Gå til innhold

Flytte til bygda alene

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som en fin plan. Naturen kaller! Kan anbefale boken «Psykolog med sovepose», deler av den handler om å gjøre ting som betyr mye for en, men som man kanskje ikke helt tør.

Du kan jo gi deg selv et forsøk på dette, si 1-2 år, og hvis du ikke trives så flytter du igjen?

Anonymkode: c466c...f3b

Takk for fint tips!

Anonymkode: 2e7e4...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men tør jeg? Alene i mørket i et hus hele tiden?

Om du har lys utenfor huset, så virker det ikke så mørkt altså. Jeg bor på bygda, langt ute på bygda. Kan se et lys fra en nabo gjennom noen trær. Hører INGEN smell her på nyttår. Da må jeg oppsøke det. Dette er en perfekt plass for en enslig person med hund. Stor hage å slå seg løs på og stor terrasse og masse sol. 

Bor 20 min fra Elverum sentrum. Plassen i seg selv er fin. Klimaet er fint. Men må dessverre flytte pga manglende muligheter for mitt barn som skal på vgs. Hvis ikke hadde jeg blitt boende. Her dyrker vi egen mat og er selvforsynte med flere sorter. Har egen vann og kan klare oss vel og lenge uten strøm om nøden skulle skje. Mye positivt med dette huset og tomta. 

Anonymkode: 76f59...8e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske liten. Et par hundre innbyggere. 

En fin størrelse. Selv holder jeg til på et sted med 9 innbyggere.

Anonymkode: 2230c...c11

Skrevet

Prøv! Du lever en gang og jeg synes du skal prøve.

Jeg flytter ut av byen og angrer ikke et sekund. Jeg fikk ikke puste! Hjerte og skuldre senker seg når jeg er her. Må jeg til byen så kjenner jeg de høye skuldrene, og det er så godt å komme hjem.

Anonymkode: 9d9c8...f41

• Liker 2
Skrevet

Det er koselig å bo slik. Har prøvd. Men nå bor jeg i leilighet i by. Det er vinter og snømåking jeg fikk nok av. På sommeren er plen og hage stell. 

Anonymkode: e8a9c...e55

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer å flytte fra en by til bygda. Jeg er lei av trangboddhet og bråk, jeg går aldri i butikker eller på kafé, jeg liker stillhet og ro. Jeg drømmer om å se stjernene på himmelen, en nyttårsaften uten smell og å få være i fred. 

Men tør jeg? Alene i mørket i et hus hele tiden? Jeg er godt voksen, har ikke venner, men har en hund. 

Noen som har gjort noe tilsvarende - alene? Det er et stort steg å ta. Men samtidig: hvorfor ikke?

Du trenger ikke være alene i mørket i et hus hele tiden selv om du bor på bygda? De har jo dagslys og elektrisitet i husene sine der også 😉.

Det høres jo ut som du er ganske introvert og ikke så sosial, så sånn sett er det kanskje ikke noe sosialt nettverk som holder deg igjen i byen, og på bygda er det mindre støy fra trafikk, bygge/grave/renovasjonsarbeid og naboer bor ikke vegg i vegg, som i byen, så støy er et mye mindre irritasjonsmoment enn i byen. Kvadratmeterprisen er lavere enn i byen, så du vil ha råd til et større husvære der også. Men, skal du bo på bygda, er du helt avhengig av å ha lappen og egen bil, for det lokale kollektivtilbudet er som regel ikke-eksisterende utover skoleskyss og drosje, ellers er det bare kollektivtilbud for langtransport. 

Anonymkode: b3889...b3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du trenger ikke være alene i mørket i et hus hele tiden selv om du bor på bygda? De har jo dagslys og elektrisitet i husene sine der også 😉.

Det høres jo ut som du er ganske introvert og ikke så sosial, så sånn sett er det kanskje ikke noe sosialt nettverk som holder deg igjen i byen, og på bygda er det mindre støy fra trafikk, bygge/grave/renovasjonsarbeid og naboer bor ikke vegg i vegg, som i byen, så støy er et mye mindre irritasjonsmoment enn i byen. Kvadratmeterprisen er lavere enn i byen, så du vil ha råd til et større husvære der også. Men, skal du bo på bygda, er du helt avhengig av å ha lappen og egen bil, for det lokale kollektivtilbudet er som regel ikke-eksisterende utover skoleskyss og drosje, ellers er det bare kollektivtilbud for langtransport. 

Anonymkode: b3889...b3d

Jeg har bil og lappen så det ville ikke vært noe problem. Men jeg har tenkt på om jeg skulle bli syk. Da ville det vært bedre å bo her jeg er - eller? Jeg kjenner jo ingen naboer og har begrenset nettverk her, men jeg kan få mat levert på døra og kollektivtilbudet er bra. 

Kanskje jeg overtenker. Og å leie ut mitt hus og leie et annet sted er ikke akkurat en livslang forpliktelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er koselig å bo slik. Har prøvd. Men nå bor jeg i leilighet i by. Det er vinter og snømåking jeg fikk nok av. På sommeren er plen og hage stell. 

Anonymkode: e8a9c...e55

Jeg bor i rekkehus med masse snømåking hver vinter 😄

Tenker det hadde også vært en fordel med bygda, kan bruke snøfreser uten å ødelegge nabohusene og bilene, og det er plass til å legge fra seg snøen!

Skrevet

Lei, ikke kjøp.

💚 Bøgda 💚 er full av hus som ikke blir solgt, nye leiligheter som selges med store tap, kårboliger og utleieboliger som står tomme.

Meld deg inn i noen Facebook-grupper. 
Skriv et innlegg om at du ønsker å leie bolig i ett år, med mulighet for forlengelse.
Fortell litt om hvem du er.

Hvis du liker gårdslivet og dyrehold så kanskje du kan prøve deg som avlaster etter hvert?

Folk flest er veldig hjelpsomme, du må bare tørre å spørre. 😃

• Liker 2
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (12 timer siden):

Hvis du liker gårdslivet og dyrehold så kanskje du kan prøve deg som avlaster etter hvert?

Jeg tror ikke jeg er helt der 😄

Vil gjerne ha et par katter, drømmen er å være fosterhjem for katter som ingen vil ha ♥️

Bo på bygda i ro og fred med kattene mine, det høres fantastisk ut. Men da må jeg vel eie først, ingen leier ut til noen med kattepensjonat!

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke jeg er helt der 😄

Vil gjerne ha et par katter, drømmen er å være fosterhjem for katter som ingen vil ha ♥️

Bo på bygda i ro og fred med kattene mine, det høres fantastisk ut. Men da må jeg vel eie først, ingen leier ut til noen med kattepensjonat!

Det holder jeg med deg i. 
Å eie to katter er én ting.

Å ha 22 er noe annet 😅

Hadde dyppet tåa først. 
Finn ut om du liker bygda du flytter til. 

Da får du kanskje også fulgt litt med på boligmarkedet og blitt litt kjent med både folk og markedsverdiene.

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (40 minutter siden):

Det holder jeg med deg i. 
Å eie to katter er én ting.

Å ha 22 er noe annet 😅

Hadde dyppet tåa først. 
Finn ut om du liker bygda du flytter til. 

Da får du kanskje også fulgt litt med på boligmarkedet og blitt litt kjent med både folk og markedsverdiene.

Ja, det tror jeg faktisk at jeg skal! (Men 22 var nå kanskje litt i overkant 😬🐈)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, det har jeg faktisk vurdert. Men veldig få boliger til leie!

Hva med å leie en hytte på åremål…?

Skrevet

Hopp i det, og prøv det? Så har du i alle fall fått sjekka ut om det er noe for deg?

Skrevet
Rødstrupa skrev (14 minutter siden):

Hva med å leie en hytte på åremål…?

Ja, har sjekka ut det, men fant ingen som var godkjent til helårsbruk og så ble det veldig dyrt. Men fint tips, og skal holde øynene åpne :)

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (6 minutter siden):

Hopp i det, og prøv det? Så har du i alle fall fått sjekka ut om det er noe for deg?

Ja, jeg tror jeg skal det 🙏

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vurderer å flytte fra en by til bygda. Jeg er lei av trangboddhet og bråk, jeg går aldri i butikker eller på kafé, jeg liker stillhet og ro. Jeg drømmer om å se stjernene på himmelen, en nyttårsaften uten smell og å få være i fred. 

Men tør jeg? Alene i mørket i et hus hele tiden? Jeg er godt voksen, har ikke venner, men har en hund. 

Noen som har gjort noe tilsvarende - alene? Det er et stort steg å ta. Men samtidig: hvorfor ikke?

Vil på det sterkeste anbefale et hus med innlagt strøm 

Anonymkode: ab4ec...1bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vil på det sterkeste anbefale et hus med innlagt strøm 

Anonymkode: ab4ec...1bb

😄 Mente vel at det ikke er gatelys og mørkt ute generelt, spesielt i vinterhalvåret. Veldig ulikt byen jeg bor i. 

Det er veldig stor forskjell på akkurat det å ha lys hele tiden overalt ute og det å ikke ha det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg drømmer om å se stjernene på himmelen, en nyttårsaften uten smell

Jeg bor i en by og hører knapt raketter på nyttårsaften på grunn av store bygg på alle kanter og begrensninger på hvor raketter er tillatt.

Hjemme i barndomshjemmet på bygda høres raketter fra kilometervis unna. Hele desember. Ingen regler.

Anonymkode: 75679...62a

Skrevet

Jeg har gjort det, flyttet til en bygd men riktignok ikke en sååå liten bygd som det du tenker på da, men jeg angrer ikke et eneste sekund på det. 

Anonymkode: 4dee6...7a1

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...