Gå til innhold

Spiser dere rester?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Det jeg lurer på, er om dere klarer å beregne så det blir akkurat eller blir det rester hva gjør dere i så fall med dem, spiser dem til lunch dagen etterpå, fryser til en senere anleding osv.

Begynte å lure på det da vi begynte å legge ut ukemenytrådene, og mange av oss lager jo bunnsolid middag hver dag. Noe jeg syns er kjempeflott, men hva med restene?

Selv er vi blitt flinke på å beregne hvor mye vi spiser og får egentlig sjelden rester. Av og til når vi lager suppe eller gryterett, men da tar vi det med til lunch dagen etter. Og noen ganger lager vi store posjoner med vilje for å ha en dag senere i uka, for ågjøre dt lettvint.

Enden på visa er at vi kaster veldig lite mat, må som oftes tømme kompost bøtta pga lukt lenge før den blir full.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser det til frokost eller lunsj dagen etterpå

Skrevet

spiser rester enten til lunsj eller til middag neste dag, kaster ikke så lenge det er nok til ett måltid til.

Skrevet

Her i huset spises det veldig lite rester, desverre. Skal prøve å bli flinkere til det, liker ikke å kaste mat.

Skrevet

Jeg kaster alt. Bortsett fra f.eks. steik. Det lager vi så mye av at det holder til neste dag. Min samboer sparer på alt. En gang lå det 3 skåler med kokte poteter i kjøleskapet, og vi brukte det ikke. Jeg prøvde å true de i han og etter det sluttet han med hamstringen sin.

Skrevet (endret)

Hvis det er igjen nok til en prosjon gjemmes det til dagen etterpå, eller fryses ned. Ellers går det stort sett i søpla hvis det er noe igjen.

Men greier som regel å beregne så det blir akkurat når vi er bare oss to da.

Endret av Yamaha
Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Vi prøver å få spist restene, men dessverre hender det at vi kaster mat.

Rester havner som oftest i pytt-i-panne, pizza eller omelett. Eller varmes i mikroen, for de som er litt mer glad i blaut mat enn jeg er.

Vi har planer om å anskaffe gris, blant annet for å gi den rester (og for å få noe tilbake :sjarmor:).

Endret av LoisLane
Gjest Gjest
Skrevet

Kaster sjelden mat, som regel bare tomater eller annet som har blitt dårlige. Beregner stort sett mengden ganske bra, og ellers spiser vi restene til lunsj neste dag eller som kveldsmat, alt etter som. Noe fryser jeg også ned i små bokser, som kjæresten min tar med seg og varmer opp i mikroen på jobben.

Skrevet

Spiser alltid rester. I dag, for eksempel, skal vi ha restemiddag.

Gjest Gjest
Skrevet

sambo er ikke så glad i rester, men jeg spiser det gjerne. suppe el spiser jeg senere på kvelden i stedet for kveldsmat, noe blir lunch dagen etter osv.

men vi kaster ofte rester ja.

Gjest gjest1
Skrevet

Som regel er jeg ganske flink å beregne så det ikke blir så mye rester, men innimellom blir det nok til lunsj eller en middag til. Ofte lager jeg nok mat til ihvertfall to middager, så jeg kan ha senere i uka eller i fryseren. Typisk mat som lages i store porsjoner er lasagne, pizza, gryterett, tomatsaus og noen supper.

Ellers er det forskjell på hva slags type restemat som blir spist. Kokte poteter tar jeg vare på, mens fiskerester ofte blir kastet (men det er sjelden mye).

Gjest Gjest
Skrevet
mens fiskerester ofte blir kastet (men det er sjelden mye).

Fiskerestene får katten, hvis det ikke er saltfisk

Gjest Gjest
Skrevet
Fiskerestene får katten, hvis det ikke er saltfisk

Kom på at det er ikke alle som har katt :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøtt, lasagne, pizza, fisk og denslags middagsmat blir frokost/lunsj dagen etter - evt middag om det er veldig mye igjen.

Tilbehør som kokte poteter, spagetti osv havner i søpla. Det er både billig og lett å lage.

Vi er bare to, og kjøper normalt familiestørrelse-pakker, så da blir det mat dagen etterpå også ;)

Gjest -eline-
Skrevet

Stort sett blir det ikke rester, er stort sett flink til å beregne matmengder.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Som regel er det noen her i huset som gladlig spiser rester, likevel blir nok en del mat kastet. Mest fordi det blir glemt. Kokte grønnsaker og salatrester blir alltid kastet.

Endret av Marillia
Skrevet

Kommer veldig an på hva det er, men må innrømme at mye kastes. Er ikke så glad i oppvarma mat.

Men f.eks. skikkelig kjøttstykker fryses ned.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har etterhvert blitt ganske flinke til å beregne mengdene slik at det sjelden blir noe rester. Er det bare litt igjen (av typen en halv potet eller noe slikt) havner det i bosset, men er det mer igjen pleier vi å ta vare på det. Men vi kunne nok blitt flinkere til å spise det - det har en tendens til å havne i kjøleskapet eller frysen, og så blir det stående til det må kastes.

Skrevet (endret)

Vi har også lært oss å beregne godt, og har sjelden rester. Men noe blir det jo.

Rester av suppe fryses. Gryter, fiskekaker, kjøttboller, omelett og gratenger blir lunsj neste dag, og kokte fiskerester fryses til bruk i hjemmelaget fiskegrateng (ikke kattemat! :overrasket: ). Rester av lammestek fryses i porsjoner til marokkansk lammegryte m/couscous - verdens beste restemat. :sikle:

Det som kastes er iblant kokt ris (pga bakteriefaren i oppvarmet ris) og kokte poteter (sjelden mer enn et par igjen).

Endret av piaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...