Gå til innhold

Lur eller lat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har valgt meg et rolig småbarnsliv og trives svært godt. Men tror at mange vill se på meg som en unnasluntrer som ikke er bra nok. Jeg føler meg ofte sånn sån alle mødre har full jobb, ørten aktiviteter for barna og ulike verv. 

jeg har 3 barn (8,5 og 3 år) og jobber 50% stilling. Kun det eldste barnet mitt har fritidsaktivitet og det er kun én dag i uka. Ingen kamper, cuper eller dugnader/ dopapirsalg/hallvakt. jeg er ikke med i FAU og liknende. Ingen forpliktelser eller verv utover en liten rolle i en veldedig organisasjon som jeg bruker kanskje 2 timer på hver måned. 
hverdagen min er relativt rolig og koselig. Jeg gjør husarbeid, trener hver dag, leser bøker, lager sunn mat, sover nok og gjør mye hyggelig med barna. Barna har kortere dager i bhg.

Helgene er utelukkende familietid, jeg er lite ute av huset og gjør lite utenom. Jeg er ikke stresset, utslitt eller i noe hamsterhjul. Har det skikkelig godt med mitt liv!  
Hva tenker dere om mine valg og mitt liv her inne? 🫣😅

Anonymkode: dc479...733

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint for deg, jeg hadde kjedet meg 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Privilegert vil jeg heller si. Det er absolutt ikke alle trebarnsforeldre som har økonomisk rom for å jobbe redusert. 

Anonymkode: 9abf6...af4

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenke du har god råd he he. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dine barn er små ennå. Det er ganske vanlig å ikke ha fritidsaktiviteter før skolestart. Om noen år får du det travlere. At din 8 åring har valgt en aktivitet med bare 1 gang i uka er heldig for deg. Ikke sikkert du er like heldig etter hvert som barna blir eldre.

Høres ut som at det har det veldig koselig. Jeg savner den tiden barna holdt seg hjemme omnettermiddagen og la seg tidlig.

Anonymkode: 132a1...a84

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at du har prioritert andre ting enn jobb/karriere og fritidsaktiviteter.

Så lenge det er et bevisst og ønsket valg så er det jo greit.

Synes det er vanskelig å skulle stemple deg som enten lur eller lat, bare fordi du har tatt et annet valg.

• Liker 3
Skrevet

Absolutt lur, ingen med tre barn og jobb er lat. Kos deg med barna, alt annet kommer i andre rekke.

• Hjerte 3
Skrevet

Håper du har tenkt over hva du skal leve av som pensjonist. 

Anonymkode: d306a...9f6

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som meg. Jeg er både lur og lat.

Anonymkode: aaabd...827

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Lat handler for meg om å bruke mye tid på ting som har null verdi, eller til og med er usunt, samtidig som man slutter unna å gjøre ting som må/burde bli gjort. Et eksempel er hvis man vil sitte på telefonen samtidig som man ikke gidder å lære barna sine ting. Eller at man lar barna sitte og kjede seg ofte og ikke sørger for at de har en form for sunn stimulering og sosialisering. Da ofrer man noe av fremtida til barna fordi man ikke gidder å gjøre en innsats. Eller at man f.eks. ikke gidder å ha det ryddig og lar barna tro at det er noe som er helt greit. 

Får man gjort de viktige tingene og sørger for at barna har det de trenger, og vet st man selv har siktet sin egen fremtid økonomisk på en eller annen måte, så er man kanskje ner åriviligert når man har tid til å slappe av samtidig. 

Skrevet

Eg er lur fordi eg er lat. Mange som synes eg har geniale løsninger på ting og tang, både jobb og privat, men det kommer av at eg er lat. Eg liker gode løsninger som har krever minst mulig, så eg har energi til livets utfordringer som ikke like enkelt lar seg løse. 

Anonymkode: cf67a...3a4

Skrevet

Høres ut som et dørgende kjedelig liv, ikke noe for meg! Vi har valgt å bo nærme jobb, skole og barnehage sentralt i Oslo, det har gitt oss mye ekstra tid med barna. Og med fleksitid hos begge, har vi bytte på å levere sent og hente tidlig,  så våre barn hatt fine dager!  Jeg vil være en person, ikke bare mor og "kone" men ha jobb og og et liv

Anonymkode: cb681...f25

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

er du alene med barna el har du en mann? jeg har også tre barn og jobber natt, mye fritid og koser meg med barna, men jeg er godt gift og deler gleden med han. føler livet ville vært stusselig uten mannen.

Anonymkode: d1e27...373

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har valgt meg et rolig småbarnsliv og trives svært godt. Men tror at mange vill se på meg som en unnasluntrer som ikke er bra nok. Jeg føler meg ofte sånn sån alle mødre har full jobb, ørten aktiviteter for barna og ulike verv. 

jeg har 3 barn (8,5 og 3 år) og jobber 50% stilling. Kun det eldste barnet mitt har fritidsaktivitet og det er kun én dag i uka. Ingen kamper, cuper eller dugnader/ dopapirsalg/hallvakt. jeg er ikke med i FAU og liknende. Ingen forpliktelser eller verv utover en liten rolle i en veldedig organisasjon som jeg bruker kanskje 2 timer på hver måned. 
hverdagen min er relativt rolig og koselig. Jeg gjør husarbeid, trener hver dag, leser bøker, lager sunn mat, sover nok og gjør mye hyggelig med barna. Barna har kortere dager i bhg.

Helgene er utelukkende familietid, jeg er lite ute av huset og gjør lite utenom. Jeg er ikke stresset, utslitt eller i noe hamsterhjul. Har det skikkelig godt med mitt liv!  

Jeg tenker fint for deg og dine! Fint at dere velger å leve på en måte som passer for dere og har ingen meninger utover det. Om noe, er jeg misunnelig. Siden jeg alltid har vært alene med barn, har jeg ikke hatt annet valg enn å jobbe fullt. Men jeg vil ikke si at livet mitt er spesielt stresset og opplever ikke at jeg lever i noe hamsterhjul.  Foretrekker å ikke fullbooke all fritid og det gjenspeiler også de valgene som er tatt ift diverse verv og fritidsaktiveter. 

Anonymkode: edb3b...906

Skrevet

Lur hvis du faktiks sparer privat til pensjonist livet.

Anonymkode: 3a681...e83

• Liker 2
Skrevet

Helt topp!gjør det samme her i huset også, og alle er happy.  Har større barn enn deg, men vi sier nei til mye vi ikke har lyst til av sånne utenom-foepliktelser.  Ungene har valgt aktiviteter selv, heldigvis har de valgt bort idretter som krever mye dugnad/cuper/fulle helger  

Vi koser oss hjemme og ungene er mye hos venner eller vennene er her. :)

Anonymkode: f34d0...2d3

Skrevet

Så lenge økonomien går rundt og du har planlagt for pensjonisttilværelsen så tenker jeg kjør på! Jeg har like ønsker selv, hvem vil bruke over 2/3 av våketiden på jobb??

Anonymkode: c1cc1...c99

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også lur og lat. Gjør intet annet enn det jeg selv finner for godt og har rigget meg slik at livet er særdeles lettvint.

Det føles svært bra og behagelig.

Anonymkode: 73cbd...a3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres bra ut bortsett fra at du/dere er lite ute. Mye sunnere å være ute enn inne. 

Anonymkode: 8f7bd...52d

• Liker 1
Skrevet

Dere, både du og barna, høres både priviligerte og heldige ut!

Er nok mange som skulle ønske de kunne gjøre det samme :)

Anonymkode: a052d...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...