Gå til innhold

Gave til nevø bra nok?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en liten stund tilbake hadde min nevø navnefest/hilse på slekta-treff. Min søsters første barn. Jeg er yngre enn henne og har godt under middels inntekt, men ga 1000 kr til Aksjefondet de opprettet for han som gave, da de ønsket seg bidrag dit. Jeg skrev et fint og koselig kort også. Jeg synes egentlig at gaven var generøs, men er litt usikker? Ikke fått en melding eller noe med takk for bidraget. Vi møttes her forleden hos meg bare søster og jeg, og da jeg nevnte at det var fint med aksjefondet folk kunne gi til, fordi barna får så mye ting som bare hoper seg opp, hun ikke takk for gaven eller at de satt pris på den.

Lurer også på om det har noe med å gjøre at gaven ikke var fra meg OG kjæresten min? ( ikke samboer, vi har vært sammen i 2 år). Hun har alltid vært litt rar på det med kjærester og gave, og forventet at jeg skulle gi julegave til hennes kjæreste fra første året de var sammen, og ser veldig på «par» som en enhet uansett hvor lenge man har vært sammen. Jeg ga ikke noe penger til min kjærestes nevø da han ble født for 1,5 år siden. Kanskje det har noe med det å gjøre, vet ikke.. men synes man burde si takk i hvert fall, for en tusing i måneden kjennes på lommeboka. 

Anonymkode: 1cddd...e44

• Hjerte 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

for en tusing i måneden kjennes på lommeboka. 

Skal du gi tusen kroner hver måned?

Det hadde jeg sluttet med.

Anonymkode: cc361...d49

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal du gi tusen kroner hver måned?

Det hadde jeg sluttet med.

Nei, selvfølgelig ikke! 😆 skrev nok litt utydelig der. En tusing DEN måneden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For en liten stund tilbake hadde min nevø navnefest/hilse på slekta-treff. Min søsters første barn. Jeg er yngre enn henne og har godt under middels inntekt, men ga 1000 kr til Aksjefondet de opprettet for han som gave, da de ønsket seg bidrag dit. Jeg skrev et fint og koselig kort også. Jeg synes egentlig at gaven var generøs, men er litt usikker? Ikke fått en melding eller noe med takk for bidraget. Vi møttes her forleden hos meg bare søster og jeg, og da jeg nevnte at det var fint med aksjefondet folk kunne gi til, fordi barna får så mye ting som bare hoper seg opp, hun ikke takk for gaven eller at de satt pris på den.

Lurer også på om det har noe med å gjøre at gaven ikke var fra meg OG kjæresten min? ( ikke samboer, vi har vært sammen i 2 år). Hun har alltid vært litt rar på det med kjærester og gave, og forventet at jeg skulle gi julegave til hennes kjæreste fra første året de var sammen, og ser veldig på «par» som en enhet uansett hvor lenge man har vært sammen. Jeg ga ikke noe penger til min kjærestes nevø da han ble født for 1,5 år siden. Kanskje det har noe med det å gjøre, vet ikke.. men synes man burde si takk i hvert fall, for en tusing i måneden kjennes på lommeboka. 

gir du tusen kroner i mnd til dette fondet?

Jeg gir tusen i gave til nevøer og nieser, og jeg er godt etablert med grei jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig fin gave!

Nå ble jeg bekymret for hvordan du skulle løse det med fire tantebarn og fortsatt tusen kroner til hver per måned 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ok mer forståelig, men synes du ga mer enn nok.

• Liker 4
Skrevet

Var kjæresten din på denne festen og ga egen gave? 

Syns summen på gaven din er helt innafor jeg. 

Anonymkode: 2df34...558

Skrevet

Jeg har heller aldri fått takk for gaver jeg har gitt til nieser og nevøer. Tenker ikke så mye på det lenger. Tror bare at noen rett og slett ikke har for vane å takke, dessverre.

Anonymkode: 17b7f...8b7

• Liker 5
Skrevet

Du får svare med samme mynt ved neste anledning og klager hun så er det lurt å ha en lur tale som setter henne på plass. Gaver skal absolutt takkes for. Har du spurt noen andre om de fikk takk for gaven de ga?

Anonymkode: e3ac9...a52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Antar at de takket da de mottok det? 

Ellers hadde jeg satt det på kontoen for «travle småbarnsforeldre, som er opptatt med andre ting - og som ikke har fått somlet seg til å sende ut takkekort»

• Liker 6
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (18 minutter siden):

Antar at de takket da de mottok det? 

Ellers hadde jeg satt det på kontoen for «travle småbarnsforeldre, som er opptatt med andre ting - og som ikke har fått somlet seg til å sende ut takkekort»

Nei, gjorde ikke det heller, jeg la den på gavebordet og overrekte den ikke i hånden.

ja.. får håpe det er det som er årsaken.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, gjorde ikke det heller, jeg la den på gavebordet og overrekte den ikke i hånden.

ja.. får håpe det er det som er årsaken.

TS

Da hadde jeg ikke tatt det så personlig 

• Liker 3
Skrevet

Det kan hende de lager takkekort da. Vent og se? 

Anonymkode: 51b7e...4d3

• Liker 5
Skrevet

Gaven var absolutt bra nok. Din søster mangler alminnelig folkeskikk. Man skal takke pent for gaver.

Anonymkode: 2f5ed...dcd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var nettopp i navnefest for min niese og ga 500kr til fond. Man gir etter lommeboka og tradisjonen i familien. I min familie er det ikke tradisjon for store pengegaver. Jeg synes gaven din var generøs, at du overtenker dette litt og at søsteren din burde være mer takknemlig.

Anonymkode: 05f82...c19

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje det kommer et takkekort? Det kan ta tid. Selv merket jeg meg ikke hva min fikk i gave fra hver enkelt, dvs glemte det fort, men de fikk alle takkekort i ettertid. 

• Liker 1
Skrevet

Helt fin gave, og dårlig av dem å ikke takke.

I min og min manns familie gir vi ikke gaver til kjærester. Gir gaver når man blir samboere. Man må prøve å begrense dette gavehysteriet litt, især til jul når man skal kjøpe til mange.

Anonymkode: ee018...818

• Liker 2
Skrevet

Generøs gave, så håper jeg det kommer et takkekort eller lignende. En ting er å ikke huske på «i farta» at du ga en gave til fondssparingen, for livet med baby gjør noe med hjernekapasitet 😅 Men det burde absolutt takkes for gaver.

Nå vet jeg ikke helt relasjonen mellom dere to, men vil det være innafor å spørre om de skal sende ut takkekort/ta en takkerunde for gavene fra dåpen, hvis det ikke kommer noe på en stund?

Jeg var i et bryllup en gang, der gavene ikke ble pakket opp. Jeg er usikker på om det ikke var tenkt noe på, eller om tanken var at de ikke skulle pakkes opp. Men det kom et bilde dagen etterpå, med en stor takk for alle gaver. Jeg mistenker sterkt at brudens mor og/eller mormor hadde kommet med en litt streng beskjed 🤣 Det er aldri for sent å «oppdra» litt 😊

Anonymkode: 0f4cb...0bb

Skrevet

Vi har nettopp hatt navnefest. Våre søsken er godt etablerte, og det er også vi. 1000 kr er ca det vår sønn fikk av sine tanter og onkler. Vi takka for gavene da vi leste opp alle kort og åpna presanger i plenum, men har ikke tatt noen ekstra takkerunde i ettertid. Håper de synes de har fått takk nok. Vi sender også ut takkekort til alle. 

Anonymkode: fc475...8c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Generøs gave, så håper jeg det kommer et takkekort eller lignende. En ting er å ikke huske på «i farta» at du ga en gave til fondssparingen, for livet med baby gjør noe med hjernekapasitet 😅 Men det burde absolutt takkes for gaver.

Nå vet jeg ikke helt relasjonen mellom dere to, men vil det være innafor å spørre om de skal sende ut takkekort/ta en takkerunde for gavene fra dåpen, hvis det ikke kommer noe på en stund?

Jeg var i et bryllup en gang, der gavene ikke ble pakket opp. Jeg er usikker på om det ikke var tenkt noe på, eller om tanken var at de ikke skulle pakkes opp. Men det kom et bilde dagen etterpå, med en stor takk for alle gaver. Jeg mistenker sterkt at brudens mor og/eller mormor hadde kommet med en litt streng beskjed 🤣 Det er aldri for sent å «oppdra» litt 😊

Anonymkode: 0f4cb...0bb

Tror det er vanlig i feks USA at man pakker opp gavene etter brylluppet..og at det også har kommet til Norge. 

TS gaven din var helt innafor! Rart å ikke si takk når man får en gave men forhåpentligvis får du takkekort senere iallfall. 

Anonymkode: feb20...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...