AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #1 Skrevet 1. oktober 2025 ..når sykepenger er mindre enn minstesats aap. Dette står det vel i lovverket at man skal ha om sykepenger er under 2 g. Noen som har fått tilbakebetalt dette når man har fått godkjent aap? Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #3 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ..når sykepenger er mindre enn minstesats aap. Dette står det vel i lovverket at man skal ha om sykepenger er under 2 g. Noen som har fått tilbakebetalt dette når man har fått godkjent aap? Anonymkode: b20f0...c05 aldri hørt om ?? hvilket lovverk står det i ? Anonymkode: c2d25...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #4 Skrevet 1. oktober 2025 Det står du kan velge. Hva står det i vedtaket ditt på aap da? Anonymkode: 5f460...c5d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #5 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står du kan velge. Hva står det i vedtaket ditt på aap da? Anonymkode: At jeg ikke oppfyller kriteriene fordi jeg har hatt over 2 g. Dette stemmer overhode ikke og jeg har hatt under hele sykepengeperioden. Dette er noe nav har bekreftet selv tidligere. Saksbehandler som har fattet vedtak om aap har derimot ment at jeg har hatt over 2 G. Så når jeg prøver å ringe de å forklare dette skjønner ikke 4 av 4 saksbehandlere hva denne regelen dreier seg om. De kan ikke sitt eget lovverk. Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #6 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det står du kan velge. Hva står det i vedtaket ditt på aap da? Anonymkode: 5f460...c5d Anonymkode: At jeg ikke oppfyller kriteriene fordi jeg har hatt over 2 g. Dette stemmer overhode ikke og jeg har hatt under hele sykepengeperioden. Dette er noe nav har bekreftet selv tidligere. Saksbehandler som har fattet vedtak om aap har derimot ment at jeg har hatt over 2 G. Så når jeg prøver å ringe de å forklare dette skjønner ikke 4 av 4 saksbehandlere hva denne regelen dreier seg om. De kan ikke sitt eget lovverk. Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #7 Skrevet 1. oktober 2025 Spør i fb-gruppen som heter AAP-aksjonen. Enig i at dette er utydelig på nav sine sider. Det ser ut som at dette bare gjelder hvis du blir sykemeldt fra en deltidsstilling som du har ved siden av AAP, altså etter at AAP er innvilget. Men dette skjønner jeg ikke, for man har jo brukt opp sykepengeretten når man har AAP, slik at man ikke kan få både få sykepenger og AAP samtidig. Mulig det som står på nav sine sider gjelder en form for unntak, altså hvis man ikke har brukt opp sykepengeretten når man får innvilget AAP. Og at det er kun i slike unntakstilfeller man kan velge mellom sykepenger og AAP. Men dette var slett ikke godt forklart på nav sine sider. Forstår godt at du ikke skjønner det som står på nav sine sider, det gjør ikke jeg heller. Anonymkode: 3e585...11b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #8 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: At jeg ikke oppfyller kriteriene fordi jeg har hatt over 2 g. Dette stemmer overhode ikke og jeg har hatt under hele sykepengeperioden. Dette er noe nav har bekreftet selv tidligere. Saksbehandler som har fattet vedtak om aap har derimot ment at jeg har hatt over 2 G. Så når jeg prøver å ringe de å forklare dette skjønner ikke 4 av 4 saksbehandlere hva denne regelen dreier seg om. De kan ikke sitt eget lovverk. Anonymkode: b20f0...c05 Hva med de 3 siste årene FØR du ble sykemeldt ? Grunnlaget de har brukt skal stå i vedtaket. Anonymkode: fce12...55a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #9 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spør i fb-gruppen som heter AAP-aksjonen. Enig i at dette er utydelig på nav sine sider. Det ser ut som at dette bare gjelder hvis du blir sykemeldt fra en deltidsstilling som du har ved siden av AAP, altså etter at AAP er innvilget. Men dette skjønner jeg ikke, for man har jo brukt opp sykepengeretten når man har AAP, slik at man ikke kan få både få sykepenger og AAP samtidig. Mulig det som står på nav sine sider gjelder en form for unntak, altså hvis man ikke har brukt opp sykepengeretten når man får innvilget AAP. Og at det er kun i slike unntakstilfeller man kan velge mellom sykepenger og AAP. Men dette var slett ikke godt forklart på nav sine sider. Forstår godt at du ikke skjønner det som står på nav sine sider, det gjør ikke jeg heller. Anonymkode: 3e585...11b Nei,man har rett på aap i stedet for sykepenger når sykepengene er under minstesats for aap. Altså aap i stedet for sykepenger. Sånn har jeg skjønt det. Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #10 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med de 3 siste årene FØR du ble sykemeldt ? Grunnlaget de har brukt skal stå i vedtaket. Anonymkode: fce12...55a Grunnlaget for å aap i stedet for sykepenger, er hvis man har for lite i sykepenger. Sykepengegrunnlaget er det sykepengegrunnlaget er samme år. Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #11 Skrevet 2. oktober 2025 Dette er det som kalles confirmation bias. Du vektlegger de setningene som støtter din egen oppfatning av hva du har rett til og forkaster setninger som går i motsatt retning. I klippet du viser til står det "...hvis du allerede har aap..." Så kan du velge mellom sykepenger eller aap hvis grunnlaget er mindre enn minstesats. Spørsmålet blir: har du allerede aap? Hvis ikke så gjelder ikke dette for deg Anonymkode: 08fe6...9b6 1 2
monican94 Skrevet 2. oktober 2025 #12 Skrevet 2. oktober 2025 det der gjelder (som det står) kun om du alt har aap, og har en deltidsstilling ved sidenav som du blir sykmeldt fra. Da kan du velge aap istedenfor sykepenger for den delen også. om du f eks er på 3. året med aap har man jo nye sykepengerettigheter. Sånn som du oppfatter det kunne man jo hatt en jobb med arbeidstid 1time i uka, blitt sykmeldt for så å kreve aap istedenfor sykmelding, det gir jo null mening... 1
doffen123 Skrevet 2. oktober 2025 #13 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er det som kalles confirmation bias. Du vektlegger de setningene som støtter din egen oppfatning av hva du har rett til og forkaster setninger som går i motsatt retning. I klippet du viser til står det "...hvis du allerede har aap..." Så kan du velge mellom sykepenger eller aap hvis grunnlaget er mindre enn minstesats. Spørsmålet blir: har du allerede aap? Hvis ikke så gjelder ikke dette for deg Anonymkode: 08fe6...9b6 Så feil kan man altså ta. § 8-48.Forholdet mellom sykepenger og andre folketrygdytelser Et medlem som samtidig fyller vilkårene for sykepenger og for arbeidsavklaringspenger, skal først benytte retten til sykepenger fullt ut. Dersom sykepengegrunnlaget er mindre enn to ganger grunnbeløpet, kan medlemmet likevel velge ytelse. Dette er lovverket som gjelder spesifikt: Hvis man har under 2G i sykepenger så kan man få AAP i stedet for om man oppfyller kriteriet om AAP. Det som er linket over omhandler også den regelen om hvis sykepengegrunnlaget er under 2G så kan man få AAP i stedet for. Confirmation bias my ass.
doffen123 Skrevet 2. oktober 2025 #14 Skrevet 2. oktober 2025 (endret) monican94 skrev (2 timer siden): det der gjelder (som det står) kun om du alt har aap, og har en deltidsstilling ved sidenav som du blir sykmeldt fra. Da kan du velge aap istedenfor sykepenger for den delen også. om du f eks er på 3. året med aap har man jo nye sykepengerettigheter. Sånn som du oppfatter det kunne man jo hatt en jobb med arbeidstid 1time i uka, blitt sykmeldt for så å kreve aap istedenfor sykmelding, det gir jo null mening... Nei, det som står er at det gjelder for to forskjellige situasjoner. Dette gjelder også for de som går rett inn i sykepenger under sykmeldelse, første dag. Det er et eget lovverk på dette. Når man da går over på 3. året så gjelder samme regelen da sykepengegrunnlaget blir det samme som det først året. Da vil man også få AAP om sykepengegrunnlaget fortsatt er under 2G; noe som det er. Altså, sykepenger er i de aller fleste tilfeller den beste stønaden. Blir man syk på feil tidspunkt så er man sikret litt mer i inntekt med denne regelen. Og til det eksempelet. De som er ung ufør som aldri har jobbet før går også inn i AAP først. Uten å ha jobbet et sekund i sitt liv. Så jo, det gir mening. Man skal ha minimum å leve av når man bor i Norge. Enten det er minstepensjonist, syk eller deltidssyk. Også 1 dag i uka. Denne tråden er jo et eksempel på hvor får som faktisk vet av regler som dette. Til og med mange NAV ansette vet ikke om denne regelen. Tenk hvor mye staten sparer inn på at NAV ikke informerer om dette. De fleste som vet er nok de som fikk sykepenger under 2G, for der står det skriftlig at man kan ha rett på AAP i stedet fordi sykepengegrunnlaget er for lavt. I sykepengeperioden altså. Endret 2. oktober 2025 av doffen123
