Gå til innhold

Treåringen er så sur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt på felgen av dementor-treåringen. Alt er feil, alltid. Det er meltdowns for alt, og absolutt alt skal klages og grines over. Han har så dårlig humør at vi ble henvist barnelege, men uten noen spesielle funn. «Personlighet». Men jeg kjenner at jeg snart ikke orker å være med han hver dag. Jeg tror ikke vi har hatt en eneste hyggelig dag sammen noensinne. Det kan være noe så enkelt som at en person i køen foran oss har genser i feil farge… Eller at jeg bruker feil ord. Inviterer vi barn på besøk blir også alt feil og vi må sende hjem besøket. Gir jeg et kompliment så klikker han for det og. Vi er bevisste på å prøve å trekke frem det positive i situasjoner, men han lar seg ikke snu. Det er fra han står opp til leggetid - vi snakker 20-30 meltdowns om dagen. Barnehagen oppfatter ham ekstremt viljesterk, men han har lite problematferd der. Vi har to andre barn og de er ikke i nærheten av dette. 

Hvordan skal man holde ut dette elendige humøret? Noen med erfaring, går det over?

Anonymkode: 1db69...5e0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som skjer i de øyeblikkene han har meltdown? Hvordan ser dere at han går mot det? Er dere gode på å forklare alt som skal skje i forkant? 

Anonymkode: 99c5a...cd4

Skrevet

Er han yngst, eldst eller i midten?

Og - alltid sur? Aldri en eneste gang med et smil eller noe å glede seg over?

Hvis dette skjer bare hjemme så må det være noe på hjemmebane som trigger han? Eller om det er at barnet er veldig slitent etter barnehage?

Er han i barnehage mens andre søsken er hjemme? Har dere sjekket hørsel? Kan han ha problemer med lyder? Kanskje han er sensitiv mot lyder og at alt høres forvrengt ut hos han? 

Anonymkode: 8e573...8e6

• Liker 1
Skrevet

Har han det bra i barnehagen? 
Kan det være noen sjans for at han blir utsatt for overgrep fra noen bekjent, nabo, familiemedlem, barnehageansatt?

Anonymkode: a2a03...876

Skrevet

Høysensitiv? 

Anonymkode: f23e7...cd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan det være noen sjans for at han blir utsatt for overgrep fra noen bekjent, nabo, familiemedlem, barnehageansatt?

Litt drøy konklusjon å trekke... Dessuten har barnet vært sånn hele tiden... 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror nesten du må vente til det blir mulighet for en ev utredning... Jeg ville snakket med legen om dette... Noe er ikke helt på stell iaf... Høres ut som det muligens kan være høytfungerende autisme... Hilsen høytfungerende autist...

Masse, masse lykke til! ❤️❤️❤️

Endret av Helen1978
Skrevet
Helen1978 skrev (3 minutter siden):

Litt drøy konklusjon å trekke... Dessuten har barnet vært sånn hele tiden... 

Konklusjon???? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja og nei, han trives ikke veldig. De jobber med det, men han er utrygg og engstelig pga. hyppige utskiftinger på tidligere avdelinger. Derfor har han også korte dager. Hadde jeg hatt mistanke om overgrep hadde jeg jo gjort noe, men klart, jeg har jo ikke full oversikt hele tiden. Han har dog bare blitt passet av min mor totalt fire dager, aldri hatt barnevakt uten oss tilstede.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er han yngst, eldst eller i midten?

Og - alltid sur? Aldri en eneste gang med et smil eller noe å glede seg over?

Hvis dette skjer bare hjemme så må det være noe på hjemmebane som trigger han? Eller om det er at barnet er veldig slitent etter barnehage?

Er han i barnehage mens andre søsken er hjemme? Har dere sjekket hørsel? Kan han ha problemer med lyder? Kanskje han er sensitiv mot lyder og at alt høres forvrengt ut hos han? 

Eldste fellesbarn, men har en eldre halvbror. 
Han kan glede seg, og så bikker det over det og. Ekstreme topper også. Rett opp, rett ned, aldri i midten.

Halvbroren går på skolen og sfo (9 år), lillesøsteren er hjemme. Halvbroren er veldig umoden så de leker egentlig godt sammen; de to er de eneste som funker. Han er neppe utslitt, er aldri mer enn 5t i barnehagen. Sliten kanskje, men ikke utslitt.

Han er sensitiv på lyd, ja. Holder for ørene når det spilles gitar i barnehagen f.eks.

Skrevet

Jeg ville snakket med lege om mulighet for autisme. Det kan være en forklaring på ar han feks fungerer bedre i barnehagen med faste rammer og rutiner, og dårligere når ting skjer uventet (feil farge på genser feks). Sensitiv for høye lyder og raseriutbrudd er også typisk, ville holdt muligheten åpen i alle fall. Det er utrolig vanskelig å forstå et autistisk barn før man vet at det er autisme.

Anonymkode: a373e...01d

Skrevet

Min 3-åring er også mye sur og misfornøyd, sutrer og klager på alt mulig småting og kjefter på meg spesielt om alt som er feil. Men absolutt også mye blid! Og kan merke stor forskjell feks rett før middag når alt er feil og det er bare mas og grining og så når hun endelig får spist litt så letter humøret. Hun er og som regel blid om vi har besøk eller er på besøk (med mindre utbrudd når vi skal dra eller hvis det blir uenighet om en leke). Om ikke søvn, mat, kontakt med foreldre hjelper og det aldri er noe godt humør så er det jo ikke bra. Hvordan er han om dere er alene med ham uten søsken?

Anonymkode: a37bc...094

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja og nei, han trives ikke veldig. De jobber med det, men han er utrygg og engstelig pga. hyppige utskiftinger på tidligere avdelinger. Derfor har han også korte dager. Hadde jeg hatt mistanke om overgrep hadde jeg jo gjort noe, men klart, jeg har jo ikke full oversikt hele tiden. Han har dog bare blitt passet av min mor totalt fire dager, aldri hatt barnevakt uten oss tilstede.

Eldste fellesbarn, men har en eldre halvbror. 
Han kan glede seg, og så bikker det over det og. Ekstreme topper også. Rett opp, rett ned, aldri i midten.

Halvbroren går på skolen og sfo (9 år), lillesøsteren er hjemme. Halvbroren er veldig umoden så de leker egentlig godt sammen; de to er de eneste som funker. Han er neppe utslitt, er aldri mer enn 5t i barnehagen. Sliten kanskje, men ikke utslitt.

Han er sensitiv på lyd, ja. Holder for ørene når det spilles gitar i barnehagen f.eks.

Jeg vet at "de fleste" hogger hodet av de av oss som nevner autisme, men det kan være lurt å få utredning for å evt. avkrefte før noe annet, men jeg tror muligens at å sjekke hørselen er noe jeg ville gått for først. 

Datteren til kusinen min har ingen diagnose, men hun har en hørsel som har plaget henne i alle år. Hun kan stå i gangen og noen kan blåse i hundefløyte i stua f.eks, så hører hun den. Hun fikk ikke sove om nettene uten hørselvern da hun vokste opp fordi andre personer i huset pustet. Hun har ekstrem hørsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...