Gå til innhold

Hvor høye blir barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette er bare ren nyskjerrighet, og en diskusjon jeg og samboer leker med. Vi har 2 små barn, en gutt og en jente. Jeg er fra en veldig høy familie, der jeg med mine 170cm er den nest laveste. Alle mine slektninger (søsken, foreldre, tanter, onkler, besteforeldre, fetter og kusiner) er alle kvinnene over 168cm, og alle mennene over 185cm. Min far er over 2 meter, min mor er på høyde med meg. Min samboers familie derimot er han med sine 175cm den absolutt høyeste. Hele hans familie er lave, kvinnene er fra 150cm til kanskje 158cm. Og mennene er fra 165cm til 175cm. Hans far er 170cm, og moren er rundt 155cm. Så etter deres erfaring, hvilke gener kommer til å slå til, og hvor høye blir barna? 😆 vet det finnes kalkulatorer på nettey, men artigere å høre andres erfaringer 😁

Anonymkode: cc242...cce

Det høres ut som din samboer har nådd sin maks ift genetisk potensial for høyde, men at muligens ikke du har det. 
Tipper at døtre vil bli rundt 172 (170-175) og sønner vil bli rundt 182 (180-185) hvis de når sin maks høyde ift genetisk potensiale. Viktig miljøfaktorer som kan redusere faktisk høyde er feks nok næring i magen og første leveår, ingen matallergier (eks gluten), ikke bruke enkelte rusmidler før man er ferdig utvokst etc etc.

Endret av Lillemy8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 162 og barnas far er 180 cm. Vår sønn er 197 cm og datter 170 cm. 

Anonymkode: 7bfb8...5f4

Skrevet

Gener er jo viktig når det gjelder hvor høye folk blir. Men særlig der det er stor variasjon i familien, virker det veldig vanskelig å spå hvilke gener som slår til. Jeg kjenner et par hvor far er nærmere 190, mens mor er rundt 160. Der er datteren høy, mens sønnen lavere enn snittet.

Og så vet jeg om noen tilfeller hvor begge foreldre er høye, og hvor et av barna har en kronisk sykdom og (antar jeg som følge av det) er tydelig lavere enn sine søsken.

I min familie er jeg og min bror høyere enn snittet. Mens våre foreldre ikke framstår spesielt høye. Far er noe lavere enn snittet og mor bittelitt høyere enn snittet. Men jeg har høye onkler på begge sider, så det er tydelig høye gener på begge sider. Vi har også høye søskenbarn.

Og så vil jeg legge til at en del virker utrolig opptatt av høyde. Hvor det handler om en drøm om at barna skal bli høyere enn snittet, virker det som, særlig hvis man har gutter. Men jeg håper man ikke snakker så mye om dette foran barna. At vi som foreldre har et ansvar der. Jeg vet om folk som har vokst opp i familie med høye slektninger og hørt snakket om hvor høye man har trodd de skulle bli, og så ble de tydelig lavere.

• Liker 1
Skrevet

Umulig å vite, jeg og mannen er like høye dvs 174. Jeg er fra en høy familie. Han en fra en lav. Jeg er kjempe i forhold til damene der som alle er under 160.. vi har 2 barn, jenter en er 168, den andre 156.. mannen min er ikke norsk. Han er fransk. 

Anonymkode: 1defe...a55

Skrevet

Jeg er 172, faren er 182. Han er den høyeste i en familie der folk er lave, og han var lav frem til videregående. Min familie er en blanding, noen er lave mens min morfar passerte 2 meter. 

Mine gutter er hhv 18 og 15, de er nå 185 og 180. Eldste tror jeg er ferdig utvokst, yngste tror jeg blir enda høyere. 

Anonymkode: fcfd3...91e

Skrevet

Man har 6 gener som koder for høyde hvor 3 arves fra far og 3 arves fra mor. Kombinasjonen av disse 6 genene avgjør hvor høy Man blir. Høyden til disse genene blir "lagt" samme . Dette kalles additiv genetikk. Om for eksempel et barn arver to lange og et kort gen fra far, og to korte og et langt gen fra mor, så blir høyden på barnet mest sannsynlig midt i mellom mor og far.

Høyde er nesten et lotteri av hvilke av de 6 genene fra mor og hvilke av de 6 genene fra far barnet arver.

Begge mine foreldre er lave, 164 og 170. Jeg er jente og har blitt 172, jeg har derfor arvet de "høyeste" genene fra mine foreldre som i kombinasjon har gjort meg høyere enn dem.

• Nyttig 2
Skrevet
Molekyl skrev (1 time siden):

Man har 6 gener som koder for høyde hvor 3 arves fra far og 3 arves fra mor. Kombinasjonen av disse 6 genene avgjør hvor høy Man blir. Høyden til disse genene blir "lagt" samme . Dette kalles additiv genetikk. Om for eksempel et barn arver to lange og et kort gen fra far, og to korte og et langt gen fra mor, så blir høyden på barnet mest sannsynlig midt i mellom mor og far.

Høyde er nesten et lotteri av hvilke av de 6 genene fra mor og hvilke av de 6 genene fra far barnet arver.

Begge mine foreldre er lave, 164 og 170. Jeg er jente og har blitt 172, jeg har derfor arvet de "høyeste" genene fra mine foreldre som i kombinasjon har gjort meg høyere enn dem.

Interessant å vite.

Jeg tenker at disse kalkulatorene kan være en pekepinn, men så er det jo slik at man kan få flere barn av samme kjønn som fortsatt har ulik høyde. Det er sjelden søsken er akkurat like høye som voksne.

Så er det klart at det blir større spenn i familier med variabel høyde, for som du sier er det flere ulike genkoder som kan arves. Er alle enten korte eller lange, vet man nok hvordan det ligger an.

Min mor er 173 og min far 187. Min storesøster ble 170 og jeg 175.

Anonymkode: da7d6...1fc

Skrevet

Jeg 162 og mann 191

Sønn 18 år 184

Datter 16 år 171 (vokser fortsatt litt) 

Mine foreldre 165 og 168

Min manns foreldre 174 og 181

Anonymkode: 5538a...34a

Skrevet

Jeg er 175 cm, far til barna 197. Begge fedrene våre er mellom 190 - 205 cm. Min mor er på min høyde Mine søstre er ca 180 cm. 

Datter på 14 er nå 180 cm, sønn på 12 175 cm. Datter vokser nok ikke så voldsomt mye mer nå, men tror yngste skal strekke seg en god del til. 

Kan trygt si vi er en lang familie 😅

Anonymkode: ed589...aa1

Skrevet

Men har de som har svart her inne sett vekstkurvene til barna sine? Er det vanlig at de følger vekstkurvene sine, forutsatt at de får i seg nok næring? Mine tre gutter har surfet litt frem og tilbake mellom tre ulike streker på percentilskjemaet, og jeg aner egentlig ikke når de kommer til å slutte å vokse. Har f eks en liten 12-åring som ikke engang er i starten av puberteten. 

Anonymkode: 5ad81...9cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 17.06):

Men har de som har svart her inne sett vekstkurvene til barna sine? Er det vanlig at de følger vekstkurvene sine, forutsatt at de får i seg nok næring? Mine tre gutter har surfet litt frem og tilbake mellom tre ulike streker på percentilskjemaet, og jeg aner egentlig ikke når de kommer til å slutte å vokse. Har f eks en liten 12-åring som ikke engang er i starten av puberteten. 

Ja, mine har fulgt vekstkurvene sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 17.06):

Jaja, hver gang vi var når de var små så kommentere helsesøster at de følger sin egen kurve, hun er veget avslappet og det er jeg og så har aldri hengt meg opp i det. De har og fått nyere måling når de gikk på ungdomsskolen der helsesykepleier ga de "løsningen" på hvor høye de ble. :D Det var bare det guttene på trinnet ville prate om når de ble tatt inn i 8 klasse. 

Anonymkode: 20120...fc1

Skrevet

Er helt umulig å spå. 

Jeg er knapt 1.60m og 20 cm lavere enn min søster, og nesten 40cm lavere enn min bror. Hvorfor det ble sånn vet jo ingen. 

Og slike store forskjeller på søsken er det i svært mange familier jeg kjenner. 

Anonymkode: 16749...39e

Skrevet

Jeg er 171 cm, barnefar 183. Har barn på 172 og 175 (jenter) . Min far var lang og moren min er 168cm hvis jeg husker riktig,  og brøderene mine er 186. 

Anonymkode: 9bf22...203

Skrevet

Av min fars brødre er de mellom 167 og 180, farfar født 1912 var 178.  Min mor 165 og jeg ble 162. Min mann er 191 og hans foreldre er 183 og 175 (broren 181) . Mine barn er gutt 184 og datter 171. Datter ble høyere enn meg, mens sønnen ble lavere enn mannen.  Noen generasjoner blir høyere, noen lavere. Født før 1945 så kan høyden være unaturlig lav pga kosthold 

Anonymkode: 5538a...34a

Skrevet (endret)

Pappa er 180 cm, mamma er 156 cm, jeg er 160 cm og broren min er 180 cm😄 Hos samboer er moren hans 170 cm og faren er 185 cirka, samboer er 190 cm 

Endret av Katteelskeren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...