Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''.

Bakgrunnen for avgjørelsen er at tråden i Aktuelle saker og politikk omhandler saken i sin helhet og diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''.

Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, adm.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kommer en ny dokumentarserie på NRK om Odin-saken. Står nederst i artikkelen om «Dette kjem på NRK i haust».

«Hvor er Odin?

18 år gamle Odin Andre Hagen Jacobsen forsvann frå Trondheim sentrum 18. november 2018. Nå, etter snart sju år, står foreldre, venner og politiet framleis utan eit klart svar på kor den unge mannen har blitt av, og kva som kan ha skjedd med han.

I denne dokumentarserien søker journalist Milda Melland svar på kva som skjedde natta Odin forsvann.

Premiere: Tysdag 30. september i NRK TV»

https://www.nrk.no/kultur/desse-skal-domme-drapssak-i-ny-nrk-reality-1.17566777

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett 1 episode , og det er jo nå klart at han drev med rus og hadde kontakt med rusmiljøet.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MiniMjau skrev (3 timer siden):

Sett 1 episode , og det er jo nå klart at han drev med rus og hadde kontakt med rusmiljøet.

Det er mulig, men det forklarer ikke nødvendigvis hva som har skjedd med ham?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kom også fram i episodene på nrk nett rv at odin var veldig redd, pga noe uoverenstemmelse/ skyldte penger.  Så redd at han overnattet hos venner i frykt for å bli tatt.  Synes ikke det rimer med at han skal vandre rolig rundt nede på en øde kai på nattestid. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns remaposen er merkelig. 

Var den hans? Hadde han den med seg i bagen? Om ikke den var hans, hvem putta klærne oppi der? Hvor er da bagen? Hvorfor ligger posen der? 

Også er det skoen. Bare en sko. Det er de samme han går rundt med. Tok han av seg en sko? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Når en gjeng som alle har hatt befatning med narkotika samles på et hotellrom, så tror jeg òg det ble inntatt mer enn øl der.

Jeg klarer heller ikke forstå at han skal ha blitt utsatt for noe på havna ettersom han ender opp der tilsynelatende bare som et resultat av vimsete vandring i sentrum. Og hvem skulle vel ha vært der i påvente av noen å overfalle? På en helgemorgen liksom?

Hvis han har hoppet selv eller falt uti, hvorfor finner man den ene skoen...?

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Så ut som de fant skoen oppå de pallene med stein? (Se dronefilmen som en bekjent av familien hadde tatt opp da de lette). 
Altfor høyt opp til at noen har lagt skoen der. Jeg tenker at noen har kasta den, i sinne, frustrasjon, eller noe? Kan være Odin selv. 

Føler med foreldrene, de må ha det helt forferdelig.

Endret av Snipa
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er mye som skurrer rundt den hotellgjengen altså. Når jeg ser alt i sammenheng nå så får jeg inntrykk av at Odins handlinger, som har virket så rare og tilfeldige tidligere, er på grunn av rusutløst psykose eller noe i den dur, og at han var svært forvirret. Det skjedde mer på hotellrommet enn å knekke opp et par tuborg, det er jeg rimelig sikker på. Ikke sikkert at de har gjort Odin noe direkte, men at han var med på mer enn de sier og at han ikke var så klar i toppen som de påstår. At han tviholder på bagen og ser seg rundt, begynner å løpe før han roer ned igjen etc kan tyde på at han var litt paranoid der han gikk rundt i byen den natta. 

Jeg blir frustrert over hvor handlingslammet Trondheimspolitiet er, det ble for kostbart å dekke overvåkning for havna så de kunne ikke ta ut serveren og hente ut materialet?? Så flaks at havna selv valgte å bytte systemer kort tid etter og at ikke alt var overskrevet allerede da... Det er utrolig bittert å vite at de kunne hatt mer hvis de gjorde alt skikkelig så fort de hadde mulighet. 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvor ser dere dette? Er det laget doku om han?

Skrevet

Ligger på NRK, de to første episodene er åpne nå. 

• Liker 7
Skrevet

Tenkte også at politiet virket rimelig tafatte på enkelte ting i den etterforskningen som var. Det er en 18-åring som har forsvunnet.. jeg forstår at ting koster penger og at man må prioritere, men de burde søren meg ha tatt seg råd til å hente ut den serveren. Og han etterforskeren, mener jeg, som sier: "Skal vi gå gjennom all overvåking i Trondheim fordi noen har forsvunnet?" Jeg tenkte bare: "Eh ja?!" 

• Liker 26
  • Nyttig 18
Skrevet

I den ene episoden vises det et opptak fra et overvåkningskamera, der hotellgjengen går midt over gata og til en minibank. På det ene gatehjørnet står en person helt for seg selv, trolig en mann. Vedkommende ser intenst på guttegjengen, men han blir stående. 
-> Ingen i serien har kommentert vedkommende. Kanskje han vet hva som skjedde? 

Og det at han plutselig sprang bortover Fjordgata, samtidig som han så en buss ved Trondheim Sentralstasjon. Kanskje han tenkte at den bussen gikk til Skaun? På det tidspunktet hadde han ingen mobil på seg, så han visste ikke hva klokka var. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Magnifique skrev (På 1.10.2025 den 22.15):

Tenkte også at politiet virket rimelig tafatte på enkelte ting i den etterforskningen som var. Det er en 18-åring som har forsvunnet.. jeg forstår at ting koster penger og at man må prioritere, men de burde søren meg ha tatt seg råd til å hente ut den serveren. Og han etterforskeren, mener jeg, som sier: "Skal vi gå gjennom all overvåking i Trondheim fordi noen har forsvunnet?" Jeg tenkte bare: "Eh ja?!" 

Jeg syns han etterforskeren virker utrolig spesiell, om det er lov å si. Veldig i forsvarsposisjon når han snakker med journalisten. Ikke at jeg tror han prøver å dekke over noe annet enn dårlig politiarbeid, men det er frustrerende å høre på måten han omtaler saken på. Får så vondt av foreldrene til Odin. 

Endret av 17.11
  • Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Hva skjedde egentlig med telefonen hans? Har politiet gått gjennom loggen? Hvorfor sa han ikke fra at han ikke rakk bussen? Utladet? Fikk han ikke ladet på hotellet? Det var også snakk om at han lette etter telefonen senere på kvelden. De sier ingenting om han fant den igjen. 

Ellers er vel oppførselen til gjengen på hotellet typisk for hasj-rus: se på film, ut å kjøpe mat, inn igjen, ut å ta ut penger, vandre rundt. Rart de ikke innrømmer det. Men tror de genuint ikke vet hva som skjedde med Odin, tror ikke fire ungdommer ville klart å være så samkjørte i forklaringene om de dekket over noe alvorlig.

• Liker 6
Skrevet
17.11 skrev (3 timer siden):

Jeg syns han etterforskeren virker utrolig spesiell, om det er lov å si. Veldig i forsvarsposisjon når han snakker med journalisten. Ikke at jeg tror han prøver å dekke over noe annet enn dårlig politiarbeid, men det er frustrerende å høre på måten han omtaler saken på. Får så vondt av foreldrene til Odin. 

Er enig med deg i det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Han hadde sikkert ikke med seg lader. Litt sånn klassisk, helt vanlig tenåringsgutt som planlegger litt dårlig. Og det kan godt tenkes at han ikke sa fra til foreldrene at han ikke rakk bussen selv om han hadde igjen litt strøm. Tenåringer prioriterer ofte å være med venner fremfor å holde foreldrene oppdatert på hvor de er. 

Og det var hvert fall noen som fant igjen mobilen, den ble funnet nede på havnen sammen med passet og bankkortet. 

Tragisk at politiet ikke sjekket kameraene på havnen før det var altfor sent. Jeg heller mot at det ikke har skjedd noe kriminelt etter å ha sett de 3 første episodene. Odin trasker jo rundt på måfå alene i byen i over en time, uten at det er noen som følger etter. Jeg tror han la fra seg eiendelene sine på måfå her og der før han hoppet i havet, antakeligvis i ruset tilstand. Men merkelig at han aldri har blitt funnet. 

• Liker 12
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å snakke stygt om de døde. Men det er ganske vanlig at rus utløser psykiske problemer som angst og paranoia. Noe som kan være med på å forklare hvorfor politiet tilsynelatende tidlig avskrev det som selvmord. Jeg ser frem til de 3 siste episodene. Stakkars, stakkars foreldre. Jeg håper de finner ham, slik at de i det minste får en grav å gå til. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (5 timer siden):

Han hadde sikkert ikke med seg lader. Litt sånn klassisk, helt vanlig tenåringsgutt som planlegger litt dårlig. Og det kan godt tenkes at han ikke sa fra til foreldrene at han ikke rakk bussen selv om han hadde igjen litt strøm. Tenåringer prioriterer ofte å være med venner fremfor å holde foreldrene oppdatert på hvor de er. 

Og det var hvert fall noen som fant igjen mobilen, den ble funnet nede på havnen sammen med passet og bankkortet. 

Tragisk at politiet ikke sjekket kameraene på havnen før det var altfor sent. Jeg heller mot at det ikke har skjedd noe kriminelt etter å ha sett de 3 første episodene. Odin trasker jo rundt på måfå alene i byen i over en time, uten at det er noen som følger etter. Jeg tror han la fra seg eiendelene sine på måfå her og der før han hoppet i havet, antakeligvis i ruset tilstand. Men merkelig at han aldri har blitt funnet. 

Ja, regner ned at han ikke hadde lader. Men hadde ingen på hotellromnet lader heller? I følge familie og venner i dokumentaren virket Odin som en gutt som ga lyd fra seg. 

Jeg lurer på om politiet er sikre på at han hadde telefonen på seg når han gikk til havna. Hvor var siste signal fra telefonen?Det har ikke blitt nevnt i dokumentaren.  Kan noen ha tatt telefonen og bankkortet? Eller har han selv plassert disse tingene på det merkelige stedet?

Er forøvrig enig i at han kan ha tatt selvmord i psykotisk tilstand. Det er visst endel som aldri blir funnet i Trondheimsfjorden pga sterk strøm. Men det er noe som er litt merkelig med hvordan tingene hans ble funnet.  Deler av treningstøy et sted (hvor er resten??), passet, mobilen og kortet (men ikke kontanter) et annet sted, en sko på en pall også disse tingene som ble forsøkt brent ved Jonsvatnet...

• Liker 5
Skrevet
Vinterjenta skrev (På 30.9.2025 den 23.15):

Jeg syns remaposen er merkelig. 

Var den hans? Hadde han den med seg i bagen? Om ikke den var hans, hvem putta klærne oppi der? Hvor er da bagen? Hvorfor ligger posen der? 

Også er det skoen. Bare en sko. Det er de samme han går rundt med. Tok han av seg en sko? 

Det jeg umiddelbart trodde etter å ha sett den episoden, er at han fylte bagen full av stein, bar den bak-fram, og hoppet i sjøen. Treningstøyet i Rema-posen ble jo funnet rett ved en diger steinstabel.

Grunnen til at jeg tenker det, er at jeg for veldig mange år siden hadde en nabo som dessverre hoppet i sjøen med en ryggsekk fylt med stein 😭

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Politiet så på overvåkingsfilmen fra havna at han kom alene ut fra stedet ved containeren hvor de fant pass, telefon og bankkort. Og at han gikk mot neste sted hvor de fant flere eiendeler. Jeg håper inderlig at han har gjort disse merkelige manøvrene på egen hånd. De så vel ingen andre på overvåkingsfilmene derfra? Men 95 % var jo spilt over og umulig å gjenopprette, så vi får vel aldri vite. 

Angående tingene som ble brent ved Jonsvatnet så var vel det en forbipasserende som stjal tingene i håp om at det var noe av verdi der, og som fikk panikk når han skjønte at det var fra en forsvunnet ungdom? 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...