AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #21 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vil legge til at helsa har blitt MYE bedre! Allergier forsvant, rosecea forsvant, fordøyelsen ble bedre, og energinivået steg betraktelig. Anonymkode: f51c4...1aa Dette er SÅ motiverende å høre! Ønsker meg mer energi, bedre søvn, og kan kanskje håpe på at fordøyelse/IBS blir bedre. Jeg har tidvis kløende eksem som jeg merker blir mye verre om jeg drikker rødvin. Kanskje pga histaminer i vin. Ts Anonymkode: 628d0...f67 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #22 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg kuttet ut alkohol helt og holdent for ca 10 år siden. Jeg fikk mer og mer ubehag etter å ha drukket, ikke bare fyllesyke, men også hud- og fordøyelsproblemer. Trodde ikke jeg hadde et alkoholproblem, men fant fort ut at det å være sosial uten alkohol ble veldig utfordrende. Jeg hadde halt klart benyttet det som et uheldig hjelpemiddel. Jeg begynte også å se hvor beruset de rundt meg ble, etter bare noen glass. Og hvordan man drikker MYE mer enn det man tror. "Jeg tok bare et par glass i går" stemmer sjeldent, for å si det sånn... Det var veldig vanskelig i starten, også fordi drikkepresset fra andre var stort. Det var som om mange ble fornærmet hvis man ikke ville ta et glass. Dette løste jeg ved å bestille alkoholfritt, men be om å få det i drink-eller vinglass. Orket ikke kampen. Det har også blitt mindre sosialt, fordi veldig mye foregår "over et glass" dessverre. Det å ikke drikke hjemme gikk veldig bra fra første dag. Jeg var en med såkalt "sosial alkoholbrukslidelse". Anonymkode: f51c4...1aa Jeg har også opplevd drikkepress i voksen alder, dessverre. Dette er det jeg gruer meg mest til, da jeg vet det kommer. Folk forventer at man drikker, og man må liksom ha en god unnskyldning for å la være. Helt utrolig at det skal være sånn. Ts Anonymkode: 628d0...f67 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #23 Skrevet 20. oktober 2025 Jeg sluttet å drikke alkohol da jeg ble retraumatisert. Livet mitt var så jævlig at det eneste som fikk meg til å slappe av og ha det bra var alkoholen. Men da ville jeg jo bare gi meg selv nye problemer, og som alene med barn var det en vei jeg ikke kunne gå. Så jeg kutta ut helt. Har jeg merka noe positivt av det? Tja. Jeg sover bedre tror jeg, men med ptsd sover man ikke godt uansett. Men ungene mine har i alle fall fått det mye bedre enn de ville fått om jeg hadde valgt det annerledes. Og det holder for meg. Anonymkode: 68977...6a5 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #24 Skrevet 20. oktober 2025 Aldri mer dagen-derpå-angst ❤️ Bedre hukommelse, lærer fortere Bedre søvn Bedre hud Føler meg mer tilstede i nået Anonymkode: 0a40d...c82 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #25 Skrevet 20. oktober 2025 Det beste er at hodet er klarere, på flere måter. Jeg takler problemer og bekymringer mye bedre, hodet er "lettere" og jeg er definitivt mer optimistisk. Bedre humør! Sterkere, både fysisk og psykisk. Sover mye bedre, og om jeg våkner og føler meg trøtt og hengete, så er det lettere å takle for jeg vet at det ikke er fordi jeg har drukket alkohol. Magen har roet seg ned, har gått ned i vekt. Mindre pløsete. Alltid kjørbar om noe skulle skje, og det gjør det jo innimellom. Slipper dårlig samvittighet, som er det verste jeg vet. Unner meg heller andre ting med god samvittighet nå, belønner meg selv litt. Ønsker deg masse lykke til! 🌸 Anonymkode: 4dc47...d08 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #26 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det beste er at hodet er klarere, på flere måter. Jeg takler problemer og bekymringer mye bedre, hodet er "lettere" og jeg er definitivt mer optimistisk. Bedre humør! Sterkere, både fysisk og psykisk. Sover mye bedre, og om jeg våkner og føler meg trøtt og hengete, så er det lettere å takle for jeg vet at det ikke er fordi jeg har drukket alkohol. Magen har roet seg ned, har gått ned i vekt. Mindre pløsete. Alltid kjørbar om noe skulle skje, og det gjør det jo innimellom. Slipper dårlig samvittighet, som er det verste jeg vet. Unner meg heller andre ting med god samvittighet nå, belønner meg selv litt. Ønsker deg masse lykke til! 🌸 Anonymkode: 4dc47...d08 Tusen takk! Og takk for et inspirerende innlegg Ts Anonymkode: 628d0...f67
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #27 Skrevet 20. oktober 2025 Inspirerende tråd! Jeg er veldig glad i vin (sammen med en franskmann…) men er gravid nå. Og det er egentlig fryktelig deilig å aldri sove dårlig pga alkohol eller føle seg daff dagen etter (selv om graviditet gjør en både trøtt og daff 🫠). Må huske på denne følelsen. Anonymkode: 14a15...677 3
Anonym Frøken Skrevet 20. oktober 2025 #28 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er på dag 3 etter å ha kuttet ut alkohol helt. Har hatt et for høyt forbruk av alkohol, jevnt over, gjennom mange år. Snakker da om et jevnt sig med rødvin gjennom uka. Opplevde mye slitenhet, trøtthet, hodepine etc som fikk meg til å ønske å kutte helt ut. MEN, det er nytt og det er skjørt. Og jeg er fast bestemt på å ikke drikke alkohol mer noen gang. Har satt meg inn i skadevirkningene av alkohol, noe som skremte vettet av meg. Er det noen som vil fortelle om oppsidene ved å kutte ut alkohol helt? Altså dere som har drukket tidligere, men som sluttet? Hvilke positive bivirkninger fikk dere av å bli alkoholfrie? Dere som mener at «et moderat forbruk bare er sunt», «man skal jo nyte livet» osv trenger ikke svare i denne tråden. Heller ikke dere som har kuttet ned, men ikke kuttet ut. Ønsker bare svar fra folk som har kuttet ut alkohol helt og fullstendig. Og gjerne litt om hvorfor dere valgte å kutte det ut også. Anonymkode: 628d0...f67 Heier på deg! Selv har jeg ikke inntatt noe alkohol på 1 år i dag faktisk. Har ikke hatt noe voldsomt behov for alkohol, men personlig så klarer jeg meg fint uten. Nå er jeg 40 år. Men jeg sitter og ser på serier og føler at det er helt vanlig og ta seg både et og to glass til middagen. Føler at det har blitt så hverdagslig med vin til middag enn hva det var før. Ja, jeg vet det kanskje er teit og sammenligne med serier, men føler det har en innvirkning på hverdagen til en del.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #29 Skrevet 20. oktober 2025 Anonym Frøken skrev (23 minutter siden): Heier på deg! Selv har jeg ikke inntatt noe alkohol på 1 år i dag faktisk. Har ikke hatt noe voldsomt behov for alkohol, men personlig så klarer jeg meg fint uten. Nå er jeg 40 år. Men jeg sitter og ser på serier og føler at det er helt vanlig og ta seg både et og to glass til middagen. Føler at det har blitt så hverdagslig med vin til middag enn hva det var før. Ja, jeg vet det kanskje er teit og sammenligne med serier, men føler det har en innvirkning på hverdagen til en del. Det kan se ut til at filmer, serier og influencere sponses av vinprodusentene. slik de før ble sponset av tobakksindustrien. Anonymkode: 13399...137 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #30 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har også opplevd drikkepress i voksen alder, dessverre. Dette er det jeg gruer meg mest til, da jeg vet det kommer. Folk forventer at man drikker, og man må liksom ha en god unnskyldning for å la være. Helt utrolig at det skal være sånn. Ts Anonymkode: 628d0...f67 Jeg sluttet å drikke uten å planlegge. Det bare gav meg ikke noe. Kunne ofte drikke ganske mye i sosiale lag. Ofte noen øl med venner en fredag. Jeg bare gadd ikke mer. Drikkepresset gir jeg faen i. Har faktisk kuttet ut venner pga drikkepresset. Men fått meg nye venner som viste seg å være bedre venner. Jeg vil ikke si jeg aldri skal drikke igjen. Men sist sommer kjøpte jeg 2 pils for å nyte i varmen på en ferietur til varme strøk. Den ene ble stående igjen i leiligheta jeg leide når jeg forlot. Rusen føltes rett og slett feil, etter bare ei flaske på .33 Savner smaken, men det fins faktisk godt alkoholfritt øl (ikke munkholm altså) Så er jeg ute og spiser sjekker jeg alltid den alkoholfrie menyen for å se om det er et spennende øl. Da får jeg smaken uten rusen. Så bare stå på. Etter en stund vil savnet være borte. Anonymkode: 5b068...4e0 2 1
Purple_Pixiedust Skrevet 21. oktober 2025 #31 Skrevet 21. oktober 2025 Prøver å finne motivasjon og lyst til å slutte helt, men er foreløpig periodedranker. Har ikke drukket på to uker og før de to dagene med alkohol så var jeg edru i 4 uker. Får god søvn og mest viktig av alt: Bedre psykisk helse! 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #32 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 12.05): Takk for svar. Jeg tror ikke jeg er der at jeg trenger hjelp fra fastlegen. Er en viljesterk person som pleier å gjennomføre det jeg har bestemt meg for. Og jeg føler ikke jeg trenger viljestyrke for å la være å drikke. Jeg har faktisk mistet helt lysten på alkohol. Det skjedde da jeg leste om f eks kreftfaren, og ble livredd. Så jeg er ikke redd for at jeg kommer til å drikke igjen. Lysten er borte. Det jeg ønsker meg er andres erfaringer rundt hvordan livet ble bedre. Hva jeg kan se for meg framover. Bedre søvn? Penere hud? osv. Du skjønner. Ikke for motivasjon (den har jeg). Anonymkode: 628d0...f67 Hvis du greier det uten fastlegen er det det beste, kontakter du fastlegen ryker fort lappen. det finnes mange fine edrupodcaster, jeg liker disse; https://podcasts.apple.com/no/podcast/sober-powered-the-neuroscience-of-being-sober/id1520426877?l=nb https://podcasts.apple.com/no/podcast/recovery-elevator/id971959728?l=nb de er motiverende og det er fint å høre fra andre i samme båt. Jeg fikk alt det du sier og mer; vektnedgang, finere hud, mere overkudd, bedre søvn, mer tolmodighet etc. Anonymkode: b04f2...70d 2
Fighter83 Skrevet 21. oktober 2025 #33 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.54): Jeg er på dag 3 etter å ha kuttet ut alkohol helt. Har hatt et for høyt forbruk av alkohol, jevnt over, gjennom mange år. Snakker da om et jevnt sig med rødvin gjennom uka. Opplevde mye slitenhet, trøtthet, hodepine etc som fikk meg til å ønske å kutte helt ut. MEN, det er nytt og det er skjørt. Og jeg er fast bestemt på å ikke drikke alkohol mer noen gang. Har satt meg inn i skadevirkningene av alkohol, noe som skremte vettet av meg. Er det noen som vil fortelle om oppsidene ved å kutte ut alkohol helt? Altså dere som har drukket tidligere, men som sluttet? Hvilke positive bivirkninger fikk dere av å bli alkoholfrie? Dere som mener at «et moderat forbruk bare er sunt», «man skal jo nyte livet» osv trenger ikke svare i denne tråden. Heller ikke dere som har kuttet ned, men ikke kuttet ut. Ønsker bare svar fra folk som har kuttet ut alkohol helt og fullstendig. Og gjerne litt om hvorfor dere valgte å kutte det ut også. Anonymkode: 628d0...f67 Supert flott at du tar grep💪👏 Men du skal vite at å gå fra høyt forbruk til null er ikke anbefalt uten å snakke med lege først. Kroppen og hjernen kan reagere på mangelen av alkohol, noe som kan gi symptomer som skjelvinger, angst og søvnforstyrrelser. Disse symptomene er som regel kortvarige så de går over men du burde ta tiamin og krampeforebyggende medisiner i denne perioden og jobbe med hva slags nettverk du kan henvende deg til for samtaler for å takle russug, selvdestruktive handlinger og tanker mm.
Chupacabra Skrevet 21. oktober 2025 #34 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.56): Ellers vil jeg anbefale å ta kontakt med fastlegen din. Han/hun kan sette deg i kontakt med andre mennesker i samme situasjon, eller henvise deg videre. Velkommen til ditt nye liv. Det er råere, men også bedre. Det er en lang vei, men dette får du til! Jeg heier på deg. Mitt beste tips er å ta dette nye livet ditt ut av internett (bra du søker støtte, ikke misforstå meg på det), og ut i det virkelige livet ditt. Det er ikke skamfullt å slutte drikke. Det er ikke skamfullt å snakke om det eller innrømme problemer. Grip det i ditt ekte/virkelige liv med hele deg. Anonymkode: 524e0...74a Dette er noe av det rareste jeg har lest. Hva skal TS snakke med fastlegen for? Skal man bestille legetime fordi man har sluttet å drikke? Og hvem i huleste skal TS settes i kontakt med, og evt. hvor skal det henvises videre? 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #35 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.56): Det finnes en egen tråd for de som strever med alkoholkonsum. Mange fine og ærlige folk der. Anonymkode: 524e0...74a Er denne tråden kun for de som strever med alkoholkonsum? Det finnes vel flere grunner til å kutte alkohol? Jeg sluttet helt å drikke alkohol etter at jeg fikk høyt stoffskifte. En ting er å bli fryktelig fort beruset, men høy puls og ekstraslag er ikke verdt det. Jeg har funnet flere gode viner og cidere uten alkohol, og kjenner ingen plass at jeg savner alkohol. Eneste problem er at når man er edru og kjører, blir man ofte utnevnt til sjåfør og folk forventer å bli kjørt fordi man "uansett kjører". Men ellers ser jeg bare fordeler. Anonymkode: 6852e...1a6 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #36 Skrevet 21. oktober 2025 Jeg kuttet ut alkoholen av den enkle grunn at jeg ikke liker den jeg er full, og jeg får en influensa-følelse dagene etterpå som jeg hater intenst. Fra jeg var 15 til jeg var rundt 20 år så drakk jeg ofte nok, ikke fredag-søndag hver helg, men ofte nok til at innen jeg var 18 år så var jeg lei av alkohol. Begynte å si oftere nei fra jeg var 18 og gradvis gikk det lengre og lengre imellom hver gang. Jeg bestemte meg ikke for å slutte, men en dag ble bare naturlig den siste. Siste dagen var i starten av 20 årene. Det å kutte ut drikke-vennegjengen er også det beste valget jeg har tatt. De forsvant en etter en av seg selv da jeg sluttet. Noe mer overfladisk og falske vennskap skal man lete lenge etter. De som fortsatt er igjen er gode venninner, og vi ble nærere etter at jeg sluttet å drikke med dem. De fortsatte å drikke, og de respekterte at jeg ikke fester og drikker, så vi fant andre ting å gjøre sammen edru. De har så klart vokst opp med tiden og drikker mindre og mindre de også. Har ikke drukket på snart 20 år. Jo lengre det går, jo vanskeligere er det å "bare ta seg en fest". Jeg får ofte en tanke om at jeg vil ut på byen for det hadde jo vært litt gøy, men det forblir en tanke. Jeg savner ikke alkoholen. Jeg savner ikke byen og fulle folk. Jeg savner ikke følelsen i kroppen dagen derpå. Jeg hadde ikke et problem med alkohol egentlig, men jeg er en person som ikke bare koser meg med et glass vin. Her går det i sprit og tequila til jeg får blackout. Enten så endte jeg opp oppå et bord med BH'en i hånda, eller så satt jeg i et hjørne og hylgråt og ventet på en taxi til nærmeste bro. Ingenting imellom. Så virkningen av