AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #81 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og "forskning" kan fortelle meg hva de vil om hvor fantastisk trygge alle tilsetningsstoffene er, det betyr ingenting for meg, da jeg vil ha mat i kroppen og ikke en liste over dritt laget i en kjemisk fabrikk. Anonymkode: 63337...8f5 Ja, er slik jeg også tenker. Det handler om en total. Tror jeg at jeg får kreft om jeg kjøper taco-kryddermiks? Absolutt ikke. Velger jeg likevel å lage det selv, med produkter jeg enten har dyrket og tørket selv, eller hatt bevisst forhold til hvor kommer fra, ja. Smaken er jo så utrolig mye bedre. Og så reduserer jeg samtidig totalen av hva vi putter i oss, i en verden der stadig mer er bearbeidet og kunstig. Anonymkode: 99f2b...810 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #82 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Både makrell og laks er full av tungmetaller så spiser ikke de fiskekortene lengre. Anonymkode: 9d8ed...56c Nei, vil ikke si de er så fulle av det. https://www.hi.no/hi/nyheter/2022/oktober/har-undersokt-uonskede-stoffer-i-fiskepalegg Her har du nok blitt offer for hysteriet rundt det. Anonymkode: 183db...d4e 5
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #83 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er ikke fra gård, langt i fra. Men barn av Toro-generasjonen, jo. Men det var et lite sjokk å oppdage hvor LETT det er å lage en suppe. Nå er det fast hverdagsmat en gang i uka - og jeg lager da opp to middager hvorav en går i fryser. Så mat som i praksis lager seg selv (krever 3 minutter kutting, og 30 sekunder med stavmikser om det er den type suppe) er god og mettende mat til to dager. Ofte kutter jeg grønnsakene når jeg står med søndagsmiddagen, hakker løk jeg trenger for de neste dagene, så er det også oppvask og tid spart der. Og proteinet, om jeg har det i, er gjerne rester fra en annen middag. Anonymkode: 99f2b...810 Det er ikke så lurt å kutte opp grønnsaker dagesvis i forkant. Når oksygen kommer til når grønnsaker/frukt kuttes opp, begynner vitaminene å brytes ned pga oksygenet. Spesielt B-vitamin og C-vitamin. Det lønner seg derfor ernæringsmessig å kutte opp frukt og grønnsaker så nær spisetidspunktet som mulig. Jo lenger grønnsakene ligger oppkuttet før man spiser det, jo mer vitaminer brytes ned. Anonymkode: 80ff4...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #84 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, vil ikke si de er så fulle av det. https://www.hi.no/hi/nyheter/2022/oktober/har-undersokt-uonskede-stoffer-i-fiskepalegg Her har du nok blitt offer for hysteriet rundt det. Anonymkode: 183db...d4e Ørret (fjellørret, ikke oppdrett), og særlig makrell (norsk/atlanterhav), er blant det jeg ikke er så redd for. I moderate mengder. Makrell inneholder faktisk særdeles lite kvikksølv sett mot annen fet fisk. Og den er rik på stoffer som er veldig viktige for oss - D vitamin, Omega3, Jod. Ørret kan variere en del, risikoen varierer jo med vann, men er ikke det vi spiser mest av. Anonymkode: 99f2b...810
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #85 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke så lurt å kutte opp grønnsaker dagesvis i forkant. Når oksygen kommer til når grønnsaker/frukt kuttes opp, begynner vitaminene å brytes ned pga oksygenet. Spesielt B-vitamin og C-vitamin. Det lønner seg derfor ernæringsmessig å kutte opp frukt og grønnsaker så nær spisetidspunktet som mulig. Jo lenger grønnsakene ligger oppkuttet før man spiser det, jo mer vitaminer brytes ned. Anonymkode: 80ff4...ff9 Jeg er ikke akkurat redd for at vi får i oss for lite vitaminer her i huset Det tar noen dager før nivået synker betydelig. Og mange av vitaminene forsvinner uansett under varmebehandling - og da er jo hele vitsen med å stå der i siste liten en slitsom tirsdag og kutte grønnsaker til suppe litt borte. Det er alltid snakk om kost og nytte. Hverdagen er travel. Det å alltid ha ferdig oppkuttet tilgjengelig - både for skiver, snacks, og middager, gjør at det er valget man tar, fremfor å velge det bort og spise mindre. Sjeldent jeg ser et knekkebrød her i huset uten at man også har lagt paprika og agurk på toppen. Så Søndag spiste vi lapskaus på svineknoke og rotgrønnsaker i sesong. I kjøleskapet ligger det da gulrot- og kålrabistaver jeg regner med er borte i løpet av 2-3 dager. Og ferdig kuttet løk og gulrot til dagens gulrotsuppe - og hakket hvitløk og hakket chili ligger klar i fryser. Anonymkode: 99f2b...810 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #86 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Her er et eksempel på når det bikker over til fanatisme. Når forskning man ikke er enig med kalles for "forskning" og man ignorerer det for å tviholde på egen overbevisning. Anonymkode: 1949e...516 Nei det er ikke fanatisme å faktisk ville spise mat. Anonymkode: 63337...8f5
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #87 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg lager som regel middag hjemme fra bunnen, men pga turnursarbeid og arbeidsdager der jeg ofte ikke vet lengden på arbeidsdagen når jeg går ut døra, spiser jeg også en del ferdigmat. Jeg liker best Fersk og Ferdig sine middagsretter, syns faktisk ikke de inneholder så mye som er verdt å riste på hodet over. Her er ingredisensene til Biff Stroganoff; Gryte 62 % [storfekjøtt 37 % (opprinnelse: norge/tyskland), vann, løk 12 %, sjampinjong 7 %, paprika 5 %, tomat 5 %, hvetemel, smør, crème fraîche, naturlig aroma, salt, sukker], kokt basmatiris 38 %. Tipper mange av dere som hyler opp om usunne tilsetninger glatt tar en pakke skinke fra hylla på butikken uten å tenke over alle tilsetningene der, eller i leverposteien, eller den supersunne makrell i tomatboksen. Kom dere ned av hesten sier jeg. Anonymkode: c6cae...2ab Der tar du grundig feil ang meg hvertfall. Jeg er bevisst konstant. Anonymkode: 78f1d...de8
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #88 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det minner mest om en spiseforstyrrelse. UP-mat er også mat. Anonymkode: cb96a...0d5 Det gir meg lykkefølelse og vite at jeg lager ren mat. Men om det gir DEG glede å kalle det spiseforstyrrelse så be my guest. Anonymkode: 78f1d...de8 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #89 Skrevet 20 timer siden I et folkehelseperspektiv er det i alles interesse å tenke forebygging fremfor behandling. Vi bli eldre og eldre, og sykehuskøene vokser uten at noen har løst problemet med å skaffe nok helsepersonell og kapasitet til å behandle oss alle i tide. Det å gjøre sitt for å holde seg rimelig sunn mener jeg er en plikt for alle, og å lære barna sine grunnleggende matlagingsferdigheter er en del av det som gjør dem til mennesker som er i stand til å bo for seg selv med tid og stunder. Jeg synes det er nitrist å tenke på at ikke alle lærer dette hjemme. Det å lære noen enkle basics hjemme har satt meg i stand til å utvikle ferdighetene mine som voksen, og det er jeg så glad for. Jeg går ikke rundt og tror at det er dyrt, komplisert og krevende å lage middag selv. Så er jeg ikke hysterisk verken i den ene eller andre retningen. Jeg spiser det jeg får servert, jeg spiser ute, jeg spiser take away når jeg er syk og jeg lager masse god og sunn mat selv. Alt handler om balanse! Jeg tror de som "hyler" om hysteri og spiseforstyrrelser fordi andre spiser sunnere enn dem i noen tilfeller kjenner sin egen, gnagende samvittighet. Akkurat som de som mener det er hysterisk og usunt å trene mye uten å bevege seg en meter selv - som om det er godt for noe. Og i motsatt ende er det veldig viktig for noen å poengtere at de ikke har spist karbohydrater siden 90-tallet og det har kurert dem for både skjeløydhet og psykisk sykdom. De har ofte en noe misjonerende holdning som de færreste setter pris på. Det er fullt mulig å ha en oppriktig interesse for å lage mat uten at det innebærer å være verken snobbete eller hysterisk, og jeg skulle personlig ønske at det var en selvfølge med barn i hus å både gi dem rimelig sunn mat og å lære dem hvordan man gjør det. Hvordan vi som befolkning skal komme oss dit har jeg ingen svar på, dessverre. Anonymkode: 0d8c9...717 1 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #90 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei det er ikke fanatisme å faktisk ville spise mat. Anonymkode: 63337...8f5 Det er vel definisjonen på "mat" som er forskjellen. Mange av oss er ikke hysteriske, vi kan fint leve med Toro, frossenpizza og hermetikk. Kanskje har vi et såpass avslappet forhold til livet, som gjør at vi tar igjen de årene vi eventuelt taper på kostholdet. På grunn av mindre stress og angst rundt dette. Slipper å være i konstant angst for å få i oss ultraprosessert mat. Anonymkode: 3af6f...789 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #91 Skrevet 18 timer siden At du velger å ikke tro på at ultraprossesert mat er et problem, både for fordøyelsen din og reseptorene dine, er jo for det meste ditt problem. Det er du som får større sjanse for å få tarmkreft og overspising - Ditt valg. Anonymkode: 306e6...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #92 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det handler også om at prosessert mat og mye ferdigmat inneholder mye aromastoffer,MSG og smaksforsterkere, slik at man blir vant til en annen smak enn mat som er laget fra bunnen. Anonymkode: 6abc2...b71 Tørker/sakter/røyker du fisk og kjøtt selv? Regner med at du både fisker/jakter selv. Anonymkode: cb96a...0d5 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #93 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det gir meg lykkefølelse og vite at jeg lager ren mat. Men om det gir DEG glede å kalle det spiseforstyrrelse så be my guest. Anonymkode: 78f1d...de8 Jeg regner med at du både fisker, jakter og slakter selv for å ha kontroll på maten. Anonymkode: cb96a...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #94 Skrevet 18 timer siden Uanonym bruker skrev (5 timer siden): Det er absolutt en greie at det blir stadig nye trender når det gjelder hva man skal - og ikke minst ikke skal - spise. Mange typer/grupper mat har vært bannlyste oppigjennom åra - nå er det ultraprosessert som er den store synderen. Selv om rådene om å spise mindre ultraprosessert mat er basert på forskning, betyr ikke det at alt forskerne (og forståsegpåerne) mener om ultraprosessert i 2025 vil bli stående om 5 eller 10 år. Råd om å spise mindre egg og mindre fett osv. for noen tiår siden var jo også basert på forskning. Forskning endrer seg, og noen ganger finner man ut at ting man trodde var riktig, viser seg å være helt feil. Jeg tror det beste er å bruke sunn fornuft, spise vanlig mat i passelige mengder. Ikke nødvendigvis kaste seg på alle mulige trender. Folk har gått bananas mrd dette hysteriet sitt. Anonymkode: cb96a...0d5 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #95 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg regner med at du både fisker, jakter og slakter selv for å ha kontroll på maten. Anonymkode: cb96a...0d5 Det finnes gode alternativ til det. Fisk og skalldyr kjøper vi som regel rett fra båt, eller fra en lokal fiskehandler. Men sanker også litt selv. For kjøtt bruker jeg Reko i stor grad, men da kun et utvalg småskalaprodusenter som jeg vet hvordan driver. I utgangspunktet kun fra de som har gardsslakteri. Kjøper også bulk fra lokalt jaktlag, da vi helst velger dyr som har levd et fritt og naturlig liv. Kjenner de som skyter, og ofte også de som bærer. Anonymkode: 99f2b...810 2 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #96 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så stråling havner ikke i kroppen? Mikrobølgemat etterlater ikke noe strålig i kroppen heller? Beklager men det tror jeg ikke på. Selv om man ikke har teknologi til å finne den eller ikke ønsker å finne den i kroppen, så blir den strålingen av et sted, den forsvinner ikke. Og "forskning" kan fortelle meg hva de vil om hvor fantastisk trygge alle tilsetningsstoffene er, det betyr ingenting for meg, da jeg vil ha mat i kroppen og ikke en liste over dritt laget i en kjemisk fabrikk. Anonymkode: 63337...8f5 Eksempel på når uvitenhet og faktaresistens bikker over i fanatisk konspirasjon. Er det noe som er farlig for menneskeheten er det slutninger som dette. Anonymkode: 74365...691 5 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #97 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg regner med at du både fisker, jakter og slakter selv for å ha kontroll på maten. Anonymkode: cb96a...0d5 Jeg kjøper rene råvarer. Mye fra lokale bønder og jegere. Så jeg har nok kontroll. Bedre kontroll enn de som bare åpner en pakke, boks eller noe , tilsetter vann og kaller det mat. Anonymkode: 78f1d...de8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #98 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel definisjonen på "mat" som er forskjellen. Mange av oss er ikke hysteriske, vi kan fint leve med Toro, frossenpizza og hermetikk. Kanskje har vi et såpass avslappet forhold til livet, som gjør at vi tar igjen de årene vi eventuelt taper på kostholdet. På grunn av mindre stress og angst rundt dette. Slipper å være i konstant angst for å få i oss ultraprosessert mat. Anonymkode: 3af6f...789 Jeg spiser ikke UP mat og har ikke konstant angst gitt. Løper butikkproduktene etter meg tror du? Anonymkode: 63337...8f5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #99 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eksempel på når uvitenhet og faktaresistens bikker over i fanatisk konspirasjon. Er det noe som er farlig for menneskeheten er det slutninger som dette. Anonymkode: 74365...691 Nei, slutninger som at alt man produserer i en lab er sunt er slikt som er farlig for menneskeheten. Og hvilken konspirasjon er det du egentlig snakker om? Du mener noen planlegger å gjøre noe ulovlig? Her har man fryktelig tilbakestående mennesker som tror noe så idiotisk som at DDT vil forgifte dem, total faktaresistens: Anonymkode: 63337...8f5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #100 Skrevet 15 timer siden Her sprayer de barn med DDT. Barn av Amerikanere som "tror på vitenskapen" (Men vitenskapen handler ikke om tro, den handler om å stille spørsmål. Spørsmål som, hva vil skje med disse barna?): Svaret er at folk har fått helseproblemer i generasjoner etter denne "behandlingen" med dette "ufarlige stoffet": https://www.scientificamerican.com/article/consequences-of-ddt-exposure-could-last-generations/ Anonymkode: 63337...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå