Gå til innhold

Avtale om smarttelefon i klasser?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forsking viser tvert i mot at smarttelefon er FARLIGERE enn alle skal ha det til. Den skremmende raske utviklingen av KI er en av alle årsakene til det. Det har aldri vært så mye psykisk sykdom og skolevegring blant barn og unge som hos generasjonen som fikk smarttelefon fra første klasse og kanskje før. De aller fleste av disse har utviklet en form for avhengighet av skjermen samtidig som de har proppet hodet full av propaganda og fake News+++ som hodene deres IKKE har vært modne til å ta innover seg. 

Anonymkode: bade2...303

Men det er nesten ingen som har smarttelefon i første klasse eller tidligere. Akkurat det tror jeg er ganske nær et ikke-problem. Det vi snakker om her er 5 klassinger som ikke lengre går på SFO/AKS. De går alene hjem kl 14 og må kanskje minnes på at de skal av gårde på ting. Eller de går til venner uten å si ifra. Eller man må kontakte de for andre ting. De tar T-bane og buss alene, de drar på cup og speidertur der kiosken bare tar Vipps, de avtaler å leke med vennene sine helt selv osv osv osv osv.

Det verste er jo at de foreldrene som nekter barna mobil har akkurat samme behov for å kontakte barna sine som oss andre. De tar ofte kontakt med oss som har gitt mobil til barna våre slik at VI kan ringe vårt barn så han kan sende kompisen hjem til middag. De tar kontakt med oss for å finne ut hvor barnet deres er. De ber vårt barn legge ut på Vipps og kjøpe billett til t-banen. De klager på foreldremøter over at barnet er utenfor fordi de andre ringer hverandre og avtaler ting helt selv. Alle andre må tilpasse livet deres etter deres beslutning om å isolere ungen sin fra omverdenen. Jeg har sluttet å svare når de henvender seg - rett og slett later som jeg ikke har sett meldingen om at Per må hjem og spise middag og om jeg og gutten kan fikse at han kommer. Svarer gjerne noen timer etterpå at «Sorry, så ikke meldingen din før nå, håper det ordnet seg». 

Og ja, jeg har streng foreldrekontroll på 5.klassingens mobil, han kan omtrent ikke annet enn å ringe eller til busskort og Vipps og lignende ting. Våre barn passer godt på tingene sine, så det er også et miljøperspektiv i det å ikke måtte kjøpe enda en telefon om et par år når dumtelefonen likevel ikke var bra nok.

Og så oppfordrer jeg igjen dere som bare skal ha dumtelefon «for der kan man ikke gjøre noe galt» til å gå igjennom meldingene til barna deres med jevne mellomrom. Og for de som ikke har mobil håper jeg dere har en løsning for å unngå at barnet blir isolert fra det sosiale på fritiden, for det er fort gjort. Jeg tror det er minst like skadelig som det å ha en mobil altså.

Anonymkode: f3c64...070

• Liker 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men det er nesten ingen som har smarttelefon i første klasse eller tidligere. Akkurat det tror jeg er ganske nær et ikke-problem. Det vi snakker om her er 5 klassinger som ikke lengre går på SFO/AKS. De går alene hjem kl 14 og må kanskje minnes på at de skal av gårde på ting. Eller de går til venner uten å si ifra. Eller man må kontakte de for andre ting. De tar T-bane og buss alene, de drar på cup og speidertur der kiosken bare tar Vipps, de avtaler å leke med vennene sine helt selv osv osv osv osv.

Det verste er jo at de foreldrene som nekter barna mobil har akkurat samme behov for å kontakte barna sine som oss andre. De tar ofte kontakt med oss som har gitt mobil til barna våre slik at VI kan ringe vårt barn så han kan sende kompisen hjem til middag. De tar kontakt med oss for å finne ut hvor barnet deres er. De ber vårt barn legge ut på Vipps og kjøpe billett til t-banen. De klager på foreldremøter over at barnet er utenfor fordi de andre ringer hverandre og avtaler ting helt selv. Alle andre må tilpasse livet deres etter deres beslutning om å isolere ungen sin fra omverdenen. Jeg har sluttet å svare når de henvender seg - rett og slett later som jeg ikke har sett meldingen om at Per må hjem og spise middag og om jeg og gutten kan fikse at han kommer. Svarer gjerne noen timer etterpå at «Sorry, så ikke meldingen din før nå, håper det ordnet seg». 

Og ja, jeg har streng foreldrekontroll på 5.klassingens mobil, han kan omtrent ikke annet enn å ringe eller til busskort og Vipps og lignende ting. Våre barn passer godt på tingene sine, så det er også et miljøperspektiv i det å ikke måtte kjøpe enda en telefon om et par år når dumtelefonen likevel ikke var bra nok.

Og så oppfordrer jeg igjen dere som bare skal ha dumtelefon «for der kan man ikke gjøre noe galt» til å gå igjennom meldingene til barna deres med jevne mellomrom. Og for de som ikke har mobil håper jeg dere har en løsning for å unngå at barnet blir isolert fra det sosiale på fritiden, for det er fort gjort. Jeg tror det er minst like skadelig som det å ha en mobil altså.

Vel, her opplever vi det motsatte av deg. Masse mobbing på some. Tiktok, snapchat osv. Til og med de som ikke har mobil eller som har strenge mobilregler, blir mobbet på tiktok og får vite dette av venner som får lov til å ha tiktok. Så de får jo se disse stygge videoene og bildene uansett. Barn har tatt lydopptak av andre, både elever og lærere på skolen, tatt bilder uten samtykke osv. De bestiller hasj og vape via snapchat. Det er mange ganger jeg har sett elever legge ut bilder på tiktok fra skolens toalett, så det er ikke sånn at alle er pliktoppfyllende og leverer de inn på skolen. De juger og sniker seg unna. 

Du kan tipse de uten mobil om å skaffe seg smartklokke eller "dumtelefon". 

Jeg tror nok fremtiden er ganske mobilfri for barn. Flere og flere foreldre henger seg på. Og da må samfunnet tilpasse seg deretter. F.eks at man må kunne betale med mynter på idrettsarrangement og kunne bruke fysisk busskort. Det er jo bevegelser i samfunnet nå som peker ditover. 

Anonymkode: 2ed5e...2cf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet er "sosiale medier" som facebook, youtobe, snap, etc etc. De ødelegger samfunnet. I liket med feks Tinder for voksne.

Men ja vårt barn må kunne ringe noen om bussen plutselig ikke kommer. Det har hendt før.

Anonymkode: 681d6...e16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel, her opplever vi det motsatte av deg. Masse mobbing på some. Tiktok, snapchat osv. Til og med de som ikke har mobil eller som har strenge mobilregler, blir mobbet på tiktok og får vite dette av venner som får lov til å ha tiktok. Så de får jo se disse stygge videoene og bildene uansett. Barn har tatt lydopptak av andre, både elever og lærere på skolen, tatt bilder uten samtykke osv. De bestiller hasj og vape via snapchat. Det er mange ganger jeg har sett elever legge ut bilder på tiktok fra skolens toalett, så det er ikke sånn at alle er pliktoppfyllende og leverer de inn på skolen. De juger og sniker seg unna. 

Jeg tror nok fremtiden er ganske mobilfri for barn. Flere og flere foreldre henger seg på. Og da må samfunnet tilpasse seg deretter. F.eks at man må kunne betale med mynter på idrettsarrangement og kunne bruke fysisk busskort. Det er jo bevegelser i samfunnet nå som peker ditover. 

Her er det mange som vil være helt mobilfri, men da er det naboen som blir mobilen deres.

Det du beskriver er jo ikke at mobilen er et problem, men sosiale medier. Og det er jeg helt enig i. Men det er bedre at foreldregruppa er enig om å overholde aldersgrensene her enn et generelt mobilforbud/smarttelefonforbud.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ser noe av poenget at man fort blir utenfor viss alle andre har tlf. Det er nettopp derfor det må en samfunnsendring til.

Man kan ikke forvente at tiåringer har telefon og vipps. Kjøp i kiosk på arrangementer med bare barn, kan dere ta opp. Andre får det til med mynt. 

Jeg møtte ikke en gang opp på loppemarkedet som nylig ble arrangert i nabolaget. Tenkte at vipps-manien gjorde at jeg som ikke har vipps, automatisk ble ekskludert. Det viste seg at mynt var gangbar betaling. Barn solgte gamle leker og det var topp stemning. 

Ting er i ferd med å snu.

Gir man barna dumtlf, så må man følge med da også så klart. 

Angående å videreformidle kontakt for barn på besøk; jeg har ikke noe imot dette for de som ikke har klokke, eller har glemt klokka, eller har glemt å lade. Her gjør du det bare vanskelig for deg selv. Viss du absolutt ikke gidder, av en eller annen grunn, så må du tørre å stå for det. Later du som ingenting, så går de jo ut fra at det er helt greit, og så fortsetter de å kontakte deg. 

Billetter for kollektivtransport: Her går det også an å si ifra om at folk uten apper bør kunne benytte seg av tilbudet på lik linje som andre, uten å bli straffet i form av høyere pris. 

Anonymkode: f83cc...c73

• Liker 1
Skrevet

Det som er så fint med å være forelder er at jeg i stor grad kan bestemme over barna mine og hva de skal få og ha tilgjengelig.

Jeg kan bestemme om de skal få telefon eller ikke, jeg kan bestemme om de får playstation eller ikke, jeg kan bestemme om de får el-sykkel eller ikke, jeg kan bestemme hvor mye de får se på tv osv. Det er det jeg som bestemmer, heldigvis. Ikke naboen, ikke venner eller kollegaer, ikke andre foreldre i klassen eller øvrig familie.

Hva andre bestemmer for sine barn er opp til dem. Det er heldigvis ikke opp til meg :)

Anonymkode: 3641a...ff5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forsking viser tvert i mot at smarttelefon er FARLIGERE enn alle skal ha det til. Den skremmende raske utviklingen av KI er en av alle årsakene til det. Det har aldri vært så mye psykisk sykdom og skolevegring blant barn og unge som hos generasjonen som fikk smarttelefon fra første klasse og kanskje før. De aller fleste av disse har utviklet en form for avhengighet av skjermen samtidig som de har proppet hodet full av propaganda og fake News+++ som hodene deres IKKE har vært modne til å ta innover seg. 

Anonymkode: bade2...303

Dette var en ekstremt ensidig forenkling.

Anonymkode: 60a62...a86

• Liker 3
Skrevet

Burde istedenfor få seg en smartklokke og ikke telefon. Naboungene på 9 og 10 har dette slik at foreldre kan ringe dem og be dem komme hjem. Smarttelefon trengs overhodet ikke i så ung alder altså! Det stjeler oppmerksomhet ifra frilek og bli kjent med barn rundt seg.

Anonymkode: 9f377...8f4

Det er akkurat det den ikke gjør. De er så oppslukt i lek at de ikke får med seg at telefonen ringer. Ikke ønsker vi å bruke unødvenige penger på en klokke ungene uansett ikke hadde brukt. Vi har kun god erfaring med mobil, sår den styres riktig. Du må gjerne bruke klokke, men det blir ikke aktuelt her.

Anonymkode: 103ea...b39

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ser noe av poenget at man fort blir utenfor viss alle andre har tlf. Det er nettopp derfor det må en samfunnsendring til.

Man kan ikke forvente at tiåringer har telefon og vipps. Kjøp i kiosk på arrangementer med bare barn, kan dere ta opp. Andre får det til med mynt. 

Jeg møtte ikke en gang opp på loppemarkedet som nylig ble arrangert i nabolaget. Tenkte at vipps-manien gjorde at jeg som ikke har vipps, automatisk ble ekskludert. Det viste seg at mynt var gangbar betaling. Barn solgte gamle leker og det var topp stemning. 

Ting er i ferd med å snu.

Gir man barna dumtlf, så må man følge med da også så klart. 

Angående å videreformidle kontakt for barn på besøk; jeg har ikke noe imot dette for de som ikke har klokke, eller har glemt klokka, eller har glemt å lade. Her gjør du det bare vanskelig for deg selv. Viss du absolutt ikke gidder, av en eller annen grunn, så må du tørre å stå for det. Later du som ingenting, så går de jo ut fra at det er helt greit, og så fortsetter de å kontakte deg. 

Billetter for kollektivtransport: Her går det også an å si ifra om at folk uten apper bør kunne benytte seg av tilbudet på lik linje som andre, uten å bli straffet i form av høyere pris. 

Anonymkode: f83cc...c73

Det er ikke snakk om at barnet har klokke eller har glemt å lade eller er på besøk her. Det er når de har dratt til fotballbanen, på lekeplassen, på sykkeltur eller løpt til andre kompiser de spør om vi kan ringe barnet vårt så barnet deres kommer hjem. Om det så er til middag eller fordi de må av gårde. Når barnet er hos oss gir jeg selvføgelig beskjed og hjelper med å sende hjem. Er de andre steder får nesten foreldrene ordne selv, akkurat som oss andre.

Når det gjelder smarttelefon er det jo ikke sånn at man ikke kan velge fysisk månedskort eller kontanter (de fleste steder). Problemet er når foreldrene IKKE ordner så barnet deres uten smarttelefon har kontanter og billett til t-banen. Da kan det ikke være sånn at de fritt kan trekke på at alle andre (barn) rundt skal ordne opp.

• Liker 5
Skrevet

Vi har ikke slike regler - heldigvis.
Mine barn har telefon. Da fikk de smarttelefon jeg kan ha foreldrekontroll på, ikke den dum-telefon med fri tilgang til internett via nettleser og kamera osv osv. En jeg kunne sperre til bare å ringe med. For så å gradvis åpne for annen bruk ettersom de blir eldre. Gir også masse rom for fine samtaler om HVORFOR vi har alle reglene, og rom for å lære smarttelefon-vett fra første stund. Å lære å se det som et verktøy iaf før det blir leketøy. For smarttelefon kommer ikke mine barn unna (håper jeg egentlig), og da prøver jeg lære dem hvordan man forholder seg til denne dingsen samtidig som man skal ha et liv. Heller enn å bare slippe de løs med en på 13-års dagen eller 1 dag på u.skolen. For dét tenker jeg går bra... (not!). Rett tid i livet å bli sluppet løs med en smarttelefon for første gang. Ser for meg man vil se ganske stor forskjell på de som har lært seg vettug bruk av smarttelefon og har vokst opp med regler rundt den, og de som får en å gjøre hva de vil med 1. dag på ungdomsskolen. Så akkurat der tror jeg personlig at man gjør de en bjørnetjeneste ved å ha regel om å ikke ha smarttelefon før ungdomsskolen. Men, det er MIN mening, men jeg respekterer også andres. Men er veldig glad jeg kan få gjøre hva jeg tror og mener er best for mine barn. 

Anonymkode: 40d47...069

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Her er det mange som vil være helt mobilfri, men da er det naboen som blir mobilen deres.

Det du beskriver er jo ikke at mobilen er et problem, men sosiale medier. Og det er jeg helt enig i. Men det er bedre at foreldregruppa er enig om å overholde aldersgrensene her enn et generelt mobilforbud/smarttelefonforbud.

Som jeg skrev er det ikke bare sosiale medier. De tar også bilder av andre uten samtykke eller lydopptak i hemmelighet. For å vite hva andre snakker om bak deres rygg. De tar lydopptak av "sinte lærere", eller andre elever, for å bruke som bevis på at andre gjør noe galt. Som de viser til venner, foreldre eller lærere. De filmer slosskamper og barn som krangler. Man trenger ikke sosiale medier for å gjøre dette. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev er det ikke bare sosiale medier. De tar også bilder av andre uten samtykke eller lydopptak i hemmelighet. For å vite hva andre snakker om bak deres rygg. De tar lydopptak av "sinte lærere", eller andre elever, for å bruke som bevis på at andre gjør noe galt. Som de viser til venner, foreldre eller lærere. De filmer slosskamper og barn som krangler. Man trenger ikke sosiale medier for å gjøre dette. 

Men det er mobilforbud på skolen så om de sniker med seg mobil er jo det en alvorlig sak som ikke handler om mobilen i seg selv. Sånne barn hadde fått å ta både film og lydopptak uansett - uten egen mobil hadde de sikkert stjålet en i gangen når de «skulle på do».

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Felles-regler er tull og tøys. Fint for de som ikke kan, vil eller evner å stå i egne regler og trenger fellesskapet i ryggen for å klare å håndheve regler. Vi andre er voksne og klarer det selv 

Anonymkode: 3641a...ff5

Dette er jo i beste fall naivt. Det største problemet med smarttelefon er jo sosiale medier, og det angivelige utenforskapet dersom man ikke får ha smarttelefon og delta på sosiale medier. Om alle foreldre i klassen er enige om at barna ikke skal ha smarttelefon, og dermed ikke noe sosiale medier, så blir det ikke utenforskap pga denne arenaen.

Det er ikke dermed sagt man er kvitt utenforskap, men man er kvitt en arena der foreldre har liten til ingen kontroll om man først har gitt dem tilgang.

Og ærlig talt, ingen trenger smarttelefon før VGS. Det er først når man nærmer seg voksen alder, og må ha ting som BankID osv. at det er nødvendig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Dette er jo i beste fall naivt. Det største problemet med smarttelefon er jo sosiale medier, og det angivelige utenforskapet dersom man ikke får ha smarttelefon og delta på sosiale medier. Om alle foreldre i klassen er enige om at barna ikke skal ha smarttelefon, og dermed ikke noe sosiale medier, så blir det ikke utenforskap pga denne arenaen.

Det er ikke dermed sagt man er kvitt utenforskap, men man er kvitt en arena der foreldre har liten til ingen kontroll om man først har gitt dem tilgang.

Og ærlig talt, ingen trenger smarttelefon før VGS. Det er først når man nærmer seg voksen alder, og må ha ting som BankID osv. at det er nødvendig. 

Men hvorfor mener du at man ikke bare kan bli enige om at barna ikke skal ha sosiale medier i stedet å forby smarttelefon? Det er der problemet ligger og ikke i det at barna har en telefon de kan ringe med eller bli ringt til når det er nødvendig for den enkelte familie. Det er ikke noe likhetstegn mellom smarttelefon og sosiale medier, man kan fint sette på foreldrekontroll som gjør at man ikke får lastet ned og brukt slike apper telefonen. Man kan også fint ha sosiale medier på pc og ipad - skal vi forby det også? Mobbing og utestengelse skjer forøvrig også i stor grad i meldingsgrupper, så da kan jo ikke barna ha telefon i det hele tatt for man kan mobbe noen med en sms?

Og jo, mange trenger en smarttelefon før videregående. Selv på mellomtrinnet farter barna rundt selv, da bør de kunne ha transportbilletter og vipps og etterhvert også nettbank på mobilen. Slik som alle vi andre har. Kart og Ruter-appen er også flittig i bruk her hos 8-klassingen. 

Vi trenger å lære barna våre å ferdes i verden, de kan ikke vokse opp i en boble der foreldre ordner alt alltid. De kan fint lære å bestille en egen kinobillett eller finne ut hvilken buss de skal ta for å komme fra X til Y eller hvilken vei de skal gå for å komme frem et sted de ikke er kjent. Kart og kompas er litt overkill å sende med på en shoppingtur til byen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det er mobilforbud på skolen så om de sniker med seg mobil er jo det en alvorlig sak som ikke handler om mobilen i seg selv. Sånne barn hadde fått å ta både film og lydopptak uansett - uten egen mobil hadde de sikkert stjålet en i gangen når de «skulle på do».

Såklart holder de på sånn når det er normalen. Skolen får ikke gjort noe med det, for de kan ikke nekte barnet å ha med mobilen. Å håndtere mobiler er ikke skolens jobb. Det burde blitt forbud mot å ha med mobil på skolen i det hele tatt. Og de som må ha med, må ha skriftlig avtale mellom foreldre og rektor, og mobilen skal leveres i administrasjonen hver morgen og hentes etter skoleslutt. Ved brudd på regler bør skolen kunne konfiskere mobilen over natta eller i verste fall kunne gi bot. Det blir for naivt å tro at absoutt alle klarer å følge regler. I dag er mobiler, ikke bare sosiale medier, et problem i skolen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor mener du at man ikke bare kan bli enige om at barna ikke skal ha sosiale medier i stedet å forby smarttelefon? Det er der problemet ligger og ikke i det at barna har en telefon de kan ringe med eller bli ringt til når det er nødvendig for den enkelte familie. Det er ikke noe likhetstegn mellom smarttelefon og sosiale medier, man kan fint sette på foreldrekontroll som gjør at man ikke får lastet ned og brukt slike apper telefonen. Man kan også fint ha sosiale medier på pc og ipad - skal vi forby det også? Mobbing og utestengelse skjer forøvrig også i stor grad i meldingsgrupper, så da kan jo ikke barna ha telefon i det hele tatt for man kan mobbe noen med en sms?

Og jo, mange trenger en smarttelefon før videregående. Selv på mellomtrinnet farter barna rundt selv, da bør de kunne ha transportbilletter og vipps og etterhvert også nettbank på mobilen. Slik som alle vi andre har. Kart og Ruter-appen er også flittig i bruk her hos 8-klassingen. 

Vi trenger å lære barna våre å ferdes i verden, de kan ikke vokse opp i en boble der foreldre ordner alt alltid. De kan fint lære å bestille en egen kinobillett eller finne ut hvilken buss de skal ta for å komme fra X til Y eller hvilken vei de skal gå for å komme frem et sted de ikke er kjent. Kart og kompas er litt overkill å sende med på en shoppingtur til byen.

Jeg er lærer. Du aner ikke hvor mange foreldre vi har snakket med som ikke ANER hva deres barn driver med på sosiale medier. "Mitt barn har ikke tiktok". Neivel, men det var deres barn som la ut noe stygt på tiktok. Flott og fint at alle dere her inne har pliktoppfyllende unger som ikke juger, men det finnes nok av de som lurer foreldrene sine trill rundt. 

Dere kan godt ta i et tak selv. Følg med på sosiale medier og ring hjem til foreldrene til de barna som mobber på nett. Ta ordentlige samtaler med dem og gjør avtaler. Håndter det selv når barnet deres blir plaget på mobil og støtt opp rundt de andre som blir plaget. Spør kontaktlærer om du kan få hode et innlegg om sosiale medier og mobil på foreldremøte. Engasjer deg i fau og få med flere. Ikke legg det over på skolen. Det er såååå mye uvettig mobilbruk der ute, og ingen tar ansvar. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kart og kompas er litt overkill å sende med på en shoppingtur til byen.

Du gikk med kart og kompass på shopping som barn...?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Innlegget du svarte på var veldig godt. Synes du drar det litt vel langt. Man må ikke ha sosiale medier selvom man har smarttelefon.

Kjøp av hasj? Seriøst, det var det beste du kom på.  Ja det forekommer men de som ønsker å skaffe seg hasj får tak i det om de har smarttelefon el ei. Med smarttelefon kan man faktisk overvåke barnet hvis det er nødvendig. Rusbruk blant unge skal man ta på alvor og håndtere. Smarttelefon eller ei.

Verden er faktisk sånn at Vipps/tapping er det foretrukne betalingsmiddelet blant de aller fleste, inkludert off transport og kiosk. 

Anonymkode: 6576b...092

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes sånne avtaler er kjempefine, så får folk få velge selv om de ønsker å være med eller ikke. Selv har jeg lenge tenkt at jeg ikke ønsker at barnet mitt skal få smarttelefon mens hun går på barneskolen, synes derfor det var fint å se at vi var flere foreldre som har tenkt den tanken :)

Anonymkode: d75de...0d9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Innlegget du svarte på var veldig godt. Synes du drar det litt vel langt. Man må ikke ha sosiale medier selvom man har smarttelefon.

Kjøp av hasj? Seriøst, det var det beste du kom på.  Ja det forekommer men de som ønsker å skaffe seg hasj får tak i det om de har smarttelefon el ei. Med smarttelefon kan man faktisk overvåke barnet hvis det er nødvendig. Rusbruk blant unge skal man ta på alvor og håndtere. Smarttelefon eller ei.

Verden er faktisk sånn at Vipps/tapping er det foretrukne betalingsmiddelet blant de aller fleste, inkludert off transport og kiosk. 

Anonymkode: 6576b...092

Det er ikke kun sosiale medier som er problemet, hvis du leser innlegget mitt. Men at de tar lydopptak, videoer og bilder av hverandre også. 

Sosiale medier gjør det enklere å skaffe rus. Jeg fikk også tilsendt en video av en elev som knivstakk en annen (dette var i media). Sånt har jeg aldri opplevd i mitt liv før nå. Det sier bare hvor enkelt det er å komme over farlige folk, videoer og bilder i dag. 

Det er virkelig naivt å tro at sålenge man selv følger regler og følger opp egne barn, så vil alle andre klare det også. Vi ansatte i skolen ser virkelig bakdelen av denne mobilbruken. 

Som jeg skrev tidligere: ta ansvar selv. Snakk med andre foreldre. Bry deg om de barna som følger utenfor og ring hjem når det skjer noe på sosiale medier og mobil. Ikke bare legg det over på skolen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...