Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''.

Bakgrunnen for avgjørelsen er at tråden i Aktuelle saker og politikk omhandler saken i sin helhet og diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''.

Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Skrevet
miniomelett skrev (7 minutter siden):

Ja, det er helt klart. Jeg mener ikke en faktisk psykose, men noe må man jo kalle det. Og uttrykket en bad trip hører vel mest med til rus ala syre/ecstacy, så ville ikke bruke bare det for vi aner jo ikke hva eller om noe ble tatt. 

Hadde politiet fått svar på hva slags rusmidler som var med på hotellrommet kunne man jo kanskje fått litt mer svar, men... 🥴

Det eneste konkrete som jo kom fram var at de andre påsto at de kun hadde drukket øl (så kan man jo tenke sitt om det), og at Odin hadde brukt hasj. Det ble ikke sagt noe konkret om at han hadde prøvd andre rusmidler. Men det kan jo ingen av oss vite. Hasj er ikke akkurat et veldig potent rusmiddel. Men i kombo med alkohol og hva han allerede hadde «kokt sammen» i hodet sitt…det er umulig å vite hvordan ulike mekanismer slår inn hos ulike mennesker. Lite trolig at han har vært på bad trip med LSD eller ecstasy og «trodd han kunne fly» nei, det passer på ingen måte sammen med den hvileløse vandringen og det lille man vet sikkert at han gjorde på piren. 
Det er nok dessverre mest sannsynlig at det er utilsikta/tilsikta selvdrap. Det triste mtp overvåkningsbildene er at man kanskje kunne sett ham gå på havet. Da hadde i alle fall foreldrene hatt et svar. Håper de grundige undersøkelsene nrk har gjort mtp strømmer og dykking og det som illustreres med undervannsdronen kan hjelpe foreldrene til å se at han kan ha havnet i sjøen selv om han ikke er blitt funnet. Har så vondt av dem.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett hele serien nå, og blitt gående og tenke på den hele dagen. Det er så merkelig alt sammen! Så kanskje er det bare noen slags psykose som gir mening, ja. Men så er det jo han som mener han så Odin i Malvik-marka på mandag, det er jo også utrolig merkelig? Samtidig, hvordan kan Odin ha kommet seg dit uten at noen andre har sett han. 
Håper han blir funnet, jeg fikk veldig vondt av foreldrene. Helt grusomt å ikke få vite hva som har skjedd.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
prill skrev (6 minutter siden):

Har sett hele serien nå, og blitt gående og tenke på den hele dagen. Det er så merkelig alt sammen! Så kanskje er det bare noen slags psykose som gir mening, ja. Men så er det jo han som mener han så Odin i Malvik-marka på mandag, det er jo også utrolig merkelig? Samtidig, hvordan kan Odin ha kommet seg dit uten at noen andre har sett han. 
Håper han blir funnet, jeg fikk veldig vondt av foreldrene. Helt grusomt å ikke få vite hva som har skjedd.

Men den personen hadde sko, og skjeggstubber. Det er flere enn et menneske i gul jakke i Trøndelag. Så det kan ha vært tilfeldig. Hjernen kan legge til detaljer i ettertid, fordi man vil hjelpe. Altså ikke at man bevisst legger til noe, men man vet jo at øyenvitner på ingen måte er pålitelige fordi hjernene våre er ikke det. 5 personer som har sett akkurat det samme kan huske ting ulikt, inkludert farger, høyde, hudfarge m.m. 

Og det er langt å gå til malvik-marka altså, han hadde ikke mat, drikke eller penger, han er ikke observert noen andre steder langs veien, så at han skulle være i så god form som vitnet sier hvis det var Odin dagen etter og ha vært ute i  over et døgn og med så lite klær på den tida av året i Trøndelag, virker også lite sannsynlig. 

Endret av Ninaen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Skal se de siste episodene nå. Det jeg stusser over mest av alt, er at en 18-åring bosatt i Skaun, går til Pir 2 i mørket. Det er avsidesliggende, øde og et område man ikke oppsøker uten videre. Ikke er det et turområde og det er ingen åpenbare grunner til å gå dit; det er bare lagerbygninger der. Hvordan fant han frem dit, har han vært der før? Hvorfor gå akkurat dit? Hvor mange bosatt i Trondheim har faktisk vært der? Tipper veldig få. Ville han gå til sjøen ville det vært mer forståelig om han gikk i retning Clarion Hotel og videre til badelandet Pirbadet, som ligger ut mot sjøen, og hvor han antagelig har vært før i likhet med «alle» som bor i og i nærheten av Trondheim. Jeg begriper det ikke. 

