Gå til innhold

30 år og 40+

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

d00, 

Jeg skjønner at du deler fra din egen erfaring, og det er helt fair, men jeg tror det er viktig å huske at det du beskriver ikke nødvendigvis gjelder for alle menn i 50-årene, eller alle forhold med aldersforskjell.

Det er mange menn (og kvinner) som holder seg i veldig god form, har masse energi og tar vare på seg selv både fysisk og mentalt langt opp i årene. Det handler ofte mer om livsstil, personlighet og holdninger enn om alder alene.

Jeg tror også det blir litt feil å se på et forhold som om det uunngåelig vil gli over i et «pleieforhold» hvis mannen er eldre. For mange er det faktisk en styrke at partneren er noen år eldre - mer stabil, trygg, og ferdig med mye av rastløsheten som ofte preger yngre menn.

Når det gjelder barn, så er det jo mange som får barn i 40-årene og fungerer helt fint som foreldre. Det viktigste er jo hvordan man er som menneske, ikke hvilket tall som står på fødselsattesten ❤️

Anonymkode: 90bf7...058

Likevel, samtlige forhold med 10+ år i aldersforskjell i min omgangskrets røk da kvinnen var rundt 40 år og mannen hadde tippet 50. Samtlige! Blant de jevnaldrende parene har det til sammenligning vært en eneste skilsmisse, selv om det utgjør flere par. 

Det var da kvinnen var rundt 40 og mannen hadde tippet 50 dette med aldersforskjell ble veldig tydelig og vanskelig. 

At mannen tar litt vare på kvinnen handler dessuten mer om personlighet enn alder. 

Jeg kan ikke klare å anbefale kvinner å gå inn i forhold med stor aldersforskjell. Både min erfaring og statistikk viser at det bare blir vanskeligere med årene. 

Anonymkode: 31956...890

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Likevel, samtlige forhold med 10+ år i aldersforskjell i min omgangskrets røk da kvinnen var rundt 40 år og mannen hadde tippet 50. Samtlige! Blant de jevnaldrende parene har det til sammenligning vært en eneste skilsmisse, selv om det utgjør flere par. 

Det var da kvinnen var rundt 40 og mannen hadde tippet 50 dette med aldersforskjell ble veldig tydelig og vanskelig. 

At mannen tar litt vare på kvinnen handler dessuten mer om personlighet enn alder. 

Jeg kan ikke klare å anbefale kvinner å gå inn i forhold med stor aldersforskjell. Både min erfaring og statistikk viser at det bare blir vanskeligere med årene. 

i min omgangskrets var det et par med lik alder som røk når hun var rundt 40.. Mens ei av de andre med 16 år aldersforskjell fremdeles er gift.. Jeg har også noen i familien med 10 års aldersforskjell som levde sammen hele livet.. fra de var unge til han døde når han var 90 for noen år siden... selv har jeg aldri hatt forhold som har vart mer enn 3 år.. så vil derfor ikke tenke 10 år frem i tid når jeg skal vurdere å gå inn i et forhold..  Jeg har også en venninne som hadde foreldre som var gift i 50 år og som var like gamle... Der måtte den ene parten allikevel pleie den andre i mange år pga alvorlig sykdom.. Så aldersforskjell eller lik alder er aldri noe garanti for at et forhold vil holde.. Og heller ikke en garanti for at man ikke må pleie en syk partner på deres eldre dager..

Anonymkode: b7794...5f1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.30):

30 og 45 er ingenting. 

50 og 65 er 15 år med to vidt ulike liv. 

65 og 80 år er å måtte stå klar til å ta vare på en skrøpelig eldre pensjon når man selv skal nyte pensjonstilværelsen. 

Nei... bare unngå det i utgangspunktet før du faller for hardt. 

Anonymkode: d9155...1d8

50 og 50 blir fort også to vidt ulike liv etter 20 år. 

Anonymkode: 5d95b...713

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener, og det er helt forståelig at du baserer synet ditt på det du har sett rundt deg. Samtidig tenker jeg at det du beskriver ikke nødvendigvis gjelder for alle - relasjoner er så utrolig individuelle. Jeg kjenner faktisk flere par med 10-15 års aldersforskjell som har holdt sammen i mange år og fortsatt trives kjempegodt sammen, nettopp fordi de har hatt god kommunikasjon, felles verdier og respekt for hverandres livsfaser.

Statistikk kan vise tendenser, men ikke skjebner. Mange jevnaldrende par går også fra hverandre, ofte av helt andre grunner enn alder. Til slutt handler det mer om personlighet, modenhet, livsstil og hvordan man faktisk fungerer sammen i hverdagen.

At aldersforskjellen blir mer merkbar etter hvert er sikkert sant for noen, men for andre jevnes den ut fordi de finner sin egen rytme som par. Det viktigste er at begge er bevisste på utfordringene og likevel føler at forholdet gir dem noe ekte og godt. ❤️

Anonymkode: 90bf7...058

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...