Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''.

Bakgrunnen for avgjørelsen er at tråden i Aktuelle saker og politikk omhandler saken i sin helhet og diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''.

Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

40 åringen sa jo at han så en bag som han tenkte kanskje kunne innholde "flere millioner" som han sa. Så bagen fant han jo? Eller?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

40-åringen tok bagen ja.

Har sett hele serien nå. Det mest sannsynlige fra mitt ståsted er en eventuelt rusutløst paranoia/psykose på toppen av skral psyke fra før, og at han har gått på sjøen.

Det er interessant å høre intervjuene, for også her ser man at «folk flest» forutsetter at folk som tar livet sitt tenker rasjonelt. F.eks hvordan han la fra seg ting, at han delte det opp. Det med at han er glad i mange og hadde mye å se fram til. Og andre ting noen sier i refleksjonene rundt «klarer ikke helt å tro på selvdrap». Svært mange som tar livet sitt har mange som er glad i dem, og er glad i andre og har folk og ting de bryr seg om, og de færreste har vist «fullstendig svart hull og ingen framtidsplaner». Impulshandling i ekstra mørkt øyeblikk er dessverre ikke uvanlig heller. At han ikke er funnet motbeviser ingenting mtp hvor han da sannsynligvis har gått på sjøen, som journalisten godt får illustrert i samtale med dykkeren og når de drar ut med undervannsdronen. 
Uansett er det en grusom situasjon for foreldrene. For hvordan skal man gå videre fra noe sånt, når man ikke har et sikkert/konkret svar? Det innebærer så mye å si høyt til seg selv også at han nok tok livet sitt, og akseptere det fullt ut som mest sannsynlig. Fordi da begynner en helt annen prosess og egengranskning, og ørten nye spørsmål, som man heller aldri får svar på.  Har så vondt av særlig mor. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Crab_Nebula6523 skrev (5 timer siden):

Denne saken, pluss Hagen saken, og mange andre, bare beviser hvor amatørmessig det norske politiet er. 
Hva faen liksom, anstrenger de seg i det hele tatt?
Jeg har null tillit til det norske politiet og håper jeg aldri kommer i en situasjon hvor jeg trenger “politiet“ til å bistå med noe. 

Helt enig! Norsk politi er vits.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

For et virrvarr som vanlig av politiet, herlighet. Feil rg nr i register osv. Amatørmessig. Så naivt av de mtp det hotellrommet og den gjengen. Jeg tror ikke den gjengen er skyldig i noe, men det er jo tydelig at de ikke bare drakk litt alkohol på det rommet.

Har fått sett ca halvparten av dokuen. Kanskje svarene kommer senere. Men det jeg lurer på/har gjort meg teorier om er dette: 

Sjekket aldri politiet hvem andre som var på treningssenteret i den tiden Odin var der? Eller om han hadde kontakt med andre på internett?

Nå har ikke jeg tenåringsgutter, så kanskje det er helt normalt for de å vase rundt på nattklubber med våte håndklær og treningstøy i bagger? Er det ingen som stusser på dette?

Hovedteorien min så langt er at Odin aldri tenkte å dra ut på byen for å møte de vennene sine (annet enn han som han møtte). Jeg tror planen var å dra til treningssenteret og møte en kjenning der, ett ærend (gutta med narkotika), og så møte kjenningen igjen ved havna. Men han regnet ikke med at mobilen skulle lade seg helt ut, og kanskje trodde han det skulle vare lengre med de på hotellet. Eller så gikk det skeis med rusen og han gikk rundt i en rus for å forsøke komme ned av rusen og la kroppen forbrenne det vekk.

Om han var edru, var han gammel nok til å spørre en fremmed eller en ansatt på en døgnåpen butikk/bar/hotell om å få låne en telefon og ringe hjem. Eller sette seg ved en bussentral/lignende og vente eller spørre en fremmed/bussjåfør om telefon osv. Hvis han ville hjem. Og hvis han var edru/ikke ruset på noe han ikke tålte.  

Odin virker som en skikkelig gromgutt med mange venner, så jeg sier ingenting av dette som om dette skulle være negative ting om han. Men jeg lurer på om det aldri var snakk om en bytur for han, men å møte noen på treningsenterer og deretter møte de senere for eks. Og at denne personen (muligens med hvit bil) var denne personen som har gjort noe med han.

edit: en annen ting, ref: dokuen.

40-åringen sier han bare kjørte den hvite bilen av og til. Kan det være at man burde sjekke etter biler som ligner hans alternative kjøretøy? Hvem sier at han kjørte den hvite bilen akkurat da Odin forsvant? Han kunne kjørt 1 bil ved forsvinnigen og den hvite bilen seks timer senere. Hvorfor kjørte han rundt nede ved havnen en søndag uansett? Pissatrengt og ikke heller bare dra et sted med et do? Istedet kjører han rundt ved et sted med et spesifikt rykte for "crusing" og så senere brenner bevis ved et annet sted med spesifikt rykte (cruising). Oddsen for det er jo astronomiske.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor politiet er så sikre på hendelsesforløpet med bagen og posen? Forstår jeg det riktig når politiets hypotese er at det på et tidspunkt var 1 blå bag, 1 Remapose + ymse greier i det hjørnet der.

Men Remaposen ble funnet noe slikt som 12 dager senere? Hvem sier at bagen ble "funnet" av 40-åringen seks timer etter Odin var der? Det trenger ikke være at han "fant" den der, men at han hentet den. Det kan også være at Remaposen ble lagt der senere. 

Og angående at en sko var å finne opp i høyden - det kan ha vært fugler (måker elr) som har tatt en av skoene, spesielt om den kan ha luktet av noe. 

Jeg sier ikke at det må være 40-åringen, man må ikke tråkke i samme spor i det uendelige - men det føles som mange av teoriene de jobber ut fra er antakegelser gjort fordi de har tatt informasjon ved god tro. Naivt rett og slett. 

Endret av miniomelett
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig i at det mye å stusse på i denne saken. 

Hvorfor holdt han bag`en inntil kroppen på fremsiden på vandreturen rundt i byen og ute på piren? Ser ut til at han beskytter innholdet. Hadde han med seg noe som skulle leveres til noen på piren? (hvorfor skulle han ellers ha gått akkurat dit?). De aller fleste ville hatt bagen på ryggen som en sekk eller hatt den over skuldra. 

Hva i huleste gjorde mannen i hvit bil på Pir 2 kun timer etter forsvinningen? Hvilket viktig ærend bringer noen dit på en søndag? Og itillegg tar med seg Odin sine eiendeler? Og brenner de? Her håper jeg virkelig politiet har fått en veldig god og plausibel forklaring. 

I NRK-dokumentaren forteller vennene hvor livredd han var før forsvinningen, at han følte seg truet. Dette stemmer jo ikke med det "kompisen" fra hotellturen sier, han sa her at Odin ikke skyldte han penger, men at det var Odins passasjer fra den bilturen hvor de ringte politiet som skyldte han penger https://www.nrk.no/trondelag/odin-andre-hagen-jacobsen-skal-ha-vorte-truga-kort-tid-for-han-forsvann-i-trondheim-1.16428198

Odin hadde sagt før forsvinningen at han skyldte 500,-. Man blir ikke livredd av å skylde noen skarve 500,-. Det er ingenting som stemmer her. Full diskrepans. 
Hvem var Odin egentlig redd for? Har politiet gjort en god nok jobb i å nøste i dette? 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
missLynch skrev (8 minutter siden):

Enig i at det mye å stusse på i denne saken. 

Hvorfor holdt han bag`en inntil kroppen på fremsiden på vandreturen rundt i byen og ute på piren? Ser ut til at han beskytter innholdet. Hadde han med seg noe som skulle leveres til noen på piren? (hvorfor skulle han ellers ha gått akkurat dit?). De aller fleste ville hatt bagen på ryggen som en sekk eller hatt den over skuldra. 

Hva i huleste gjorde mannen i hvit bil på Pir 2 kun timer etter forsvinningen? Hvilket viktig ærend bringer noen dit på en søndag? Og itillegg tar med seg Odin sine eiendeler? Og brenner de? Her håper jeg virkelig politiet har fått en veldig god og plausibel forklaring. 

I NRK-dokumentaren forteller vennene hvor livredd han var før forsvinningen, at han følte seg truet. Dette stemmer jo ikke med det "kompisen" fra hotellturen sier, han sa her at Odin ikke skyldte han penger, men at det var Odins passasjer fra den bilturen hvor de ringte politiet som skyldte han penger https://www.nrk.no/trondelag/odin-andre-hagen-jacobsen-skal-ha-vorte-truga-kort-tid-for-han-forsvann-i-trondheim-1.16428198

Odin hadde sagt før forsvinningen at han skyldte 500,-. Man blir ikke livredd av å skylde noen skarve 500,-. Det er ingenting som stemmer her. Full diskrepans. 
Hvem var Odin egentlig redd for? Har politiet gjort en god nok jobb i å nøste i dette? 

Eller var han «bare» paranoid og ting ble stort i hodet hans pga psyken? Man kan bli ganske krisemaksimerende når man er skjør psykisk. At han går med bagen på magen: kan være lettere å holde den stabil, kan føles tryggere dersom han var urolig.

Mannen i hvit bil er jo solid sjekka ut. Både hvorfor han var der, det han tok og hva han gjorde. Folk er ikke rasjonelle. Synes det var fint av faren til Odin å møte ham, det virket som at det betød noe for far også.

Selv om ikke serien løste saken tenker jeg at NRK Trøndelag likevel har gjort mye for involverte her, særlig foreldrene, men også f.eks 40-åringen. Mtp prosess, prosessering, finne en vei videre, forsoning osv. At hun fikk til et møte mellom 40-åringen og far er et sånt eks. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er bare utrolig merkelig hva som kan ha skjedd. Mulig den gjengen inne på hotelrommet? Der var jo også han som Odin var så redd?! Jeg skjønte ikke det?

Men så er det også litt rart at noen fra hotelrommet skal ta han....flere timer senere? Også måtte de i den forbindelse finne Odin i sentrum, han vandret jo overalt. Så hvordan skulle han "som Odin var så redd" fra hotelrommet vite at Odin vandret hvileløst rundt i sentrum. 

Og hva med de tingene som ble funnet langt utenfor sentrum... lurer veldig her...

• Liker 2
Skrevet
Ninaen skrev (29 minutter siden):

Eller var han «bare» paranoid og ting ble stort i hodet hans pga psyken? Man kan bli ganske krisemaksimerende når man er skjør psykisk. At han går med bagen på magen: kan være lettere å holde den stabil, kan føles tryggere dersom han var urolig.

Mannen i hvit bil er jo solid sjekka ut. Både hvorfor han var der, det han tok og hva han gjorde. Folk er ikke rasjonelle. Synes det var fint av faren til Odin å møte ham, det virket som at det betød noe for far også.

Selv om ikke serien løste saken tenker jeg at NRK Trøndelag likevel har gjort mye for involverte her, særlig foreldrene, men også f.eks 40-åringen. Mtp prosess, prosessering, finne en vei videre, forsoning osv. At hun fikk til et møte mellom 40-åringen og far er et sånt eks. 

Enig, jeg syns dokuen var veldig bra. Det har vært svært vanskelig å forstå det visuelle med hele saken (hvor han gikk, hvor alt ble funnet etc) uten skikkelige bilder og tidslinjer. Syns det tar så mange år i Norge, når true crime dokuer utenfor landet ville brukt 2 uker på en skikkelig visuell tidslinje. Jaja. Flott doku selv om sen.

Jeg skjønner heller ikke at det er så fri tilgang på den havna? Jeg bor også i en kommune med en havn. Ikke like stor havn, men med industri og cargo selvsagt. Her er alt gjerdet inn, det er ikke lov å ta seg inn på området og alt er selvsagt lukket og låst. 

Men der er det tilsynelatende helt åpent for hvem som helst å kjøre og gå inn døgnet rundt, gå og surre hele natta der, drive sexleker og offentlig urinering etc. Og likevel med så mye trafikk av folk er det ingen som ser den Rema-posen på så lang tid? Med mindre den ble lagt der senere.

Jeg ser heller ikke bort ifra selvmord, men det skurrer for mye fordi

- han hadde en aktiv plan om endringer for å få orden på psyken

- ingen beskjed eller noe til venner og familie. ikke unormalt for mange, men vennene ventet jo på han og var i dialog med han til mobilen ladet ut. Ut fra hva jeg har hørt/erfart, så er sjansen lavere for selvmord når de fortsetter å være i dialog. Det er når det blir stille over lengre tid at sjansen er svært høy.

- Å krisemaksimere og være i en dårlig periode er ikke det samme som å være så suicidal at du gjennomfører et selvmord.

- Hvorfor ta av seg sko hvis man skulle drukne seg? 

- Hvorfor dra på trening samme dag som en planla å ta livet sitt? Og i tillegg gå hele natta og tviholde på treningsbagen sin med brukt tøy/håndkle? 

Han kunne derimot vært så ruset på noe at han hadde en bad trip for eksempel eller en slags psykose. Da er jo rasjonell handling ut av vinduet. Det er ikke greit å vite hva en person kan får seg til å gjøre da.

Men jeg tror han gikk dit for å møte noen. Og at han møtte de.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
miniomelett skrev (20 minutter siden):

Enig, jeg syns dokuen var veldig bra. Det har vært svært vanskelig å forstå det visuelle med hele saken (hvor han gikk, hvor alt ble funnet etc) uten skikkelige bilder og tidslinjer. Syns det tar så mange år i Norge, når true crime dokuer utenfor landet ville brukt 2 uker på en skikkelig visuell tidslinje. Jaja. Flott doku selv om sen.

Jeg skjønner heller ikke at det er så fri tilgang på den havna? Jeg bor også i en kommune med en havn. Ikke like stor havn, men med industri og cargo selvsagt. Her er alt gjerdet inn, det er ikke lov å ta seg inn på området og alt er selvsagt lukket og låst. 

Men der er det tilsynelatende helt åpent for hvem som helst å kjøre og gå inn døgnet rundt, gå og surre hele natta der, drive sexleker og offentlig urinering etc. Og likevel med så mye trafikk av folk er det ingen som ser den Rema-posen på så lang tid? Med mindre den ble lagt der senere.

Jeg ser heller ikke bort ifra selvmord, men det skurrer for mye fordi

- han hadde en aktiv plan om endringer for å få orden på psyken

- ingen beskjed eller noe til venner og familie. ikke unormalt for mange, men vennene ventet jo på han og var i dialog med han til mobilen ladet ut. Ut fra hva jeg har hørt/erfart, så er sjansen lavere for selvmord når de fortsetter å være i dialog. Det er når det blir stille over lengre tid at sjansen er svært høy.

- Å krisemaksimere og være i en dårlig periode er ikke det samme som å være så suicidal at du gjennomfører et selvmord.

- Hvorfor ta av seg sko hvis man skulle drukne seg? 

- Hvorfor dra på trening samme dag som en planla å ta livet sitt? Og i tillegg gå hele natta og tviholde på treningsbagen sin med brukt tøy/håndkle? 

Han kunne derimot vært så ruset på noe at han hadde en bad trip for eksempel eller en slags psykose. Da er jo rasjonell handling ut av vinduet. Det er ikke greit å vite hva en person kan får seg til å gjøre da.

Men jeg tror han gikk dit for å møte noen. Og at han møtte de.

Det høres ikke ut som et planlagt selvmord nei. Men når han var såpass nede og sleit såpass, så skal det ikke mer enn en bad tripp til for å gjøre noe irrasjonelt og spontant. Selv om det ikke var planen å ta selvmord da han dro til byen, da hadde han jo heller ikke prøvd å ta bussen hjem med kompisen. Men går du først i vannet der, midt i november…og uten vitner…du har ikke sjanse. Om det var en spontan handling i et mørkt øyeblikk eller paranoia i en rusutløst psykose vil man jo aldri vite. 
Lite sannsynlig at han møtte noen mtp den overvåkninga man faktisk har, og at ingen ting har dukket opp senere. Det er også et veldig usannsynlig sted å møte noen når han ikke hadde avtalt med noen på telefon eller på andre måter på forhånd. Både at det er så «utenfor allfarvei» i byen og mtp hvor ekstremt godt overvåket det er. I alle fall om man tenker at det var rusrelatert. 
Vi må også huske på at det er mye info som ikke blir delt i dokumentaren, sikkert av hensyn til både foreldrene og Odin selv, som handler om helsa hans f.eks.

for oss som er kjent i Trondheim så er det nok lettere å forstå hvor stor forskjell det er på å gå i vannet de ulike stedene, og at der Odin befant seg er et av de verst tenkelige mtp hvor høy sjanse det er for å bli funnet. 

At havna i Trondheim er så pip åpen er jeg enig i at er rart, også mtp hvor j… lett det er å gå utfor der ved et uhell om man er litt på en snurr, eller skade seg på andre måter på et sånt område. Industriområdene her er også sikra, inkl havna. 

Endret av Ninaen
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
MalloryK skrev (På 1.10.2025 den 17.59):

Hvor ser dere dette? Er det laget doku om han?

Det står nå vitterlig i overskriften

• Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (3 minutter siden):

Det høres ikke ut som et planlagt selvmord nei. Men når han var såpass nede og sleit såpass, så skal det ikke mer enn en bad tripp til for å gjøre noe irrasjonelt og spontant. Selv om det ikke var planen å ta selvmord da han dro til byen, da hadde han jo heller ikke prøvd å ta bussen hjem med kompisen. Men går du først i vannet der, midt i november…og uten vitner…du har ikke sjanse. Om det var en spontan handling i et mørkt øyeblikk eller paranoia i en rusutløst psykose vil man jo aldri vite. 
Lite sannsynlig at han møtte noen mtp den overvåkninga man faktisk har, og at ingen ting har dukket opp senere. 

At havna i Trondheim er så pip åpen er jeg enig i at er rart, også mtp hvor j… lett det er å gå utfor der ved et uhell om man er litt på en snurr, eller skade seg på andre måter på et sånt område. Industriområdene her er også sikra, inkl havna. 

En annen ting jeg lurer på, hvis han skulle møte noen der, kunne det vært via båt? Det har hendt før at gærninger får folk med seg ut i båt også skjer det noe kriminelt. 

Det var jo andre på båter der den kvelden, som bare såvidt dukker opp på kamera. Ikke fordi jeg tror de er involvert, men det viser bare hvor dårlig oversikt kameraene hadde over båter. Og såvidt jeg husker, trenger ikke alle båtene å vise seg på Marine Traffic og lign., så det kunne vært flere båter der. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
miniomelett skrev (2 minutter siden):

En annen ting jeg lurer på, hvis han skulle møte noen der, kunne det vært via båt? Det har hendt før at gærninger får folk med seg ut i båt også skjer det noe kriminelt. 

Det var jo andre på båter der den kvelden, som bare såvidt dukker opp på kamera. Ikke fordi jeg tror de er involvert, men det viser bare hvor dårlig oversikt kameraene hadde over båter. Og såvidt jeg husker, trenger ikke alle båtene å vise seg på Marine Traffic og lign., så det kunne vært flere båter der. 

Da er det ekstremt lite sannsynlig at han hadde gjort det der ute. Det er småbåthavner og enkle muligheter x antall steder langs både kanalen, Nidelven og inne ved Solsiden (som man går rett forbi på vei ut til piren. Selv ved sentralstasjonen ville det vært mye lettere å gå om bord i en båt. 

Blå er steder det er båthavner og/eller enkelt å komme ombord i mindre båter. Gul er stasjonen. Rødt kryss er der Odin virra rundt (ytterpunkt). Den streken ut der er ut til den lykta/fyret du ser når de søker med undervannsdrone og de sier at kommer man utenfor der så kan man ende opp over alt.

IMG_5077.jpeg

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Da er det ekstremt lite sannsynlig at han hadde gjort det der ute. Det er småbåthavner og enkle muligheter x antall steder langs både kanalen, Nidelven og inne ved Solsiden (som man går rett forbi på vei ut til piren. Selv ved sentralstasjonen ville det vært mye lettere å gå om bord i en båt. 

Blå er steder det er båthavner og/eller enkelt å komme ombord i mindre båter. Gul er stasjonen. Rødt kryss er der Odin virra rundt (ytterpunkt). Den streken ut der er ut til den lykta/fyret du ser når de søker med undervannsdrone og de sier at kommer man utenfor der så kan man ende opp over alt.

IMG_5077.jpeg

Takk for bilde, det var litt oppklarende. Det er vel kanskje ikke helt utenkelig at han gikk ut til det fyrtårnet og havnet i vannet? Men en ulykke gir heller ingen mening med hva som lå igjen i posen etc. 

Foresten, de skoene. Var det treningssko eller sko ha hadde på seg den kvelden? Føler ikke det har kommet godt nok frem, men er ganske avgjørende.

Skrevet

Jeg tenker også at det er sanssynlig med rusutløst psykose og at han havnet i sjøen, enten med vilje eller ved et uhell.

• Nyttig 2
Skrevet
miniomelett skrev (1 minutt siden):

Takk for bilde, det var litt oppklarende. Det er vel kanskje ikke helt utenkelig at han gikk ut til det fyrtårnet og havnet i vannet? Men en ulykke gir heller ingen mening med hva som lå igjen i posen etc. 

Foresten, de skoene. Var det treningssko eller sko ha hadde på seg den kvelden? Føler ikke det har kommet godt nok frem, men er ganske avgjørende.

Du ser det er de han hadde på seg.

• Liker 1
Skrevet
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Du ser det er de han hadde på seg.

Takk, det var det jeg mente også men så ble jeg i tvil da de ikke spesifiserte det når de så på tingene i dokuen, tror jeg 😳

• Liker 1
Skrevet
Lizard skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker også at det er sanssynlig med rusutløst psykose og at han havnet i sjøen, enten med vilje eller ved et uhell.

Enig. Alt «rotet som ikke gir mening» gir faktisk mening med en sånn forklaring. Det er rasjonelt i hodet til den som gjør det, men man finner ingen objektiv mening i det utenfra. «Hvorfor la han mobil og pass og bankkort for seg, og bagen et annet sted? Hvorfor tok han av seg skoene, hvorfor var den ene slengt opp? Hvorfor så han skremt ut på ene videoen? Hva gjorde han der ute alene, da må han hatt plan om å møte noen?» Alt det der er hundre prosent logisk hvis han var paranoid og psyken hadde tippa pga rusen. Han trenger ikke å ha hoppa i sjøen heller, som i «nå går jeg dit og hopper». Men at det var logisk i hodet hans å gå ut til fyret f.eks, eller balansere på kanten, en måte å sortere i tankeflom og realitetsbrister på, og så gikk det galt. På verst tenkelig sted. Den hvileløse vandringen hans taler også mot at han skulle møte noen, og at han ikke satte seg på et busstopp eller fikk lånt seg en telefon som en annen påpeker, kan indikere at det har skjedd noe ila natta som har påvirket evnen hans til å være rasjonell og vurdere. At det ikke var et aktivt valg i klar tilstand kan kanskje være en lettere forklaring å leve videre med også, for de nærmeste. Uansett en fæl sak, og føler sånn med foreldrene. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Enig. Alt «rotet som ikke gir mening» gir faktisk mening med en sånn forklaring. Det er rasjonelt i hodet til den som gjør det, men man finner ingen objektiv mening i det utenfra. «Hvorfor la han mobil og pass og bankkort for seg, og bagen et annet sted? Hvorfor tok han av seg skoene, hvorfor var den ene slengt opp? Hvorfor så han skremt ut på ene videoen? Hva gjorde han der ute alene, da må han hatt plan om å møte noen?» Alt det der er hundre prosent logisk hvis han var paranoid og psyken hadde tippa pga rusen. Han trenger ikke å ha hoppa i sjøen heller, som i «nå går jeg dit og hopper». Men at det var logisk i hodet hans å gå ut til fyret f.eks, eller balansere på kanten, en måte å sortere i tankeflom og realitetsbrister på, og så gikk det galt. På verst tenkelig sted. Den hvileløse vandringen hans taler også mot at han skulle møte noen, og at han ikke satte seg på et busstopp eller fikk lånt seg en telefon som en annen påpeker, kan indikere at det har skjedd noe ila natta som har påvirket evnen hans til å være rasjonell og vurdere. At det ikke var et aktivt valg i klar tilstand kan kanskje være en lettere forklaring å leve videre med også, for de nærmeste. Uansett en fæl sak, og føler sånn med foreldrene. 

Enig. Slik jeg ser det er det 3 mulige grunner til at han gikk ved havna overhodet

- Planla å ta livet sitt (usannsynlig mener jeg)

- Skulle møte noen (ingen indikasjon på det, men meget mulig vi mangler noen puslebiter mtp dårlig politiarbeid)

- Hadde rusrelatert psykose/bad trip og fikk det for seg å gjøre noe som endte i hans død (og la tingene vekk i rustilstand-logikk). Folk har gjort helt koko ting i rus, så det er ingen måte å vite hva han tenkte isåfall.

Jeg tror IKKE en så bereist og oppegående gutt ville gått rundt omkring midt i natta fordi han ikke kom seg hjem. Med mindre han ikke var edru/skulle gjøre noe først etc. 

En annen ting jeg lurer på er, hvis dette var rusrelatert, når begynte "trippen/psykosen" ?

Hvis man bryter tiden opp i

- Når han spurte om bussruten til moren sin?

- Når forlot han og kompis hotellet? Rundt 04.35 ellernoe?

Når ble han helt alene? Det er forsåvidt ikke slik at alle merker at noen har en dårlig trip, spesielt ikke hvis de er rusa selv og unge/ikke har erfaring med det. Men en skulle tro at hvis det var rusrelatert psykose av noe slag, så ville det kanskje vært i full blomst etter SMSen til moren?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
miniomelett skrev (6 minutter siden):

Enig. Slik jeg ser det er det 3 mulige grunner til at han gikk ved havna overhodet

- Planla å ta livet sitt (usannsynlig mener jeg)

- Skulle møte noen (ingen indikasjon på det, men meget mulig vi mangler noen puslebiter mtp dårlig politiarbeid)

- Hadde rusrelatert psykose/bad trip og fikk det for seg å gjøre noe som endte i hans død (og la tingene vekk i rustilstand-logikk). Folk har gjort helt koko ting i rus, så det er ingen måte å vite hva han tenkte isåfall.

Jeg tror IKKE en så bereist og oppegående gutt ville gått rundt omkring midt i natta fordi han ikke kom seg hjem. Med mindre han ikke var edru/skulle gjøre noe først etc. 

En annen ting jeg lurer på er, hvis dette var rusrelatert, når begynte "trippen/psykosen" ?

Hvis man bryter tiden opp i

- Når han spurte om bussruten til moren sin?

- Når forlot han og kompis hotellet? Rundt 04.35 ellernoe?

Når ble han helt alene? Det er forsåvidt ikke slik at alle merker at noen har en dårlig trip, spesielt ikke hvis de er rusa selv og unge/ikke har erfaring med det. Men en skulle tro at hvis det var rusrelatert psykose av noe slag, så ville det kanskje vært i full blomst etter SMSen til moren?

Det er jo ikke sånn at man er i psykose eller ikke heller, altså svart/hvitt. Det er mer glidende overganger enn folk flest vet. Man trenger ikke å gå i full blown psykose liksom, for å gjøre irrasjonelle og «dumme» ting. Spesielt ikke når man er sårbar psykisk i utgangspunktet. Det kan være nok å bli såpass påvirket av rusen i «normal forstand» at man ikke greier å være rasjonell nok og at tankekaoset som var der spinner av gårde og kommer helt ut av kontroll. Jeg tror få mennesker som ikke har slitt skikkelig psykisk selv og/eller jobbet tett på det kan forstå hvor fort ting kan snu og hvor mye «rart» man kan få for seg, hvor store småting kan vokse seg på ekstremt kort tid, hvordan hjernen feiltolker ting fra omgivelsene, og hvor irrasjonelle beslutninger og vurderinger man kan ta. Og med alkohol eller annen rus på toppen så kan det være det lille som skal til for at nødbremsen ryker, selv uten en full blown psykose. Det kan ha skjedd «teite ting» i den gjengen ila natta som har blitt bensin på bålet i hodet hans i kombo med at alkohol og evt annen rus kan ha eskalert det, og så bikker det over. Dette er ikke for å spekulere, men illustrere hvordan slike mekanismer kan utspille seg. Det å vandre hvileløst rundt på måfå er også noe man fort gjør når det er kaos og man ikke greier å løse alle «dilemma» og logiske brister som oppstår i hodet, eller finne ut hva som er reelt eller ikke. Man kan bli ganske desperat etter en eller annen vei ut, og handle irrasjonelt, selv om man i to hakk mer balansert tilstand aldri ville vært aktivt suicidal som i å reelt ønske å dø og/eller planlegge å ta livet sitt (å ha selvmordstanker er en annen sak, det er mye vanligere enn mange tror).

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at man er i psykose eller ikke heller, altså svart/hvitt. Det er mer glidende overganger enn folk flest vet. Man trenger ikke å gå i full blown psykose liksom, for å gjøre irrasjonelle og «dumme» ting. Spesielt ikke når man er sårbar psykisk i utgangspunktet. Det kan være nok å bli såpass påvirket av rusen i «normal forstand» at man ikke greier å være rasjonell nok og at tankekaoset som var der spinner av gårde og kommer helt ut av kontroll. Jeg tror få mennesker som ikke har slitt skikkelig psykisk selv og/eller jobbet tett på det kan forstå hvor fort ting kan snu og hvor mye «rart» man kan få for seg, hvor store småting kan vokse seg på ekstremt kort tid, hvordan hjernen feiltolker ting fra omgivelsene, og hvor irrasjonelle beslutninger og vurderinger man kan ta. Og med alkohol eller annen rus på toppen så kan det være det lille som skal til for at nødbremsen ryker, selv uten en full blown psykose. Det kan ha skjedd «teite ting» i den gjengen ila natta som har blitt bensin på bålet i hodet hans i kombo med at alkohol og evt annen rus kan ha eskalert det, og så bikker det over. Dette er ikke for å spekulere, men illustrere hvordan slike mekanismer kan utspille seg. Det å vandre hvileløst rundt på måfå er også noe man fort gjør når det er kaos og man ikke greier å løse alle «dilemma» og logiske brister som oppstår i hodet, eller finne ut hva som er reelt eller ikke. Man kan bli ganske desperat etter en eller annen vei ut, og handle irrasjonelt, selv om man i to hakk mer balansert tilstand aldri ville vært aktivt suicidal som i å reelt ønske å dø og/eller planlegge å ta livet sitt (å ha selvmordstanker er en annen sak, det er mye vanligere enn mange tror).

Ja, det er helt klart. Jeg mener ikke en faktisk psykose, men noe må man jo kalle det. Og uttrykket en bad trip hører vel mest med til rus ala syre/ecstacy, så ville ikke bruke bare det for vi aner jo ikke hva eller om noe ble tatt. 

Hadde politiet fått svar på hva slags rusmidler som var med på hotellrommet kunne man jo kanskje fått litt mer svar, men... 🥴

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...