Endret av missLynch
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (2 minutter siden):

Skal se de siste episodene nå. Det jeg stusser over mest av alt, er at en 18-åring bosatt i Skaun, går til Pir 2 i mørket. Det er avsidesliggende, øde og et område man ikke oppsøker uten videre. Ikke er det et turområde og det er ingen åpenbare grunner til å gå dit; det er bare lagerbygninger der. Hvordan fant han frem dit, har han vært der før? Hvorfor gå akkurat dit? Hvor mange bosatt i Trondheim har faktisk vært der? Tipper veldig få. 

Mange har jo vært ute på piren. Er enig med deg ellers altså, som jeg bare mener støtter at «formålsløs vandring» og noe han ikke greier å løse og irrasjonell atferd, som kun handler om ham selv. Alle teorier om overfall, kidnappingsforsøk, drap, planlagt forsvinning/frivillig forsvinning osv utelukkes nærmest av at han er nettopp der ute i «gokk» i byen. Også mtp at det er så godt overvåket. Ingen med vett i behold (f,eks planlegge overfall for å drive inn gjeld, ruskriminalitet osv) ville funnet på å planlegge treff der ute. Også et totalt ulogisk sted å velge å forsvinne fra eller ha planlagt med noen å bli henta fra. Ingen av de teoriene stemmer heller med at eiendelene er plassert som de er, og hver for seg, og spesielt ikke med detaljene de finner i siste episode som gjør det nesten sikkert at Odin la pass, kort og mobil der selv. 

Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Men den personen hadde sko, og skjeggstubber. Det er flere enn et menneske i gul jakke i Trøndelag. Så det kan ha vært tilfeldig. Hjernen kan legge til detaljer i ettertid, fordi man vil hjelpe. Altså ikke at man bevisst legger til noe, men man vet jo at øyenvitner på ingen måte er pålitelige fordi hjernene våre er ikke det. 5 personer som har sett akkurat det samme kan huske ting ulikt, inkludert farger, høyde, hudfarge m.m. 

Og det er langt å gå til malvik-marka altså, han hadde ikke mat, drikke eller penger, han er ikke observert noen andre steder langs veien, så at han skulle være i så god form som vitnet sier hvis det var Odin dagen etter og ha vært ute i  over et døgn og med så lite klær på den tida av året i Trøndelag, virker også lite sannsynlig. 

Ja, det virker helt usannsynlig at han skal ha gått helt dit, enig i det. Da måtte noen flere ha sett han i så fall. Eller han må ha fått skyss, men hvem skulle det være liksom. 

Jeg kan ikke skjønne noen annen grunn til at Odin var nede på havna enn at han må ha vært psykotisk/forvirret eller lignende. Ingen går jo dit midt på natta? (Bortsett fra disse trafficking-folkene, men han hadde jo ikke noe med dem å gjøre.)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (9 minutter siden):

Skal se de siste episodene nå. Det jeg stusser over mest av alt, er at en 18-åring bosatt i Skaun, går til Pir 2 i mørket. Det er avsidesliggende, øde og et område man ikke oppsøker uten videre. Ikke er det et turområde og det er ingen åpenbare grunner til å gå dit; det er bare lagerbygninger der. Hvordan fant han frem dit, har han vært der før? Hvorfor gå akkurat dit? Hvor mange bosatt i Trondheim har faktisk vært der? Tipper veldig få. Ville han gå til sjøen ville det vært mer forståelig om han gikk i retning Clarion Hotel og videre til badelandet Pirbadet, som ligger ut mot sjøen, og hvor han antagelig har vært før i likhet med «alle» som bor i og i nærheten av Trondheim. Jeg begriper det ikke. 

Enig, jeg kan ikke huske å ha vært der noen gang, har bodd i Trondheim mesteparten av livet..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
prill skrev (13 minutter siden):

Enig, jeg kan ikke huske å ha vært der noen gang, har bodd i Trondheim mesteparten av livet..

Tenker det støtter at han ikke har tenkt og vurdert rasjonelt. 

Endret av Ninaen
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Bodd i Trondheim i mange år, har vært ute på piren flere ganger av naturlige årsaker som pirbadet og hotellet og hurtigruten. 😅Men det er på ingen måte et sted som er naturlig å oppsøke midt på natta og alene, eller å da vandre ut på det som er den mest rene industridelen av piren. Det er jo derfra man går ut til det lille fyret. Men er i alle fall ikke der ute man avtaler å møte folk hvis man ser på situasjonen hans og grunner til eventuelle møter.

Ja, Pirbadet og Hurtigruten ligger på Pir 1, dette er Pir 2, og der tror jeg ikke det er like vanlig å ferdes. Det er lenger unna sentrum, og det er absolutt ingenting annet enn lagerbygninger o.l. Men kanskje man går dit for å gå ut på moloen, det kan hende.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har sett hele dokumentarserien og vil dele noen tanker og refleksjoner. Min hypotese er at det ikke har skjedd noe kriminelt, men at det dreier seg om et selvdrap eller at han har falt på sjøen.

1. Mange i denne tråden nevner rusutløst psykose. I psykisk helsevern finnes en underkjent tilstand som kalles psykotisk depresjon (Helsetilsynet, 2019). Den står ikke i ICD. En alvorlig depresjon kan utløse psykotiske symptomer, det er en viktig opplysning å nevne. I dokumentarserien nevnes det jo blant annet at han opplevdes som mørk i sinnet, og hadde vanskeligheter med å passe inn. Hvis man da drikker alkohol i tillegg, så vil tilstanden forverre seg. Derfor trenger det ikke å være andre narkotiske stoffer han har inntatt. Jeg heller mot å tro på forklaringen til «Aron», om at de kun inntok alkohol på hotellrommet.

2. Faren til Odin sier at han de siste ukene hadde hengt opp lister på rommet sitt for hva han skulle endre i livet. Mange har gjerne det som omgivelsene observerer som en opptur før de tar sitt eget liv. Det kan handle om at personen har funnet ro med valget sitt, og at de dermed endrer væremåte eller fremtoning. De kan legge masse planer, som om det skal se ut som at personen har det bedre. I noen tilfeller kan en slik opptur være et faresignal.

3. At han selv plasserte eiendelene (mest sannsynlig) på Piren kan være et tegn på at han ønsket at noen skulle finne eller søke etter ham. At de ble plassert på ulike steder, kan være uttrykk for paranoide trekk - særlig med tanke på hvordan han beveget seg gjennom sentrum.

For min del gir denne hypotesen mening, basert på de opplysningene som dokumentaren ga. Samt mine personlige erfaringer med tilbakevendende depressiv lidelse og paranoide trekk. Prøver som sagt ikke å føre saken i en bestemt retning, men dette er slik jeg ser det. Jeg synes NRK har dekket saken godt.

Spørsmålene jeg sitter igjen med:

- Hoppet eller falt Odin i sjøen ved Piren?

- Var Odin den unge mannen som han med traktoren traff på i skogen?

- Hvor i sjøen er Odin?

Kilde: https://www.helsetilsynet.no/publikasjoner/tilsynsmelding/tilsynsmelding-2019/psykotisk-depresjon-er-ein-underkjend-tilstand-i-psykisk-helsevern/.

Endret av Etterforskeren
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Etterforskeren skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett hele dokumentarserien og vil dele noen tanker og refleksjoner. Min hypotese er at det ikke har skjedd noe kriminelt, men at det dreier seg om et selvdrap eller at han har falt på sjøen.

1. Mange i denne tråden nevner rusutløst psykose. I psykisk helsevern finnes en underkjent tilstand som kalles psykotisk depresjon (Helsetilsynet, 2019). Den står ikke i ICD. En alvorlig depresjon kan utløse psykotiske symptomer, det er en viktig opplysning å nevne. I dokumentarserien nevnes det jo blant annet at han opplevdes som mørk i sinnet, og hadde vanskeligheter med å passe inn. Hvis man da drikker alkohol i tillegg, så vil tilstanden forverre seg. Derfor trenger det ikke å være andre narkotiske stoffer han har inntatt. Jeg heller mot å tro på forklaringen til «Aron», om at de kun inntok alkohol på hotellrommet.

2. Faren til Odin sier at han de siste ukene hadde hengt opp lister på rommet sitt for hva han skulle endre i livet. Mange har gjerne det som omgivelsene observerer som en opptur før de tar sitt eget liv. Det kan handle om at personen har funnet ro med valget sitt, og at de dermed endrer væremåte eller fremtoning. De kan legge masse planer, som om det skal se ut som at personen har det bedre. I noen tilfeller kan en slik opptur være et faresignal.

3. At han selv plasserte eiendelene (mest sannsynlig) på Piren kan være et tegn på at han ønsket at noen skulle finne eller søke etter ham. At de ble plassert på ulike steder, kan være uttrykk for paranoide trekk - særlig med tanke på hvordan han beveget seg gjennom sentrum.

For min del gir denne hypotesen mening, basert på de opplysningene som dokumentaren ga. Samt mine personlige erfaringer med tilbakevendende depressiv lidelse og paranoide trekk. Prøver som sagt ikke å føre saken i en bestemt retning, men dette er slik jeg ser det. Jeg synes NRK har dekket saken godt.

Spørsmålene jeg sitter igjen med:

- Hoppet eller falt Odin i sjøen ved Piren?

- Var Odin den unge mannen som han med traktoren traff på i skogen?

- Hvor er Odin?

Kilde: https://www.helsetilsynet.no/publikasjoner/tilsynsmelding/tilsynsmelding-2019/psykotisk-depresjon-er-ein-underkjend-tilstand-i-psykisk-helsevern/.

Helt enig i resonnementet ditt. Som jeg har skrevet i et par kommentarer også tror jeg veldig mange ikke forstår hvor skjør og «sprø» og irrasjonell man kan bli av å slite med tankekjør og depresjon. Også dette med «bedre periode», som på ingen måte er noen motsetning til at noen tar livet sitt. Samtidig virker det lite sannsynlig at det var et planlagt selvmord mtp at han faktisk prøvde å komme seg hjem med kompisen med buss, før det ble hotell i stedet. Men om tankene har vært sterkt til stedet fra før, så kan han ha tippa den natta pga faktorer som du også viser til her. Eller han kan ha prøvd å finne ut av ting mens han da samtidig gjør irrasjonelle ting ute på piren, tenker det er en god ide å gå ut på moloen for å «teste elementene», krefter som trekker i ulike retninger osv inni en, og så har han gått i sjøen ved et uhell. Og der ute har man som sagt ikke sjanse når ingen ser deg og den årstida. 

Det kan være de har røyka hasj i tillegg. Men det høres lite sannsynlig ut at det har vært stimulerende stoffer som amfetamin eller kokain, også når man ser på atferdsmønsteret til hele gjengen på opptak, og Odin sitt etterpå. Dessuten er dette dyre rusmidler, som også gjør det mindre sannsynlig mtp alderen til hele gjengen og at det ikke er mistanke om at det har vært involvering i organisert ruskriminalitet. 

Til de 3 punktene dine:

1) Begge deler er vel kanskje like sannsynlig 

2) Lite sannsynlig, se kommentaren min over mtp distanse, kulde, mat/drikke og tilstand m.m. 

3) Et eller annet sted i Trondheimsfjorden…og om han noen gang dukker opp vil være opp til naturkreftene, flaks og tilfeldigheter 

Jeg har så vondt av foreldrene, og spesielt moren. Jeg håper virkelig at det å delta i dokumentaren kan hjelpe dem videre i egne prosesser. Det er grusomt å miste et barn uansett, det er grusomt å miste noen til selvmord uansett, men å ikke kunne vite sikkert, skulle ta innover seg at han kanskje har gjort det selv og hva det åpner for av tanker og følelser når man samtidig ikke kan vite helt sikkert…for et levende helvete å stå i. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (8 timer siden):

Nei, bag`en er ikke funnet så vidt jeg vet.

Mannen i 40-årene fant eiendeler på Pir 2 som han tok med seg ref. uttalelse til Adressa: – Jeg så noen gjenstander som jeg trodde noen hadde kastet fra seg. Det var ikke noe av stor verdi og jeg la det bare i bilen, sier mannen til Adresseavisen. 

Mener det ble søkt grundig i området mellom Selbusjøen og Malvik ja (Mostadmarka). En del utilgjengelige steder der, mener jeg å huske. Mostadmark – Wikipedia

Dersom det virkelig var Odin som ble observert, så kan han han vel potensielt ha gått hvor som helst. 

