treffer datteren din før kanskje rundt sommeren (?) så jeg ville nok ventet med å sagt noe i det hele tatt før rett før jeg skulle introdusert han for datteren din. Anonymkode: e2304...722 13 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #3 Skrevet 22. oktober 2025 Vet ikke hvordan dere kommuniserer, men hvis dere f eks sender mail om praktiske ting, hadde jeg lagt inn en kort notis om det. Bare til info, i tilfelle datteren din sier noe. Anonymkode: 45250...edb
jabx Skrevet 22. oktober 2025 #4 Skrevet 22. oktober 2025 Du bør fortelle barnefar når vedkommende skal introduseres for barnet. Han har ingenting med datinglivet ditt å gjøre ellers, men i det det begynner å angå datteren deres, så bør han informeres. Så vent til like før du tenker å la datteren din møte vedkommende. 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #5 Skrevet 22. oktober 2025 Det jeg legger aller mest merke til i innlegget ditt er at det virker som du har begynt p bygge luftslott etter to dater. Sitt litt på gjerdet, ta deg tid til å bli KJENT med ham. Det tar litt tid. Ang hva barnefar har rett på å vite: hadde ikke sagt noe til ham før barnet evt treffer kjæresten og han introduseres som kjæresten din. Anonymkode: c3083...da5 8 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #6 Skrevet 22. oktober 2025 Fiona Faberli skrev (7 minutter siden): Også har han vel rett på å vite om noen nye skal være i livet til datteren sin…? Huff syns dette er vanskelig😅 Ikke vanskelig i det hele tatt. Den dagen han blir en del av livet til din datter kan du gi et hint så din datter slipper å være den som forteller det til far. Din eks har absolutt ingen ting med ditt datingliv å gjøre. Anonymkode: 62918...e46 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #7 Skrevet 22. oktober 2025 Enig, dette er ikke så veldig komplisert. Fortell ham det samme tid som du introduserer datteren din. Men det er jo fryktelig, fryktelig tidlig å tenke på dette etter to dater. Anonymkode: 15055...176 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #8 Skrevet 22. oktober 2025 Dette er jo ikke en problemstilling før om ett år, for før det bør det være uaktuelt å introdusere daten til din datter. Anonymkode: abb75...411 1 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #9 Skrevet 22. oktober 2025 Du venter til det er aktuelt med samboerskap. Og ikke "glem" p-pilla. Vent å se om det faktisk er en fyr du kan leve med. 2 dater er jo absolutt ingenting å ta utgangdpunkt i, så det er lenge til du skal informere din datter også. Anonymkode: 25c80...ac9 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #10 Skrevet 22. oktober 2025 Dere har vært på 2 dater og du stresser allerede med å fortelle barnefar som ikke er interessert i å være barnefar🤪 Nå skjønner jeg hvorfor du har barn med en du aldri har vært kjæreste med og som heller ikke ønsker å ta ansvar for barnet sitt. Slapp av. Anonymkode: 01a88...a83 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #11 Skrevet 22. oktober 2025 Fiona Faberli skrev (21 minutter siden): TL;DR: Når bør jeg fortelle barnefar at jeg har møtt en ny som potensielt vil være i livet til datteren vår? Jeg er 25 og barnefar er 27. Datteren min fyller 4 år i januar og hun er alt for meg. Hennes far har dessverre ikke vært interessert i noe særlig med kontakt, men vi har blitt enig om en samværsavtale på seks ganger i måneden. Jeg har sagt at han burde komme oftere for å bygge en sterkere relasjon men det ønsker han ikke. Jeg pushet han litt i starten, men har innsett at det ikke hjelper noen om jeg bare irriterer han og pusher han til noe han ikke ønsker(hans egne ord). Han var ikke involvert i det hele tatt første året av livet hennes, men kom sakte inn i bildet etter hvert. Jeg har prøvd å skåne jenta mi så godt som mulig mot en far som virker ustabil og svært lite interessert, men det er jo pappaen hennes og så klart skal jeg gjøre alt jeg kan for å hjelpe. Det er bare vanskelig å vite hvor vi står. Er så redd for at han skal forsvinne ut av livet hennes plutselig igjen, spesielt nå når hun faktisk har begynt å si pappa(hun sier pappa til de fleste menn, men det er fremgang i allefall) og kjenne han igjen. Jeg og bf har aldri vært kjærester forresten. Nå har det seg slik at jeg har møtt noen som jeg tror jeg begynner å bli veldig glad i. Noe jeg klør meg veldig i hodet over er om når det er innafor å fortelle barnefar om dette? Vi har bare vært på to dater, men vi har det kjempe fint sammen og vi begge har sagt at vi ønsker å bygge på dette. Jeg venter en stund før jeg kommer til å introdusere datra og denne nye personen i livet mitt, men når/om det skjer, hva skylder jeg barnefar å si? Hadde han fått seg kjæreste så hadde jo jeg villet vite om det med tanke på jenta mi, men igjen så har jo jeg full omsorg og alt det der. Hvis bf får seg kjæreste så har det jo ikke noe særlig stor betydning om han bare kommer seks ganger i året?? Eller? Noen som har vært gjennom lignende? Jeg vil det beste for alle, og ja, barnefar også. Uansett hvor himla forbanna jeg er på han for måten han neglisjerer datteren sin, så skylder jeg henne å være positiv slik at hun kan skape sin egen oppfatning av han. Også har han vel rett på å vite om noen nye skal være i livet til datteren sin…? Huff syns dette er vanskelig😅 Er ikke rart det er mange kvinner som går på en smell angående menn, når livet skal planlegges etter to dater... Anonymkode: 35f80...0d9 1 1
Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #12 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det jeg legger aller mest merke til i innlegget ditt er at det virker som du har begynt p bygge luftslott etter to dater. Sitt litt på gjerdet, ta deg tid til å bli KJENT med ham. Det tar litt tid. Ang hva barnefar har rett på å vite: hadde ikke sagt noe til ham før barnet evt treffer kjæresten og han introduseres som kjæresten din. Anonymkode: c3083...da5 Ja, du har nok rett. Jeg har ikke vært med noen siden jeg fikk datteren min så dette er nesten helt nytt for meg. Jeg tar ting så klart veldig sakte og vi tar det dag for dag. Vi er begge enige i at vi ikke skal forhaste oss på noen måte, men heller la ting skje naturlig. Spørsmålet var også litt generelt, for hvis det ikke går mellom oss to nå, så ønsker jeg jo å finne noen etter hvert uansett☺️ Takk for fin respons! 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #13 Skrevet 22. oktober 2025 Ville ventet til du skal introdusere datteren din for denne personen (om det skjer). To dater er nok ikke noe han bryr seg om - eller trenger info om. Anonymkode: 09dd8...57d 1 1
Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #14 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke rart det er mange kvinner som går på en smell angående menn, når livet skal planlegges etter to dater... Anonymkode: 35f80...0d9 Når sa jeg at dette handlet om en mann? Og uansett så er dette også litt generelt, om det ikke fungerer mellom oss nå, så ønsker jeg jo eventuelt å finne noen etter hvert☺️ Uansett takk for respons! Setter pris på all form for tilbakemelding😊
Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #15 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere har vært på 2 dater og du stresser allerede med å fortelle barnefar som ikke er interessert i å være barnefar🤪 Nå skjønner jeg hvorfor du har barn med en du aldri har vært kjæreste med og som heller ikke ønsker å ta ansvar for barnet sitt. Slapp av. Anonymkode: 01a88...a83 Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente med den siste setningen😅 Men som jeg har kommentert på andre innlegg så var dette også litt generelt, for hvis det ikke fungerer mellom oss to nå, så ønsker jeg å finne noen etter hvert☺️ Jeg skulle vært mer tydelig!
skeiv-ostepop Skrevet 22. oktober 2025 #16 Skrevet 22. oktober 2025 Dette med "vi er enige om å ta ting som de kommer" er blitt en floskel og noe man sier når man ikke egentlig helt vet hva man vil eller hvor man vil med noen. Jeg tviler egentlig på at dere egentlig begge er enige om hva det betyr og hvor sakte ting faktisk skal tas - spesielt når kun en av dere har barn fra før (antar jeg?) og du allerede etter date 2 begynner å snakke om å informere barnefar. Realistisk sett bør du faktisk kommunisere dine behov, tanker og forventningen til vedkommende på en tydelig måte, tidlig. Det inkluderer en tidshorisont som gjerne er på 6-12 måneder før ting etablerer seg. Vil han eller hun det? For det er gjerne den tidshorisonten man bør sikte seg inn på når man har barn fra før. Helst lenger. 2 1
Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #17 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er jo ikke en problemstilling før om ett år, for før det bør det være uaktuelt å introdusere daten til din datter. Anonymkode: abb75...411 Enig😊 1
Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #18 Skrevet 22. oktober 2025 skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden): Dette med "vi er enige om å ta ting som de kommer" er blitt en floskel og noe man sier når man ikke egentlig helt vet hva man vil eller hvor man vil med noen. Jeg tviler egentlig på at dere egentlig begge er enige om hva det betyr og hvor sakte ting faktisk skal tas - spesielt når kun en av dere har barn fra før (antar jeg?) og du allerede etter date 2 begynner å snakke om å informere barnefar. Realistisk sett bør du faktisk kommunisere dine behov, tanker og forventningen til vedkommende på en tydelig måte, tidlig. Det inkluderer en tidshorisont som gjerne er på 6-12 måneder før ting etablerer seg. Vil han eller hun det? For det er gjerne den tidshorisonten man bør sikte seg inn på når man har barn fra før. Helst lenger. Jeg skulle vært mer tydelig. Vi har begge snakket om at vi ønsker et forhold med hverandre, men siden det er så tidlig enda, så har vi ikke forhastet oss enda. Jeg ønsker en fremtid, men er litt tidlig å tenke på det enda😅 Men jeg skulle vært mer spesifik😊
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #19 Skrevet 22. oktober 2025 Da jeg ble skilt, var jeg og ex mannen helt enige om at den gangen vi traff nye partnere så skulle vi informere hverandre FØR barna møtte de.. Etter to dater ville jeg ikke sagt noe… Vi har 3 barn sammen, og jeg hadde blitt ganske lei meg og ganske bekymret om barna plutselig snakket om pappa sin kjæreste, og han hadde også tenkt som meg! Heldigvis tenker vi 100% likt ang dette… Barna våre er også forholdsvis små og det er noe med å vite hvem voksne de har involvert i livet sitt… Ville absolutt ventet her TS!! Om jeg hadde møtt en fyr med 4 åring, og han ville etter to dater begynt å informere mor til barnet om oss, hadde jeg LØPT tror jeg!! 😬 Anonymkode: c22c6...fa4 1 1
Fiona Faberli Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #20 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du venter til det er aktuelt med samboerskap. Og ikke "glem" p-pilla. Vent å se om det faktisk er en fyr du kan leve med. 2 dater er jo absolutt ingenting å ta utgangdpunkt i, så det er lenge til du skal informere din datter også. Anonymkode: 25c80...ac9 Er nok ikke mulig å bli gravid ved uhell i dette forholdet😅 Jeg har ikke vært med noen på 4 år, så dette er helt nytt for meg. Skal så klart ikke forhaste meg. Takk for respons☺️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå