AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #1 Skrevet 11. oktober 2025 Vi har 12 åring som kan bli ordentlig sint hvis han får tilsnakk. I forrige uke ble han rasende, og var på vei for å stikke av ute. Jeg løp etter han for å få han inn igjen, men han slo seg totalt vrang og begynner å bli sterk, så det er ikke mulig for meg å gjøre noe annet enn å holde han fast for å ikke løpe videre. Det ender med at pappaen må komme å bære han inn. Gutten hyler av full hals ute som et lite barn; slik at alle rundt får med seg situasjonen. Han har tidligere fått tydelige beskjeder om at å stikke av ute er uaktuelt, at han heller kan være alene på rommet sitt hvis han trenger tid. Vi stoler ikke på han når han er sint på den måten, så å rømme ut er ikke greit. Blir helt rådvill, hva gjør man?… Han er grei å snakke med i fredstid, men alt er glemt når han først blir sint. Heldigvis sjeldenhetene dette tilhører, men det sitter i meg så lenge etterpå fordi jeg føler det er en ugrei situasjon som oppstår… Anonymkode: 2605a...01f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #2 Skrevet 11. oktober 2025 Hadde latt han stikke av. Eller har han en diagnose? Anonymkode: 22422...359 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #3 Skrevet 11. oktober 2025 Hadde latt han stikke av. Hva kan skje liksom? Kanskje han trenger å gå det av seg. Sånn som du og far holder på er ikke greit. Anonymkode: 17782...714 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #4 Skrevet 11. oktober 2025 Hadde latt han dra ut ja. Han vet vel veien hjem? Har han diagnose eller andre problemer? Anonymkode: 9e9b7...cd7 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #5 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde latt han stikke av. Eller har han en diagnose? Anonymkode: 22422...359 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde latt han stikke av. Hva kan skje liksom? Kanskje han trenger å gå det av seg. Sånn som du og far holder på er ikke greit. Anonymkode: 17782...714 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde latt han dra ut ja. Han vet vel veien hjem? Har han diagnose eller andre problemer? Anonymkode: 9e9b7...cd7 Hadde det vært tidligere på dagen hadde jeg latt han få løpe sin vei. Det begynte å bli mørkt, i tillegg til at det begynte å nærme seg innetid for han.. Han har utfordringer med å regulere seg seg, og det er ingen av oss som stoler på han når han blir så sint som da… Anonymkode: 2605a...01f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #6 Skrevet 11. oktober 2025 Jeg var en rasende tenåring. Bodde på et trygt sted og gikk gjerne tur etter et raserianfall for å roe meg. Sneik meg inn for å sove senere. Var bare mine foreldre jeg klikket på og det har aldri falt meg inn å gjøre noe ulovlig mens jeg var ute. Jeg ville jo bare bort fra disse «idiotene» (de var nok helt normale) av noen foreldre jeg hadde. Hva er det dere er redde for at skal skje? Har sønnen deres vist interesse for kriminalitet? Anonymkode: 84fa5...e07 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #7 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde det vært tidligere på dagen hadde jeg latt han få løpe sin vei. Det begynte å bli mørkt, i tillegg til at det begynte å nærme seg innetid for han.. Han har utfordringer med å regulere seg seg, og det er ingen av oss som stoler på han når han blir så sint som da… Anonymkode: 2605a...01f Er innetid så viktig at han ikke kan få være ute for å hente seg inn igjen emosjonelt og rydde i tankene litt? Anonymkode: 84fa5...e07 11
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #8 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er innetid så viktig at han ikke kan få være ute for å hente seg inn igjen emosjonelt og rydde i tankene litt? Anonymkode: 84fa5...e07 Når tilfellet er at han kan bli borte i mange timer, uten å ta med seg telefon eller fortelle hvor han går, og det er skole påfølgende dag, så kan det være et lite problem. Anonymkode: 2605a...01f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #9 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når tilfellet er at han kan bli borte i mange timer, uten å ta med seg telefon eller fortelle hvor han går, og det er skole påfølgende dag, så kan det være et lite problem. Anonymkode: 2605a...01f Da er fristet til å tenke at han enten kan få oppleve de dårlige konsekvensene av sitt eget valg (lite søvn), eller så kan dere la han gå men følge etter han slik at dere ser han men ikke er nær han. Da kan det være mindre «forlokkende» å stikke på sikt. De fleste tenåringer tåler litt lite søvn en natt. Anonymkode: 84fa5...e07 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #10 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har 12 åring som kan bli ordentlig sint hvis han får tilsnakk. I forrige uke ble han rasende, og var på vei for å stikke av ute. Jeg løp etter han for å få han inn igjen, men han slo seg totalt vrang og begynner å bli sterk, så det er ikke mulig for meg å gjøre noe annet enn å holde han fast for å ikke løpe videre. Det ender med at pappaen må komme å bære han inn. Gutten hyler av full hals ute som et lite barn; slik at alle rundt får med seg situasjonen. Han har tidligere fått tydelige beskjeder om at å stikke av ute er uaktuelt, at han heller kan være alene på rommet sitt hvis han trenger tid. Vi stoler ikke på han når han er sint på den måten, så å rømme ut er ikke greit. Blir helt rådvill, hva gjør man?… Han er grei å snakke med i fredstid, men alt er glemt når han først blir sint. Heldigvis sjeldenhetene dette tilhører, men det sitter i meg så lenge etterpå fordi jeg føler det er en ugrei situasjon som oppstår… Anonymkode: 2605a...01f Dette er ikke normal oppførsel av et så stort barn. At dere voksne skal ta tak og bære han inn som om han var en trassen toåring? Dere trenger et foreldrekurs og gutten trenger en utredning. Anonymkode: ae50f...52a 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #11 Skrevet 11. oktober 2025 COS-kurs på deg og far så fort det lar seg gjøre og en skikkelig utredning på gutten asap! Anonymkode: cd080...323 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #12 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): COS-kurs på deg og far så fort det lar seg gjøre og en skikkelig utredning på gutten asap! Anonymkode: cd080...323 Alvorlig talt… Alt i dag skal løses med kurs og utredninger opp og i mente. Gutten er mest sannsynlig helt normal, men en hormonell pre-teen. La han få være det uten å bli stemplet som syk. Har aldri vært enkelt å være i den alderen. Hadde blitt mange med diagnoser dersom alle hormonelle tenåringer skulle blitt utredet og fått bokstav-diagnoser. Anonymkode: 98a28...0a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #13 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Alvorlig talt… Alt i dag skal løses med kurs og utredninger opp og i mente. Gutten er mest sannsynlig helt normal, men en hormonell pre-teen. La han få være det uten å bli stemplet som syk. Har aldri vært enkelt å være i den alderen. Hadde blitt mange med diagnoser dersom alle hormonelle tenåringer skulle blitt utredet og fått bokstav-diagnoser. Anonymkode: 98a28...0a1 Det er ikke normalt å måtte fysisk holde en nesten tenåring, virkelig ikke. Hormonell tenåring eller ikke. normalen er ikke at vi må holde de fast fysisk på noen måte. Anonymkode: ae50f...52a 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #14 Skrevet 11. oktober 2025 La han stikke av, slik fysisk tvang med makt er å trampe over grense hans fullstendig. Han har et behov for å komme seg vekk for å samle seg. Tvang løser ingenting. Anonymkode: bb6b6...5a1 5
Gidavmeg Skrevet 11. oktober 2025 #15 Skrevet 11. oktober 2025 La han gå, tar mye lenger tid å roe seg når dere bærer. Også må dere ikke utsette han for at han kan skade dere i basketaket 3
AprilLudgate Skrevet 11. oktober 2025 #16 Skrevet 11. oktober 2025 (endret) En venn sin sønn var tildels sånn - de skjønte ikke hvorfor. Viste seg at han hadde blitt mobbet mye i lang tid. I over ett år holdt han det skjult for alle. I andre tilfeller er det jo reguleringsvansker. Om det er adhd ville dere sett denne atferden eller liknende for lenge siden. Å brøle blant andre er ikke helt vanlig vil jeg si, men hva sier han selv i fredstid da? Endret 11. oktober 2025 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #17 Skrevet 11. oktober 2025 Min sønn har hatt en trøblete barndom, med alvorlig mobbing og en dustete pappa. I den verste perioden (ca 7-9 år) stakk han av hvis jeg møtte ham på feil måte. Han følte seg nok misforstått av både skole, jevnaldrende òg far og når han følte at heller ikke trygge mamma forstod, da stakk han. Dette ser jeg selvfølgelig nå i etterkant. Han stakk til bestemora som bodde 500 meter unna. Innimellom ble han der et par dager, tror mamma skjønte at vi trengte en pause fra hverandre, begge to. Jeg visste heldigvis hvor han dro og kommuniserte selvfølgelig med mamma, så trengte aldri bekymre meg, sånn sett. Jeg måtte jobbe hardt for å endre måten jeg møter ham på når jeg skal korrigere, veilede eller irettesette. Men resultatet er at han nå føler seg trygg på at jeg tåler alle uttrykk han har og det er hjem han kommer når han stikker fra skolen fordi ting har blitt for vanskelig. Anonymkode: 82302...606 1
Lillemy8 Skrevet 11. oktober 2025 #18 Skrevet 11. oktober 2025 Gutten går i krisemodus altså flight - fight respons, så spørsmålet er hvorfor ser han på tilsnakk som en så stor trussel? Dere trenger sikkert ikke utredning, men jeg tror jeg ville hatt fagkyndig hjelp til hvorfor denne overregulering i hjernen skjer. Det med å bruke fysisk makt ville jeg prøvd å unngått og heller latt han gå ut. Om han ikke er tilbake innen 20 min, ville jeg tatt en gå/sykkel/kjøre runde selv. Hva er dere foreldre redde for at skal skje om han går ut? Hvis dere som foreldre er redd for at han skader seg selv når han er ute alene og sint, anbefaler jeg i alle fall at dere søker hjelp fra psykolog💚 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #19 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er ikke normalt å måtte fysisk holde en nesten tenåring, virkelig ikke. Hormonell tenåring eller ikke. normalen er ikke at vi må holde de fast fysisk på noen måte. Anonymkode: ae50f...52a Dette er jo et valg foreldrene har gjort. Andre foreldre hadde kanskje valgt andre løsninger og unngått fysisk fastholding. Flere her sier jo de hadde latt gutten gå ut og rase ifra seg. Jeg skjønner imidlertid at foreldrene ikke vil la en 12-åring gå ut når det begynner å bli mørkt. Anonymkode: 98a28...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #20 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo et valg foreldrene har gjort. Andre foreldre hadde kanskje valgt andre løsninger og unngått fysisk fastholding. Flere her sier jo de hadde latt gutten gå ut og rase ifra seg. Jeg skjønner imidlertid at foreldrene ikke vil la en 12-åring gå ut når det begynner å bli mørkt. Anonymkode: 98a28...0a1 Alle ting foreldre noensinne har gjort mot sitt barn er valg de har tatt. Trenger ikke bety det var et godt valg. TS har hittil ikke sagt at de bor et spesielt farlig sted. Tvangsbruk fra en omsorgsperson i en sårbar situasjon er jeg derimot svært skeptisk til. Anonymkode: 84fa5...e07 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå