Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''.

Bakgrunnen for avgjørelsen er at tråden i Aktuelle saker og politikk omhandler saken i sin helhet og diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''.

Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, adm.

Fremhevede innlegg

Skrevet
nyibyen skrev (På 15.10.2025 den 11.15):

Jeg tenker kriminell handling nå, etter å ha sett serien. Min teori: Tror hotell-gjengen sitter på info som de har inngått en pakt om å ikke dele. Odin skyldte dem/en av dem penger, og de ga ham et kurer-oppdrag for å slette gjelda si. Levere stoff til et møtepunkt på Piren.

Han var redd og tviholdt på bagen med dopet, og dro ned til piren med sakene.

Odin var redd og gjemte ID og noen saker på Piren, fordi han ville det skulle være spor etter ham hvis noe skjedde? 40-åringen hentet stoffet i bil (hvorfor skulle han ellers være der midt på natta i bil), og trodde muligens han skulle få noe "mer" (fysisk), kanskje han ble avvist eller det skjedde noe som gjorde ham sint. 40-åringen kan ha tatt med seg Odin i bagasjerommet i bilen og skjult kroppen. Og blitt stresset og prøvd å brenne sporene.

Bilen solgte han vel kort tid etter, gjorde han ikke det? Slik at den aldri ble undersøkt etter spor..? Dette er det aller mest mistenkelige med denne saken. 

Men hvorfor hadde han pass med? Mulig han ikke hadde annen ID, men pass er jo noe man kan miste på byen hvis man er full og uheldig, og noe jeg tror de fleste ville unngått?

Maia70 skrev (På 17.10.2025 den 15.31):

Jeg har ingen teorier rundt det, men jeg tror også disse sitter på info de ikke vil dele. Og hvorfor vil de ikke det?

Det er vel ikke sikkert alle sitter på info? Ble ikke noen igjen med han mens resten dro ut før de andre? De han møtte kan ha fått i oppdrag å levere penger/narkotika han skulle overrekke noen andre? Da kan de også ha fått trusler mot seg, såpass store trusler, at de ikke tør å si noe til politiet om hvem de tror står bak? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass er noe mange ungdommer går rundt med hele tida. Det er mange som ikke har førerkort eller nasjonalt ID-kort, og da er pass eneste gyldige Id når man skal på byen. 
Odin hadde ikke fått norsk førerkort enda, sa dem i serien, han hadde tatt lappen i USA like før. Gikk derfor rundt med pass. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare det at guttegjengen går bort og kikker ned i bagen utenfor hotellet lukter lang vei (sett på overvåkningskamera). Kjøpte virkelig politiet forklaringen om at de "lette etter Odin sin telefon"? Naiviteten kjenner ingen grenser. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
missLynch skrev (22 timer siden):

Bare det at guttegjengen går bort og kikker ned i bagen utenfor hotellet lukter lang vei (sett på overvåkningskamera). Kjøpte virkelig politiet forklaringen om at de "lette etter Odin sin telefon"? Naiviteten kjenner ingen grenser. 

Kanskje et bevis for den sannsynlige tvangssituasjonen han befant seg i. På overvåkings video de var veldig oppi han da de gikk sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Noen tanker gjort i dag.

Den mulige observasjonen av Odin i Mostadmarka. Kan det hende den unge mannen alternativt var en med tilknytning til cruisingmiljøet? En som ikke var åpen om hans tilknytning til miljøet og som ikke ønsket familie og venner skulle vite om det. Hvis det var Odin, hvorfor var han i et område som lå feil retning for der han bodde? Hadde ikke en av gutta fra hotellet bosted der? Hvis observasjon var Odin og han ikke løp mot bonden for hjelp. Hvilken type forsvinningssak er da det snakk om? 🤔

Hvis 40 åring var innblandet. Hvorfor dra tilbake til pir2?  mer sannsynlig å holde seg langt der fra og kvitte seg med ting på sted der lite sjans å bli funnet? Dra på "ryddejobb" et sted med overvåkings kamera, for å ta med seg noen ting og la andre ting ligge. Brenne noe tinga til Odin på et bål et sted han hadde tilknytning til. Det gir ingen mening å ikke gjøre alt for ikke å bli tatt. 

Endret av Mildys
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skulle ønske en sylskarp etterforsker i politiet kunne satt seg ned og gått igjennom alt på nytt, type cold case-etterforskning. Men skjønner det er knapt med ressurser for de også, og saken er jo henlagt. Det MÅ være noe som er blitt oversett eller ikke ettergått nok ift. kompisgjengen eller 40-åringen eller andre. 🤨

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Mildys skrev (På 8.10.2025 den 23.32):

Jeg tror ikke på at han tok sitt liv. 

Det var ikke fingeravtrykk på personlige eiendeler. Hvis du legger fra deg tingene dine og hopper, hvor sannsynlig er det at du ikke etterlater fingeravtrykk?

Kroppen er ikke funnet.

Blir ikke selvmords teorien litt for tynn med tanke på trusler, redd for noen, eiendeler funnet separert (verdifulle gjenstander og treningstøy), bil som rygger målrettet der noen av tingene ble funnet?. Villedning bort fra det egentlige forsvinner stedet og villedning fra hva som kan ha skjedd?. 

Det er ikke bra at det ble konkludert med, tunnelsyn og å ikke etterforske deretter er jo grunnen til at 

Det er ikke slik at fingeravtrykk og DNA etterlates overalt på gjenstander som mennesker kommer i kontakt med.  https://en.wikipedia.org/wiki/CSI_effect

Endret av Wor
Skrevet

Hypotese om hva som egentli kan ha skjedd:

Aron"skyldte noen langere i narkomiljøet store penger. Han var tvunget av disse til å møte opp på Pir 2 med beløpet klokka 06.00 den søndagsmorgenen. Men han turte ikke å gjøre dette, da beløpet han hadde tilgjengelig ikke var nok.

Odin skyldte Aron penger fra før, og for å få slette denne gjelden så ble Odin lurt til å møte gjengen på Pir 2. Han møtte opp der, men beløpet han hadde var for lite, noe som Odin ikke var klar over på forhånd.

Han hadde fått beskjed om å legge igjen pass, telefon og annet som kunne brukes til identifikasjon, dette for at han skulle utgi seg for å være Aron for å få beløpet slettet.

Han skulle bli plukket opp i en småbåt ved Pir 2, og for å minske sjansene for at han skulle skli, så tok han på seg treningsskoene. De andre skoene tok han med i bagen.

Han møtte opp som avtalt, og det ble uenighet pga at han ikke hadde med stort nok beløp. Han ble så fraktet bort med båt til havna i Muruvik, som er rett i nærheten av Hommelvik. Denne havna er nedlagt, og det er mange ubrukte industribygg der. Kan hende at dette området har vært benyttet til omfordeling av narkotika, men det har iallefall vært brukt til sextreff, kanskje også i cruisingmiljøet.

Pga at beløpet har vært for lite, så har Odin blitt kidnappet og kjørt opp til et hus eller en hytte oppe i Mostadmarka eller ved Jonsvatnet. Der har han vært sperret inne fram til mandags morgen, da han har rømt rett etter at de eller den som har disponert eiendommen har dratt på jobb. Han var på flukt ned til Hommelvik da han ble oppdaget. Hva som har skjedd etter det er vel uvisst.

40-åringen er vel neppe involvert direkte i drap eller skade, det er vel heller neppe han som fant restene av bålet, men disse 2 vet nok hva som egentlig har skjedd.

Bagen var med Odin opp til dit Odin befant seg mellom søndags morgen og mandags morgen.

Tøyet i posen ble kjørt nedover av 40-åringen søndag klokka 12 på Pir 2. Dette for å legge ut ting som skulle gjøre at letemannskaper lette i dette området og ikke oppe i Mostadmarka.

Håndklærne som 40-åringene brente hjemme ble sikkert brent senere, da det antakelig var behov for å tørke de. Og grunnen til at de ikke kunne brennes der, var vel kanskje pga at det har vært f.eks blod på disse.

De andre tingene ble senere brent på bål ved Jonsvatnet.

Det finnes antakeligvis et hus eller en hytte i Mostadmarka som noen fra det tyngre narkotikamiljøet har tilgang på. Det må settes igang undersøkelser og kartlegging om hvem dette kan være.

Dette vil antakeligvis gi svar på hva som har skjedd.

At Odin forsvant etter at bonden så ham (hvis det altså var Odin som ble sett), det kan bety at den eller de som har holdt ham fanget har fått info om rømning, og returnert og funnet ham. Eller så kan han ha vært så skremt at han sprang seg utfor en dyp skråning f.eks.

Det kan også være at noen har tatt klærne til Odin etter en kriminell handling, og at vedkommende gikk rundt i området for å observere. Er det slik at det er noen som har tatt klærne, så kan man jo snart spekulere i om det er østeuropeere som har gjort dette, da disse antakeligvis vil ha mindre hemninger som stopper de i å ta et offer sine klær.

Det er sikkert noen av disse som kjenner 40-åringen, kanskje gjennom narkotika eller gjennom cruisingmiljøet.

Iallefall så er det jo sikkert at 40-åringen har problemer med å forklare hvor bagen ble av, og om det i det hele tatt var en bag.

Dette styrker hypotesen med at han ikke plukket opp bagen på Pir 2, men at han fikk den eller evt bare posen med treningstøyet, og at han enten av eget påfunn eller som oppgave kjørte ned til Pir 2 og la den ifra seg der.

Aktuelle søksområder må vel da være i Mostadmarka, ved Jonsvatnet, eller på havneområdet i Muruvik, evt i sjøen der.

Det bør kartlegges hvem som holder til rundt Mostadmarka og Jonsvatnet. Det har tidligere vært mye rart som har forekommet der, og det har vel iallefall både politiet og Adresseavisen kunnskap om.

40-åringen vet nok hva som har skjedd og hvem som har gjort hva, men han tør vel ikke å røpe det i frykt for sitt eget liv.

Fortellingen om at han fant bagen på Pir 2 er vel egentlig gjennomskuet som løgn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
17.11 skrev (På 3.10.2025 den 20.24):

Jeg syns han etterforskeren virker utrolig spesiell, om det er lov å si. Veldig i forsvarsposisjon når han snakker med journalisten. Ikke at jeg tror han prøver å dekke over noe annet enn dårlig politiarbeid, men det er frustrerende å høre på måten han omtaler saken på. Får så vondt av foreldrene til Odin. 

Det er mange pårørende som har vært offer for dette landets politi innsats(manglende sådan.)

En fersk rapport setter b.l.a etterforskning til bunnkarakter.

Skrevet

Jeg tror bagen er sentral, ellers ville den dukket opp enten i havna eller ved Jonsvatnet.  Det er merkelig at han som brente tingene påstod at han brente bagen også, når teknikere fra Kripos ikke fant noe som helst spor etter den i bålet. Å huske feil om en stor, blå bag er mer enn underlig. I bålet var det meste bare halvveis brent opp, og eksperter hadde uansett funnet spor etter bagen. Mulig han var sendt dit ned for å rydde opp etter det som var skjedd? Jeg tror funnet av en sko kan bety at Odin ble dradd enten inn i en bil eller over i en båt, og at skoene da falt av. En sko ble kastet opp på stabelen med stein, mulig gjerningspersoner ikke så den andre. Så den ble tatt med av han som ryddet og forsøkt brent ved Jonsvatnet. 

Tenker i noenlunde samme baner som Brynjar etter å ha sett serien. Vet ikke helt hva jeg tror om vitnet i Hommelvik, det høres merkelig ut at Odin skulle gå oppover der. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Frida skrev (1 time siden):

Tenker i noenlunde samme baner som Brynjar etter å ha sett serien. Vet ikke helt hva jeg tror om vitnet i Hommelvik, det høres merkelig ut at Odin skulle gå oppover der. 

Tipper at han var på tur nedover. Stor sjanse for at han hadde vært kidnappet. Har vært noen tilfeller av sånt i Trondheim. Den mest kjente er jo sønnen til en av de største artistene fra Trondheim. Odin hadde muligens rømt fra fangenskap i Mostadmarka, og var på tur ned til Hommelvik...

Skrevet
Brynjar skrev (6 timer siden):

Tipper at han var på tur nedover. Stor sjanse for at han hadde vært kidnappet. Har vært noen tilfeller av sånt i Trondheim. Den mest kjente er jo sønnen til en av de største artistene fra Trondheim. Odin hadde muligens rømt fra fangenskap i Mostadmarka, og var på tur ned til Hommelvik...

Bonden med tømmerlasset kom kjørende nedover (fra skogen), når han møter/passerer denne mannen gående rolig oppover (mot skogen). 

• Liker 2
Skrevet
emdes skrev (8 timer siden):

Bonden med tømmerlasset kom kjørende nedover (fra skogen), når han møter/passerer denne mannen gående rolig oppover (mot skogen). 

Har vel gått feil da. så han måtte snu. Han prøvde vel å komme seg ned til Hommelvik uten å bli oppdaget, og da må man vel ikke gå ned hovedvegen, iallefall ikke den siste biten, da det er boligområder og mindre muligheter til å gjemme seg. Men det er kanskje ikke så enkelt å finne alternative ruter når man er uten telefon...

Skrevet
emdes skrev (12 timer siden):

Ja, var slik jeg også husket det. Tror neppe dette var Odin. 

Skrevet
missLynch skrev (På 24.10.2025 den 14.06):

Skulle ønske en sylskarp etterforsker i politiet kunne satt seg ned og gått igjennom alt på nytt, type cold case-etterforskning. Men skjønner det er knapt med ressurser for de også, og saken er jo henlagt. Det MÅ være noe som er blitt oversett eller ikke ettergått nok ift. kompisgjengen eller 40-åringen eller andre. 🤨

Ja jeg er enig 👏 bra innlegg 👏

• Nyttig 2
Skrevet

1) Hvor ble det av den blå baggen?
Dette føler jeg er et ganske sentralt spørsmål i saken, all den tid det er en del mistenkeligheter rundt dette med baggen tidligere på kvelden. At "hotellgjengen" søkte gjennom baggen mens Odin sto å så på. At Odin gikk rundt med baggen på magen resten av natta. Vi kan tenke oss til noen hypoteser.
a. Hvis dette er snakk om et sjølmord, så vil nok det mest logiske være at han har fylt baggen sin med stein og hoppa fra moloen.
b. Hvis det her var en narko-/pengetransaksjon som endte med bortføring og/eller drap, så vil det jo være mest naturlig at det var de han ble bortført av som endte opp med baggen.
c. Baggen har ingenting med forsvinninga å gjøre, den lå igjen utpå piren, slik 40-åringen hevder. Han sier vel at han tok baggen, og brente den, sjøl om baggen aldri ble funnet blant de brente gjenstandene.
Utfordringen er at disse hypotesene påvirker hverandre. Om 40-åringen snakker sant, at baggen lå igjen på piren, så gjør det i mine øyne både sjølmord og bortføring mindre sannsynlig.

2) Kanskje ikke et like sentralt spørsmål, men likefult et spørsmål som jeg sliter med å forstå. Hvorfor har Odin bytta sko utpå piren, rett før han forsvinner?

• Nyttig 3
Skrevet
emdes skrev (4 timer siden):

Dette føler jeg er et ganske sentralt spørsmål i saken, all den tid det er en del mistenkeligheter rundt dette med baggen tidligere på kvelden. At "hotellgjengen" søkte gjennom baggen mens Odin sto å så på. At Odin gikk rundt med baggen på magen resten av natta. Vi kan tenke oss til noen hypoteser.
a. Hvis dette er snakk om et sjølmord, så vil nok det mest logiske være at han har fylt baggen sin med stein og hoppa fra moloen.
b. Hvis det her var en narko-/pengetransaksjon som endte med bortføring og/eller drap, så vil det jo være mest naturlig at det var de han ble bortført av som endte opp med baggen.
c. Baggen har ingenting med forsvinninga å gjøre, den lå igjen utpå piren, slik 40-åringen hevder. Han sier vel at han tok baggen, og brente den, sjøl om baggen aldri ble funnet blant de brente gjenstandene.
Utfordringen er at disse hypotesene påvirker hverandre. Om 40-åringen snakker sant, at baggen lå igjen på piren, så gjør det i mine øyne både sjølmord og bortføring mindre sannsynlig.

2) Kanskje ikke et like sentralt spørsmål, men likefult et spørsmål som jeg sliter med å forstå. Hvorfor har Odin bytta sko utpå piren, rett før han forsvinner?

1c: det er også hypotesen om ikke planlagt selvmord/i sjøen ved uhell/i sjøen pga en form for psykose. Man må ikke dra med seg stein for å hoppe på sjøen der. Det var november, det er iskaldt i sjøen, det er sterke strømmer i Trondheimsfjorden, og har han gått ut mot fyrlykta og havna i vannet der ute, med alkohol og evt annet i blodet, sliten og redusert, da har han ikke hatt sjanse. 
2: i en eller annen forvirringstilstand/psykose kan man gjøre mye som ikke henger på greip for andre, men som gir full mening inni eget hodet.

• Liker 3
Skrevet
emdes skrev (På 1.11.2025 den 7.00):

Ja, et mysterium. 

Skrevet
missLynch skrev (På 24.10.2025 den 14.06):

Jeg tenker det hadde vært på tide med nye avhør av de to yngste fra hotellet, nå når de er over 18 og ikke lenger må forklare seg med foreldre som hører på. 

• Liker 6
Skrevet

Har sett dokumentaren 5 ganger nå... og tenker natt og dag på hvor Odin ble av. Det forblir et mysterium. 

Som jeg unner foreldrene hans å få et svar, de må ha det helt jævlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...