Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man leser jo gjennom linjene her at du har satt deg godt inn i ting rundt å bli gravid. Dere skal snakke om det i det nye huset, der han skal få så mye å gjøre at han glemmer å drikke... Hva er det som er så kjedelig i leilighet at han må drikke nå da?

Hvor lenge tror du det er til at alt med huset er en last, en pils er jo mye mer behagelig enn å male og vaske vinduer..

Hvor lenge til alle påminnelser fra deg om brutte løfter er et hersens mas og han "fortjener" en kveld med gutta og 39 kalde pils. 

6 mnd avhold for å vurdere at denne mannen skal bli far er ubegripelig dumt. Bare det at han jobber et sånt sted gjør det helt utrolige lite troverdig at han utvikler et bedre/ sunnere forhold til alkohol over tid. 

Og nei, han er ingen fantastisk mann som bruker ditt såreste punkt mot deg. Han skal være din største støtte, aldri den som river deg ned. 

Ikke flytt inn i hus og ikke få barn er det logiske her, men du kommer til å gjøre begge deler, for du forsvarer ham og tror han er fantastisk. 

Anonymkode: e3aff...0d2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo det var stygt. Du har lov å føle det du føler. I den sammenheng kunne du svart "ja det er like farlig og jeg jobber ræva av meg for å bevare min nye livstil" 

Du kan foreslå at dere gjør noe med problemene deres sammen? Altså inngå kompromiss. Kan være han ble tatt på senga og slenger noe stygt tilbake i "forsvar" mest sannsynlig var det derfor. Spørsmålet er hvordan han var etterpå? Langsur? Ba han om unsjullning? Klarer han å se noe fra din side? 

Om dette før dere i det hele tatt har kommet mellom dere. Bør dere revurdere neste steg. Og du kan åpne en samtale om det. 

"Jeg skjønner du ikke mener du ikke har et problem, men jeg føler det slik når vi blir låst til at du må drikke hele tiden" Dette vil aldri funke med barn og en far som drikker så mye. Det vil si du må ta alt jobben alene.

Anonymkode: 42fca...fc2

Skrevet

det aller største mysteriet er vel hvorfor noen faktisk velger å være sammen med sånne folk! 

sånn oppførsel kommer jo bare til å bli verre og verre etter hvert som årene går...           

Anonymkode: 42364...464

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MizzVic skrev (På 7.10.2025 den 1.34):

Han er alkoholiker

Nei

Anonymkode: a8155...8d7

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som bare slenger fra seg at han er alkoholiker. Folk har ikke peiling på hva en alkoholiker er... Han her er ikke alkoholiker. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen her som vet om han er alkoholiker. Men han drikker mer enn TS er komfortabel med, så de passer ikke sammen om han ikke er villig til å endre på drikkevanene sine.

Anonymkode: 03d03...ef0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mange som bare slenger fra seg at han er alkoholiker. Folk har ikke peiling på hva en alkoholiker er... Han her er ikke alkoholiker. 

Her har vi dessverre lagt to alkoholikere i graven siste få år, ingen av dem drakk så mye i slengen som det samboeren til Ts gjør. Så joda, vi vet hva alkoholisme er. I tillegg ble en venn av meg gravlagt siste året også, av alkoholrelatert kreft, han drakk nok omtrent samme mengdene som Ts' samboer drikker, men han kunne også holde seg dager, uker og innimellom også mange måneder og et par år uten å drikke.  

Samboeren til Ts drikker bl.a. opp til 16 halvlitere på en kveld. Det er 24 alkoholenheter! For å tåle så mye alkohol må man ha drukket mye over lang tid. Vanlige personer kan dø av den promillen han da får på en vanlig drikkekveld.

Plotter man f.eks. inn i promillekalkulatoren:  mann - 100 kg - drikker 16 halvlitere øl mellom kl 19 og 02 - så lander man på at mannen kl 02 har en promille på mellom 3,2 og 3,8. Og, etter en slik kveld tar det 30 timer før man er under 0,2 i promille.

Han drikker 20-30 halvlitere pr. uke, mest på helg, opptil 16 på en kveld. Og dette alkoholinntaket er etter at han, iflg. Ts, har kuttet "mye" ned på inntaket.

Denne mannen er definitivt alkoholiker, det er ingen tvil. 

Anonymkode: d3675...2bf

• Nyttig 3
Skrevet
On 10/7/2025 at 1:17 AM, AnonymBruker said:

Hei, jeg har bodd med kjæresten min ( mann 31) i ett år og vi har kjøpt ett hus sammen som vi flytter inn i om noen uker. Samboeren min drikker ganske mye, noe som har vært en diskusjon lenge. Han drikker rundt 20 enheter i uken. Da for det meste i helgene men også noe i ukedagene. Jeg har selv hatt et problematisk forhold til mat hele mitt liv men har aldri vært mer en 10-20 kilo for mye. Har i de siste to månedene spist sunt og trent 5 dager i uken, som har ført til at jeg har gått ned nesten 10 kilo. Jeg har også pcos som gjør det vanskelig for meg å holde en normalvekt. I barndommen ble jeg mobbet av mine foreldre for at jeg var lubben på daglig basis, noe samboeren min vet. Når vi diskuterer alkoholinntaket hans og jeg sier at jeg syntes det er ubehagelig og at det går utover forholdet vårt kan han si at det er urettferdig at jeg kritiserer alkoholinntaket hans når jeg har ett dårlig forhold til mat. Og at alkohol er like skadelig som fedme. Han er veldig flink til å prate for seg, men jeg syntes dette er ekstremt toxic og skadelig å si. Ikke bare fordi det er to vidt forskjellige ting, men også fordi jeg syntes det er direkte stygt å si når han vet at jeg er usikker når det kommer til kroppen min og maten jeg spiser. 

Er dette noe som er rettferdig å sammenligne med? 

Han er en utrolig fin mann, og blir ikke ufin eller "drita" selv om han drikker 16 øl på en kveld. Men jeg har lyst til å leve ett liv hvor vi kan finne på andre hyggelige aktiviteter en øl og film. Noen andre som har erfaring med menn som har ett usunt forhold til alkohol? Og hvordan har dere navigere det?  

Anonymkode: 7953b...2fe

Dette er litt som å høre hvordan jeg snakket om min eks. Han var så snil etc. men realiteten er at når han svarer deg sånn bruker han din sykdom imot deg og gasslighter deg enormt! Tro meg når jeg sier at det starter smått men etter hvert kommer det til å komme mer og mer sånne gloser ut av han når han drikker å de kommer til å bli verre å verre, for han er alkoholiker, når det å ta seg noen øl er viktigere en å finne på ting med deg eller ha en koselig kveld uten noe form for alkohol å han unnskylder det bort med at det er fordi han jobber å er sliten etc så fortjener han å ta deg noen øl eller snur problemet på deg hvis du sier noe om at han drikker, da er han alkoholiker! 

Jeg unnskyldte den oppførselen bort alt for lenge å lot han tråkke meg ned når han drakk som var ofte, for han gjorde ikke det edru, men etter hvert kom det mer å mer når han var edru å.

Du har en sykdom som gjør visse ting vanskelig for deg å sånn er det å det er psykisk mishandling at han bruker det imot deg, jeg er kronisk syk selv å min eks gjorde det samme mot meg. Ikke godta det!! For det ender ikke godt for noen av dere. 
spør deg selv om dette virkelig er noe du vil gå igjennom år etter år? Å med alkoholisme kommer han bare til å bli verre dessverre.

At du ikke liker dette eller syns det er hyggelig eller behagelig er din underbevissthet som forteller deg at dette ikke er noe for deg, stol på hva du føler på, ikke unnskyld det.

Be han velge, deg eller alkoholen, da får du klart svar på hva som betyr mest.. Hvis han velger alkohol eller syns det er urimelig at du ber han om det har du svaret ditt. for han kommer ikke til å bli bedre hvis han ikke vil. Jeg er både barn av alkoholikere å en eks med det, så alle tegnene men unnskyldte bort alt. Ikke gjør det! masse lykke til..

Anonymkode: 8f15b...5f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva vet du om det, jeg kan ved å lese det TS skriver at han er alkoholiker, jeg er barn av alkoholikere, en eks som er alkoholiker. Når det å ta seg alkohol blir viktigere en forholdet ditt eller hva dine kjære sier å du gasslighter deg så fort de nevner det. Da er man alkoholiker… alkoholikere er ikke kun de som sitter på puben hver kveld eller stinker øl. De fleste med alkoholproblemer har jobber å fungere ganske normalt ihvertfall ifra en som ser det fra utsiden. Men når man drikker den mengden hver uke som blir beskrevet her så er man alkoholiker! Ferdig!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 14.00):

Bare for gjøre deg mer obs på hvor mye han drikker

20 halvlitere er 30 alkoholenheter. 

30 halvlitere er 60 alkoholenheter 

30-60 alkoholenheter i uken er godt over i alkoholikernivå

Og dette er ingen student, men en voksen mann i arbeid 

Anonymkode: 1be50...770

Hvordan kan 20 halvlitere bli 30 enheter og 30 halvlitere bli 60?

Anonymkode: fc3ee...910

• Nyttig 1
Skrevet
On 10/7/2025 at 1:41 AM, ikkemittegetnavn said:

Han er en ekstremt velfungerende alkoholiker, med en toppstilling og stort sett godt humør. Føles ut som at det eneste problemet med alkoholforbruket hans er meg. Han mener også at det blir anderledes når vi flytter i hus, for da kan vi finne på andre ting en å drikke alkohol. Alle i omgangskretsen hans drikker like mye. Så vanskelig å få han til å forstå at det er skadelig. Han er virkelig verdens beste på så mange andre omeråder i livet. Huff, er ikke lett å falle for noen med slike problemer. 

Ting kommer ikke til å bli annerledes kjære deg, å selvom han er aldri så snill så kommer han til å psyke deg ned og bruke dine svakheter imot deg når han drikker eller du snakker om alkoholen.. 

jeg var som deg, så bare på det beste å unnskyldte bort resten, men jeg angrer sånn på det. Jeg fikk barn med han. Å det endte med at barnet som 6-7 åring ikke ville være i samme rom som han når hun så ølen. Han var mer full enn edru sommere og helger å jeg sto alene med å beskytte et barn. Jeg så alt for sent hvor stort problemet var å angrer hver dag på at jeg ikke tok barnet å dro tidligere. Jeg håpet på det beste. 
Å det blir ikke annerledes når dere flytter, kanskje de første ukene men så går det rett tilbake på samme gamle. 
vær veldig forsiktig med hva du velger, for det å leve med en som er alkoholiker blir bare verre

• Nyttig 1
Skrevet

Trenger ikke være alkoholiker men skal man ha barn bør det begrenses. Trenger heller ikke være avholds men som foreldre bør barnas trygghet komme i første rekke. At den ene tar et glass eller to på kvelden etter at barnet har lagt seg går vel greit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei

Anonymkode: 

Jo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 1.17):

Han er en utrolig fin mann, og blir ikke ufin eller "drita" selv om han drikker 16 øl på en kveld.

Anonymkode: 7953b...2fe

Syns den setningen her sier nok, for de som mener han ikke drikker for mye.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan 20 halvlitere bli 30 enheter og 30 halvlitere bli 60?

Hadde du lest neste svar i tråden så hadde du sett at vedkommende rettet det...

Skrevet
MizzVic skrev (5 minutter siden):

Syns den setningen her sier nok, for de som mener han ikke drikker for mye.

Enig. Jeg skrev over at hvis man tar utgangpunkt i at mannen til Ts er 100 kg og drikker disse 16 halvliterne mellom kl 19 og 02, så vil han kl 02 ha en promille på mellom 3,2 og 3,8. 

For vanlige folk vil man ha sterke symptomer på alkoholforgiftning fra 2,5 i promille, og fra 3 i promille og opp vil normalt kunne bety tap av bevissthet og gjerne død. 

Når han ikke en gang virker "drita" av denne mengden og denne promillen, da er han hardbarket alkoholiker! Noe som Ts forsåvidt indirekte selv har bekreftet ved å fortelle at den mengden mannen nå drikker er vesentlig redusert i forhold til hva han normalt bruker å drikke...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 9.38):

Haha. 20 enheter i uka er innenfor det som ble definert som ikke-helseskadelig for ikke lenge siden. Nå sier de null, men det kan man si om mye annet også, inkl sukker. La mannen leve litt. 20 enheter er innenfor noramlområdet, og ikke uvanlig i min vennekrets. Bra familiefolk med gode jobber alle mann (og kvinner). KG og alko er hysterisk. Torbjørn Røe Isaksen noterte 20 enheter i uka i et intervju. Det er jo bare 3 om dagen i snitt, og udramatisk. 

Anonymkode: d7f74...cdc

Det sier nok veldig mye om din vennekrets og ikke verden generelt.

Jeg kjenner ingen som drikker hver dag, ei heller hver helg.

Hvis noen av de jeg omgås drakk tre sixpack, måtte de blitt lagt inn grunnet alkoholforgiftning!

Er det også uproblematisk å lyve om forbruket?

Er det uproblematisk å gå til verbalt angrep på partner?

Vil anbefale deg å si disse tingene til legen din, så vil du få høre noe annet 

Ps: Det var "uproblematisk" å røyke i bilen og kjøre uten bilbelte for bare litt siden. Noen krefttilfeller og mange dødsfall seinere vet vi bedre.

Anonymkode: 9aa1f...0f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fy at det går an å være så ufattelig naiv som deg. Det er alkoholen han elsker, ikke deg

Anonymkode: 54e5f...ae8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor vil du at barna dine skal vokse opp med en alkoholisert far?

Anonymkode: 54e5f...ae8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 1.17):

Hei, jeg har bodd med kjæresten min ( mann 31) i ett år og vi har kjøpt ett hus sammen som vi flytter inn i om noen uker.

Så du har visst om alkoholinntaket til kjæresten din i et år, men velger å vente med å problematisere det til etter dere har kjøpt et hus sammen?

Smart👌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...