AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #1 Skrevet 9. oktober 2025 Tenkte opprinnelig å spare alt i Storebrand Indeks Alle Markeder. Men blir det for mye gambling, da jeg er avhengig av å tjene en del på dette? Bør jeg spare halvparten i IPS i stedet? 20-25 år lang sparehorisont. Anonymkode: 24708...cc1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2 Skrevet 9. oktober 2025 Hvorfor ikke begge deler? Anonymkode: 690d4...4c5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #3 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke begge deler? Anonymkode: 690d4...4c5 IPS har jo noen ulemper. Det er fordelaktig dersom man betaler formueskatt, men det er en situasjon jeg neppe vil oppleve da jeg er sykepleier og først nå kan starte opp privat pensjonssparing i en alder av 44 år. Jeg har forstått det slik at det anses som en fordel med den utsatte skatten som IPS gir, men dette er jo uansett skatt som man må betale tilbake ved uttak. Men ja, å spre risikoen er kanskje uansett bedre enn å putte alt i ett indeksfond? Anonymkode: 24708...cc1
Hololo Skrevet 9. oktober 2025 #4 Skrevet 9. oktober 2025 jeg velger å ta pensjonsparing i fond, årsak er at pengene låser seg i IPS, kan fort skje endringer på IPS over 20-40år som kan gjør tjenesten dårligere, og vipps så får du ikke gjort nødvendige endringer. Bruke du ASK så kan du gjør endringer opp igjennom uten at det utløse skatt så da føler jeg at den fordelen jevner seg ut. Nå kan du vel bare spare maks 15k årlig i IPS så skal du spare litt ila året kan du jo ha en kombinasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #5 Skrevet 9. oktober 2025 IPS-ordningen endres så mye hele tiden at jeg sluttet å spare i den. Dessuten ønsker jeg friheten som indeksfond gir mtp uttak. Sparer kun i en. Da er det tross alt investert i masse selskaper. Trenger ikke diversifisere. Anonymkode: d306b...b81 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #6 Skrevet 9. oktober 2025 Jeg gjør begge deler. Det er jo et max beløp på hvor mye man kan spare i IPS. Så jeg sparer max beløpet i IPS (1250,- pr mnd), og resten av sparingen i ordinære fond. Anonymkode: b4922...932 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #7 Skrevet 9. oktober 2025 Er du gift så er det kjekt å vite at IPS er særeie. Anonymkode: a4058...542 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #8 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du gift så er det kjekt å vite at IPS er særeie. Anonymkode: a4058...542 Er man gift har man vel regulert fordeling ved brudd i ektepakt uansett. Anonymkode: ae1c9...338 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #9 Skrevet 10. oktober 2025 Jeg sparer både i IPS og i indeksfond Anonymkode: d15c4...11f 1
hvalstad45 Skrevet 10. oktober 2025 #10 Skrevet 10. oktober 2025 Jeg har global indeks, men den er veldig sterkt vektet mot USA, de fleste er det, fordi det er der det har vært best avkasning. Om jeg får litt mer penger å spare, vil jeg sette noe i en Norden eller Europa indeks, evt asia for å diversifisere litt. Det er litt bobletendenser i USA og jeg har hatt 80% stigning siste fem åra, tviler på at det vil fortsette. 1
newman01 Skrevet 10. oktober 2025 #11 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tenkte opprinnelig å spare alt i Storebrand Indeks Alle Markeder. Men blir det for mye gambling, da jeg er avhengig av å tjene en del på dette? Bør jeg spare halvparten i IPS i stedet? 20-25 år lang sparehorisont. Anonymkode: 24708...cc1 Det fondet underpresterer resultatmessig, har risikoprofil 4/7 og koster 0,3%... Hvorfor i all verden skal du ha et så dårlig fond? Kron tilbyr fond til nesten halve forvaltningshonoraret 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #12 Skrevet 10. oktober 2025 Hvis du vet at du ikke kommer til å trenge pengene før pensjonsalderen, kan det være smart å spare i IPS. Fra og med 2026 kan du spare 25.000 kr i året. Det er ekstra lønnsomt dersom du også investerer det du får i skatteutsettelse. Med dette opplegget vil du ha ca. 1 463 000 kr når du fyller 67, gitt 7% årlig avkastning. Starter du uttak når du er 67 og fordeler det frem til du er 80, vil du kunne ta ut rundt 15.800kr per måned. Husk at pengene på en IPS-konto må investeres. Du kan for eksempel putte dem i et indeksfond. Anonymkode: 67b84...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #13 Skrevet 10. oktober 2025 newman01 skrev (1 time siden): Det fondet underpresterer resultatmessig, har risikoprofil 4/7 og koster 0,3%... Hvorfor i all verden skal du ha et så dårlig fond? Kron tilbyr fond til nesten halve forvaltningshonoraret Underpresterer? Ikke i følge grafene i Kron-appen? Jeg betaler dessuten 0,18% for dette fondet i Kron, ikke 0,3%. Anonymkode: d9e0f...40b
newman01 Skrevet 10. oktober 2025 #14 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Underpresterer? Ikke i følge grafene i Kron-appen? Jeg betaler dessuten 0,18% for dette fondet i Kron, ikke 0,3%. Anonymkode: d9e0f...40b De har tydeligvis flere priser for det fondet. 0,18% for Teknamedlemmer i Kron, og antagelig 0,3% for de som er vanlige kunder i andre banker da? Men det presterer helt normalt når man tar hensyn til de nye prisopplysningene. Dette er hva som sto på hjemmesiden til fondet: Pris Dette koster fondet årlig Aksjesparekonto: 0,20 eller 0,30%*
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2025 #15 Skrevet 10. oktober 2025 newman01 skrev (4 timer siden): Det fondet underpresterer resultatmessig, har risikoprofil 4/7 og koster 0,3%... Hvorfor i all verden skal du ha et så dårlig fond? Kron tilbyr fond til nesten halve forvaltningshonoraret Først og fremst fordi Hallgeir Kvadsheim anbefaler det til pensjonssparing 🫣 Men det er klart at han har det sikkert bare som ett av mange, mens jeg ønsker å gjøre det så enkelt som mulig. Hvilket fond hadde du valgt for pensjon? Jeg har prøvd å legge til et globalt indexfond + ett fond for fremvoksende markeder på min rykende ferske ASK i Kron, men da får jeg varsel om at jeg tar høy risiko ifht tryggheten jeg ønsker meg. TS Anonymkode: 24708...cc1
newman01 Skrevet 10. oktober 2025 #16 Skrevet 10. oktober 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Først og fremst fordi Hallgeir Kvadsheim anbefaler det til pensjonssparing 🫣 Men det er klart at han har det sikkert bare som ett av mange, mens jeg ønsker å gjøre det så enkelt som mulig. Hvilket fond hadde du valgt for pensjon? Jeg har prøvd å legge til et globalt indexfond + ett fond for fremvoksende markeder på min rykende ferske ASK i Kron, men da får jeg varsel om at jeg tar høy risiko ifht tryggheten jeg ønsker meg. TS Anonymkode: 24708...cc1 Ref. forrige innlegg fra meg #15 så ville jeg beholdt det fondet. Hjelper når den faktiske kostnaden er halvparten av hva jeg trodde den var.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #17 Skrevet 16. oktober 2025 Det er jo helt åpenbart at IPS lønner seg i forhold til ASK p.g.a. mye lavere skatt, selv om man medregner skattefordelen. Så hvis man ønsker en ren pensjonssparing, der man låser pengene til pensjon, som jo her hele hensikten, så er jo IPS en meget gunstig ordning. Artikkel om dette her som viser hvor stor forskjellen faktisk er. https://www.nettavisen.no/ips/pensjon/pensjonssparing/ips-vs-ask-dette-valget-kan-gi-deg-millioner-mer-til-pensjon/s/5-95-2669146 Anonymkode: 83798...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #18 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 4.51): Er man gift har man vel regulert fordeling ved brudd i ektepakt uansett. Anonymkode: ae1c9...338 Dette gjelder ikke for IPS. IPS er personlig og vil ikke være en del av felleseiet som skal deles ved skilsmisse. Hvis man ønsker at dette skal være felles, så må det inngås en særskilt avtale som tinglyses. Anonymkode: 83798...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #19 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 4.51): Er man gift har man vel regulert fordeling ved brudd i ektepakt uansett. Anonymkode: ae1c9...338 Du vet veldig godt at «man» ikke har det. Sikkert mange, men ikke de fleste. Anonymkode: a10df...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #20 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 20.16): Tenkte opprinnelig å spare alt i Storebrand Indeks Alle Markeder. Men blir det for mye gambling, da jeg er avhengig av å tjene en del på dette? Bør jeg spare halvparten i IPS i stedet? 20-25 år lang sparehorisont. Anonymkode: 24708...cc1 AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 13.59): Først og fremst fordi Hallgeir Kvadsheim anbefaler det til pensjonssparing 🫣 Men det er klart at han har det sikkert bare som ett av mange, mens jeg ønsker å gjøre det så enkelt som mulig. Hvilket fond hadde du valgt for pensjon? Jeg har prøvd å legge til et globalt indexfond + ett fond for fremvoksende markeder på min rykende ferske ASK i Kron, men da får jeg varsel om at jeg tar høy risiko ifht tryggheten jeg ønsker meg. TS Anonymkode: 24708...cc1 Det er alltid en risiko dersom du velger å spare i fond. Det er jo slik at til høyre risiko, til høyere gevinst (eller eventuelt større tap). Rentefond har litt mindre risiko, men også mindre avkastning. Skal du unngå tap, må pengene stå på høyrentekonto (men da spiser kanskje inflasjonen opp pengene). Det lønner seg derfor å selge seg ned før man trenger pengene, slik at man ikke må selge på et ugunstig tidspunkt. IPS har ikke mer eller mindre risiko enn ASK. Det er fondene du velger som har ulik risikoprofil. Anonymkode: 93299...09f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå