Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''.

Bakgrunnen for avgjørelsen er at tråden i Aktuelle saker og politikk omhandler saken i sin helhet og diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''.

Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, adm.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Ninaen skrev (18 minutter siden):

At han tviholder på bagen kan like gjerne være trygghetsatferd knyttet til angst og uro. For oss som har slitt med sånt er det faktisk helt naturlig å gå med bagen sånn, selv om innholdet er verdiløst. Man ser jo også på videoen at han ser skremt ut. Og man ser ingen andre på overvåkningen før eller etter. Så mer sannsynlig angst og paranoia. Vi må igjen huske på at det er mye info og detaljer knyttet til dette med hotellrommet og rus og angivelig gjeld m.m som er kommet fram i etterforskningen og er sjekket ut, som ikke blir delt i dokumentaren. Sannsynligvis av hensyn til flere av de involverte, Odin og foreldrene. 

Ja du har nok rett. Sikkert mye som ikke er med i dokumentaren. Antar det en del som ikke blir sagt. Faren sier i episode 1 at de «hadde i hvert fall fått kontakt utpå formiddagen men det gjorde vi ikke nå». Så han har tydelig vis vært borte før. Mye usagt. 

Endret av missLynch
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
missLynch skrev (15 minutter siden):

Ja du har nok rett. Sikkert mye som ikke er med i dokumentaren. Antar det en del som ikke blir sagt. Faren sier i episode 1 at de «hadde i hvert fall fått kontakt utpå formiddagen men det gjorde vi ikke nå». Så han har tydelig vis vært borte før. Mye usagt. 

Ja. Og legg merke til hva moren sa da de fikk se det funnet på overvåkninga i siste episode, når det blir ganske klart at Odin ganske sikkert har lagt fra seg pass, kort og tlf selv. At det åpner/styrker en mulighet som er vanskelig/tøff for dem, implisitt at det var selvmord (i en eller annen variant). Vennene virker også å ha mest tro på at han er i sjøen, nå etter alle rundene som er gått og steinene som er snudd. Synes de alle snakker så respektfullt om ham, samtidig som de jo også viser (også indirekte) at her er det ting de ikke kan/ønsker å si på tv av hensyn til foreldre og Odins ettermæle.

Det er utrolig krevende å ta innover seg at noen man er glad i har tatt livet sitt, eller endt opp død pga «uhell» når hjernen har spunnet ut av kontroll psykisk i et ukontrollert øyeblikk. Det åpner dører inn til en helt annen sorgprosess knyttet til skyld og mening og svar. På et helt annet nivå enn når det er sykdom, ulykker eller at andre har forvoldt døden. Prosessen er en helt annen, har opplevd alle alternativene. 
Moren håper jo at liker som er funnet i Korsvika ikke er ham, det sier vel faren også, fordi da er det ikke noe håp å holde fast i mer. Mens andre vil tenke at det er naturlig å håpe det er ham fordi da får man svar. Det hjelper bare lite å få svar du ikke er klar for… 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Etterforskeren skrev (3 timer siden):

Jeg har sett hele dokumentarserien og vil dele noen tanker og refleksjoner. Min hypotese er at det ikke har skjedd noe kriminelt, men at det dreier seg om et selvdrap eller at han har falt på sjøen.

1. Mange i denne tråden nevner rusutløst psykose. I psykisk helsevern finnes en underkjent tilstand som kalles psykotisk depresjon (Helsetilsynet, 2019). Den står ikke i ICD. En alvorlig depresjon kan utløse psykotiske symptomer, det er en viktig opplysning å nevne. I dokumentarserien nevnes det jo blant annet at han opplevdes som mørk i sinnet, og hadde vanskeligheter med å passe inn. Hvis man da drikker alkohol i tillegg, så vil tilstanden forverre seg. Derfor trenger det ikke å være andre narkotiske stoffer han har inntatt. Jeg heller mot å tro på forklaringen til «Aron», om at de kun inntok alkohol på hotellrommet.

2. Faren til Odin sier at han de siste ukene hadde hengt opp lister på rommet sitt for hva han skulle endre i livet. Mange har gjerne det som omgivelsene observerer som en opptur før de tar sitt eget liv. Det kan handle om at personen har funnet ro med valget sitt, og at de dermed endrer væremåte eller fremtoning. De kan legge masse planer, som om det skal se ut som at personen har det bedre. I noen tilfeller kan en slik opptur være et faresignal.

3. At han selv plasserte eiendelene (mest sannsynlig) på Piren kan være et tegn på at han ønsket at noen skulle finne eller søke etter ham. At de ble plassert på ulike steder, kan være uttrykk for paranoide trekk - særlig med tanke på hvordan han beveget seg gjennom sentrum.

For min del gir denne hypotesen mening, basert på de opplysningene som dokumentaren ga. Samt mine personlige erfaringer med tilbakevendende depressiv lidelse og paranoide trekk. Prøver som sagt ikke å føre saken i en bestemt retning, men dette er slik jeg ser det. Jeg synes NRK har dekket saken godt.

Spørsmålene jeg sitter igjen med:

- Hoppet eller falt Odin i sjøen ved Piren?

- Var Odin den unge mannen som han med traktoren traff på i skogen?

- Hvor i sjøen er Odin?

Kilde: https://www.helsetilsynet.no/publikasjoner/tilsynsmelding/tilsynsmelding-2019/psykotisk-depresjon-er-ein-underkjend-tilstand-i-psykisk-helsevern/.

Bra skrevet. Det jeg sitter igjen med, er om det var planlagt eller ikke. Hvis det med å finne indre ro/få en opptur etter å ha bestemt seg var tilfelle hos Odin, hvorfor bar han rundt på treningsbagen hele kvelden? Hvis han hadde fått en ro/opptur fordi han hadde bestemt seg for at dette var kvelden, hvorfor trene først? Eller i det minste bare kaste tingene i søpla okke som? 

Og var han bestemt men "edru" hele kvelden? Eller bestemt også plutselig ved uhell en rus-påvirket psykose? 

Dette er ikke ment som argumenter mot noe av det du skriver, tvert imot. Heller bare oppfølgingsspørsmål, for det føles som hver mulighet åpner for flere spm.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke rart for meg at han vandret omkring - han venta jo på bussen. Mobilen var tom for lading og han hadde ikke fått lada. Passet var med som ID-kort. 

Derimot tror jeg de brukte noe annet enn alkohol på hotellrommet, og at det ikke var en hyggelig kveld for Odin. Og at den lange natta gjorde alt verre. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes det noen som helst indikasjoner på at Odin ville ta livet sitt, eller at han fikk en rusutløst psykose? Og var han faktisk deprimert, eller er det bare en teori at han var det? Det å være nedfor i en periode er ikke det samme som å være depirmert og suicidal.
Jeg har ikke sett dokumentaren, men det står i en artikkel at han ble truet flere ganger, og at det var en person han var redd for på det hotellrommet. Jeg tror disse hotellrom-folkene vet mer enn de har villet ut med, det er påfallende at han forsvant rett etter han hadde vært sammen med dem, enten han gjorde det selv eller ikke.

• Liker 8
Skrevet
miniomelett skrev (11 minutter siden):

Bra skrevet. Det jeg sitter igjen med, er om det var planlagt eller ikke. Hvis det med å finne indre ro/få en opptur etter å ha bestemt seg var tilfelle hos Odin, hvorfor bar han rundt på treningsbagen hele kvelden? Hvis han hadde fått en ro/opptur fordi han hadde bestemt seg for at dette var kvelden, hvorfor trene først? Eller i det minste bare kaste tingene i søpla okke som? 

Og var han bestemt men "edru" hele kvelden? Eller bestemt også plutselig ved uhell en rus-påvirket psykose? 

Dette er ikke ment som argumenter mot noe av det du skriver, tvert imot. Heller bare oppfølgingsspørsmål, for det føles som hver mulighet åpner for flere spm.

Jeg tenker at det som sterkest taler mot et planlagt selvmord (som i at det var planlagt på forhånd, før han dro til byen) er det at han spurt mor om busstidene, og sammen med en kompis løp og prøvde å rekke den bussen. Og at det mest sannsynlige er «hoppet med vilje» fordi han bikka ila natta i kombo av alkohol/rus/søvnmangel, og kanskje ting som skjedde på hotellrommet ble bensin på bålet i et hode som allerede var kaos. Eller at han virra rundt der ute, prøvde å løse «uløselige» ting i hodet, gjør irrasjonelle ting, og så havner i sjøen uten å ha som intensjon å «hoppe i døden» som følge av depressiv psykose/økt angst og paranoia pga hasj på toppen av alkohol og skjør psyke/rusmiddelutløst (semi)psykose. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

De nevnte i dokuen at han hadde tatt førerkort, gjorde de ikke? Jeg har sett flere kommentarer om at han tok med pass som ID, men hadde han ikke førerkort på den tiden?

Jeg tror også bankkort med bilde var brukbar ID i 2018? Jeg måtte endre rundt 2019 i alle fall, og det var tråder på KG i 2021 om folk som fortsatt kunne bruke bankort med bilde som leg. Men spørs om han kanskje aldri hadde kort med bilde, da det ble faset ut før han hadde kort kanskje?

• Liker 5
Skrevet
Maia70 skrev (1 minutt siden):

Finnes det noen som helst indikasjoner på at Odin ville ta livet sitt, eller at han fikk en rusutløst psykose? Og var han faktisk deprimert, eller er det bare en teori at han var det? Det å være nedfor i en periode er ikke det samme som å være depirmert og suicidal.
Jeg har ikke sett dokumentaren, men det står i en artikkel at han ble truet flere ganger, og at det var en person han var redd for på det hotellrommet. Jeg tror disse hotellrom-folkene vet mer enn de har villet ut med, det er påfallende at han forsvant rett etter han hadde vært sammen med dem, enten han gjorde det selv eller ikke.

Anbefaler å se dokumentaren. Det er ganske åpenbart at han har slitt mer enn å være litt nedfor ja. Og hotellgjesten er grundig sjekka ut, det er også mye annet som gjør det lite sannsynlig at de har noe med saken å gjøre, inkl det man har sammenstilt fra overvåkningskamera, når de kom hjem til kjærester/foreldre m.m. I tillegg er det også forhold knytta til vandringen hans og Trondheims utforming sammenholdt med det som gjør at «i sjelen for egen hjelp» (bevisst eller uhell) er mest sannsynlig. 

• Liker 2
Skrevet
miniomelett skrev (1 minutt siden):

De nevnte i dokuen at han hadde tatt førerkort, gjorde de ikke? Jeg har sett flere kommentarer om at han tok med pass som ID, men hadde han ikke førerkort på den tiden?

Jeg tror også bankkort med bilde var brukbar ID i 2018? Jeg måtte endre rundt 2019 i alle fall, og det var tråder på KG i 2021 om folk som fortsatt kunne bruke bankort med bilde som leg. Men spørs om han kanskje aldri hadde kort med bilde, da det ble faset ut før han hadde kort kanskje?

Du kunne ha flaks, men alle kunne velge å avvise bankkort med bilde som ID. Og var kun enkelte banker som fortsatt utstedte bankkort med bilde på den tida, jeg hàr ikke hatt bankkort med bilde siden en stund før 2010.
Han hadde tatt førerkort i usa ble det vel sagt, det kom jeg på nå. Mulig han ikke hadde fått norsk førerkort enda? Det må vel konverteres på en eller annen måte, og uansett få utstedt fysisk norsk førerkort? De kom vel tilbake til Norge den sommeren? Førerkort på mobil kom i 2019(?), og er først blitt godkjent som gyldig ID siste 1-2 årene. 

• Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det som sterkest taler mot et planlagt selvmord (som i at det var planlagt på forhånd, før han dro til byen) er det at han spurt mor om busstidene, og sammen med en kompis løp og prøvde å rekke den bussen. Og at det mest sannsynlige er «hoppet med vilje» fordi han bikka ila natta i kombo av alkohol/rus/søvnmangel, og kanskje ting som skjedde på hotellrommet ble bensin på bålet i et hode som allerede var kaos. Eller at han virra rundt der ute, prøvde å løse «uløselige» ting i hodet, gjør irrasjonelle ting, og så havner i sjøen uten å ha som intensjon å «hoppe i døden» som følge av depressiv psykose/økt angst og paranoia pga hasj på toppen av alkohol og skjør psyke/rusmiddelutløst (semi)psykose. 

Ja det er også en teori jeg kan stille meg bak. Hvis jeg forstod rett så var det i nærheten av moloen til fyrtårnet han ble sist sett, og han kan ha fått for seg at han ville ut dit, men la igjen tingene i tilfelle "skjebnen bestemte" at han ikke skulle tilbake. 

Å søke til et fyrtårn går igjen i masse media (tv serie, tegnefilm, filmer, videospill). Han kan ha sett og spilt mye som omhandlet å søke svar og rydde i hode ved å dra til et fyrtårn. Og så rett og slett vært uheldig på moloen.

Men jeg ser ikke bort fra at noen kan ha gjort noe mot han i et innfall. Det hender at folk rett og slett har havnet rett i klørne på en skikkelig jævlig edderkopp. På feil tid til feil sted, tilfeldige offer. Noen kan ha visst om cruisingmiljøet og ventet på rette, sårbare ungdommen som tilfeldigvis var der. Hadde vært interessant å vite om det var for eks biler som "gikk igjen" der i tiden før dette. Som bare speidet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Du kunne ha flaks, men alle kunne velge å avvise bankkort med bilde som ID. Og var kun enkelte banker som fortsatt utstedte bankkort med bilde på den tida, jeg hàr ikke hatt bankkort med bilde siden en stund før 2010.
Han hadde tatt førerkort i usa ble det vel sagt, det kom jeg på nå. Mulig han ikke hadde fått norsk førerkort enda? Det må vel konverteres på en eller annen måte, og uansett få utstedt fysisk norsk førerkort? De kom vel tilbake til Norge den sommeren? Førerkort på mobil kom i 2019(?), og er først blitt godkjent som gyldig ID siste 1-2 årene. 

Hmm 🤔 Jeg har en del kollegaer med førerkort fra forskjellige land i østlige delee av Europa, men ingen der måtte gjøre noe med førerkortene sine såvidt jeg vet. Er jo også en haug polakker og slikt som kjører i forbindelse med jobb hver dag i Norge uten at de må konvertere førerkortet?  Har også jobbet med noen fra blant annet New Zealand, og Bulgaria, hvor alle kjørte fra hjemlandet og "rett på jobb", uten å måtte vente på ID eller ikke kunne kjøre mens de ventet på gydig førerkort etc. Vet ikke med USA, men. Har hatt venner fra England på turistbesøk som leide leiebil i Norge og kunne kjøre med sitt førerkort, selv med rattet på "feil side" 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ble sagt i serien at han hadde pass med som ID pga han hadde midlertidig førerkort. Husker ikke om det var papirversjon eller bare at det var amerikansk. 
Helt vanlig for ungdom å ha pass med som ID for å slippe inn på utesteder, forresten. 

• Liker 3
Skrevet
miniomelett skrev (1 minutt siden):

Hmm 🤔 Jeg har en del kollegaer med førerkort fra forskjellige land i østlige delee av Europa, men ingen der måtte gjøre noe med førerkortene sine såvidt jeg vet. Er jo også en haug polakker og slikt som kjører i forbindelse med jobb hver dag i Norge uten at de må konvertere førerkortet?  Har også jobbet med noen fra blant annet New Zealand, og Bulgaria, hvor alle kjørte fra hjemlandet og "rett på jobb", uten å måtte vente på ID eller ikke kunne kjøre mens de ventet på gydig førerkort etc. Vet ikke med USA, men. Har hatt venner fra England på turistbesøk som leide leiebil i Norge og kunne kjøre med sitt førerkort, selv med rattet på "feil side" 

Er det at det var USA som gjorde at jeg tok forbehold. EU/Europa går jo stort sett alt på tvers. 
Førerkort er faktisk ikke gyldig førerkort utenfor Skandinavia/Norden, det er kun pass. Så tror uansett ikke førerkort fra USA vil gå som gyldig ID, selv om det er gyldig for å kjøre bil. Drar jeg på ferie til Tyskland eller Spania må jeg ha pass eller nasjonalt ID-kort for å sjekke inn på hotell, kjøpe ting som krever gyldig id m.m. Førerkort holder ikke (kun for å kjøre/leie bil). Vi må altså skille på at førerkort er gyldig mtp førerrett i andre land, og hvorvidt det er gyldig ID. Og gyldig ID er det faktisk ikke. Siden han skulle bo i Norge tenker jeg da at han ville søke om norsk førerkort, siden det vil være enklest+at han da kunne bruke førerkort som ID her i landet. Men om han ikke hadde gjort det eller fått det var det kun pass kan kunne bruke. 

• Liker 1
Skrevet
miniomelett skrev (7 timer siden):

Takk for bilde, det var litt oppklarende. Det er vel kanskje ikke helt utenkelig at han gikk ut til det fyrtårnet og havnet i vannet? Men en ulykke gir heller ingen mening med hva som lå igjen i posen etc. 

Foresten, de skoene. Var det treningssko eller sko ha hadde på seg den kvelden? Føler ikke det har kommet godt nok frem, men er ganske avgjørende.

Det var sneakers han gikk med den kvelden. De sier det og det vises på videoene: én sko lå igjen på piren og den andre ble funnet brent ved Jonsvatnet sammen med en del andre ting som tilhørte Odin.

Skrevet
Ninaen skrev (4 timer siden):

Jobba forresten journalisten i TVNorge før? Mener hun hadde de Insider-programmene? Husker jeg slet litt med henne da. Men i denne dokumentaren synes jeg hun har gjort en grundig og balansert jobb. Synes hun utforsker de logiske bristene som gjør at «alle» tenker at «da kan det ikke være selvmord» eller «da må det ha skjedd noe kriminelt» godt. Og veldig fint når han etterforskningslederen sier det om at man ikke kan etterforske ut ifra at alle mennesker handler rasjonelt, fordi det gjør ikke folk. Synes hun får fram historiene til de involverte som er anonymisert på en god måte også, og uten å åpne døra for ny mistanke mot dem, snarere tvert imot. Synes særlig seansene med 40-åringen er gode. Hvordan man tydelig får fram hvor ekstremt tjukke i huet vi mennesker kan være, og hvor idiotiske og irrasjonelle ting vi faktisk kan gjøre, uten at det betyr at vi skjuler noe mer. Og igjen, at hun fasciliterer et møte mellom ham og Odins far, som kan hjelpe dem begge videre. Og dermed indirekte moren til Odin også. 
Det at hun også utforsker så grundig dette med at «hvis han hoppet i sjøen så ville han jo blitt funnet», utforsker sin egen kalk det mistro så grundig der, og får fram egen erkjennelse av at visst pokker kan han ha gått på sjøen selv om han ikke er blitt funnet, spesielt mtp hvor han faktisk sist ble sett. Det er noe helt annet å hoppe i Nidelven eller fra en knaus på Ladestien liksom.

Det er kanskje en del ting som er mer åpenbart for alle oss som er kjent i Trondheim og omegn enn for andre. Men synes uansett nrk har gjort en solid jobb her. Og sannsynligvis også hjulpet foreldrene, selv om de ikke fant Odin eller et sikkert svar. Synes ofte sånne true crime-dokuer går i spekulasjonsfella, men her synes jeg man greide balansen mellom å utforske alle spor skikkelig, og samtidig være edruelig og også tørre å si ganske tydelig at her kan det faktisk være at politiets sterkeste hypotese per nå er riktig. Godt håndtverk, rett og slett.

Ja, synes NRK-teamet har gjort en god jobb her, og særlig med han 40-åringen. 

Mht drukninger, kan noen lik dukke opp raskt, mens andre kan sette seg fast i stryk og ting på bunnen og aldri bli funnet eller dukke opp mange år senere. 

• Liker 2
Skrevet
Cinzia skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sett hele dokumentaren enda, men har et par refleksjoner:

1) Hvorfor sendte han sms til moren for å høre når bussen gikk? Vil ikke de fleste ungdommene bare søke opp det selv? Ville han villede foreldrene til å tro at alt var bra, mens han egentlig hadde andre planer? 

2) Hvorfor tok ungdommene på hoteller ut cash? De fleste betaler vel med kort når de skal handle på Narvesen? Dette tyder på at de kjøpte noe illegalt og at de ikke ville spores. Det gjør at jeg tror de brukte f.x hasj inne på hotellrommet og at en rusutløst psykose er en aktuell teori. Det trenger ikke være en psykose i full blomst, men paranoide forestillinger som gjør at han bærer baggen på en påfallende måte, plutselig begynner å løpe og oppsøker havneområdet som egentlig er et merkelig sted å ferdes.

Odin og kompisen mistet bussen og gikk derfor tilbake til hotellet. De andre som var på hotellet er sjekket ut av saken. 

Skrevet
Grüner skrev (7 minutter siden):

Ja, synes NRK-teamet har gjort en god jobb her, og særlig med han 40-åringen. 

Mht drukninger, kan noen lik dukke opp raskt, mens andre kan sette seg fast i stryk og ting på bunnen og aldri bli funnet eller dukke opp mange år senere. 

Ja, og som skrevet før i tråden er det et av de verre stedene du kan gå på sjøen i Trondheim og omegn mtp å ikke bli funnet pga sterke strømmer m.m. 

Skrevet (endret)
Ninaen skrev (7 timer siden):

Enig. Alt «rotet som ikke gir mening» gir faktisk mening med en sånn forklaring. Det er rasjonelt i hodet til den som gjør det, men man finner ingen objektiv mening i det utenfra. «Hvorfor la han mobil og pass og bankkort for seg, og bagen et annet sted? Hvorfor tok han av seg skoene, hvorfor var den ene slengt opp? Hvorfor så han skremt ut på ene videoen? Hva gjorde han der ute alene, da må han hatt plan om å møte noen?» Alt det der er hundre prosent logisk hvis han var paranoid og psyken hadde tippa pga rusen. Han trenger ikke å ha hoppa i sjøen heller, som i «nå går jeg dit og hopper». Men at det var logisk i hodet hans å gå ut til fyret f.eks, eller balansere på kanten, en måte å sortere i tankeflom og realitetsbrister på, og så gikk det galt. På verst tenkelig sted. Den hvileløse vandringen hans taler også mot at han skulle møte noen, og at han ikke satte seg på et busstopp eller fikk lånt seg en telefon som en annen påpeker, kan indikere at det har skjedd noe ila natta som har påvirket evnen hans til å være rasjonell og vurdere. At det ikke var et aktivt valg i klar tilstand kan kanskje være en lettere forklaring å leve videre med også, for de nærmeste. Uansett en fæl sak, og føler sånn med foreldrene. 

Han virket å vandre hvileløst rundt i byen alene uten mål og mening og ingen fulgte etter han. På videoen har han stødig gange og virker ikke ruset. De andre på hotellet sa også at han ikke var full da de skiltes og ingen av dem hadde brukt narkotika den kvelden, bare drukket øl. På de videoglimtene hvor ansiktet synes, har han et nøytralt åpent uttrykk og ser fram. Men vandrende rundt alene i timesvis uten å møte så mange folk, får du god tid til å tenke - på godt og vondt. Og siden den ene etter den andre har blitt sjekket ut av saken og Jonsvatnet og cruisingmiljøet viste seg å være et blindspor, begynner jeg også å helle mot politets hypotese; at det ikke har skjedd noe kriminelt her, men en impulsiv tragisk hendelse.

Endret av Grüner
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Han virket å vandre hvileløst rundt i byen alene uten mål og mening og ingen fulgte etter han. På videoen har han stødig gange og virker ikke ruset. Han De andre på hotellet sa også at han ikke var full da de skiltes. På de videoglimtene hvor ansiktet synes, har han et nøytralt åpent uttrykk og ser fram. Men vandrende rundt alene i timesvis uten å møte så mange folk, får du god tid til å tenke - på godt og vondt. Og siden den ene etter den andre har blitt sjekket ut av saken og Jonsvatnet og cruisingmiljøet viste seg å være et blindspor, begynner jeg også å helle mot politets hypotese; at det ikke har skjedd noe kriminelt her. 

Helt enig. Og mener ikke «overstadig berusa» eller «high as a kite» i mine innlegg mtp rus. Mer at om han nå har vært veldig nede og slitt med paranoia ifb med depresjon (innebærer mest at små ting oppleves store, «bagateller» blir uløselige, til trusler osv) i forkant, så skal det ikke mye øl og litt hasj til på toppen for å gi den ekstra uroen og småparanoiaen som i kombo med «god tid til å tenke» kan bikke ham over i noe han ikke hadde planlagt da han dro hjemmefra, og at han gjør ting som for friske folk virker helt irrasjonelle og meningsløse (så de begynner å lete etter logikk som ikke finnes og bruker mangel på logikk som bevis på at det må ha vært andre involvert), og ender med «for mye» eller irrasjonell atferd i søken etter å sortere hodet og forulykker direkte eller indirekte. 
Er veldig glad for at 40-åringen stilte opp likevel, for når både journalist og far sitter med samme inntrykk er det enklere for «folk flest» å stole på at han var et blindspor. Og man får belyst også hvor komplett irrasjonelle og dumme folk kan være i en rekke situasjoner. Uten at det betyr at man har gjort noe kriminelt. 

• Nyttig 2
Skrevet
Sen ve ben skrev (20 timer siden):

Helt enig! Norsk politi er vits.

absolutt en vits. Også har vi baneheia. Ja har de endt opp med rette personer i fengsel der? Jeg er nå ikke så sikker på om Viggo er så uskyldig. Først sitter en i fengsel i 20 år så blir han sluppet ut...Men norsk politi, en vits. For en suppe!

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...