Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (18 timer siden):

Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller

Hvem sier de må ha så "ordentlige dommere"? Men tror du ungdom gidder å dømme barnekamper gratis? Apropos dugnad... eller hvem mener du skal dømme egentlig? Dere foreldre som ikke klarer stille på en dugnadsvakt engang?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Anonym90059005 skrev (4 timer siden):

Hvem sier de må ha så "ordentlige dommere"? Men tror du ungdom gidder å dømme barnekamper gratis? Apropos dugnad... eller hvem mener du skal dømme egentlig? Dere foreldre som ikke klarer stille på en dugnadsvakt engang?

Nei ungdommer skal ikke gidde dugnad men alle voksne må gidde dette. Og denne tråden handler om de som ikke har mulighet til å være dugnadsvakt

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatet deg også men det er en forutsetning for å ha barn i den type idrett. Vi stilte opp, noen hadde selvfølgelig "gode" unnskyldninger og de var ikke nordmenn og de slapp. Lederen og andre måtte ta over for de. Rettferdig?

Anonymkode: cc268...c1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uenigheten består i hva det egentlig medfører å være på et lag, for noen her later det til å bety voldsom satsing fra veldig tidlig. Det finnes regler fra forbundet om alder barna bør ha før man begynner med ulike nivådelinger, som en del lag ignorerer glatt fordi de vil satse mye og tidlig og legge lista for alt veldig høyt, til ulempe for de som ikke har foreldre som kan bidra like mye. Ref alle kommentarene om at barn av foreldre som ikke bidrar kan slutte på idrett, med eller uten løkke. 

Anonymkode: 61517...a8a

Det å ha en kvalifisert trener som lærer barna riktig teknikk, treningsetikk, samhold osv er IKKE det samme som å satse tidlig og hardt. Kommunene i Norge er ofte veldig blakke og fakturerer idrettslag masse for anlegg. Så ja, hvis det ikke skal være løkke, så koster det penger, uansett hvor lite hardt man satser.

Anonymkode: 1bb77...d5b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har også grenser for hva foretrekker at barna skulle drive med, jeg valgte f.eks ikke å introdusere langrenn eller alpint som idrett for barna mine, 1) frysepinne så orket ikke tanken på å stå og se på og fryse.  Alpint det samme med frysing og visste at begge ville bety kjøring land og strand og nok dyrere enn jeg er villig til å betale. 

Hvorfor er det ikke greit at andre gjør en vurdering på tid/kostnad og hva man er villig til å ofre. Jwg hadde ikke meldt på barnet alpint og forventet at andre skal kjøre og andre skal betale. Med fotball så skal masse foreldre stille ekstra opp og betale mer.  

Det er masse ting jeg gjerne skulle ha gjort/kjøpt for barna, men jeg har grenser. (en er å kjøre bil på fjellet på vinteren) 

hvorfor skal da foreldre vitende om begrensninger melde barna på og bare satse alt på hva andre kan gjøre for de. 

Anonymkode: a201b...740

Av den samme grunnen har vi valgt bort fotball, da jeg ikke har tid til å jobbe dugnad flere helger i måneden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det å ha en kvalifisert trener som lærer barna riktig teknikk, treningsetikk, samhold osv er IKKE det samme som å satse tidlig og hardt. Kommunene i Norge er ofte veldig blakke og fakturerer idrettslag masse for anlegg. Så ja, hvis det ikke skal være løkke, så koster det penger, uansett hvor lite hardt man satser.

Hva er galt med løkke? Ingen kan trene barna der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 7.00):

Du er jo stokk dum. Vet du hvor jævlig mye jobb det ligger bak å skaffe sponsorer?? Da må NOEN drive med masse tiggearbeid og disse noen er da andre foreldre i klubben som sitter i styret og som allerde bruker mange flere timer enn andre foreldre. 

Anonymkode: 128fe...559

Nå er det ikke "tigging"det dreier seg om da. Det finns er tilskuddsportal der det sitter folk med penger som gjerne gir ut. Det er som ordet sier"et tilskudd", det kan ikke erstatte all annen innsats 

Men selvsagt skal noen sitte p søke i den portalen og,det gjør deg ikke selv. 

Måtte bare presisere at tilskudd er ikke kun hos lokale krefter. 

Anonymkode: 9e14e...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Hva er galt med løkke? Ingen kan trene barna der?

Det finnes ikke løkke her vi bor. Alle er på banen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å frata barna breddeidretten? Hvis man som foresatt ikke kan felta på dugnad av forskjellige årsaker, så kan det være lurt å være åpen med idrettslaget om det, samme om det må begrenses, eller kan delta på annet i stedet for hallvakt. Hadde jeg sagt til min 10 år gamle fotballglade gutt at « nå er det slutt på organisert trening, vi drar alene på løkka i stedet» hadde han blitt ufattelig lei seg! Ikke bare er det mye læring i det, men det sosiale er så viktig for disse barna! Om du som mamma ikke ønsker å delta på dugnader holder du barnet utenfor, og barnet får da kjenne på utenforskapet fordi det ofte arrangeres mye sosialt utenom for disse barna

Anonymkode: 0c15d...75e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ikke løkke her vi bor. Alle er på banen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å frata barna breddeidretten? Hvis man som foresatt ikke kan felta på dugnad av forskjellige årsaker, så kan det være lurt å være åpen med idrettslaget om det, samme om det må begrenses, eller kan delta på annet i stedet for hallvakt. Hadde jeg sagt til min 10 år gamle fotballglade gutt at « nå er det slutt på organisert trening, vi drar alene på løkka i stedet» hadde han blitt ufattelig lei seg! Ikke bare er det mye læring i det, men det sosiale er så viktig for disse barna! Om du som mamma ikke ønsker å delta på dugnader holder du barnet utenfor, og barnet får da kjenne på utenforskapet fordi det ofte arrangeres mye sosialt utenom for disse barna

Anonymkode: 0c15d...75e

Vil ikke frata noe. Vil bare ta vekk alvoret. Ta vekk at det skal koste så mye både av penger og tid foreldre må bruke på det

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Vil ikke frata noe. Vil bare ta vekk alvoret. Ta vekk at det skal koste så mye både av penger og tid foreldre må bruke på det

Har du i det hele tatt barn som er med i idrett?

Anonymkode: a550f...53b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du i det hele tatt barn som er med i idrett?

Jeg kommer nok til å få det. Kanke si nei om minstemann har lyst til å være med på fotball som kompisene sine. Eldstemann er syk og kan ikke være med på så mye sånt 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer nok til å få det. Kanke si nei om minstemann har lyst til å være med på fotball som kompisene sine. Eldstemann er syk og kan ikke være med på så mye sånt 

Kom tilbake å snakk om at ungdommene bare «vil ha det gøy på løkka» den dagen du selv sitter der med noen som spiller.. 

Mine er aktive i både håndball og fotball de (og Jeg stiller gladelig opp). Men man kan faktisk si nei til at egne barn kan få spille håndball/forball/turne/alpin - om man ikke er interessert inn stille med det arbeidet som kreves av foresatte.

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Da gjør du det, mens vi som hører på hva ungene selv ønsker fortsetter i klubbene. De få timene foreldre må hjelpe til der er verdt det som en super investering i ungdommens fremtid.

Har et barn i en annen idrett enn de typiske ballsportene. Hadde klubben sakt at nå skal vi dempe alvoret, slutte med å delta på konkurranser og bare trene for å ha det gøy, hadde det blitt ramaskrik og de fleste hadde gått over til andre klubber. For det er konkurransene som er aller morsomst og sesongens høydepunkt. De elsker å vise hva de har lært, forbedringer og ikke minst se om de slår "rivalene" i de andre klubbene.

Det er et vanvittig samhold, de kommer i hallen på treningsfrie dager for å øve ekstra og ungdommen er ekstra forsikte med hva de gjør på fritiden for å ikke risikere skader eller plassen på laget. De elsker idretten sin og jobber beinhardt mot målene sine. For noen er det landslagsnivå, for noen er det et høyre lag. Men det er iallfall en grunn til at vi har ventelister og årlig må opprette nye lag for å dekke etterspørselen.

Anonymkode: fc127...d56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom tilbake å snakk om at ungdommene bare «vil ha det gøy på løkka» den dagen du selv sitter der med noen som spiller.. 

Mine er aktive i både håndball og fotball de (og Jeg stiller gladelig opp). Men man kan faktisk si nei til at egne barn kan få spille håndball/forball/turne/alpin - om man ikke er interessert inn stille med det arbeidet som kreves av foresatte.

Nei de vil så klart ikke det fordi man over år har gjort det alt for seriøst. 6 år gamle gutter drømmer om å bli proff de. Og det er voksne som har lagt opp til det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

nettopp. Merkelig at det å sende barna på svømmekurs for å lære av kompetente instruktører anses som greit eller at barna sendes på skiskole for å lære teknikk (mine det gjennom støtte i bhg), men at fotballteknikk skal bli lært ut av kompetente trenere, nei det går ikke. Kommunene og stiftelser sponser gjerne ski og noe ganger også gratis svømming, men ingen reagerer ellers på kostnader for å dra i svømmehallen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nettopp. Merkelig at det å sende barna på svømmekurs for å lære av kompetente instruktører anses som greit eller at barna sendes på skiskole for å lære teknikk (mine det gjennom støtte i bhg), men at fotballteknikk skal bli lært ut av kompetente trenere, nei det går ikke. Kommunene og stiftelser sponser gjerne ski og noe ganger også gratis svømming, men ingen reagerer ellers på kostnader for å dra i svømmehallen. 

Svømmekurs blir annerledes. Er viktig å kunne svømme. Handler om trygghet i vannet. Det er ikke nødvendig å kunne spille fotball for å unngå drukning eller død  liksom

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Nei de vil så klart ikke det fordi man over år har gjort det alt for seriøst. 6 år gamle gutter drømmer om å bli proff de. Og det er voksne som har lagt opp til det

Men hvor lavt nivå vil du ha??? 

Mange barn vil jo bli proffe i noe om de føler litt mestring, de ser jo opp til noen. 

Jeg har jo fulgt noen kull i mine barns to idrettslag og selv min håpløst klønete 1, klassing sa han ville bli verdensmester i fotball.  Lov å drømme høyt. Vel, kompisen fortsatte å drømme høyt og spiller Obosliga som nylig 18-åring. Han var bedre fra dag 1, fikk alltid mye støtte fra foreldre, veldig god storebror, og han trente mye på egenhånd i hagen og ikke bare på banen erter skolen med gutta.  Han kan fint bli eliteseriespiller med noen flere kg muskler i kroppen. Han hadde likevel ikke kommet dit han er uten et differensiert tilbud. Han fikk hospitere opp allerede på barneskolen, var på kretslaget og fra han kom på sone fikk han hospitere hos toppklubb hvor han meldte overgang som 15-åring.  Han trente fra 1. klasse til han forlot klubben sammen med noen som knapt kunne løpe, fram til da spilte offensivt og aldri hadde scoret. Det gikk helt fint for de var mange nok på trening til å danne små grupper på mer likt nivå til å øve dribblinger, pasninger osv.  Nivåforskjellene er ofte enorme, men det var ingen klaging på de svakeste og ellevil jubel fra hele laget for første scoring. Begge deler hadde ikke vært mulig om tilbudet ikke hadde hatt kompetente ledere som anerkjenner barnas ulike behov.  Ikke overraskende så bidro foreldrene ulikt med dugnad også, den svakestes foreldre har jeg aldri sett på kamp eller dugnad.  

Så han som dro for å spille Obos.  Du mener for seriøst? For at han hadde en hobby han likte så godt at han lekte med ball også alene for motivasjonen for å bli bedre var der.   Ser ikke forskjell på det og de som driver med musikk og gjør det samme. 

Hvorfor forkaster du ideen om at alt er før seriøst ?

Dessverre er kroppen slik bygd opp at den har ulike vinduer for å utvikle motorikk, koordinasjon og teknikk (litt på samme måte som å lære seg språk - har man ikke lært det innen viss alder vil man alltid høres norsk ut) Dette er hvorfor det terpes på teknikk, dessverre har ikke lagstrenere nok tid til å fokusere på både dette og lære det som gjør at idretten er en lagsport. Da kommer gjerne akademier, fotballfritudsordning osv for de som vil lære mer.   Her trengs det mer kompetente trenere enn for å lære ut lagspillet og dermed koster tilbudet.  Min yngste kom inn i dette tidlig og fikk dermed bedre teknisk og taktisk grunnlag. Er dette virkelig forkastelig at lagstrenere ser hvordan de kommer til kort og gjør det de kan innenfor rammene.  

I friminutt på skolen var det helt klsrt delt i de som ville spille fotball og de ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (28 minutter siden):

Svømmekurs blir annerledes. Er viktig å kunne svømme. Handler om trygghet i vannet. Det er ikke nødvendig å kunne spille fotball for å unngå drukning eller død  liksom

Jeg merker stor forskjell på mine to barn, barn 1 lærte å svømme med oss og barn 2 gikk på flere svømmekurs. Det er som natt og dag. Ikke hadde vi kompetanse til å lære ut pusteteknikker osv. 

Barn 1 fikk ikke tilbud om skiskole i bhg, det fikk barn 2 og gjett hvor mye mer barn 2 liker å gå på ski. 

Svømming er trygghet i vannet og unngå drukning ja, men fotball gir også livslang motorikk, koordinasjon, muskler, utholdenhet osv og feil bruk kan lede til skader, derav lurt med kompetente trenere.

Jeg ser så mange ekstremt klønete barn som knapt kan løpe, hoppe osv. bare litt lek på løkka er ikke alltid nok. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (39 minutter siden):

Det er helt sikkert andre som ønsker at barna skal spille på et lag der kos og hygge er i fokus, og det burde ikke være noe problem å starte opp et slik lag. Ville forhørt meg om det er andre foreldre i området som også ønsker dette, fått med meg noen foreldre og startet opp.

Anonymkode: e8674...d4c

AnonymBruker
Skrevet

Her sluttet barna å stille opp på kamper og treninger når de nivå inndelte (differensiere har jo blitt et finere ord på det) så de få gode som var igjen fikk ikke stilt med lag for å spille kamper. 
Det å bli fortalt som 11/12 åring at du er rett og slett dårlig du må spille på lag 2 tar i fra barn all motivasjon. 
Det slo tilbake på klubben her, de sluttet med dette å får til å stille lag med gode marginer. 
Slike klubber ødelegger bredde idretten, og de har som regel enormt med dugnad også. 

Anonymkode: eed34...491

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...