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #15 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er det som kalles confirmation bias. Du vektlegger de setningene som støtter din egen oppfatning av hva du har rett til og forkaster setninger som går i motsatt retning. I klippet du viser til står det "...hvis du allerede har aap..." Så kan du velge mellom sykepenger eller aap hvis grunnlaget er mindre enn minstesats. Spørsmålet blir: har du allerede aap? Hvis ikke så gjelder ikke dette for deg Anonymkode: 08fe6...9b6 Jeg vektlegger ingenting. Dette står jo i lovverket. Jiiz. Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #16 Skrevet 2. oktober 2025 Jeg har ikke noe å komme med. Men vet at nav sitt regelverk er så komplisert at dem som jobber der ikke forstår det en gang. Jeg jobber med en del nav søknader. Og nav sender kundene til meg istedenfor. Siden dem ikke kan det. Synd at det er slik. Jeg trur du må bare klage på vedtaket eller be om et fysisk møte med ditt lokale nav kontor. Håper det ordner seg for deg. At du møter på noen som kan det. Anonymkode: 33a90...960
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #17 Skrevet 2. oktober 2025 doffen123 skrev (5 timer siden): Så feil kan man altså ta. § 8-48.Forholdet mellom sykepenger og andre folketrygdytelser Et medlem som samtidig fyller vilkårene for sykepenger og for arbeidsavklaringspenger, skal først benytte retten til sykepenger fullt ut. Dersom sykepengegrunnlaget er mindre enn to ganger grunnbeløpet, kan medlemmet likevel velge ytelse. Dette er lovverket som gjelder spesifikt: Hvis man har under 2G i sykepenger så kan man få AAP i stedet for om man oppfyller kriteriet om AAP. Det som er linket over omhandler også den regelen om hvis sykepengegrunnlaget er under 2G så kan man få AAP i stedet for. Confirmation bias my ass. Jo det er det. Og du lider under det samme. Du har funnet en tekst som understøtter din mening og forkaster tekster som trekker i en annen retning. For å kunne velge aap eller sykepenger må man blant annet oppfylle vilkårene for begge ytelser. En av de absolutte vilkårene for å kunnde velge aap er blant annet at man har fremsatt søknad om aap. Og Ts har ikke fremsatt søknad om aap samtidig med søknaden om sykepenger. Ts oppfyller derfor ikke vilkårene for å velge. Det eneste halmståret ts har er at Nav ikke har oppfylt sin opplysningsplikt. Men det er en long shot siden alt som står på nav.no anses for å være opplysninger gitt av Nav. Uansett viser du absolutt at du lider under confirmation bias. Anonymkode: 08fe6...9b6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #18 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo det er det. Og du lider under det samme. Du har funnet en tekst som understøtter din mening og forkaster tekster som trekker i en annen retning. For å kunne velge aap eller sykepenger må man blant annet oppfylle vilkårene for begge ytelser. En av de absolutte vilkårene for å kunnde velge aap er blant annet at man har fremsatt søknad om aap. Og Ts har ikke fremsatt søknad om aap samtidig med søknaden om sykepenger. Ts oppfyller derfor ikke vilkårene for å velge. Det eneste halmståret ts har er at Nav ikke har oppfylt sin opplysningsplikt. Men det er en long shot siden alt som står på nav.no anses for å være opplysninger gitt av Nav. Uansett viser du absolutt at du lider under confirmation bias. Anonymkode: 08fe6...9b6 TS her. Dette stemmer ikke. Nav sa selv for ei tid tilbake at Aap måtte godkjennes først,så kunne jeg søke om tilbakebetaling. Så da tar du rimelig feil her også. Dette har jeg svart på hvitt. Problemet er at nav mener jeg hatt over 2 g i hele sykepengeperioden,men den har vært under. Thats the case. Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #19 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ikke noe å komme med. Men vet at nav sitt regelverk er så komplisert at dem som jobber der ikke forstår det en gang. Jeg jobber med en del nav søknader. Og nav sender kundene til meg istedenfor. Siden dem ikke kan det. Synd at det er slik. Jeg trur du må bare klage på vedtaket eller be om et fysisk møte med ditt lokale nav kontor. Håper det ordner seg for deg. At du møter på noen som kan det. Anonymkode: 33a90...960 Ja,det er så komplisert at 4/4 veiledere ikke skjønner hva jeg snakker om… Anonymkode: b20f0...c05
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #20 Skrevet 2. oktober 2025 I utgangspunktet er dette en enkel hjemmel å forholde seg til. Du sier at du har søkt om AAP, men fått avslag på grunn av at sykepengegrunnlaget overstiger 2G. Videre sier du at dette ikke stemmer. Jeg regner da med at du på et eller annet tidspunkt har fått er vedtak angående ditt sykepengegrunnlaget, hvor dette står oppgitt. Hvis det vedtaket bekrefter at ditt sykepengegrunnlaget er under 260 320 kroner, klager du på avslaget om AAP. I klagen viser du til vedtaket om sykepenger. Skal da være en smal sak å få omgjort avslaget. Anonymkode: 98816...7c3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå