jabx Skrevet 22. oktober #4261 Skrevet 22. oktober fotosyntesen skrev (PÄ 19.10.2025 den 20.58): Det er morsomt Ä se europas presse, media og politikere som daglig spyr ut edder og galle mot Trump og gjengen i Washington stÄr og slikker ballene til den sterke mann Trump for at han skal bli med Ä knuse Russland. HÊ? 2
Perine Skrevet 22. oktober Forfatter #4262 Skrevet 22. oktober Sportydame skrev (6 timer siden): NĂ„ er det sĂ„nn at Israelsk etterretning har oversikten over hvor de dĂžde gislene er - men Hamaz nekter likevel Ă„ levere dem. Du visste kanskje ikke at Frankrike - som egentlig er et av de landene som boikotter Israel, nĂ„ har bedt om Israelsk hjelp til Ă„ finne stjĂ„lne juveler fra Louvre? đ De nekter riktignok for det - og presiseringen er visst at forespĂžrselen kom via andre eksterne kanaler - sĂ„ de har sikkert rett i at de ikke kontaktet dem "direkte"  The Irony...... Louvre Denies Tapping Israeli Firm in Theft Probe Jo da, jeg hadde fĂ„tt med meg det Ikke tro automatisk at andre mennesker ikke fĂ„r med seg noe som helst. Jeg har ellers ingen kommentar til det, for det er jo masse rĂ„ttent som skjer bak gardinene. 1
Perine Skrevet 22. oktober Forfatter #4263 Skrevet 22. oktober (endret) Oi!    Trump vurderer milliardkrav mot justisdepartementet: â De skylder meg penger | Finansavisen Endret 22. oktober av Perine 2
Perine Skrevet 23. oktober Forfatter #4264 Skrevet 23. oktober SĂ„ bra at republikanerne ogsĂ„ ser at presidenten gĂ„r for langt Trump-nominert trekker seg: â Har nazistiske trekk i meg 2 1
Perine Skrevet 24. oktober Forfatter #4265 Skrevet 24. oktober Det er visst fortsatt spekulasjoner om at Trump fÄr en tredje periode:  Steve Bannon: Donald Trump kommer til Ä fÄ en tredje presidentperiode I dag var han mest opptatt av Ä skryte av sin fine ballsal, og rable om Ä drepe alle smuglerne. Ingen fokus pÄ Ä fÄ i gang statsapparatet igjen, eller andre ting han burde fÄtt orden pÄ. 3
Supernaut Skrevet 25. oktober #4266 Skrevet 25. oktober Fredspriskandidaten Donald Trump gjÞr USA klar til Ä angripe Venezuela. Fredag kunngjorde Pentagon at hangarskip-eskadren knyttet til USS Gerald R. Ford, en flerfartÞystyrke bemannet 5 000 personell, vil reise fra Middelhavet til Karibia. Hensikten er Ä "styrke USAs kapasitet til Ä oppdage, overvÄke og forstyrre ulovlige aktÞrer." Skipene, som for tiden er pÄ havnebesÞk i Kroatia, vil bruke litt over en uke pÄ reisen. USA har ikke sendt sÄ mange skip til Karibia siden Cubakrisen. Det befinner seg allerede om lag 6 500 marinesoldater og sjÞfolk i regionen, som opererer fra Ätte marinefartÞyer, i tillegg til 3 500 tropper i nÊrheten. NÄr Ford ankommer, vil USA ha omtrent like mange skip i Karibia som landet hadde for Ä forsvare Israel mot iranske missilangrep denne sommeren. Hangarskipskampgruppen har ogsÄ langt mer ildkraft enn det som er nÞdvendig for sporadiske angrep mot narkotikasmuglingsmÄl. Men skipene kan vÊre ideelle for Ä iverksette en jevn strÞm av luftangrep inne i Venezuela. Flere mindre etterretningsfly er ogsÄ kalt hjem for Ä settes inn over Karibia. Disse Bombardier Global 6500 ISR-flyene fyller gapet mellom taktisk og strategisk rekognosering og brukes til overvÄkning, mÄllokalisering og ildledelse. Flyene vil trenge tid fÞr de er operative, noe som tyder pÄ at Trump planlegger Ä starte den amerikansk-venezuelanske krigen nÄr stormsesongen er over, trolig i midten av november. I Colombia diskuteres det nÄ Ä bryte samarbeidet med USA etter Trumps trusler - et brudd som kan trekke bÄde Colombia og Panama inn i konflikten. https://www.theatlantic.com/national-security/archive/2025/10/venezuela-trump-caribbean-boats-maduro/684690/ 4 2
Gjest HSV50 Skrevet 25. oktober #4267 Skrevet 25. oktober Var det ikke han som var sĂ„ stolt over at han aldri har startet en krig? Som sa han ikke skulle rĂžre det hvite hus nĂ„r han bygget ballrom? Men som nĂ„ river hele east wing? Som er skikkelig barnslig fornĂŠrma fordi Canada har brukt Reaganâs ord om toll i en reklame? Og det bĂžr vĂŠre forbudt Ă„ bruke noe uten lov. Sier mannen som har fĂ„tt x antall cease and desist mot seg for Ă„ bruke sanger uten lov i valgkampen og andre ting?
debatant Skrevet 26. oktober #4268 Skrevet 26. oktober Supernaut skrev (10 timer siden): Fredspriskandidaten Donald Trump gjÞr USA klar til Ä angripe Venezuela.  Fredag kunngjorde Pentagon at hangarskip-eskadren knyttet til USS Gerald R. Ford, en flerfartÞystyrke bemannet 5 000 personell, vil reise fra Middelhavet til Karibia. Hensikten er Ä "styrke USAs kapasitet til Ä oppdage, overvÄke og forstyrre ulovlige aktÞrer." Skipene, som for tiden er pÄ havnebesÞk i Kroatia, vil bruke litt over en uke pÄ reisen. USA har ikke sendt sÄ mange skip til Karibia siden Cubakrisen. Det befinner seg allerede om lag 6 500 marinesoldater og sjÞfolk i regionen, som opererer fra Ätte marinefartÞyer, i tillegg til 3 500 tropper i nÊrheten. NÄr Ford ankommer, vil USA ha omtrent like mange skip i Karibia som landet hadde for Ä forsvare Israel mot iranske missilangrep denne sommeren. Hangarskipskampgruppen har ogsÄ langt mer ildkraft enn det som er nÞdvendig for sporadiske angrep mot narkotikasmuglingsmÄl. Men skipene kan vÊre ideelle for Ä iverksette en jevn strÞm av luftangrep inne i Venezuela. Flere mindre etterretningsfly er ogsÄ kalt hjem for Ä settes inn over Karibia. Disse Bombardier Global 6500 ISR-flyene fyller gapet mellom taktisk og strategisk rekognosering og brukes til overvÄkning, mÄllokalisering og ildledelse. Flyene vil trenge tid fÞr de er operative, noe som tyder pÄ at Trump planlegger Ä starte den amerikansk-venezuelanske krigen nÄr stormsesongen er over, trolig i midten av november. I Colombia diskuteres det nÄ Ä bryte samarbeidet med USA etter Trumps trusler - et brudd som kan trekke bÄde Colombia og Panama inn i konflikten. https://www.theatlantic.com/national-security/archive/2025/10/venezuela-trump-caribbean-boats-maduro/684690/ Med Venezuela mener du vel bandittene som smugler narkotika inn til USA? At en motstandsleder og Trump tilhenger fÄr fredsprisen er vel bra. 1 1
debatant Skrevet 26. oktober #4269 Skrevet 26. oktober Perine skrev (PÄ 20.10.2025 den 10.05): AngÄende disse dÞde gislene, sÄ kan ikke jeg fÄ det helt til Ä rime at de har noen oversikt over hvem som er begravd hvor i alle haugene med ruiner, og hvordan de klarer Ä identifisere alle de finner. Det er jo drept masse folk pÄ begge sider, og alt av normale prosedyrer kan jo ha sviktet.  De har full oversikt over hvor gislene er. Dessuten lovte de Ä utlevere dem. Det er ingen grunn til Ä bryte enda en avtale. 2 1
Mindroot Skrevet 26. oktober #4270 Skrevet 26. oktober Hvis det blir krig i Venezuela og Colombia sÄ blir det vel og flyktningekrise. Peru har de siste Ärene slitt med en stor strÞm av mennesker fra Venezuela som vil inn i landet, og verre kan det bli 1
Pawn Hearts Skrevet 26. oktober #4271 Skrevet 26. oktober Jeg regner med at alle har fÄtt med seg straffetollen Trump har ilagt Canada fordi Ontario har brukt en gammel Reagan-tale i en reklamekampanje. IfÞlge kongen er eks-presidentens standpunkt blitt forvrengt. Trump gÄr sÄ langt som Ä si at Reagan elsket toll. Alle utdragene av talen i reklamen er ekte og ordrette. De ulike delene er riktignok tatt ut av sin sammenheng, og rekkefÞlgen er endret, men det kan likevel ikke herske noen tvil om at talen var en kraftig advarsel mot bruken av toll og et forsvar for global frihandel. Trump mÄ virkelig stole pÄ at folk er for late til Ä sjekke selv nÄr han satser pÄ Ä slippe unna md en sÄ eklatant lÞgn. Men jeg skal ikke tenke for dere. Alle kan, med et minimum av innsats, gjÞre seg opp sin egen mening. BBC gjÞr det enda enklere for oss med denne artikkelen. 6
debatant Skrevet 26. oktober #4272 Skrevet 26. oktober Mindroot skrev (6 timer siden): Hvis det blir krig i Venezuela og Colombia sÄ blir det vel og flyktningekrise. Peru har de siste Ärene slitt med en stor strÞm av mennesker fra Venezuela som vil inn i landet, og verre kan det bli So what. Hva om myndighetene tok sitt ansvar for en gangs skyld. 2
Mindroot Skrevet 26. oktober #4273 Skrevet 26. oktober (endret) debatant skrev (4 timer siden): So what. Hva om myndighetene tok sitt ansvar for en gangs skyld. Jeg er absolutt av den mening at Maduro sitt Venezuela er et land som har havnet langt ned i rennesteinen. Jeg pÄpeker bare at med krig fÞlger som regel flyktningekriser og kaos. Det var jo det som var resultatet sist gang USA fÞrte krig i Irak og Afghanistan. I dette kaoset vokste ISIS frem. SÄ din holdning hvor du bare sier "So What?" er i beste fall naiv Endret 26. oktober av Mindroot 3
debatant Skrevet 26. oktober #4274 Skrevet 26. oktober Mindroot skrev (7 timer siden): Jeg er absolutt av den mening at Maduro sitt Venezuela er et land som har havnet langt ned i rennesteinen. Jeg pÄpeker bare at med krig fÞlger som regel flyktningekriser og kaos. Det var jo det som var resultatet sist gang USA fÞrte krig i Irak og Afghanistan. I dette kaoset vokste ISIS frem. SÄ din holdning hvor du bare sier "So What?" er i beste fall naiv Jeg har 0 ansvar for Moduros valg, og konsekvensene av dem. Strengt tatt er jeg mer opptatt av at Norge har et velfungerende samfunn, som by the way er et produkt av USAs Marshall hjelp. Selv om Norge fikk en dÄrligere avkastning av hjelpen enn vÄre naboland. Takket vÊre Gerhardsen. Hvem rettsvesenet i USA finner for godt Ä lÞslate er opp til dem.  SÄ min holdning til tÄplige diktatorens valg er og blir, " so what". Om de tror de kan lene seg pÄ en vanlig nordmann mÄ de vÊre i beste fall naive. 2
Mindroot Skrevet 27. oktober #4275 Skrevet 27. oktober (endret) Fikk du med deg at Changpeng Zhao (som har en formue pÄ mellom 1 og 2 milliarder dollar), mannen som er grunnlegger av Binance, kryptoselskapet som brÞt lover og regler vedrÞrende hvitvasking, - Fikk du med deg at Zhao erkjente seg skyldig for Ä ha tilrettelagt for kriminelle handlinger der i blant hvitvasking og finansiering til Hamas, og det russiske mÞrke nettet? Biden-administrasjonen sitt justisdepartement tok ham i retten, og i etterkant sa den skyldige "I made mistakes, and I must take responsibility". Han ble dÞmt til 4 mÄneder i fengsel og fikk en straff Ä betale 4.3 milliarder dollar. SÄ vant Trump valget i fjor og frikjente han pÄ onsdag med en Presidential Pardon. Ikke sÄ rart siden Eric Trump samarbeider med Binance i alle sine krypto-scams. Folk har blitt blinde av kulturkrigen - de har valgt sin side basert pÄ et syn omkring prideflagg, religion, to kjÞnn eller fler, hvilken farge det er pÄ huden, abortspÞrsmÄl, om bremmen pÄ baseball-cap'en er bÞyd eller ikke, etc., mens den egentlige kampen er en klassekamp! Vanlige folk kommer aldri til Ä benytte seg av ballsalen til Trump. Her er det tit for tat og full Korrupsjon. Det er ikke America First nÄr Trump velger Argentina foran american beef. Tror du de amerikanske bÞndene tjener pÄ Trump sin politikk? Vanlige folk tjener ikke pÄ kleptokratiet... Endret 27. oktober av Mindroot 3 3
Mindroot Skrevet 27. oktober #4276 Skrevet 27. oktober Dette er jo et ganske bra eksemlel pĂ„ Donald Trump sitt kleptokrati-regime https://www.nytimes.com/2025/10/21/us/politics/trump-justice-department-compensation.html President Trump is demanding that the Justice Department pay him about $230 million in compensation for the federal investigations into him, according to people familiar with the matter He added, âIâm the one that makes the decision and that decision would have to go across my desk and itâs awfully strange to make a decision where Iâm paying myself.â  5
yamask Skrevet 28. oktober #4277 Skrevet 28. oktober https://www.bbc.com/news/articles/cx2ljgrm78zo Dette er et godt eksempel man ble advart mot fÞr presidentvalget. Med Trump fÄr man en president som bruker statsapparatet som sitt eget personlige vÄpen. Og i tillegg er han utrolig lettkrenket. Samtidig gÄr befolkningen 3 store hÞytider i mÞte med at SNAP-utbetalingene stopper opp, og at helseforsikringspremier gÄr opp. Dette gÄr utover sÊrlig lavinntektsfamilier. Dette skjer fordi republikanerne nekter Ä endre 2 ting i budsjettet som omhandler helseforsikringer og medicaid. Det hvite hus gaslighter fÞlgerne sine og sier det er demokratene som Þnsker shutdown og at kravet deres er at ulovlige innvandrere skal fÄ gratis helsetjenester. Og ikke en eneste journalist stiller oppfÞlgingsspÞrsmÄl eller ettergÄr dem, fordi de vet at de da blir straffet med ukvemmsord og mulig utestenging. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si ... Alt jeg var redd skulle skje fÞr valget har skjedd i rekordfart i USA. Det er helt absurd hvordan han kan dure pÄ som han vil, uansett hvor mange lover han bryter. Bomber bÄter pÄ internasjonalt farvann uten et fnugg med bevis annet enn "trust me bro". Han er helt tydelig kognetivt svekket, men alle de som hylte om Biden holder helt kjeft nÄ. Hele statsapparatet hans er fylt til randen med idioter og en mÞrk gjeng project2025-forfattere som oppfyller profetien punkt for punkt. Jeg tipper han fÄr viljen sin og det er borgerkrig og unntakstilstand der nede fÞr nyttÄr. NÄr nok folk blir sultne og alle har tilgang til vÄpen kommer noen til Ä klikke. Trump venter bare pÄ fÞrste unnskyldning til Ä gÄ full diktator. Og da vil samme trÞtte gjengen her pÄ KG forsvare ham da og. Ser dem det ikke nÄ sÄ ser dem det aldri.   7 4
Gjest HSV50 Skrevet 28. oktober #4278 Skrevet 28. oktober Det med helseforsikringer i USA er helt spinnvilt. Jeg sĂ„ en video med en mann som gikk gjennom konsekvensene for sin familie med 5 personer, hvor Ă„rlige utgifter ble 46 000 dollar og hvor copay faktisk gjorde at de mĂ„tte betale mer med forsikring enn uten. Og han sterkt vurderte Ă„ si opp forsikringen, for med mindre noen ble veldig syke skulle det ganske mye til at de mĂ„tte bruke 46 000 dollar pĂ„ helsetjenester. Men igjen, det vil jo bli gambling, for ved alvorlig sykdom er plutselig ikke 46 000 dollar sĂ„ mye lengre.  Det belĂžpet stemmer med hva naboen vĂ„r i usa fortalte han brukte pĂ„ helseforsikring. Han betalte 1600 dollar i mĂ„neden i helseforsikring for en familie pĂ„ 4. Og sĂ„ mĂ„tte de betale 6000 dollar i egenandel per person fĂžr forsikringen kicket inn. Og sĂ„ har de en egenandel pĂ„ tjenester, og begrensninger pĂ„ hvilke sykehus og leger de kan benytte etter det ogsĂ„. Og nĂ„r det sitter mennesker som ikke lengre har rĂ„d til insulin - som de dĂžr uten - da kan man virkelig begynne Ă„ diskutere hva i alle dager USA driver pĂ„ med.  Ser House of Guinness nĂ„, og vi kan jo diskutere motivasjonen, men de hadde likevel forstĂ„tt at det lĂžnner seg Ă„ holde sine «undersĂ„tter» over fattigdomsgrensen og friske. Fordi fattige mennesker er misfornĂžyde og kan starte opprĂžr for Ă„ fĂ„ det bedre. Men ja. Jeg frykter at det er det Trump Ăžnsker Ă„ oppnĂ„, for da kan valg avlyses og makt konsolideres.Â
Perine Skrevet 28. oktober Forfatter #4279 Skrevet 28. oktober HSV50 skrev (5 timer siden): Det med helseforsikringer i USA er helt spinnvilt. Jeg sÄ en video med en mann som gikk gjennom konsekvensene for sin familie med 5 personer, hvor Ärlige utgifter ble 46 000 dollar og hvor copay faktisk gjorde at de mÄtte betale mer med forsikring enn uten. Og han sterkt vurderte Ä si opp forsikringen, for med mindre noen ble veldig syke skulle det ganske mye til at de mÄtte bruke 46 000 dollar pÄ helsetjenester. Men igjen, det vil jo bli gambling, for ved alvorlig sykdom er plutselig ikke 46 000 dollar sÄ mye lengre.  Det belÞpet stemmer med hva naboen vÄr i usa fortalte han brukte pÄ helseforsikring. Han betalte 1600 dollar i mÄneden i helseforsikring for en familie pÄ 4. Og sÄ mÄtte de betale 6000 dollar i egenandel per person fÞr forsikringen kicket inn. Og sÄ har de en egenandel pÄ tjenester, og begrensninger pÄ hvilke sykehus og leger de kan benytte etter det ogsÄ. Og nÄr det sitter mennesker som ikke lengre har rÄd til insulin - som de dÞr uten - da kan man virkelig begynne Ä diskutere hva i alle dager USA driver pÄ med.  Ser House of Guinness nÄ, og vi kan jo diskutere motivasjonen, men de hadde likevel forstÄtt at det lÞnner seg Ä holde sine «undersÄtter» over fattigdomsgrensen og friske. Fordi fattige mennesker er misfornÞyde og kan starte opprÞr for Ä fÄ det bedre. Men ja. Jeg frykter at det er det Trump Þnsker Ä oppnÄ, for da kan valg avlyses og makt konsolideres. Det er bare tragisk Ä fÞlge med pÄ det som foregÄr. Amerikanerne mister jobber, trygghet og rettigheter i rekordfart. NÄ ble Trump heldigvis stoppet i forsÞket pÄ Ä sparke tusenvis av statsansatte under nedstengningen, men det fÄr han vel igjennom senere, slik som mange andre saker som havner i hÞyesterett. Der eier han jo dommerne, eller det ser i hvert fall slik ut noen ganger. Hvor lenge skal/kan statsapparatet vÊre nedstengt, mon tro? Hva om det ikke settes i gang igjen? Kan han legge ned hele greia? 7
Rainstorm2.0 Skrevet 28. oktober #4280 Skrevet 28. oktober Perine skrev (30 minutter siden): Det er bare tragisk Ä fÞlge med pÄ det som foregÄr. Amerikanerne mister jobber, trygghet og rettigheter i rekordfart. NÄ ble Trump heldigvis stoppet i forsÞket pÄ Ä sparke tusenvis av statsansatte under nedstengningen, men det fÄr han vel igjennom senere, slik som mange andre saker som havner i hÞyesterett. Der eier han jo dommerne, eller det ser i hvert fall slik ut noen ganger. Hvor lenge skal/kan statsapparatet vÊre nedstengt, mon tro? Hva om det ikke settes i gang igjen? Kan han legge ned hele greia? Den lengste var under Trump sin forrige periode og varte i 34 dager. De er nÄ pÄ dag 28. Umulig Ä si, det er mange som spekulerer i ondsinnede planer. Om det virkelig er en agenda om Ä starte borgerkrig... En ting jeg synes er spesielt er private anonyme donasjoner sÄ de fikk betalt militÊret sin lÞnn, mens ikke andre offentlige ansatte. @yamask har ikke sett videoer av ham i det siste, hva fÄr deg til Ä si at han er tydelig kognitivt svekket til forskjell fra tidligere? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