alkohol var problematisk, men det var ikke slik at jeg drakk ofte. Alkohol løste ingen av mine problemer, de bare forsterket dem og ga meg nye. Aldri forstått meg på dem som rømmer fra ting med alkohol eller blir angstfri med alkohol, hos meg er det helt motsatt. Tror de som påstår at det er en reell flukt, lyver for seg selv og nekter å innrømme at alkoholen bare gir dem flere problemer. Alkohol for meg er heller ikke synonymt med kos. Som et glass vin til middag eller en øl i sola. Aldri hatt et slikt forhold til alkohol og vil aldri ha det, synes ikke alkohol er kos i det hele tatt. Drinkene jeg drakk smaker godt, så godt at jeg drakk til jeg så svart. Synes ikke vin eller øl smaker godt heller. Men, som sagt, jo lengre tid det går jo vanskeligere blir det å drikke igjen. For du vil ikke savne det! Du vil få det så mye bedre fysisk og psykisk. Og dette drikkepresset får du bare ignorere, det er de som er et problem og ikke du. Du må ikke forklare noe som helst, bare si "nei, jeg har ikke lyst til å drikke". Respekterer de det ikke så får de drite og dra. Anonymkode: b602a...920 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #37 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er denne tråden kun for de som strever med alkoholkonsum? ... Anonymkode: 6852e...1a6 Det er LITT forskjell på de som vil kutte ut et lavt/moderat alkoholforbruk pga helsen eller andre grunner...til de som drikker mye og jevnt gjennom hele uke og må "ta tak" for å klare livet og forpliktelsene. Det vil være to helt ulike prosesser med vidt forskjellig utgangspunkt. Anonymkode: 375ce...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #38 Skrevet 31. oktober 2025 Den store oppvekkeren for meg var å lære mer om hvordan alkoholen virker på hjernen. Ikke bare kroppen. Kreftfaren, alle organer osv. men hvor stor svekkelse kognitivt som skjer, økt sjans for demens. Jeg tok anti-depressiva i noen år, uten å vite at alkohol er «depressiva» - man blir emosjonelt og mentalt rent faktisk svekket. Folk som tviholder på å «drikke med måte» tror de er hevet over skadevirkninger av alkohol, det er nesten litt funny. Ferier og fester var det verste i starten, det var som regel da jeg sprakk. Jeg var først redd for å være den kjedelige på fest, men det er uten unntak fulle folk som er de kjedelige, så nå nyter jeg STORT å få med meg mingling og måltid og så stikker jeg senest rundt midnatt - så kan de fulle fortsette å ødelegge morgendag og helse, mens jeg våkner opplagt og frisk uten anger og hodepine 😁 Og penger! Alkohol er vilt dyrt i Norge. Restaurantbesøk koster en brøkdel nå, og begynn å regne på hva du sparer pr måned, jeg lover en hyggelig overraskelse og en ekstra sydentur i året Før var fokus på hva jeg gikk glipp av. Absolutt alt rundt oss er perfekt rigget for drikking, godt pakket inn i at det er fancy og kultivert. Nå er jeg bare utrolig fornøyd med å være den som tar smartere valg. Anbefaler boka «This naked mind» av Annie Grace, og «Dopamine nation» av forsker Anna Lembke. Etter å ha lest dem føles det smått utrolig når folk argumenterer hardt for å drikke Anonymkode: cc80e...342 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #39 Skrevet 4. november 2025 Vet ikke om jeg er rette til å svare, da jeg ramler utpå igjen med jevne mellomrom. Sover som en baby når jeg kutter det ut. Med alderen frister det mer og mer. Anonymkode: 6617a...956 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå