Gå til innhold

Vi som har kuttet ut alkohol helt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er på dag 3 etter å ha kuttet ut alkohol helt. Har hatt et for høyt forbruk av alkohol, jevnt over, gjennom mange år. Snakker da om et jevnt sig med rødvin gjennom uka. Opplevde mye slitenhet, trøtthet, hodepine etc som fikk meg til å ønske å kutte helt ut.

MEN, det er nytt og det er skjørt. Og jeg er fast bestemt på å ikke drikke alkohol mer noen gang. Har satt meg inn i skadevirkningene av alkohol, noe som skremte vettet av meg.

Er det noen som vil fortelle om oppsidene ved å kutte ut alkohol helt? Altså dere som har drukket tidligere, men som sluttet? Hvilke positive bivirkninger fikk dere av å bli alkoholfrie?

Dere som mener at «et moderat forbruk bare er sunt», «man skal jo nyte livet» osv trenger ikke svare i denne tråden. Heller ikke dere som har kuttet ned, men ikke kuttet ut. Ønsker bare svar fra folk som har kuttet ut alkohol helt og fullstendig. Og gjerne litt om hvorfor dere valgte å kutte det ut også.

Anonymkode: 628d0...f67

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er på dag 3 etter å ha kuttet ut alkohol helt. Har hatt et for høyt forbruk av alkohol, jevnt over, gjennom mange år. Snakker da om et jevnt sig med rødvin gjennom uka. Opplevde mye slitenhet, trøtthet, hodepine etc som fikk meg til å ønske å kutte helt ut.

MEN, det er nytt og det er skjørt. Og jeg er fast bestemt på å ikke drikke alkohol mer noen gang. Har satt meg inn i skadevirkningene av alkohol, noe som skremte vettet av meg.

Er det noen som vil fortelle om oppsidene ved å kutte ut alkohol helt? Altså dere som har drukket tidligere, men som sluttet? Hvilke positive bivirkninger fikk dere av å bli alkoholfrie?

Dere som mener at «et moderat forbruk bare er sunt», «man skal jo nyte livet» osv trenger ikke svare i denne tråden. Heller ikke dere som har kuttet ned, men ikke kuttet ut. Ønsker bare svar fra folk som har kuttet ut alkohol helt og fullstendig. Og gjerne litt om hvorfor dere valgte å kutte det ut også.

Det finnes en egen tråd for de som strever med alkoholkonsum. Mange fine og ærlige folk der. 

Ellers vil jeg anbefale å ta kontakt med fastlegen din. Han/hun kan sette deg i kontakt med andre mennesker i samme situasjon, eller henvise deg videre. 

Velkommen til ditt nye liv. Det er råere, men også bedre. Det er en lang vei, men dette får du til! Jeg heier på deg. 

Mitt beste tips er å ta dette nye livet ditt ut av internett (bra du søker støtte, ikke misforstå meg på det), og ut i det virkelige livet ditt. 

Det er ikke skamfullt å slutte drikke. Det er ikke skamfullt å snakke om det eller innrømme problemer. 

Grip det i ditt ekte/virkelige liv med hele deg. 

Anonymkode: 524e0...74a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes en egen tråd for de som strever med alkoholkonsum. Mange fine og ærlige folk der. 

Ellers vil jeg anbefale å ta kontakt med fastlegen din. Han/hun kan sette deg i kontakt med andre mennesker i samme situasjon, eller henvise deg videre. 

Velkommen til ditt nye liv. Det er råere, men også bedre. Det er en lang vei, men dette får du til! Jeg heier på deg. 

Mitt beste tips er å ta dette nye livet ditt ut av internett (bra du søker støtte, ikke misforstå meg på det), og ut i det virkelige livet ditt. 

Det er ikke skamfullt å slutte drikke. Det er ikke skamfullt å snakke om det eller innrømme problemer. 

Grip det i ditt ekte/virkelige liv med hele deg. 

Anonymkode: 524e0...74a

Takk for svar. Jeg tror ikke jeg er der at jeg trenger hjelp fra fastlegen. Er en viljesterk person som pleier å gjennomføre det jeg har bestemt meg for. Og jeg føler ikke jeg trenger viljestyrke for å la være å drikke. Jeg har faktisk mistet helt lysten på alkohol. Det skjedde da jeg leste om f eks kreftfaren, og ble livredd. Så jeg er ikke redd for at jeg kommer til å drikke igjen. Lysten er borte.

Det jeg ønsker meg er andres erfaringer rundt hvordan livet ble bedre. Hva jeg kan se for meg framover. Bedre søvn? Penere hud? osv. Du skjønner. Ikke for motivasjon (den har jeg).

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Flott å høre at du har tatt grep når du merket hvor negativt ditt forbruk var for deg. Jeg har folk i familien som har tatt det samme valget.

Hilsen en som drikker i ny og ne - bare slik at du vet du har støtte fra den kanten også 🙂 

Skrevet

Det kommer dager og perioder som kommer til å bli veldig vanskelig. Hold da på den motivasjonen du har nå. Jeg har vært uten i snart 19 måneder. Og jeg har blitt ganske vandt til det nå. Jo lenger tid det går, jo lettere er det å stå i mot i tyngre perioder. Jeg han blitt mentalt sterkere, mer overskudd sosialt og hverdagslig. Får bedre søvn. Det beste er at søndagene nytes til det fulle ❤️ 

Anonymkode: 04eb6...f7c

• Hjerte 5
Skrevet

Masse lykke til! 
Jeg har sluttet å drikke, mange ganger. Konsumet ble for høyt, og jeg slet med angst og depresjoner og klarte etterhvert ikke å ivareta jobben min. Nederlag, som fikk meg til å drikke mer. 
Fikk legen min til å skrive ut Naltrexone til meg, og du verden, så effektivt det er! Det kunne ikke ramle meg inn å ta så mye som en slurk med vin, selv om det er fysisk mulig (i motsetning til antabus). Det har forandret livet mitt. Jeg sover godt, har fått ny jobb, angst og depresjon er så godt som borte - livet er tusen ganger bedre. Anbefales dersom du opplever at det blir vanskelig for deg å slutte.

Anonymkode: 6fbdd...9b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det var godt å vite at jeg nå alltid er kjørbar. 

Har så smått begynt å kunne gå på butikken uten så mye følelse av skam som tidligere. Tidligere har det vert vanskelig fordi ryktene går på bygda og jeg gjorde mye flaut i fylla foran mange, også utilgivelige ting. Mange har sett meg full midt på dagen i bygda.

Mye bedre søvn. Kroppen føles mer takknemlig 

Hud og hår har blitt mye bedre.

Herlig å slippe å være redd for at det lukter alkohol av meg. Klær og ånde

Anonymkode: 5ebd0...0ba

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri drukket mye utenom i tenårene så merket ikke stor forskjell ved å kutte det helt ut, annet enn at det er deilig å ha tatt et standpunkt og ikke føle seg litt presset til å drikke i sosiale lag, og aldri lenger være fyllesyk (noe jeg bable veldig raskt siden jeg også drakk sjelden). 

Anonymkode: eed99...391

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mye bedre søvn
Aldri kaste bort tid på hangover
Få mest mulig bra ut av hver dag

Det er vel hovedaspektene her :) 
Men jeg har gradvis trappet ned fordi jeg med alderen tåler det dårligere og dårligere.
Nå er neste dag ødelagt om jeg tar et glass rødvin, og skikkelig ødelagt om jeg tar to.

I motsetning til deg har jeg ikke sluttet, jeg kan drikke om jeg synes det er verdt det.
Men det har blitt svært sjeldent.
Så er du som meg vil du også føle deg ganske rævva om du prøver et glass etter mange måneder uten.
Og det er jo til god hjelp for motivasjonen kan man si. Da kjenner man virkelig hvor mye det ødelegger!
Mine dustevenner sier "jamen du må jo drikke mer så du er vant med det!" Og jeg bare "har du hørt deg selv når du sier sånt? Altså, øh, nei, det er ikke løsningen". Tullinger spør du meg. Men jeg erkjenner at det er stor forskjell på folk. Disse vennene tåler og har alltid tålt alkohol mye bedre enn meg. De tror ikke en gang på at det er mulig å merke et glass rødvin neste dag... vel, venner er å dra det langt, la oss kalle de mer perifere. Orker jo ikke sånn venner. De ekte vennene min aksepterer selvsagt selv om de ikke forstår.  Min erfaring er derfor at jo mindre man drikker jo mindre tåler man, og jo verre blir påminnelsen om hvorfor man VELGER å la være.

Lykke til! Det er så verdt det!

Anonymkode: 84420...7ce

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke sluttet helt, men det er 3 uker siden jeg tok et glass vin. Jeg merket at jeg drakk ofte et glass vin om kvelden, og i helgene ble det mer. Av og til rett etter jobb på hverdager. Det bare gled ut, og vinen stod der. 

Så låste jeg alt ned i kjelleren i et vinskap, og sa til mannen at jeg ikke ville at han skulle handle inn noe. Jeg har bare drukket te om kvelden og helgene, og jeg føler meg i bedre form. Jeg sover bedre, har gått mer tur i det siste. Jeg tror jo også at det hjelper litt på vekt! Humøret er bedre, og jeg føler meg ikke så daff. Det er mao ingen dårlige sider ved dette. Og selv om jeg kjente at det kunne vært greit med et glass vin første helga, så var det egentlig helt fint! Jeg følte meg fornøyd med tilværelsen, og kanskje litt stolt. 

Anonymkode: 1fb38...b1a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har nesten vært alkoholfri siden i sommer, grunnet evig halsbetennelse, krevende studie og nyfunnet tro. Har merket at søvnen påvirkes veldig av inntak/avhold, så i går ville jeg teste ut. Vi hadde deilig søndagsmiddag og jeg drakk ETT LITE glass rødvin i 18-tiden. Likevel merket jeg at søvnen var dårligere, og jeg kjenner meg litt urolig i dag. Det gjør meg stresset, og jeg tenker at det ikke er verdt det. Kjennes også flaut ut å måtte ha det ene glasset med vin, jeg er for gammel og klok til den slags oppførsel. Men gruer meg til kommentarer. Og merker at en del av det sosiale livet mitt er har endret seg, da det nok var mer drikking enn jeg la merke til. 

Anonymkode: b0bc9...483

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Masse lykke til dette greier du. 

Anonymkode: 0719d...f44

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sluttet 100%, men jeg drikker uhyre sjelden og leker med tanken. Jeg har ikke problemer med alkohol, men kommer fra en familie der mange sliter/ har et usunt forhold til det og ønsker ikke å bli en del av den statistikken.

Kan likevel ramse opp fordelene jeg merker meg, ettersom jeg kun har hatt noe vin en kveld siden starten på juli, og før det 3-4 ganger i året. 

For meg er første kaffekopp lørdag morgen ren magi. Jeg elsker følelsen av en god natts søvn før en fridag. Ingen stress i kroppen, og god tid til å nyte den koppen på sengen før mannen og jeg går en god tur også ordner oss ekstra god frokost. Når jeg har hatt alkohol våkner jeg til varsel på klokken om unaturlig høy puls og kroppstemperatur den natten. Jeg sover elendig, våkner med dårlig smak i munnen og morgenkaffe gjør ikke sin vanlige magi. Hodeverk kan du garantere, selv om jeg drikker max 3 glass. Turen blir tung og kjip, og til frokost frister bare salt og fett. Resten av dagen er lik, jeg småspiser tull, blir ikke ordentlig mett og har lite energi. 

Jeg har en hudsykdom som forverres av alkohol og får små blemmer i ansiktet 2-3 dager etter inntak. Uten alkohol er dette kontrollerbart, og hvis jeg også styrer unna for mye lyst brød og fet mat er det nesten borte. Med alkohol inn går visst selvkontrollen ut og jeg spiser chips/ snacks i større porsjoner som da gir disse hudproblemene flere dager. Holder også på mer væske og alt av ringer/ klokker blir stramt. Tror rett og slett jeg ikke tåler alkohol særlig godt og lurer på hvorfor jeg er så dum at jeg tar disse glassene. 

Jeg fikk store problemer med hormoner på blåbærtur for 4 år siden, men visste ikke at alle problemene kom av de. Jeg har alltid vært naturlig sterk, smidig og relativt atletisk bygget, selv uten trening. Plutselig ble jeg skikkelig dårlig- på randen til besvimelse- av de enkleste øvelser og orket mindre og mindre. Har fått medisiner nå og kan trene igjen. Noen dager med alkohol kan ødelegge sååå mye av pågangsmotet i trening for meg. Generelt er alt i livet lettere å gjennomføre når det ikke er "dagen derpå".

Heier på deg og håper du klarer det 🦾

Anonymkode: 35ed4...d3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har ikke sluttet helt, men det er 3 uker siden jeg tok et glass vin. Jeg merket at jeg drakk ofte et glass vin om kvelden, og i helgene ble det mer. Av og til rett etter jobb på hverdager. Det bare gled ut, og vinen stod der. 

Så låste jeg alt ned i kjelleren i et vinskap, og sa til mannen at jeg ikke ville at han skulle handle inn noe. Jeg har bare drukket te om kvelden og helgene, og jeg føler meg i bedre form. Jeg sover bedre, har gått mer tur i det siste. Jeg tror jo også at det hjelper litt på vekt! Humøret er bedre, og jeg føler meg ikke så daff. Det er mao ingen dårlige sider ved dette. Og selv om jeg kjente at det kunne vært greit med et glass vin første helga, så var det egentlig helt fint! Jeg følte meg fornøyd med tilværelsen, og kanskje litt stolt. 

Anonymkode: 1fb38...b1a

Skjønner godt at du føler deg stolt. Det har du grunn til å være! Har en mann som handler inn vin ofte, og vet ikke om jeg får han til å stoppe med det, altså. Så her må jeg klare å ha vin i huset, selv om jeg ikke skal ha noe av det selv. Men det tror jeg skal gå fint. Har ikke lyst til å misjonere overfor han, men min egen lyst på vin/alkohol har forsvunnet. Er egentlig veldig takknemlig for det, fordi det betyr at jeg ikke trenger å bruke masse viljestyrke for å holde meg unna.

Gleder meg til å få mer energi og kanskje bedre søvn.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har nesten vært alkoholfri siden i sommer, grunnet evig halsbetennelse, krevende studie og nyfunnet tro. Har merket at søvnen påvirkes veldig av inntak/avhold, så i går ville jeg teste ut. Vi hadde deilig søndagsmiddag og jeg drakk ETT LITE glass rødvin i 18-tiden. Likevel merket jeg at søvnen var dårligere, og jeg kjenner meg litt urolig i dag. Det gjør meg stresset, og jeg tenker at det ikke er verdt det. Kjennes også flaut ut å måtte ha det ene glasset med vin, jeg er for gammel og klok til den slags oppførsel. Men gruer meg til kommentarer. Og merker at en del av det sosiale livet mitt er har endret seg, da det nok var mer drikking enn jeg la merke til. 

Anonymkode: b0bc9...483

Jeg merker også negativ effekt på søvn av kun ett glass vin. Det sosiale rundt vindrikking er kanskje det som kan bli vanskelig. Ikke fordi jeg får lyst på vin, for det har jeg ikke. Men det er liksom en del av den sosiale kontrakten at vindrikking hører med. I hvert fall sammen med enkelte. Holdt opp med drikking i ett år en gang, og da husker jeg ei venninne som ble irritert over at jeg ikke skulle drikke alkohol en kveld på byen.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor drakk du så ofte vin før?

Selv om du ikke ville ha svar av oss som "drikker noen ganger" så er likevel mitt svar at jeg merker hvor mye det påvirker søvn og restitusjon ift. trening og livet generelt. Med 2 små barn, trening 5 ganger i uken og 100% jobb, så merker jeg at "bare" 2-3 glass vin påvirker mye og gir dårligere søvn og mer sliten dagen etter og det har jeg rett og slett ikke "tid!" eller lyst til sånn livet er nå!

Anonymkode: ec483...c99

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke sluttet 100%, men jeg drikker uhyre sjelden og leker med tanken. Jeg har ikke problemer med alkohol, men kommer fra en familie der mange sliter/ har et usunt forhold til det og ønsker ikke å bli en del av den statistikken.

Kan likevel ramse opp fordelene jeg merker meg, ettersom jeg kun har hatt noe vin en kveld siden starten på juli, og før det 3-4 ganger i året. 

For meg er første kaffekopp lørdag morgen ren magi. Jeg elsker følelsen av en god natts søvn før en fridag. Ingen stress i kroppen, og god tid til å nyte den koppen på sengen før mannen og jeg går en god tur også ordner oss ekstra god frokost. Når jeg har hatt alkohol våkner jeg til varsel på klokken om unaturlig høy puls og kroppstemperatur den natten. Jeg sover elendig, våkner med dårlig smak i munnen og morgenkaffe gjør ikke sin vanlige magi. Hodeverk kan du garantere, selv om jeg drikker max 3 glass. Turen blir tung og kjip, og til frokost frister bare salt og fett. Resten av dagen er lik, jeg småspiser tull, blir ikke ordentlig mett og har lite energi. 

