Gå til innhold

Teste for jernmangel?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulig å teste om jeg mangler jern på legekontoret, evntuelt andre plasser, uten å måtte gå inn til legen? Jeg er utrolig sliten og slapp for tiden, og når jeg vipper frem huden forann øyet så er jeg mer hvit enn rosa.

Jeg er student med ekstremt dårlig råd (les: lever på makaroni), så det er ganske dyrt å betale for både legetime og blodprøve når det ikke er nødvendig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Melde seg som blodgiver? (galskap om du har jernmangel, men eneste løsningen jeg kommer på i farten)

Gjest Gjest
Skrevet

De vil ikke ha meg som blodgiver. Jeg er under 50 kilos grensa som dem har... :sjenert:

Gjest Piper
Skrevet

Du må nok inn til legen, for det kan jo være du eventult må sjekke andre ting også. Det må også en lege til, for å gi den informasjonen du eventuelt har behov for.

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm... da tror jeg at jeg lar det være. Liker ikke legen for han tror jeg bare er hypokonder. Han vil nok ikke ta flere prøver, og informasjon trenger jeg ikke. En gang jeg gikk til legen med UVI ba han meg drikke appelsinjuice. Ente med at jeg dro på legevakten og fikk bactrim i stedet.

Skrevet

Jeg syns jo det er dumt at du ikke går til legen hvis du er dårlig, det er jo det han er der for! Syns i alle fall du bør søke om å få en annen fastlege!

Og hvis du ikke får det med en gang, kan du i alle fall ringe til legekontoret og spørre om det går an å bare ta en blodprøve for å teste for jernmengde. Da betaler du i alle fall bare for blodprøven og ikke for legetime i tillegg.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må innom legen for å få tatt blodprøver.

Jeg var det for en stund siden, følt meg ganske likt som deg, pluss hatt noen besvimelsesanfall.

Jeg trodde også jeg manglet jern, men jeg manglet vitaminer..

Tror jeg betalte 120,- kr for den timen, inkl blodprøver.

Det kan hende du spiser for mangelfullt, det var mitt tilfelle. Så om du ikke vil til legen, så prøv om du kan spise litt mer variert. Det trenger likevel ikke bli dyrt.

Få i deg litt mer frukt og grønt. Samt fisk, kjøtt, egg. Ikke bare makaroni.

Veit akkurat hvordan det er, men om du går på butikken og sjekker, så får du faktisk sunn og variert mat til en billig penge..

Forskjellige type b-vitmaminer mangler kan også virke inn på slapphet..

Kjøpt triomega woman f.eks. Hvertfall ikke farlig å prøve, det er daglig kosttilskudd mange tar.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har fått sjekka hb'en min nå og den var på 8,9. Etterpå tok de blodprøver av meg og jeg fikk legetime etter påske. Fikk beskjed om å gå på apoteket å kjøpe dureferon (usikker om jeg skrev det rett).

Jeg spiser nok for mangelfult, men jeg er ikke så glad i kjøtt og fisk. Dessuten er det ikke fristende å lage mat på et bittelite kjøkken som jeg deler med andre studenter. Tror jeg får knaske litt kosttilskudd og høre hva legen sier etter påske :)

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar :)

Jeg har fått sjekka hb'en min nå og den var på 8,9. Etterpå tok de blodprøver av meg og jeg fikk legetime etter påske. Fikk beskjed om å gå på apoteket å kjøpe dureferon (usikker om jeg skrev det rett).

Jeg spiser nok for mangelfult, men jeg er ikke så glad i kjøtt og fisk. Dessuten er det ikke fristende å lage mat på et bittelite kjøkken som jeg deler med andre studenter. Tror jeg får knaske litt kosttilskudd og høre hva legen sier etter påske :)

Nei veit..

lag grønnsaker med dipp som kveldskos.. Bare et tips ;)

Lykke til uansett :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

DET er godt! Har ikke laget det på en stund.. Takk for tipset :smilbla:

Skrevet

Spis all-bran, sesamfrø, tørkede aprikoser, persille, spinat, solsikkefrø, linser, egg og hvetekli. Og kjøp deg en stekepanne av jern.

Jerntilskudd gjør gjerne at magen bli i ulage, så hvis man sliter med å holde jern-nivået oppe, er det viktig at man får i seg jern fra "naturlige" kilder.

Gjest Gjest
Skrevet
Spis all-bran, sesamfrø, tørkede aprikoser, persille, spinat, solsikkefrø, linser, egg og hvetekli. Og kjøp deg en stekepanne av jern.

Jerntilskudd gjør gjerne at magen bli i ulage, så hvis man sliter med å holde jern-nivået oppe, er det viktig at man får i seg jern fra "naturlige" kilder.

Stekepanne av jern og jerntilskudd har da ingen sammenheng :overrasket:

Unnskyld meg, men den var blond... ;)

Gjest Gjest
Skrevet
DET er godt! Har ikke laget det på en stund.. Takk for tipset  :smilbla:

Bare hyggelig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er det da overhodet ikke. Kokekar av jern kan faktisk tilføre små mengder jern gjennom maten du lager i dem. Selvsagt er det ikke i nærheten av det du får ved å ta jerntilskudd, men det er i høyeste grad noe i den påstanden.

Skrevet

Høres kanskje rart ut dette med stekepanne av jern.... Men det er faktisk slik at stekepannen "lekker" jern til maten. Da jeg hadde jernmangel fikk jeg anbefalt å bruke mest mulig jernpanne av legen min.

Ikke noe blondt over den påstanden... ;)

Skrevet
Høres kanskje rart ut dette med stekepanne av jern.... Men det er faktisk slik at stekepannen "lekker" jern til maten. Da jeg hadde jernmangel fikk jeg anbefalt å bruke mest mulig jernpanne av legen min.

Ikke noe blondt over den påstanden... ;)

:Nikke: Signerer

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hvor lang tid det normalt tar før blodprosenten går opp fra 8,9 til normalen? :)

Skrevet

Kommer vel an på hvor mye jern du spiser, men jeg tror min brukte sånn ca. 3 måneder på å komme seg opp fra ca. 9.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte 5-6 mnd på å gå opp fra 2, men da spiste jeg store doser jern.

Gjest Gjest
Skrevet

fra 2!?!? Stakkars deg! Kan man leve da::?!

Har forresten hørt at man kan gange tallet med 6,75 for å få den "gammeldagse blodprosenten", noen som vet om dette stemmer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...