Gå til innhold

Hvilken plante vil du ikke få?

Anne Mona

Hvilken er den VERSTE juleblomsten å motta?  

2 stemmer

1. 1. Hvilken er den VERSTE juleblomsten å motta?

• Svibel (hvite-rosa-blå duftende løkplante)
      2
    • Sainpaulia (hvite og mini)
      6
    • Amaryllis (løkplante med røde, store blomster)
      0
    • Orkideer (uansett farge)
      0
    • Julestjerne (med eller uten artig bladverk)
      5
    • Juleglede (rosa eller hvite bestemorsblomst)
      13
    • Eføy (plante man gir til allergikere)
      1
    • Grupper med noen av de overstående
      7

Anbefalte innlegg

Noen blomster er dekorative og hyggelig å motta som førjulsgave eller som gave fra en nabo eller noen man kjenner litt, mens noen er bare helt bortinatta. Hvilken ønsker du at INGEN gir deg før eller til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg holder meg til grønne planter, har jeg ikke så lyst på noen av de du nevner.

Bortsett fra julestjerne, som hører til jula. :P

Julegleder liker jeg ikke... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om julestjerne hører julen til vil jeg helst ikke ha det, for jeg blir så tung i pusten. Tåler dem ikke. :(

Derfor er det Amaryllis hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Tar med glede mot alle planter jeg... så lenge det følger med "brukerveiledning", samt ingen forventninger om at de skal leve leeenge. Egentlig har jeg en plante enda som jeg fikk da jeg flyttet hjemmefra, augusy -98. Men da besto den av tre (like, men i ulike høyder) blomster (grønn plante da) i samme potte. Nå er det bare en igjen, de andre to døde. Men jeg har litt liv i den enda, det er jeg stolt av. Mamma har gitt meg en mønjeklivia, en avlegger av den hun fikk da hun gikk gravid med meg. Gjett om jeg er redd for å ta livet av den da! Mamma gir meg brukerveiledning til alle mine planter, om hvor mye lys og vann og gjødsel, til ulike tider på året, mørkt og kaldt, lyst, men ikke i sola etc.

Kan ikke tnke meg noen plante jeg ikke ville ha. annet enn dersom jeg reagerte allergisk på den, men det vet jeg ikke om jeg ville gjøre. (hjemme hos mamma eksisterer knapt planter med blomster på, fordi hun og min bror reagerer, så jeg vet ikke om jeg villereagert om de var der, og ingen av mine planter har blomstret enda. (Jeg har 4, to er grønne, de andre to skal blomstre, men jeg har bare hatt dem siden i høst.

så jeg stemte ikke jeg, da jeg ikke viste om et svar som passet for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde julestjerner er kjedelige - dessuten har de en tendens til å stå igjen med et eller to blader, en liten stund etter at jeg har fått dem, og det ser urtolig teit ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg er glad i julestjerner, spesielt de hvite og rosa... Men det aller beste noen gi meg til jul er en bukett røde tulipaner - DET er juleblomsten over alle for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at tulipaner er utrolig lekkert.

Jeg vil gjerne ha noen hvite sammen med de røde til jul.

Før jul er det lekkert med mørke lilla og hvite tulipaner.

Kan også strekke meg til at hvite (og rosa?) julestjerner kan være fint.

De røde har blitt litt oppbrukt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svibler og juleglede kan jeg godt klare meg uten. Amaryllis synes jeg er lekker men den tåler jeg ikke. Ellers så går det mye i hvite julestjerner hjemmehos oss, er ikke så glad i røde juleblomster bortsett fra røde tulipaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt blomster jeg, så jeg foretrekker absolutt grønnplanter. Men i jula er liksom julestjerne det som hører med. Jeg har en svigermor som er allregisk mot julestjerner, men det løser jeg lett ved å fjerne knoppene på den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestjerner er det verste jeg vet! De er stygge, slaskete og kjedelige. *blir stram i maska*

Nei, takke meg til amaryllis og svibler. Svibler hører virkelig julen til *blir myk i tankene sine*

Grupper av alle slag er nest verst. For det første inneholder de som regel en julestjerne. For det andre kommer de ofte i sånne "festlige" rødmalte kurver av noe plastlignende grusomme greier. Også noe billig juletrash oppi. Kjempegøy. For det tredje er de alltid sammensatt av planter med helt ulike behov mht. vann, lys og temperatur. Dermed er noen av dem dømt til undergang siden du ikke kan tilfredsstille dem, og dermed må det ompotting til.

I en forening jeg er med i, har vi alltid loddsalg på juleavslutningen. Uten unntak vinner jeg alltid julestjernene. Er det mulig? I år skal jeg gå inn for andre blomster - men det er jo mye dyrere ofte da - og alle andre liker julestjerner - så da blir det vel det i år også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amaryllis synes jeg er lekker men den tåler jeg ikke.

jeg har massevis med kunstige amaryllis - de er veldig flotte! jeg har kjøpt mine på IKEA - og de røde i en bukett med et julebånd rundt - det er snaskens. Har vanligvis ikke veldig sansen for kunstige blomster og planter - men noen slår til å lager det skikkelig, og da hender det jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julestjerne vil jeg veldig gjærne ikke ha. Da kommer jeg til å surre rundt med tung pust,snørrete og med røde,rennende øyne i hele jula.

Reagerte ikke på denne før jula i fjor jeg. Den var et rent lite helvete husker jeg, fordi vi ikke visste hva det var :o Tror det var bestemor som tipsa meg om det. Men det skal visst gå bra om man plukker av knuppen på blomsten. Men jeg tar ingen sjanser og holder meg unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestjerne vil jeg veldig gjærne ikke ha. Da kommer jeg til å surre rundt med tung pust,snørrete og med røde,rennende øyne i hele jula.  

Reagerte ikke på denne før jula i fjor jeg. Den var et rent lite helvete husker jeg, fordi vi ikke visste hva det var  :o  Tror det var bestemor som tipsa meg om det. Men det skal visst gå bra om man plukker av knuppen på blomsten. Men jeg tar ingen sjanser og holder meg unna  :)

Jeg reagerte også først i jula i fjor. Satt på jobb og alle kontorene hadde fått julestjerner og jeg pusta kjempetungt og skjønte ingenting. Men så fant jeg det ut da.

Å plukke av knoppen har jeg hørt, men jeg hadde glemt det. Så når jeg kommer til søstra mi i jula blir jeg vel gående å plukke av knoppene på alle julestjernene hennes. :ler::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker alltid av knoppene på julestjerner her i huset, for svigermor er allregisk. Hun har ikke reagert på dem til nå iallefall (de siste 5 årene....he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så godt det var å høre at det er flere som reagerer på julestjerne og julegled her.Jeg tåler ikke å ha julestjernen i hus selv om frøene blir fjernet jeg.Så liker best Grønne planter jeg også.

Og liker best en bukett med roser eller tulipaner i stedet for Julestjerne/juleglede.

De andre plantene har jeg ikke prøvd ut så vet ikke om jeg reager på de.Tenkte i år og kjøpe kunstige juleblomster,så det blir vel en tur på IKEA i Trondheim tenker jeg.

*klem* koldbruna 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...