Gå til innhold

Full jobb, studere og en mann offshore

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier og jobber i 100 % stilling. Min mann jobber offshore og er borte 2 uker, deretter fri i 3 uker. Vi har to barn på 3 og 5 år. Har bosatt oss i Stavanger, men er opprinnelig fra Østlandet, så ingen familie i nærheten. Dette har vi løst med å leie barnevakt når jeg har kvelds eller helgevakter.

Tingen er at jeg har lyst til å studere master til neste år. Vil da kombinere studie med full jobb. Min mann nekter å endre på sin jobb, og er lite støttende til min karriere.

Er det totalt galskap å kaste seg inn i? Vi har god økonomi, så det er ikke noe problem å leie inn barnevakt når det trengs.

Anonymkode: 5d600...ada

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du studere..hvor mye ser du til dine barn på disse 2 uker han er borte?

• Nyttig 2
Skrevet

Så lenge masteren vil gi deg en mindre belastende, bedre betalt og mer fleksibel arbeidshverdag i fremtiden er det bare å kjøre på. 

Anonymkode: 16dee...89e

• Liker 3
Skrevet

Travelt, men ikke galskap. De tre ukene mannen din er hjemme må du bruke for alt det er verdt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge masteren vil gi deg en mindre belastende, bedre betalt og mer fleksibel arbeidshverdag i fremtiden er det bare å kjøre på. 

Det vil den. Nå er jeg låst til å jobbe turnus, men med master kan jeg forhåpentligvis få en vanlig 7-15 jobb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vil den. Nå er jeg låst til å jobbe turnus, men med master kan jeg forhåpentligvis få en vanlig 7-15 jobb

Da ville jeg gjort det. Jeg kjenner mange foreldre som tidligere jobbet i rotasjon, men som begynte med kontorjobb da barna ble litt større. Det var umulig for kun en forelder å følge opp barn som skulle på forskjellige aktiviteter etter skolen, osv.

• Liker 1
Skrevet

Har dere felles økonomi?

Anonymkode: 5da6b...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere felles økonomi?

Anonymkode: 5da6b...7ac

Hvordan er det relevant?

Skrevet

Jeg studerte i to år med barn og en mann som jobbet offshore.

Det gikk fint for meg, var selvfølgelig mye. Men man får det til alikevel.

Hvis fullført studie vil gi deg en bedre hverdag, tenker jeg det bare er å kjøre på.

Anonymkode: e752f...800

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal gå for denne masteren, det er viktig at kvinner prioriterer karriere og ikke bare tilrettelegger for mannen. Dere har god økonomi dere har begge godt betalte jobber (ja man tjener godt som sykepleier) så jeg ser ingen problemer med dette. Gylden anledning for han til å stille enda mer opp når han er hjemme og er fri for da kan du prioritere studiene enda mer  i den tiden. Dette er vinn vinn spesielt for deg om du skulle ende opp alene. Ingenting varer evig.

Anonymkode: 58057...5d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener du han skal gjøre. I oljen, som operatør, så er det 14/21-turnus som regel. Mener du at han skal si opp jobben sin for at du skal få "mer" av din utdanning? 

Anonymkode: 7343c...5d3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva mener du han skal gjøre. I oljen, som operatør, så er det 14/21-turnus som regel. Mener du at han skal si opp jobben sin for at du skal få "mer" av din utdanning? 

Hun foreslår barnevakt når det trengs. Igjen hun tilrettelegger alt.

• Liker 1
Skrevet

Karriere kan du gjøre når barna er større.

Anonymkode: 39150...0da

• Nyttig 1
Skrevet

Du sier han «nekter å endre på sin jobb», men hvor mye reelt handlingsrom har han, med mindre du mener han skal bytte jobb for at du skal kunne studere? 

Anonymkode: c70fe...9e0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sier han «nekter å endre på sin jobb», men hvor mye reelt handlingsrom har han, med mindre du mener han skal bytte jobb for at du skal kunne studere? 

Anonymkode: c70fe...9e0

Helt enig, sjokkert over TS sin holdning. Ikke lag mer problemer enn du må i livet, dette kan bli krevende for deg. Vent til barna er litt eldre og mer selvstendige.

Anonymkode: dcc14...582

• Nyttig 1
Skrevet

Kjør på!!! Vi trenger kompetanse i helsevesenet. 

Anonymkode: 15b0d...bc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 17.24):

Karriere kan du gjøre når barna er større.

Anonymkode: 39150...0da

AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 17.40):

Helt enig, sjokkert over TS sin holdning. Ikke lag mer problemer enn du må i livet, dette kan bli krevende for deg. Vent til barna er litt eldre og mer selvstendige.

Anonymkode: dcc14...582

Ingen av oss vet hvordan livet blir om 5 år, man kan blir syk og /eller skilt. Tar hun utdanningen nå så vil hun ha mer å gå på på når det kommer til inntekt hvis noe skulle skje.

Det beste ts kan nå er å ta utgangspunkt i at hun er frisk og har mulighet til denne utdanningen. Mannen kan stille opp når han er hjemme fra jobb og så kan de bruke barnevakt utenom. Det skal gå helt fint, kjenner flere som har gjort dette,

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mye bedre for deg at han har jobben han har nå! Hvis du tror du får studert noe mer hvis han jobber 8-16, tar du feil. Er han hjemme i tre uker, kan han avlaste deg MYE, og han får fremdeles mye fri siden ungene er i barnehagen på dagen. Da har du mulighet til å studere noen kvelder + helger + fridager i turnus. 
Husk uansett at det er 2x fulltidsjobb du tenker å kombinere. Master på deltid er kanskje lurt? Eller gå ned i stilling? 
Dette vil også kreve noe av ham, så han bør være med på dette. Men at han skal bytte jobb, det vil gjøre ting verre for deg. 

Anonymkode: 91aee...10d

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan jobbe redusert en periode?

Jeg tenker jo at om han stiller opp når hanner hjemme kan du lese mest da - er du disiplinert går det fint, men det kan bli hardt for forholdet.

Samtidig er det nok smartere å satse på å komme ut av turnusjobben om du er mye alene, for når barna begynner på skole og har lekser og fritidsaktiviteter er det veldig vanskelig å følge opp når du er vekk kvelder og helger hele tiden. Velg studie etter det, TS.

Dere får tilrettelegge for familieliv rett og slett, så får du studere når mannen er hjemme. Barna har dere fått så ego-turnusliv er ikke veien å gå.

Anonymkode: 265b7...e46

Skrevet

Jeg har akkurat kastet meg på en bachelor. 2 barn, mann på sjøen og 80% jobb. Bruker kveldene godt, og den tiden har er hjemme, går med til skole. Vi har 1-2 dager i uken som er satt av til oss. Mye jobb, men jeg synes det er gøy og dropper lett å scrolle/se på tv for å lese :) mannen jobber 5/5. Vi har besteforeldre som stiller opp, og det hjelper selvsagt! Om dette er noe du ønsker og synes er interessant, så klarer du det! 😀

Anonymkode: bb638...b3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...