Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''.

Bakgrunnen for avgjørelsen er at tråden i Aktuelle saker og politikk omhandler saken i sin helhet og diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''.

Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet i hvilken andre forsvinner saker, mannen som fant klærne, også har vært involvert i? Tenker på at politiet s at han hadde bidratt/hatt interesse i andre saker.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mildys skrev (9 timer siden):

Hvor sannsynlig er det at Odin

er i sjøen ? Er ikke det umulig å ikke bli funnet?

befinner seg under brygge/kai i sentrum?

satt seg på feil buss? (av spekulerende årsaker). 

er å finne i sentrum på et sted der folk ikke ferdes? (Er det i det hele tatt et sted folk ikke ferdes i et sentrum?) 

ble observert i Hommelvik dagen etter?

gikk til fots ut av sentrum?

Det er nok godt mulig å aldri bli funnet i Trondheimsfjorden. En båt forliste ved Munkholmen i aug. 2008, 5 menn om bord, to ble funnet i live, en funnet druknet, de to andre er ikke funnet. 

En annen savnet ble funnet i 2023 i bilen sin under en kai i Trondheim, 18 år etter forsvinningen. 

For øvrig er ikke bagen til Odin funnet, ser noen skriver at den er funnet. Men teknikere fra Kripos fant ikke spor etter den i bålet ved Jonsvatnet, kun noen andre av eiendelene hans. 

Link Nrk

"Odin hadde eigedelane sine i ein blå treningsbag. Då sikta blir vist bilete av bagen i avhøyret i 2020, utbryt han spontant:

–Det var den (peker på den blå bagen). Det var den jeg brann opp, står det i avhøyret.

Men det er ingen spor av bagen i «bålet» på Jonsvatnet. Politi med hundar undersøkte eit stort område utan å finne den. Odin hadde også eit par Hoka joggesko i bagen, heller ikkje det er funne.

Fra samme artikkel: " Samanfatninga av avhøyret viser at mannen ikkje kunne gi ei god forklaring på kvifor han tok ein sko, eit handklede og eit par såper. Handkledet brann han i peisen heime. Dei andre tinga freista han å brenne ved Jonsvatnet ved hjelp av bensin." 

• Liker 6
Skrevet

Nå har jeg sett serien og lest litt smått rundt omkring. Jeg legger merke til at det ikke snakkes mye om hans funn av mobiltelefon og hva den måtte ha inneholdt? Hvorfor snakkes ikke det mer om, hans gamle tekstmeldinger, telefonsamtaler, kontakter, bilder, Snapchat og andre apper..?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Mollami skrev (På 11.10.2025 den 16.49):

Den hittil beste teorien jèg har lest. En ‘detalj’ jeg har undret meg over, er at han må ha gått uten sko? 

Mulig han hadde gymsko i baggen som han byttet til da?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Han hadde et par grå og røde Hoka sko i bagen. 
Fint hvis folk leser seg opp i tråden, så slipper ting å forklares på nytt 

Endret av missLynch
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SeBraHaHa skrev (På 13.10.2025 den 11.30):

Nå har jeg sett serien og lest litt smått rundt omkring. Jeg legger merke til at det ikke snakkes mye om hans funn av mobiltelefon og hva den måtte ha inneholdt? Hvorfor snakkes ikke det mer om, hans gamle tekstmeldinger, telefonsamtaler, kontakter, bilder, Snapchat og andre apper..?

Det er jeg også nysgjerrig på. Ungdom og telefon, blir mye brukt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenkte hundre peosent kriminell handling før jeg så hele serien. Etter serien tenker jeg mulighet for tatt sitt eget liv men jeg tror ikke en av de to kan utelukkes. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, det er forvirrende. Trusler og frykt. Ikke observert forfulgt på overvåking. Ingen større og betydelige konflikter. Ikke som er kjent. Rar handling med bil på pir2 og tingene brent på bål. Ikke synlig beruset på video overvåking. 

Endret av Mildys
Skrevet

Jeg tenker kriminell handling nå, etter å ha sett serien. Min teori: Tror hotell-gjengen sitter på info som de har inngått en pakt om å ikke dele. Odin skyldte dem/en av dem penger, og de ga ham et kurer-oppdrag for å slette gjelda si. Levere stoff til et møtepunkt på Piren.

Han var redd og tviholdt på bagen med dopet, og dro ned til piren med sakene.

Odin var redd og gjemte ID og noen saker på Piren, fordi han ville det skulle være spor etter ham hvis noe skjedde? 40-åringen hentet stoffet i bil (hvorfor skulle han ellers være der midt på natta i bil), og trodde muligens han skulle få noe "mer" (fysisk), kanskje han ble avvist eller det skjedde noe som gjorde ham sint. 40-åringen kan ha tatt med seg Odin i bagasjerommet i bilen og skjult kroppen. Og blitt stresset og prøvd å brenne sporene.

Bilen solgte han vel kort tid etter, gjorde han ikke det? Slik at den aldri ble undersøkt etter spor..? Dette er det aller mest mistenkelige med denne saken. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hang meg opp i noen småting som jeg kunne ønske at dokumentaren hadde forsøkt å gi svar på.

Mor forteller at Odin hadde ligget til sengs med influensalignende sykdom i et par dager, og derfor ville han på trening på lørdagskvelden.  
Er det normalt å dra på trening når du akkurat har ligget til sengs med sykdom?  
Hva finnes av SMS-er e.l. om hvilke avtaler han gjorde om å treffe folk den lørdagen?  

Så vidt jeg forstod var den lørdagen nøyaktig én måned og én dag etter trussel-biljakten. Finnes det noen elektroniske bevis om hvor lang tid han hadde på seg til å nedbetale den gjelden? 
Hvorfor skrev «Aron» meldinger på engelsk (under biljakten) når han tydeligvis forstår norsk ettersom journalisten snakket norsk til ham? 

I dokumentaren nevnes det flere ganger at politiet har utelukket at Odin hadde noen tilhørighet til cruisingmiljøet. Men hva med hotell-gjengen? Kan noen av dem ha hatt kjennskap til det miljøet?  
Hvor i byen gikk de seks guttene i timene før de skaffet seg hotellrommet? Kan de ha vært på kaien? 
«Aron»  forteller i avhør om lørdagen at etter at Odin og de tre yngste har dratt, så drar «Aron» og «Isak» tilbake til hotellrommet og «Aron» tar seg en dusj før «Isak» drar hjem til kjæresten sin. Hvorfor hadde han behov for en dusj ved 5-tiden på natten? 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 12.10.2025 den 0.22):

Da ville man trolig fanget opp vedkommende på overvåkningskameraer, eller registrert datatrafikk. 

Man ville vel også ha registrert bil-aktivitet. 

Å gjøre seg til drapsmann for f.eks to gram hasj virker søkt.

Hva er sannsynligheten for at en drapsmann klarer å ta seg umerket til stedet, drepe/bortføre og så drepe Odin, kvitte seg med liket, kvitte seg med evt. drapsvåpen, fjerne spor på åstedet, og ikke vekke oppmerksomhet på båten, for så å holde et slikt drap hemmelig i åtte år? 

Sorry, men jeg ser det bare ikke for meg 

Hvor får du 2 gr hasj fra?

Jeg tenkte mer i de baner, cargoskip og lignende. Vi vet fra dokuen at han ene de snakket med som var på 1 av båtene like ved der Odin forsvant, såvidt - og bare kanskje - dukket opp på overvåkingen på vei tilbake fra byen i taxi.

Jeg tror ikke de så taxien komme eller dra, foruten det ene lille sekundet en mulig taxi syntes på et bilde og de antok det var han på 1 av skipene.

Hvis det var for eksempel narkotika i Odins sekk (noen kilo med noe), og et smugler-crew på et skip, så trengs det ingen biler osv. Eller det kunne vært penger i sekken, for å skaffe narkotika. En av delene. Crewet tar innholdet i bagen og kaster Odin over bord, for å fikse løse tråder. 

Minst ett av skipene som sto der var det vel ikke noe info å få ut av. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
miniomelett skrev (10 minutter siden):

Hvor får du 2 gr hasj fra?

Jeg tenkte mer i de baner, cargoskip og lignende. Vi vet fra dokuen at han ene de snakket med som var på 1 av båtene like ved der Odin forsvant, såvidt - og bare kanskje - dukket opp på overvåkingen på vei tilbake fra byen i taxi.

Jeg tror ikke de så taxien komme eller dra, foruten det ene lille sekundet en mulig taxi syntes på et bilde og de antok det var han på 1 av skipene.

Hvis det var for eksempel narkotika i Odins sekk (noen kilo med noe), og et smugler-crew på et skip, så trengs det ingen biler osv. Eller det kunne vært penger i sekken, for å skaffe narkotika. En av delene. Crewet tar innholdet i bagen og kaster Odin over bord, for å fikse løse tråder. 

Minst ett av skipene som sto der var det vel ikke noe info å få ut av. 

Var kun ment som et eksempel. Antok at det var det de 400-500 kronene det ble krangelet om hadde gått til.

Ingenting har antydet at Odin solgte narkotika til andre. 

Ingenting som tyder på at han har hatt større mengder med penger. 

Ingenting tyder på at han skal ha blitt ranet. 

Det virker for meg rart at flere gjerningspersoner skal ha tatt seg umerket frem og tilbake, ikke blitt fanget opp på kamera, ingen registrering av mobiltrafikk, ingen registrering av biltrafikk, osv. 

Jeg ser det bare ikke som særlig sannsynlig. 

• Liker 3
Skrevet

Nettopp sett ferdig serien. God dokumtar av NRK. Jeg har forøvrig ikke lest hele tråden.

Tidligere nevnt, men jeg tenker vel også at psykose er nærliggende å tenke. For meg virker det som om han kan ha hatt tegn på begynnende psykose over tid før han forsvant. Han sliter psykisk, han er etter alt å dømme paranoid utover hva som kanskje er naturlig mtp at den gjelden var en mindre sum. Om han intar både alkohol og mere rusmidler den kvelden så kan det ha vært utløsende. At tingene hans blir funnet litt her og der er ikke så unaturlig om han var paranoid og trodde han ble forfulgt. Han kan ha lagt fra seg ting som "avledning", som "spor", han kan ha hatt "avlytting i skoen". Jeg tror ikke nødvendigvis han har hatt et bevisst ønske om å ta sitt eget liv, men at han har havnet i vannet ved et uhell. For å gjemme seg. Rømme. I stedet for å si at det bare er fantasien som setter grenser, skal jeg si at psykosen har ingen grenser.  

Jeg håper de får svar en dag. At det blir et funn. Men det er jo dessverre en del som aldri blir funnet, - spesielt til sjøs. 

Det tragiske er jo at man kanskje kunne hatt et svar om man innhentet videoovervåking fra rundt elven der. Syntes de kameraet mot sentralstasjonen var interessant burde resten være interessant og. Personlig syntes jeg det burde være automatikk i å hente inn overvåkning langs brygger ol når man snakker om forsvinninger og man har en indikasjon på at vedkommende har vært i nærheten. Nettopp fordi vi vet at det er en sannsynlighet for at vedkommende ikke vil bli funnet på lag tid, eller i det hele tatt. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 timer siden):

Var kun ment som et eksempel. Antok at det var det de 400-500 kronene det ble krangelet om hadde gått til.

Ingenting har antydet at Odin solgte narkotika til andre. 

Ingenting som tyder på at han har hatt større mengder med penger. 

Ingenting tyder på at han skal ha blitt ranet. 

Det virker for meg rart at flere gjerningspersoner skal ha tatt seg umerket frem og tilbake, ikke blitt fanget opp på kamera, ingen registrering av mobiltrafikk, ingen registrering av biltrafikk, osv. 

Jeg ser det bare ikke som særlig sannsynlig. 

Enig i at det ikke virker særlig sannsynlig, men det er så mye allerede som har skjedd i denne saken, som ikke er sannsynlig, og når saken står helt i stampe, føler jeg at man nesten må ta noen steg bak og gå tilbake til spor de aldri fulgte opp. De kan ha snakket på apper ala Signal, hvor meldinger kan auto-slettes etter x tid blant annet. Så at det ikke er telefonhistorikk er ikke så rart. Det trenger ikke å ha vært biler involvert, og en del skip var nok utenfor synsvidde til kameraene. Mobiltrafikk har de vel neppe sjekket, annet enn Odins og kanskje noen av de involverte. Det må da ha vært tusenvis av folks mobiltrafikk de ikke har sjekket.

Noen spor jeg ikke tror de sjekket?

- Snakket han med noen på treningssenteret?

- Hvem andre lå til kai som de aldri sjekket helt ut av saken?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
nyibyen skrev (12 timer siden):

Jeg tenker kriminell handling nå, etter å ha sett serien. Min teori: Tror hotell-gjengen sitter på info som de har inngått en pakt om å ikke dele. Odin skyldte dem/en av dem penger, og de ga ham et kurer-oppdrag for å slette gjelda si. Levere stoff til et møtepunkt på Piren.

Odin var redd og gjemte ID og noen saker på Piren, fordi han ville det skulle være spor etter ham hvis noe skjedde? 40-åringen hentet stoffet i bil (hvorfor skulle han ellers være der midt på natta i bil), og trodde muligens han skulle få noe "mer" (fysisk), kanskje han ble avvist eller det skjedde noe som gjorde ham sint. 40-åringen kan ha tatt med seg Odin i bagasjerommet i bilen og skjult kroppen. Og blitt stresset og prøvd å brenne sporene.

Bilen solgte han vel kort tid etter, gjorde han ikke det? Slik at den aldri ble undersøkt etter spor..? Dette er det aller mest mistenkelige med denne saken. 

Jeg er innom tanken på kriminell handling og selvmord teorien, vanskelig å lande på den av de to som den mest sannsynlige.

Kriminelt. Trusler, var redd, hotell rommet, enkeltpersoner, suspekte handlinger, mulig tvangssituasjon og handling. Hadde han sannsynligvis telefonen med seg langs den ruten han gikk?. Jeg husker ikke om telefonen hans ble sporet til den gikk tom for strøm. Tanken har slått meg om telefon og lommebok tatt fra han før han gikk alene.

Selvmord. Kan ha lagt fra seg tingene sine. Fjerning av ting som en handling som ikke hadde med forsvinningen å gjøre. Ødeleggende, rart, alvorlig, besynderlig. Gående alene i sentrum med tanker ingen vet om. Vanskelig å etterforske saken uten all video overvåking hvis det er årsaken til hans forsvinning.

Bilen ble solgt. Jeg er usikker på om den ble søkt gjennom etter det ble funnet ut av hvem bilen tilhørte men politiet tok kontakt med ny eier av bilen. Det var gått lang tid fra han forsvant til tingene ble funnet på bålet og funn av video overvåking av bilen.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ikke kriminelt:

40 åring beskrev noe han ikke ønsket almenheten skal vite. Han blir trodd og sjekket ut av saken.

Hvor mye gjeld er det mulig å opparbeide seg på så kort tid? Kom hjem fra USA måneder før før forsvinningen. Ingen oppgitte hendelser og trusler før USA oppholdet. Et liv med høy gjeld samsvarer ikke med foreldrene så han aldri ruset. Han gikk på skole. 

Ble sannsynligvis ikke forfulgt.

Tomme trusler men med mål om å skape frykt. Ikke annet. Odin tok naturlig nok dette alvorlig og målet ble nådd. Konflikten var ikke stor nok til å få katastrofale følger.

Ingen tilhørighet til det andre navngitte miljøet.

Er å finne i sjøen. Ikke funnet grunnet dykkere kom et antall meter dypt ned og ikke lenger. Diverse forhold i sjøen som gjør han vanskelig å finne. Ikke søkt på riktig sted.

Som ei beskrev her nylig. Det ville blitt snakket om og ikke holdt skjult i et miljø.

Kriminelt:

Fjerning av Odins ting. Suspekt.

Trusler. Frykt.

Tvangssituasjon?

Ingen fingeravtrykk på verdifulle eiendeler.

Ikke naturlig kombinasjon og sammentreff av Odin og kompisen sammen med de andre guttene.

Alle de andre kom seg hjem. Odin var den som ikke kunne komme seg hjem før på formiddagen. Hvorfor kunne ikke Odin blitt igjen på hotellrommet for natten? Han kunne oppholdt seg der til bussen gikk.

Noen er suspekte og jeg stiller meg spørrende til enkeltpersoners handlinger. 

Hva skal vi tro? Kriminelt eller ikke. håper for foreldre om et svar på hvor og hvordan. For noen å få renvasket seg hvis ikke har noe med saken å gjøre. Tungt å leve med mistanker men ting er naturlig nok suspekt inntil motsatt bevist. Vi vet ikke enkeltpersoners grunnlag for å eventuelt holde tilbake informasjon. De kan ha andre ting de vil skjule som ikke har med Odin å gjøre. 

Er video overvåking sikret ellers i sentrum  etter klokka 06.00 og han var ikke å finne? Noen som vet? Er det fastlåst pir2 som garantert forsvinngspunkt?

Endret av Mildys
  • Liker 3
Skrevet
Mildys skrev (På 14.10.2025 den 22.40):

Det er jeg også nysgjerrig på. Ungdom og telefon, blir mye brukt.

Nidaros har skrevet om det

I facebook-gruppa finner du også mer info. For eksempel en sammenligning av samtalene med aktiviteten til de andre i hotellgruppa.

• Liker 2
Skrevet
nyibyen skrev (På 15.10.2025 den 11.15):

Jeg har ingen teorier rundt det, men jeg tror også disse sitter på info de ikke vil dele. Og hvorfor vil de ikke det?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ifølge Nidaros texta Aron Odin hele kvelden igjennom.Type sjukt mye.

Endret av Vinterjenta
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Alternativt, han kan ha opplevd stort press fra personer i et miljø. Jeg peker ikke mot enkeltpersoner men jeg tenker personer generelt i det miljøet. Hva om han opplevde umenneskelig press til å utføre handlinger han ikke ønsket, trusler, noe som vokste på seg til noe det var vanskelig å komme seg ut av. Hva om dette drev han til en ikke planlagt personlig tragedie.

Husk at vi vet ikke hva gutta faktisk sitter inne med av informasjon. De kan ha andre ting de vil skjule og ikke ønsker å bli tatt for. Jeg tror de vet mer som kan kaste lys over saken men om de har skyld i hans forsvinning vet vi ikke. Generelt er det naturlig med mistanke rettet mot de siste personer som så den savnede.

Hva om sannheten er en annen en hva mange av oss inkludert meg har tenkt som den mest sannsynlige. Når vi ikke vet, hypotesen kriminell handling bør ikke overses. 

Endret av Mildys
  • Liker 4
Skrevet
Mildys skrev (På 8.10.2025 den 23.32):

Jeg tror ikke på at han tok sitt liv. 

Det var ikke fingeravtrykk på personlige eiendeler. Hvis du legger fra deg tingene dine og hopper, hvor sannsynlig er det at du ikke etterlater fingeravtrykk?

Kroppen er ikke funnet.

Blir ikke selvmords teorien litt for tynn med tanke på trusler, redd for noen, eiendeler funnet separert (verdifulle gjenstander og treningstøy), bil som rygger målrettet der noen av tingene ble funnet?. Villedning bort fra det egentlige forsvinner stedet og villedning fra hva som kan ha skjedd?. 

Det er ikke bra at det ble konkludert med, tunnelsyn og å ikke etterforske deretter er jo grunnen til at saken er uoppklart. 

Jeg synes definitivt det er noe som skurrer ja. Helt utrolig at politiet ikke tok tak i disse såkalte "kompisene" til Odin. Disse gutta har kanskje ikke fysisk dyttet Odin i elva (hvis det er der han er), men jeg er sikker på at de vet veldig mye mer enn de sier. Odin kan f.eks ha blitt truet med ulike ting på det hotellrommet.

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...