Gå til innhold

Hvor høye blir barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er bare ren nyskjerrighet, og en diskusjon jeg og samboer leker med. Vi har 2 små barn, en gutt og en jente. Jeg er fra en veldig høy familie, der jeg med mine 170cm er den nest laveste. Alle mine slektninger (søsken, foreldre, tanter, onkler, besteforeldre, fetter og kusiner) er alle kvinnene over 168cm, og alle mennene over 185cm. Min far er over 2 meter, min mor er på høyde med meg. Min samboers familie derimot er han med sine 175cm den absolutt høyeste. Hele hans familie er lave, kvinnene er fra 150cm til kanskje 158cm. Og mennene er fra 165cm til 175cm. Hans far er 170cm, og moren er rundt 155cm. Så etter deres erfaring, hvilke gener kommer til å slå til, og hvor høye blir barna? 😆 vet det finnes kalkulatorer på nettey, men artigere å høre andres erfaringer 😁

Anonymkode: cc242...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie så er alle guttene høye over 180 og vi damer er heldige om vi er over 160. 

Besteforeldrene våre på mors side var det samme, bestefar 190 bestemor 155. 

Alle barna deres det er over 8 barn, damene er 160 maks og guttene er over 185.

Vi barnebarna er samme stil av 25 stykker så er kun en av guttene usedvanlig lav til å være vår familie og han er 176.

Våre barn igjen har samme stil, guttene er høye og jentene er relativt lave men høyere enn oss mødre. Av oss barnebarn så har vi alle samme høydeforskjell som våre besteforeldre. 

Anonymkode: 20120...fc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I vår familie så er alle guttene høye over 180 og vi damer er heldige om vi er over 160. 

Besteforeldrene våre på mors side var det samme, bestefar 190 bestemor 155. 

Alle barna deres det er over 8 barn, damene er 160 maks og guttene er over 185.

Vi barnebarna er samme stil av 25 stykker så er kun en av guttene usedvanlig lav til å være vår familie og han er 176.

Våre barn igjen har samme stil, guttene er høye og jentene er relativt lave men høyere enn oss mødre. Av oss barnebarn så har vi alle samme høydeforskjell som våre besteforeldre på våre partnere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er bare ren nyskjerrighet, og en diskusjon jeg og samboer leker med. Vi har 2 små barn, en gutt og en jente. Jeg er fra en veldig høy familie, der jeg med mine 170cm er den nest laveste. Alle mine slektninger (søsken, foreldre, tanter, onkler, besteforeldre, fetter og kusiner) er alle kvinnene over 168cm, og alle mennene over 185cm. Min far er over 2 meter, min mor er på høyde med meg. Min samboers familie derimot er han med sine 175cm den absolutt høyeste. Hele hans familie er lave, kvinnene er fra 150cm til kanskje 158cm. Og mennene er fra 165cm til 175cm. Hans far er 170cm, og moren er rundt 155cm. Så etter deres erfaring, hvilke gener kommer til å slå til, og hvor høye blir barna? 😆 vet det finnes kalkulatorer på nettey, men artigere å høre andres erfaringer 😁

Det er tilfeldighetenes lotteri hvilke gener hvert enkelt individ arver i en familie :) Man vet aldri. Noen får det ene og noen får det andre. Jeg f.eks har tre brødre. To av de er 188 cm, og den siste er 170. Faren vår er 170 og moren vår noen og 160. Så hvor de to brødrene mine har fått sine 188 fra, vet vi ikke. Og nei, de har ikke annen far, vi er prikk like alle sammen! :D 

Min egen sønn, som har en far på 180, og meg som mor 160, har tydeligvis arvet litt fra morfaren sin som er 170. Sønnen min ble bare 174. Det slår ut helt tilfeldig, hos alle. Han kunne like gjerne arvet de mystiske 188 genene to av onklene hans fikk, men nei, han fikk litt fra meg (via morfar). 

Arv og gener er egentlig fascinerende greier. Man vet aldri hva som slår ut hvor. Ingen av foreldrene mine har brune øyne for eksempel, men likevel fikk de 4 unger som alle har brune øyne (det er fra bestemors side).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Det er tilfeldighetenes lotteri hvilke gener hvert enkelt individ arver i en familie :) Man vet aldri.

Helt korrekt, ingen av "kalkulatorene" stemmer for våre barn. Jeg er over gjennomsnittlig høyde for damer, mannen er helt på snittet. Jeg kommer fra en høy familie og mannen fra en lav familie. Datter er lik sin far, hun er helt på snittet for damer, sønn ligner meg og er tilsvarende over gjennomsnittet for menn. 

Skrevet

Jeg og faren er 165 og 180

vi har barn som er 180 ikke ferdig vokst 

Gutt 180

Gutt 177

Jente 177

Jente 175.

bestedoreldrene på begge sider er mellom 160 og 170

Anonymkode: c1479...0f1

Skrevet

Jeg (dame) er 180 selv og fra en familie der både menn og kvinner er høye.

Mannen min er et par cm høyere enn meg, men begge hans foreldre og søsken er lave.

Jeg ble overrasket da vår datter stoppet å vokse på ca 170 cm. Så hun må ha arvet mannen min sine gener når det gjelder høyden. Med jenter er det jo menstruasjonen som påvirker høyde (eller pubertetsstart, da). Jeg og de andre kvinnene i familien min fikk mensen i 14-15-årsalderen, så vi hadde lang tid å vokse på. Jeg var over 15.

Har ikke spurt mine svigerinner el svigermor om når de fikk mensen, men tipper det var tidlig, siden de er såpass mye kortere enn det jeg er.

Anonymkode: 8044f...a10

Skrevet

Jeg er 170, eksmannen er 174, vår datter på 13 er ca 165 nå.  

Han jeg er gift med nå er 186, sønnen vår på snart 5 er like høy som de på kullet sitt enda han er desemberbarn. Så blir spennende å se om han blir høy. Minstemann er bare 2 så for tidlig enda å si noe der. 

Anonymkode: f032e...c3d

Skrevet

Jeg er 170, mannen min er "bare" 174. Døtrene våre ligger an til å bli rundt 170, sønnen vår på 16 har allerede passert 180. Det er relativt høye besteforeldre på begge sider. 

Anonymkode: 2e25b...5ab

Skrevet

Det er jo helt umulig å si. Man kan ikke spå hvilke gener som vil slå ut. I min manns familie er det som deg. Mor fra høy familie og far fra lav familie. Mor var 174 og far var 168. Mannen min er en av tre sønner. Den eldste broren er gjennomsnittlig høy (180), han selv er høy (188) og den yngste er under snittet høy (174). 

• Liker 1
Skrevet

Her er jeg godt under gjennomsnittet på høyde for damer, og mannen er gjennomsnittlig høy, men kommer fra en familie hvor de fleste er veldig høye. Barna våre er gjennomsnittlig høye. 

Broren min og jeg har lave foreldre, og lave besteforeldre. Den høyeste var farfaren min på 1,72. Jeg ble enda lavere enn foreldrene mine, broren min ble 182 av en eller annen grunn.

Anonymkode: 5599d...83b

Skrevet

170 og 186. Jentene er noen få cm høyere enn meg. Gutten er høyere enn far. En god miks av høye og lave på begge sider. 

Anonymkode: a3180...cda

Skrevet

Jeg er spent på dette selv🙈

mannen er 190 cm, jeg er knapt 160. På min mors side av familien er det ganske 50/50. Morfar var nesten 2 meter, mens hans bror var knapt 170. Av hans barn igjen er ene onkelen min høyest, han er vél 190. Moren min er lavest med 165. 

Min fars side er svært lave. Min far er høyest med sine 171 cm. Ingen av mine tanter er over 160. Tror ingen av dem er over 155. Mennene er også rundt 165(utenom min far). Meg og mine søsken er også under snittet. 

Min svigerfar er den eneste høye i sin familie(av søsken, foreldre, tanter og onkler), han er rundt 190. Resten av mennene i den familien er ca.175. Min svigermor er bare et par cm høyere enn meg. Deres barn er ganske høye. Håper våre barn blir høye, at de arver min manns høyde eller min morside. Men vi har så mange lave at jeg ser litt mørkt på det🙈

Anonymkode: 004b5...282

Skrevet

Jeg har hørt at du kan gange høyden når de fyller 2 år. Så høye blir de når de er ferdig vokst. Jeg er 164cm, og var 82cm når jeg fyllte 2 år så det stemmer hos meg. 

Anonymkode: 7166f...967

• Liker 1
Skrevet

Far 195

Mor 180

Sønn 188

Datter 176

Anonymkode: 2bf90...b36

Skrevet

Her så er min søster 170 cm, og jeg er 160 cm. Så er jo ikke lett å si. 

Her så er far til mine barn 174, og datteren vår er 164 og sønnen vår 180 cm. 

Anonymkode: c053c...a94

Skrevet

Far er 181, jeg er 176. Jeg er den høyeste i min familie blant damer. Far er vel lavere enn sine brødre. 

Tre jenter; 174, 170 og 168 :)

Anonymkode: 59998...32e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far er 181, jeg er 176. Jeg er den høyeste i min familie blant damer. Far er vel lavere enn sine brødre. 

Tre jenter; 174, 170 og 168 :)

De er voksen og ferdig utviklet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vet jo ikke hvor lange våre barn blir enda,  men jeg vet hvor lang jeg og søsteren min ble iht generasjoner over. Vår far var 178, min mor 160. Min mormor var rundt 170, mens morfar rundt 160. På pappaen sin side var besteforeldrene 165, og 179. Jeg ble 170 som voksen, og søsteren min er 168.

Barna våre derimot selv om gutter tror jeg ikke blir så høye. Pappaen er 169 og jeg er 170. Så tror de blir maks rundt samme høyde.

Skrevet

Jeg er 179 cm, faren er 182 cm og datteren vår ble 174 cm. 

Anonymkode: a2e43...20c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...