Gå til innhold

Spiser dere rester?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi beregner godt, og har ikke rester mer enn 1-2 ganger i måneden. Da blir det gjerne lunsj dagen etter, men noen ganger glemmer vi av hva som er i boksen, og da går det dessverre i søpla når vi en uke senere "oppdager" det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker rester. Er ikke noe brødmenneske, så jeg lager ofte så mye middag at jeg vet det blir nok til lunsj. Matpakke med skive er ikke noe for meg.

Skrevet

Middagsrester som egner seg som lunsj, enten kalde eller til oppvarming i mikro, blir som oftest spist dagen etter. Eller det spises som kvelds en annen dag. Rester som ikke blir brukt er kokte grønnsaker, kokte poteter og tørre brødskalker. Det fordeles mellom høner og hester. Kjøttvarer o.l. som ikke lenger egner seg til menneskeføde blir gitt til hund og evt katter, dersom de vil ha det. Hunden er rene søppelkverna :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spiser opp rester av middag , enten som ny middag, til kvelds eller til frokost.

Det hender jeg glemmer mat i kjøleskapet, som jeg skyldbetynget må kaste etter en stund.

Som Piaf vaar inne på:

Fiskerester havner i en pose beregnet for fiskerester i dypfryseren. Når den er passe full lager jeg nydelig "blandingsfiskegrateng" (både rødt og hvitt fiskekjøtt, nam!)

Kjøttrester i en pose i fryseren, til en lapskaus, pytt i panne el.l.

Må bare si at jeg har godt system i fryseren min, så jeg bruker den bevisst som et "matlagings-hjelpemiddel", den blir ikke gjemmested for årgangsmatvarer...

Skrevet

Vi pleier å lage porsjoner av restene - på den måten er det greiere å bare sette tallerkenen i mikroen. Vi lager ofte mat som gir middag to dager. Sjelden vi spiser rester til frokost eller lunsj.

Er likevel fæl på å kaste mat - vi er bare to i husholdningen og ting blir fort muggent/dårlig i hvert fall hvis vi skal ha litt utvalg i feks pålegg og grønnsaker.

Skrevet

Det kommer litt an på hva det er for noe, men rester blir ofte spist.

Har vi kokt for mange poteter en dag kan disse brukes til å lage potetmos dagen etter. Når jeg lager gryteretter eller suppe lager jeg ofte masse og fryser ned og har en middag til senere..

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom det er nok rester til å lage en middag til bruker vi det, hvis ikke gir vi det til hunden, eller kaster det dersom det er for salt/sterkt krydret til at hun kan få det.

Skrevet

Jeg TROR alltid at restene skal spises, men OFTE blir de kastet etter et par dager i kjøleskap...

Skrevet

Når det bare er oss to blir det stort sett ikke rester, for vi har lært hvor mye vi pleier å spise. Om vi har gjester (lager da heller litt for mye enn litt for lite) eller feilberegner blir restene som regel lunch til mannen. Jeg takler ikke rester med mindre man kan gjøre noe med dem slik at de fremstår på en annen måte enn forrige gang man hadde dem. Lammestek i pitabrød går for eksempel bra. Noe fryses også, testa nylig å fryse hjemmelaget rødvinssaus, og det gikk kjempefint.

Gjest Aloha
Skrevet

Vi tar som vare på rester, og det meste blir spist i løpet av en dag eller to. Ligger det fortsatt i kjøleskapet da, så går det i søpla.

Rester av f.eks. lasagne og pizza fryser vi ned.

Skrevet

Jeg tåler ikke muggsopp, og har derfor fått beskjed fra legen at jeg ikke skal spise rester... Så blir det noe igjen, så spiser samboeren det til lunsj!

Gjest camillo
Skrevet

Jeg hiver aldri mat, så sant den ikke er ødelagt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tåler ikke muggsopp, og har derfor fått beskjed fra legen at jeg ikke skal spise rester... Så blir det noe igjen, så spiser samboeren det til lunsj!

Rester er ikke farlig, og muggsopp kommer ikke over natta. Tilogmed rastauranter og storkjøkken har lov til å benyte rester, så sant dfe oppbevares forskriftmessig.

Skrevet

Klart jeg spiser rester. Som "eneboer" skjer det ganske ofte at jeg lager så mye middag at det kan fryses ned i porsjonspakninger og varmes i mikroen, hvis jeg først lager middag fra grunnen av. Poteter, pasta og ris - samt kokte grønnsaker kastes, men der blir det sjelden rester siden det er lett å beregne.

Gjest vimse
Skrevet

Det blir minimalt med rester, vi spiser litt selv, og hundene får ganske mye.

Skrevet

Det er sjelden det er rester nok til alle fem hos oss... derfor lager vi ny middag hver dag. Dersom vi har rester blir de enten spist til kvelds av mannen, til lunsj neste dag av meg eller av ungene når de kommer hjem fra skolen neste dag. Varmes i mikroen...

Endel mat ender i søpla uansett..... det føles liksom litt bedre å kaste det når det er noen dager gammelt... :klaske:

Skrevet

Vi er vel egentlig ikke så flink til å spise rester, spørs hva det er da. Er det noe veldig godt så blir det ofte kvelds også. Men det spørs litt på humøret.

Men det blir veldig lite rester da, ofte bare litt ris eller en potet..

Skrevet

Jeg spiser rester ja, lager ofte mat nok til 2 middager siden jeg bare lager at til meg selv. Hvis det ike er nok til middag blir det lunsj eller kveldsmat. Har ikke råd til å kaste maten, så rester blir spist i 99,9 % av tilfellene.

Skrevet
Vi har planer om å anskaffe gris, blant annet for å gi den rester (og for å få noe tilbake :sjarmor:).

Takk for tipset :ler:

Skrevet

Blir mange ganger litt igjen, når vi har gjester og også ellers ikke alltid like lett å beregne. Men om det bare blir litt igjen tar gjerne en av oss det til kvelds eller linsj dagen etter. MEn må innrømme av det hender vi kaster litt også. Men prøver stortsett å la det ligge i dag i kjøleskapet en dag bare for samvittighetensskyld også. Føles bedre å kaste det når vi har hatt en sjanse tiol å spise det, enn bare å kaste det rett i søppla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...