Jeg har en hudsykdom som forverres av alkohol og får små blemmer i ansiktet 2-3 dager etter inntak. Uten alkohol er dette kontrollerbart, og hvis jeg også styrer unna for mye lyst brød og fet mat er det nesten borte. Med alkohol inn går visst selvkontrollen ut og jeg spiser chips/ snacks i større porsjoner som da gir disse hudproblemene flere dager. Holder også på mer væske og alt av ringer/ klokker blir stramt. Tror rett og slett jeg ikke tåler alkohol særlig godt og lurer på hvorfor jeg er så dum at jeg tar disse glassene. 

Jeg fikk store problemer med hormoner på blåbærtur for 4 år siden, men visste ikke at alle problemene kom av de. Jeg har alltid vært naturlig sterk, smidig og relativt atletisk bygget, selv uten trening. Plutselig ble jeg skikkelig dårlig- på randen til besvimelse- av de enkleste øvelser og orket mindre og mindre. Har fått medisiner nå og kan trene igjen. Noen dager med alkohol kan ødelegge sååå mye av pågangsmotet i trening for meg. Generelt er alt i livet lettere å gjennomføre når det ikke er "dagen derpå".

Heier på deg og håper du klarer det 🦾

Anonymkode: 35ed4...d3e

Akkurat det med å våkne på helgemorgener og ha energi til å dra på tur er noe jeg ser veldig fram til. Er SÅ lei av hodepine og tung, sliten kropp på lørdag og søndag. Ikke komme seg ut av senga før langt på dag. Det er ikke verdt det.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor drakk du så ofte vin før?

Selv om du ikke ville ha svar av oss som "drikker noen ganger" så er likevel mitt svar at jeg merker hvor mye det påvirker søvn og restitusjon ift. trening og livet generelt. Med 2 små barn, trening 5 ganger i uken og 100% jobb, så merker jeg at "bare" 2-3 glass vin påvirker mye og gir dårligere søvn og mer sliten dagen etter og det har jeg rett og slett ikke "tid!" eller lyst til sånn livet er nå!

Anonymkode: ec483...c99

Hvorfor jeg drakk så ofte vin? Tja.. har ikke noe godt svar på det. Det ble en uvane, bare. Noen ganger handlet mannen inn vin, noen ganger jeg. Særlig til helga. Ofte hadde vi vin stående utover uka, og noen ganger handlet mannen inn vin ila uka. Han føler at han stresser ned med vin (han har en stressende jobb). Jeg har sagt til han at å regulere ned stress med alkohol er en dårlig ide, at det bare gjør stresset verre. Men han hører ikke helt på det øret. Så lenge det har vært vin i huset, så har jeg blitt fristet til å ta et glass på kvelden. Og har jeg først tatt et glass, så blir det fort to-tre-fire.

Ts

Skrevet

Jeg kuttet ut alkohol helt og holdent for ca 10 år siden. Jeg fikk mer og mer ubehag etter å ha drukket, ikke bare fyllesyke, men også hud- og fordøyelsproblemer. Trodde ikke jeg hadde et alkoholproblem, men fant fort ut at det å være sosial uten alkohol ble veldig utfordrende. Jeg hadde halt klart benyttet det som et uheldig hjelpemiddel. Jeg begynte også å se hvor beruset de rundt meg ble, etter bare noen glass. Og hvordan man drikker MYE mer enn det man tror. "Jeg tok bare et par glass i går" stemmer sjeldent, for å si det sånn...
Det var veldig vanskelig i starten, også fordi drikkepresset fra andre var stort. Det var som om mange ble fornærmet hvis man ikke ville ta et glass. Dette løste jeg ved å bestille alkoholfritt, men be om å få det i drink-eller vinglass. Orket ikke kampen. Det har også blitt mindre sosialt, fordi veldig mye foregår "over et glass" dessverre.  Det å ikke drikke hjemme gikk veldig bra fra første dag. Jeg var en med såkalt "sosial alkoholbrukslidelse". 

Anonymkode: f51c4...1aa

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil legge til at helsa har blitt MYE bedre! Allergier forsvant, rosecea forsvant, fordøyelsen ble bedre, og energinivået steg betraktelig. 

Anonymkode: f51c4...1aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...