AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #1 Skrevet 8. oktober 2025 Sliter veldig med å komme på noe. Vil ikke ha noe av brødskiver med pålegg.. Yoghurt, frukt, avokado og gulrot går greit, men bør jo ha noe som metter litt. Hva sender dere med? Liker veldig godt middag, så får innimellom med middagsrester, men vil ofte ikke ha frokost eller lunsj og er da grinete og sulten. Anonymkode: 3443d...4b7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #2 Skrevet 8. oktober 2025 Fiskekake, krabbekake, reker, crabsticks. Kjøttboller, falafler, vegetarburger, hummus med grønnsaker til å dyppe, alt dette er godt kaldt. Anonymkode: 9de99...474 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #3 Skrevet 8. oktober 2025 Her er kyllingvinger/klubber populært. Samme med fyldig toast. Anonymkode: e012a...3f2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #4 Skrevet 8. oktober 2025 Jeg var et slikt kresent barn. Spiste ofte pasta salat med kylling, stekte pølsebiter og grønnsaker på spyd, middags muffins, innbakt pølse. Som voksen har jeg mattermos og kjører middagsrester. Anonymkode: 5c67d...40c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #5 Skrevet 8. oktober 2025 Wraps med egg, eller eggwraps med salat og grønnsaker. Eggmuffins med skinke og ost Youghurt med granola Havregrøt i mattermos Chiagrøt med bær Toast? Vet det er brød da, men Grove Scones Rundstykker Smoothie Anonymkode: 44fba...f88 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #6 Skrevet 8. oktober 2025 Grove pizzasnurrer, omelett, usaltede nøtter (valnøtter, mandler, cashew) som snacks... Men hvis middagsrester slår an, hadde jeg ærlig talt sørget for å få rester av nesten alle middager og sendt med det. Vi er mange voksne som spiser salat, suppe eller varmmat til lunsj, og det kan da godt barn også gjøre. Anonymkode: f54f3...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #7 Skrevet 8. oktober 2025 Oppdelte biter av gulost, fullkornpasta, fiskekaker, forskjellige nøtter. Lompe med smør og kanel innimellom i tillegg til annet (trenger ikke sukker). Matboks med forskjellige rom. Anonymkode: 19c09...93f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #8 Skrevet 8. oktober 2025 Brødskiver, frukt og meldt, Anonymkode: 2e95e...a83
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #9 Skrevet 8. oktober 2025 Slutt å skjemme bort ungene. Anonymkode: 2e95e...a83 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #10 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Slutt å skjemme bort ungene. Anonymkode: 2e95e...a83 Handler ikke om å skjemme bort, men at mat blir spist. Ingenting nevnt her i tråden er vel akkurat å skjemme bort heller, matpakke må ikke være brødskiver. Anonymkode: 30659...887 3
velociraptor Skrevet 8. oktober 2025 #11 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sliter veldig med å komme på noe. Vil ikke ha noe av brødskiver med pålegg.. Yoghurt, frukt, avokado og gulrot går greit, men bør jo ha noe som metter litt. Hva sender dere med? Liker veldig godt middag, så får innimellom med middagsrester, men vil ofte ikke ha frokost eller lunsj og er da grinete og sulten. Anonymkode: 3443d...4b7 hvorfor lager du ikke nok middag til å sende med middagsrester hver dag? Middag er jo mye sunnere også, det er jo kjempebra om ingen heller spiser det, gjerne til alle måltider! 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #12 Skrevet 8. oktober 2025 Prøvd å sende med mat barnet liker, men så blir det ikke spist på skolen allikevel… alltid «gode» grunner for hvorfor. Det han får med seg som faktisk blir spist er pastasalat (pasta, raspa ost, skinkebiter og tomat ved siden av) og brødskive med smør og salami. spør alltid om morgenen hva han vil ha så er jeg litt tryggere på at han får i seg noe i løpet av dagen. Anonymkode: be95f...c07
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #13 Skrevet 8. oktober 2025 velociraptor skrev (1 time siden): hvorfor lager du ikke nok middag til å sende med middagsrester hver dag? Middag er jo mye sunnere også, det er jo kjempebra om ingen heller spiser det, gjerne til alle måltider! Det er ikke all middag som passer å sende med i matboks eller som er god kald. Og når han skal på trening rekker vi ikke felles mat, da spiser han bare fiskepinner eller noe mens vi steker oss et egg. Så det blir gjerne med rester bare to av fem dager. Synes ikke det handler om å skjemme bort, men han spiser ikke brød med pålegg, da lar han bare være å spise. Og han bryr seg ikke så mye, men vi som har en «hangry» unge gjør det. Takk for alle gode tips her! Han er glad i grønnsaker, så jeg kan lage mer pastasalat, eggeretter og prøve meg på sånne matmuffins. Anonymkode: 3443d...4b7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #14 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Handler ikke om å skjemme bort, men at mat blir spist. Ingenting nevnt her i tråden er vel akkurat å skjemme bort heller, matpakke må ikke være brødskiver. Anonymkode: 30659...887 Hvis ikke de vil spise nista, får de gå sultne. De spiser den som regel til slutt. Anonymkode: 2e95e...a83 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #15 Skrevet 8. oktober 2025 Overlege og klinisk ernæringsfysiolog ved vårt regionale sykehus, anbefalte oreokjeks. Som de begge sa, bedre med noe rask energi, en ingen energi. Ser at dere har et litt bedre utgangspunkt en oss, så håper det ikke går så langt 😊 Vi hadde lenge også en tanke om at bare barnet ble sultent nok, så spiste det. Det endte med innleggelse, parenteral næring og nesesonde. Å ha som et utgangspunkt at «barn spiser når de er sultne» er potensielt livsfarlig. Anonymkode: 4ddda...0c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #16 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke all middag som passer å sende med i matboks eller som er god kald. Og når han skal på trening rekker vi ikke felles mat, da spiser han bare fiskepinner eller noe mens vi steker oss et egg. Så det blir gjerne med rester bare to av fem dager. Synes ikke det handler om å skjemme bort, men han spiser ikke brød med pålegg, da lar han bare være å spise. Og han bryr seg ikke så mye, men vi som har en «hangry» unge gjør det. Takk for alle gode tips her! Han er glad i grønnsaker, så jeg kan lage mer pastasalat, eggeretter og prøve meg på sånne matmuffins. Anonymkode: 3443d...4b7 Det er sant, men hvis du lager opp ekstra mengde de dagene du lager f.eks. gryte, suppe etc, og har i fryseren, så kan du varme det og ha i en mattermos de dagene dere ikke har passende rester? Eller du lager opp et lager av karbonader/fiskekaker eller annen sunn middagsaktig mat du vet han liker, og kan tine opp og sende med sammen med f.eks. rå gulrot, sukkererter, nøtter, avokado? Anonymkode: 08da2...20a 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #17 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slutt å skjemme bort ungene. Anonymkode: 2e95e...a83 Man skjemmer ikke bort barna fordi man ikke vil fore de opp på brød gjennom hele grunnskolen. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis ikke de vil spise nista, får de gå sultne. De spiser den som regel til slutt. Anonymkode: 2e95e...a83 Barn som er kresne gjør ikke det, de går heller sultne. Anyways, jeg har et barn som spiser alt men som regel ser jeg at siste halvår hvert skoleår så er han drittlei brød og da spiser han bare grønnsakene, meatsticks og babybel og dropper brødskivene så derfor fokuserer jeg alltid på litt bedre matpakker siste halvår når jeg vet han er brødlei. Da går det i alt fra matmuffins til diverse salater med pasta og kylling. Masse middagsrester, da lager jeg ekstra til middag slik at han kan ha med seg rester på skolen. Mattermos og kjøleelementer er et must alt ettersom hva du sender med. Selv så dropper jeg lunsj om brødskiver er eneste alternativ og jeg sluttet selv å spise matpakke når jeg gikk i tredje klasse for det var ikke fristende. Anonymkode: 0d5a3...8ed 1 1
NoaideBiehtar Skrevet 8. oktober 2025 #18 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis ikke de vil spise nista, får de gå sultne. De spiser den som regel til slutt. Anonymkode: 2e95e...a83 Nei, de gjør ikke det, de blir bare ufattelig sure og får veldig dårlig utbytte av skoledagen. 🥴 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #19 Skrevet 8. oktober 2025 Havrelapper? De er god kald også. https://idagranjansen.com/oppskrifter/havrelapper Kan også sende med et lite beger moste epler eller solbær eller annet som topping. Vi bruker Helios sine økologiske moste epler. Anonymkode: 4112a...190
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #20 Skrevet 8. oktober 2025 Min har i perioder med taco. Lefse ferdig fylt og pakket som en burrito, holdes sammen med en bit aluminiumsfolie rundt ene enden. Anonymkode: 5067c...a11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå