Gå til innhold

Barnehageansatte ! Blir dere provosert ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldresamarbeid har blitt vanskeligere. På den ene siden vil arbeidsgiver at vi ikke forteller om ståa i barnehagen, for da mister vi «kunder» (barn) Vi skal ta bilder av alt det gode, alle tingene vi gjør, også ser det ut som barna har det tipp topp i barnehagen. Vi smiler og sier det har gått bra, og nevner ikke kaos og at vi ikke kunne trøste barnet deres, for vi var ikke nok folk. Vi forteller ikke at vi ikke fikk tatt bæsjebleien før etter alt for lang tid, for det brant i alle ender, og vi kunne ikke forlate barna for å ta den bleien. Vi blir fortalt at dersom vi mister kunder (ryktet til barnehagen er avhengig av fornøyde foreldre, og dårlig rykte=mindre søkere) kan vi miste jobben. Også kommer frustrasjonen ut på anonyme forum da. Der vi kan si hvordan ståa er, uten å risikere å miste kunder til vår barnehage. Vi leter etter løsninger.. Kan foreldre ha barna mindre i barnehagen? Kan vi stenge tidligere? Vi er desperate. Fôr politikerene gjør ingenting, og fagforbundet og utdanningsforbundet er ELENDIG. Vi burde streiket for lenge siden! Hvorfor går vi ikke ut i streik? Det ene forhandlingskortet vi har, som nytter, det bruker vi ikke. Nok en gang gjør politikerne INGENTING med bemanningen… 

Det er vondt for foreldre og høre barnehageansatte fortelle. Og alle tror det ikke gjelder deres barnehage.. Det er likt over alt. Vi har like rammer i alle barnehager. 

Så over til saken. Har barna lengre dager enn før? Min oppfatning er et rungende JA! Men, det betyr ikke at det gjelder alle. Og årsakene er selvfølgelig komplekse og ulike. Hadde det hjulpet om barna hadde kortere dager? Ja. Er det foreldrenes ansvar? Nei. Men, når politikerene ikke gjør noe med grunnbemanningen, ber man foreldrene hjelpe der de kan. Vi sier dette fordi det er DERES barn som betaler prisen. Det er DERES barn som ikke blir sett og møtt, og som ikke har nok voksne rundt seg. 

Anonymkode: 1edf6...644

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg er ikke ts, tydeligvis var jeg et annet sted. Jeg tåler meninger, men mener  at som barnehageansatt bør man være forsiktig å ytre seg slik for det skader samarbeidsforholdet mellom foreldre og barnehage. Dere har behov for å ha med dere foreldrene, snakke så stygt om de vil ikke gjøre dette. 

Anonymkode: bea8d...827

At man snakker om ting på forum anonymt betyr ikke at man har dårlig forhold til foreldre da. Men det må være lov å diskutere på forum og mene at mange barn har for lange dager  og grunner for det uten at det er feil 

Anonymkode: 2ec1e...91c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en barnehage der vi forteller på foreldremøter hvordan situasjonen er i alle barnehager i Norge.

💪Vi er åpen om alt og har foreldrene med oss, de støtter og også i media.🙂

Vi opplever kun støtte, gode ord og løsninger for alle, ingen er redde for å miste jobben og vi vil ikke lyge til foreldrene.

Vi har lange ventelister selv om vi er ærlige på tingens tilstand, hos oss er alle faglig utdannet.

Full åpenhet er viktig,  foreldre merker om folk lyger til dem og roten til problemet blir mer betent, vær ærlige!

Gå for rettferdighet og full åpenhet, dette er IKKE ansattes feil og vi har rettigheter som alle andre.

Anonymkode: 4aa23...eaa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminal skrev (20 timer siden):

Det er jo trist at du kan oppfatte en sånn melding som virkelig forklarer hvor mye de ansatte ønsker å hjelpe barnet ditt, som at du ikke kan stole på på de ansatte.

Selvfølgelig ble de som satt på hjemmekontor ringt først når det var covid, barnehagene måtte holde åpent for de med samfunnskritiske yrker, som var ute i bhg/skole/politi/helsevesenet for at de skulle kunne komme seg på jobb. Og er det kritisk bemanning så kan du kanskje hente før enn en som jobber langt unna? Jeg har også en mann på hjemmekontor, er det krise så forventer jeg at han går fra før meg som faktisk må være fysisk til stede på jobben. Det er jo selvfølgelig ikke ideelt, han får ikke gjort alt han burde gjort, men han får hvertfall  unna telefoner og mail selvom han har barnet der. Det er jo for barnas trygghet man ber om hjelp, ikke fordi man ikke vil ha de der eller for å "straffe" foreldrene på hjemmekontor. 

Syns du ikke det er fint å få vite at det går omgangssyke i barnehagen? Eller om det er influensa eller lus eller barnemark? Eller vannkopper? For hvis alle bare sier at de har vært pjusk, vi da hadde man ikke fått vite hva som gikk rundt heller da. 

Hadde foreldre kommet til meg og sagt, vet du, idag skal mannen min og jeg ha fri og finne på noe hyggelig uten barna for det strever vi med å få til, så ville jeg sagt så hyggelig, kos dere! Og ment det! Det er jo ikke det det handler om. 

Det var jo ikke de det var snakk om, de var sikret plass uansett, men jeg ble ringt først av alle absolutt hver gang fordi jeg uheldigvis hadde sagt at jeg hadde hjemmekontor. Jeg kan ikke jobbe halve dager hver dag fordi jeg har hjemmekontor. Det var mange andre i den barnehagen de kunne rullert på å ringe, men det var meg og de to stakkaren i perm hver gang. Jeg opplevde at det, og mye annet ble brukt mot meg. 

nei, det spiller ingen rolle for meg, får vi det så finner vi urt av det, og får vi det ikke så slipper vi å bekymre oss for det. 

men du dømte jo disse foreldrene nord og ned, syntes synd på barnet og det var ikke måte på. Jeg skylder ikke deg eller noen andre noen forklaring. Dette har du ingenting med. 

Anonymkode: b2be2...d0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 16.30):

I disse tider når hele barnehagesektoren holder på å gå rett vest ! Blir dere provosert av foreldre som har barna i barnehagen utover kjernetid når de ikke må det ? ( tenker ikke på de som har behov, syke osv ) men som kommer med lillebror i vogna 3 minutt før stenging og leverer ved åpning hver eneste dag !

Altså de som bruker 8-9 timer i barnehagen når de ikke har behov ! Eller tenker dere at de betaler for en tjeneste og bør bruke den maks !?  Og at tjenesten derfor er for dårlig ! 

Anonymkode: 9ea60...d1c

Etter 18 år i barnehage bryr jeg meg ikke lenger.

Tror barnehagebransjen ender i lands-omspennende streik neste år eller om noen år, pga bemanningen. 

Det er ingen som bryr seg, ingen som hører etter. 
Foreldreopprøreret, Fagforbundet og Utdanningsforbundet er forbanna. 

Det kommer ikke til å ende godt.

Anonymkode: 6a13d...a34

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter 18 år i barnehage bryr jeg meg ikke lenger.

Tror barnehagebransjen ender i lands-omspennende streik neste år eller om noen år, pga bemanningen. 

Det er ingen som bryr seg, ingen som hører etter. 
Foreldreopprøreret, Fagforbundet og Utdanningsforbundet er forbanna. 

Det kommer ikke til å ende godt.

💯 

Anonymkode: 1edf6...644

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 20.45):

Alle som har jobbet lenge i bhg sier det samme , det blir lenge og lengre dager på barna 

Anonymkode: 2ec1e...91c

Jepp, er selv på 18 året i barnehage, og på småbarnsavdeling.

Disse barna på 1 og 2 år kommer gjerne kl 7 når vi åpner og er til 16.25. 

Jeg kan verifisere at barna er i barnehagen MYE lengre enn de var for 10-12 år siden, og det er flere barn igjen mot stengetid enn tidligere.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var jo ikke de det var snakk om, de var sikret plass uansett, men jeg ble ringt først av alle absolutt hver gang fordi jeg uheldigvis hadde sagt at jeg hadde hjemmekontor. Jeg kan ikke jobbe halve dager hver dag fordi jeg har hjemmekontor. Det var mange andre i den barnehagen de kunne rullert på å ringe, men det var meg og de to stakkaren i perm hver gang. Jeg opplevde at det, og mye annet ble brukt mot meg. 

nei, det spiller ingen rolle for meg, får vi det så finner vi urt av det, og får vi det ikke så slipper vi å bekymre oss for det. 

men du dømte jo disse foreldrene nord og ned, syntes synd på barnet og det var ikke måte på. Jeg skylder ikke deg eller noen andre noen forklaring. Dette har du ingenting med. 

Skjønner jo godt at det er irriterende og frustrerende for deg. 

Det har kanskje ikke så mye å si for deg, men for en annen familie kan det ha ganske stor betydning. Det er mange barn eller barn med familiemedlemmer med sykdommer eller dårlig immunforsvar som virkelig trenger den informasjonen. 

Jeg har ikke dømt noen foreldre nord og ned, da blander du nok med noen andre svar du har fått. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 21.30):

Jo, det er barnets beste som er hovedfokuset. De har kjernetid (09:30-14:30) også får de pass mens foreldrene er i jobb. Om foreldrene er syke, uføre, sliter psykisk osv, så får barna utvidet tid. Om mor er i permisjon får de 15 timer uka. Denne kan lett utvides med en søknad. Men du kan ikke plassere barnet i barnehagen for egentid, selvrealisering og shopping med venninner. Skal du ha barnepass da må du bekoste det selv. 

Anonymkode: 41b85...afe

Håper inderlig dette er resultatet vi ender opp med etterhvert.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flere og flere barnehager kutter åpningstidene og holder stengt i romjula, påsken og tre uker om sommeren. Samt planleggingsdager.

Dette skaper store problemer for foreldre med lite fleksible jobber, og barnehagene kunne argumentert med dette ovenfor kommunene. Det er en dårlig måte å spare penger på, siden det medfører at folk må jobbe redusert, med alt det medfører av reduserte skatteinntekter og så videre. En familie som flytter ut mens barna er i barnehagealder kommer neppe tilbake.

Anonymkode: a0619...aa3

Vi har valgt å stenge vår barnehage i 3 uker om sommeren, samt romjul. Det gjøres av 2 grunner: Foreldre sier barna kommer i romjulen, vi bemanner opp, også dukker barna ikke opp likevel. Da står vi der med 10 barn og 11 ansatte. Disse ansatte må ta ut ferie senere når barna er i barnehagen, og vi får flere dager med redusert bemanning. Vi stenger på sommeren, fordi alt for mange foreldre som har ferie, sendte barna sine i barnehagen. Ansatte i barnehage er ikke superhelter som mange tror, men ansatte. Ansatte som har krav på ferie. Vi kan ikke nekte ansatte ferie for å passe barna mens foreldrene har fri. De siste årene har sommeråpen barnehage blitt brukt sånn, og vi har valgt å stenge. Alternativet er å gi de ansatte 5 uker ferie når barna er i barnehagen. Og enda dårligere bemanning enn vi har nå, går ikke. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi har valgt å stenge vår barnehage i 3 uker om sommeren, samt romjul. Det gjøres av 2 grunner: Foreldre sier barna kommer i romjulen, vi bemanner opp, også dukker barna ikke opp likevel. Da står vi der med 10 barn og 11 ansatte. Disse ansatte må ta ut ferie senere når barna er i barnehagen, og vi får flere dager med redusert bemanning. Vi stenger på sommeren, fordi alt for mange foreldre som har ferie, sendte barna sine i barnehagen. Ansatte i barnehage er ikke superhelter som mange tror, men ansatte. Ansatte som har krav på ferie. Vi kan ikke nekte ansatte ferie for å passe barna mens foreldrene har fri. De siste årene har sommeråpen barnehage blitt brukt sånn, og vi har valgt å stenge. Alternativet er å gi de ansatte 5 uker ferie når barna er i barnehagen. Og enda dårligere bemanning enn vi har nå, går ikke. 

Ja, noe lignende skjedde i bhg jeg jobber i.

For mange foreldre valgte å ta ferie i juni og aug, resultatet var at det kjempe mange barn i fellesferien når de ansatte naturlig nok skulle ta ut sin ferie. Det går ikke bare ikke.

Nå er bgh stengt 2 uker på sommeren i fellesferien - synd for både forelde og ansatte som MÅ ta ut ferien sin da med 2 uker og 1 uke enten før eller etter disse 2ukene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminal skrev (29 minutter siden):

Skjønner jo godt at det er irriterende og frustrerende for deg. 

Det har kanskje ikke så mye å si for deg, men for en annen familie kan det ha ganske stor betydning. Det er mange barn eller barn med familiemedlemmer med sykdommer eller dårlig immunforsvar som virkelig trenger den informasjonen. 

Jeg har ikke dømt noen foreldre nord og ned, da blander du nok med noen andre svar du har fått. 

ikke bare irriterende og frustrerende, det ødela hele jobbhverdagen min i en lang periode, og ødela helt forholdet litt til barnehagen. 

Hvis det er sånne hensyn å ta så må det sies eksplisitt, jeg kan ikke gå ut i fra at det er noen som strever i så stor grad i vår lille barnehage. 

Du skrev ganske så dømmende om foreldre som har vært på stranden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, noe lignende skjedde i bhg jeg jobber i.

For mange foreldre valgte å ta ferie i juni og aug, resultatet var at det kjempe mange barn i fellesferien når de ansatte naturlig nok skulle ta ut sin ferie. Det går ikke bare ikke.

Nå er bgh stengt 2 uker på sommeren i fellesferien - synd for både forelde og ansatte som MÅ ta ut ferien sin da med 2 uker og 1 uke enten før eller etter disse 2ukene.

Vi har og valgt 3 uker. Tidligere hadde vi som dere, at vi hadde 2 uker + en valgfri i hver ende. Men folk leverte barna når de egentlig hadde ferie likevel. De ansatte på jobb klarte ikke å følge opp alle de som sendte barna sine i barnehagen når de egentlig hadde ferie, og styrer skal og ha ferie. Rett og slett pga foreldre som ikke respekterer barnehageansatte, så endte vi med 3 uker stengt. De enste som har klaget på vedtaket så langt er foreldre som vi vet ikke jobber. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

ikke bare irriterende og frustrerende, det ødela hele jobbhverdagen min i en lang periode, og ødela helt forholdet litt til barnehagen. 

Hvis det er sånne hensyn å ta så må det sies eksplisitt, jeg kan ikke gå ut i fra at det er noen som strever i så stor grad i vår lille barnehage. 

Du skrev ganske så dømmende om foreldre som har vært på stranden. 

Nopes, ikke noe kommentar om stranden her, det var en annen. 

Endret av Anonyminal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...