Håper dokumentaren kan gi noen flere svar 🥲 Ved ny gjennomgang av overvåkningsbilder fant de jo ny info NRK-journalister har gjort funn i Odin-saken: – Sannsynlig at det er samme person – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio

Om han har gått i skogen i Malvik så må gan jo nesten hatt sko på seg. I såfall må han ha byttet til joggeskoene som lå i bagen. Men spørsmålet er hvordan han har fått seg dit og hvorfornhan ikke ble sett på veien.

• Liker 2
Skrevet

Jobba forresten journalisten i TVNorge før? Mener hun hadde de Insider-programmene? Husker jeg slet litt med henne da. Men i denne dokumentaren synes jeg hun har gjort en grundig og balansert jobb. Synes hun utforsker de logiske bristene som gjør at «alle» tenker at «da kan det ikke være selvmord» eller «da må det ha skjedd noe kriminelt» godt. Og veldig fint når han etterforskningslederen sier det om at man ikke kan etterforske ut ifra at alle mennesker handler rasjonelt, fordi det gjør ikke folk. Synes hun får fram historiene til de involverte som er anonymisert på en god måte også, og uten å åpne døra for ny mistanke mot dem, snarere tvert imot. Synes særlig seansene med 40-åringen er gode. Hvordan man tydelig får fram hvor ekstremt tjukke i huet vi mennesker kan være, og hvor idiotiske og irrasjonelle ting vi faktisk kan gjøre, uten at det betyr at vi skjuler noe mer. Og igjen, at hun fasciliterer et møte mellom ham og Odins far, som kan hjelpe dem begge videre. Og dermed indirekte moren til Odin også. 
Det at hun også utforsker så grundig dette med at «hvis han hoppet i sjøen så ville han jo blitt funnet», utforsker sin egen kalk det mistro så grundig der, og får fram egen erkjennelse av at visst pokker kan han ha gått på sjøen selv om han ikke er blitt funnet, spesielt mtp hvor han faktisk sist ble sett. Det er noe helt annet å hoppe i Nidelven eller fra en knaus på Ladestien liksom.

Det er kanskje en del ting som er mer åpenbart for alle oss som er kjent i Trondheim og omegn enn for andre. Men synes uansett nrk har gjort en solid jobb her. Og sannsynligvis også hjulpet foreldrene, selv om de ikke fant Odin eller et sikkert svar. Synes ofte sånne true crime-dokuer går i spekulasjonsfella, men her synes jeg man greide balansen mellom å utforske alle spor skikkelig, og samtidig være edruelig og også tørre å si ganske tydelig at her kan det faktisk være at politiets sterkeste hypotese per nå er riktig. Godt håndtverk, rett og slett.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (23 minutter siden):

Helt enig i resonnementet ditt. Som jeg har skrevet i et par kommentarer også tror jeg veldig mange ikke forstår hvor skjør og «sprø» og irrasjonell man kan bli av å slite med tankekjør og depresjon. Også dette med «bedre periode», som på ingen måte er noen motsetning til at noen tar livet sitt. Samtidig virker det lite sannsynlig at det var et planlagt selvmord mtp at han faktisk prøvde å komme seg hjem med kompisen med buss, før det ble hotell i stedet. Men om tankene har vært sterkt til stedet fra før, så kan han ha tippa den natta pga faktorer som du også viser til her. Eller han kan ha prøvd å finne ut av ting mens han da samtidig gjør irrasjonelle ting ute på piren, tenker det er en god ide å gå ut på moloen for å «teste elementene», krefter som trekker i ulike retninger osv inni en, og så har han gått i sjøen ved et uhell. Og der ute har man som sagt ikke sjanse når ingen ser deg og den årstida. 

Det kan være de har røyka hasj i tillegg. Men det høres lite sannsynlig ut at det har vært stimulerende stoffer som amfetamin eller kokain, også når man ser på atferdsmønsteret til hele gjengen på opptak, og Odin sitt etterpå. Dessuten er dette dyre rusmidler, som også gjør det mindre sannsynlig mtp alderen til hele gjengen og at det ikke er mistanke om at det har vært involvering i organisert ruskriminalitet. 

Til de 3 punktene dine:

1) Begge deler er vel kanskje like sannsynlig 

2) Lite sannsynlig, se kommentaren min over mtp distanse, kulde, mat/drikke og tilstand m.m. 

3) Et eller annet sted i Trondheimsfjorden…og om han noen gang dukker opp vil være opp til naturkreftene, flaks og tilfeldigheter 

Jeg har så vondt av foreldrene, og spesielt moren. Jeg håper virkelig at det å delta i dokumentaren kan hjelpe dem videre i egne prosesser. Det er grusomt å miste et barn uansett, det er grusomt å miste noen til selvmord uansett, men å ikke kunne vite sikkert, skulle ta innover seg at han kanskje har gjort det selv og hva det åpner for av tanker og følelser når man samtidig ikke kan vite helt sikkert…for et levende helvete å stå i. 

Tusen takk for svaret ditt, og at du poengterer det! Jeg tror heller ikke at det var planlagt. Samtidig ønsket jeg å bemerke det perspektivet, for mange tror at så fort noen får en opptur så går det bedre!

❤️ Samme her! Ønsker dem alt godt.

Ninaen skrev (14 minutter siden):

Jobba forresten journalisten i TVNorge før? Mener hun hadde de Insider-programmene?

Det stemmer. Husker at jeg så noen av Insider-programmene.

Endret av Etterforskeren
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke sett hele dokumentaren enda, men har et par refleksjoner:

1) Hvorfor sendte han sms til moren for å høre når bussen gikk? Vil ikke de fleste ungdommene bare søke opp det selv? Ville han villede foreldrene til å tro at alt var bra, mens han egentlig hadde andre planer? 

2) Hvorfor tok ungdommene på hoteller ut cash? De fleste betaler vel med kort når de skal handle på Narvesen? Dette tyder på at de kjøpte noe illegalt og at de ikke ville spores. Det gjør at jeg tror de brukte f.x hasj inne på hotellrommet og at en rusutløst psykose er en aktuell teori. Det trenger ikke være en psykose i full blomst, men paranoide forestillinger som gjør at han bærer baggen på en påfallende måte, plutselig begynner å løpe og oppsøker havneområdet som egentlig er et merkelig sted å ferdes.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Cinzia skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke sett hele dokumentaren enda, men har et par refleksjoner:

1) Hvorfor sendte han sms til moren for å høre når bussen gikk? Vil ikke de fleste ungdommene bare søke opp det selv? Ville han villede foreldrene til å tro at alt var bra, mens han egentlig hadde andre planer? 

2) Hvorfor tok ungdommene på hoteller ut cash? De fleste betaler vel med kort når de skal handle på Narvesen? Dette tyder på at de kjøpte noe illegalt og at de ikke ville spores. Det gjør at jeg tror de brukte f.x hasj inne på hotellrommet og at en rusutløst psykose er en aktuell teori. Det trenger ikke være en psykose i full blomst, men paranoide forestillinger som gjør at han bærer baggen på en påfallende måte, plutselig begynner å løpe og oppsøker havneområdet som egentlig er et merkelig sted å ferdes.

1) Han og kompisen skulle ta den bussen sammen, og løp dit sammen, og mista den. Så lite sannsynlig at det var for å villede. Og ungdommer gjør mye som ikke er logisk, inkl å ikke bruke google mtp den google-generasjonen de er 🥴

2) Psykose på hasj er veldig uvanlig. Men «vanlige» virkninger av hasj oppå en skjør psyke og at han allerede hadde vist paranoide tendenser (som i at små ting blir store med depresjonsbriller) kan være nok til å bli paranoid og engstelig nok til å forklare atferden hans. 
synes dette svaret fra ung.no var fint

https://www.ung.no/oss/490976

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig i at den tviholding på bag gjennom hele sentrum og ut på Pir 2 tyder på at det var noe i den bagen som var viktig. Ikke svett gymtøy, men noe annet. Men hva som så skjedde 🤷‍♀️ Tror ikke de han var på hotellrommet snakker helt sant. De har,uligens  samkjørt en historie, for å beskytte seg selv. Mor til Odin tror også noen vet mer enn de vil si https://www.nidaros.no/moren-om-odin-saken-enkelte-har-kanskje-ikke-fortalt-hele-sannheten/s/5-113-772488 

To av hotellrom-gutta var kun 15 år, ute til 05 på natta? På hotell. Hvilke folk er dette? Hva sier foreldrene, er de avhørt? Det er virkelig ikke normalen i Trondheim. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han skulle møte noen der eller ikke, rart å ha med seg passet sitt på trening og på byen . Det med passet er rart for meg, for det tyder ikke på at det var en spontan handling mtp å ta livet sitt, å legge fra seg alt i et hjørne inkludert pass. Teorien om at  han kan ha hoppet ut i vannet/tatt livet sitt i ruspåvirket tilstand virker mest sannsynlig kanskje, men det virker mer planlagt enn som så.. og det er rart hele greia. 
Jeg tror ihvetfall ikke et sekund på at de gutta sjekket inn på et hotell bare for å drikke alkohol og henge der. Jeg tror det ble inntatt sterkere saker og som kan ha ført til den hvileløse vandringen og løpingen til Odin i byen. Kanskje han ligger på bunnen av fjorden et sted, hvem vet.. utrolig forferdelig for familien og ikke vite 💔

Skrevet
missLynch skrev (31 minutter siden):

Enig i at den tviholding på bag gjennom hele sentrum og ut på Pir 2 tyder på at det var noe i den bagen som var viktig. Ikke svett gymtøy, men noe annet. Men hva som så skjedde 🤷‍♀️ Tror ikke de han var på hotellrommet snakker helt sant. De har,uligens  samkjørt en historie, for å beskytte seg selv. Mor til Odin tror også noen vet mer enn de vil si https://www.nidaros.no/moren-om-odin-saken-enkelte-har-kanskje-ikke-fortalt-hele-sannheten/s/5-113-772488 

To av hotellrom-gutta var kun 15 år, ute til 05 på natta? På hotell. Hvilke folk er dette? Hva sier foreldrene, er de avhørt? Det er virkelig ikke normalen i Trondheim. 

At han tviholder på bagen kan like gjerne være trygghetsatferd knyttet til angst og uro. For oss som har slitt med sånt er det faktisk helt naturlig å gå med bagen sånn, selv om innholdet er verdiløst. Man ser jo også på videoen at han ser skremt ut. Og man ser ingen andre på overvåkningen før eller etter. Så mer sannsynlig angst og paranoia. Vi må igjen huske på at det er mye info og detaljer knyttet til dette med hotellrommet og rus og angivelig gjeld m.m som er kommet fram i etterforskningen og er sjekket ut, som ikke blir delt i dokumentaren. Sannsynligvis av hensyn til flere av de involverte, Odin og foreldrene. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
marsvin skrev (5 minutter siden):

Hvis han skulle møte noen der eller ikke, rart å ha med seg passet sitt på trening og på byen . Det med passet er rart for meg, for det tyder ikke på at det var en spontan handling mtp å ta livet sitt, å legge fra seg alt i et hjørne inkludert pass. Teorien om at  han kan ha hoppet ut i vannet/tatt livet sitt i ruspåvirket tilstand virker mest sannsynlig kanskje, men det virker mer planlagt enn som så.. og det er rart hele greia. 
Jeg tror ihvetfall ikke et sekund på at de gutta sjekket inn på et hotell bare for å drikke alkohol og henge der. Jeg tror det ble inntatt sterkere saker og som kan ha ført til den hvileløse vandringen og løpingen til Odin i byen. Kanskje han ligger på bunnen av fjorden et sted, hvem vet.. utrolig forferdelig for familien og ikke vite 💔

Det med pass kan handle om ID. Han hadde vel ikke gyldig førerkort, og den gangen fantes det heller ikke nasjonalt ID-kort, og eneste gyldig ID da og nå er da pass. Han måtte da faktisk ha pass for å få kjøpt øl. (Det var annerledes for 20 år+siden, da holdt det med bankkort med bilde, det får man knapt lenger, og det aksepteres heller ikke som gyldig ID om man skulle få det). Så passet forklares naturlig av det, og tyder kun på at han hadde planlagt å dra til byen, ikke bare til kompisen på Tiller. 
Da jeg gikk på folkehøgskole fløy halve skolen rundt med pass på byen for å komme inn på utesteder og få kjøpt alkohol, mange hadde ikke tatt lappen enda.

Endret av Ninaen
  • Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...