AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #1 Skrevet 27. september 2025 Jeg VET mange bare bruker vann, så jeg trenger ikke tilbakemelding på at akkurat du synes det bare skal være vann. 😉 Jeg ønsker å freestyle litt og vil pimpe opp retten litt. Tenker å lage en litt mer smaksrik kraft. Ville dere kun gått for grønnsaker og urter og evt Worchestershiresauce for litt umami? Kjøttkraft fra okse blir vel feil til lam? Ser etter å ha tittet litt rundt på nett at noen steker stekeskorpe på lammekjøttet før det går i gryta. Dere som har prøvd, synes dere dette hever sluttsmaken? Anonymkode: 37fc4...b3f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2 Skrevet 27. september 2025 Vet noen har i buljong. Vi bruker viltkjøtt i stede for lam Anonymkode: a3a28...a71
Violetta Skrevet 27. september 2025 #3 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi bruker viltkjøtt i stede for lam Anonymkode: a3a28...a71 Da skjønner jeg ikke hvorfor du svarer i en tråd om fårikål. 12 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #4 Skrevet 27. september 2025 Da kan du f.eks lage Irish stew. Du finner oppskrift på nettet. Fersk lammekjøtt, poteter,grønnsaker osv. Anonymkode: 92a13...248
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #5 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg VET mange bare bruker vann, så jeg trenger ikke tilbakemelding på at akkurat du synes det bare skal være vann. 😉 Jeg ønsker å freestyle litt og vil pimpe opp retten litt. Tenker å lage en litt mer smaksrik kraft. Ville dere kun gått for grønnsaker og urter og evt Worchestershiresauce for litt umami? Kjøttkraft fra okse blir vel feil til lam? Ser etter å ha tittet litt rundt på nett at noen steker stekeskorpe på lammekjøttet før det går i gryta. Dere som har prøvd, synes dere dette hever sluttsmaken? Anonymkode: 37fc4...b3f 1. stekeskorpe på lammet. Absolutt effekt. Lam behøver bistand for å smake ikke bare godt men fortreffelig. 2. Intet skal kokes i vann utenom pasta og poteter (og de skal saltes godt). Om du velger å bruke en god hjemmelaget kraft av lam, grønnsaker eller kylling, bruke kraft eller buljong kjøpt fra butikken (et markant dårligere alternativ enn hjemmelaget men fremdeles en tilnærmet uendelig forbedring fra å koke kjøtt i vann) eller om du koker i en blanding av øl (alkoholfritt er billigere og et fremragende alternativ) og vann tilsatt urter, krydder og umami (jeg ville tilsatt både worchestershire, sopp, kelp, laurbærblad og en knert god eddik) blir opp til deg. Og så ville jeg ha kokt kjøttet alene i kraften i 1/2-2/3 av koketiden, tatt gryten av pannen, tatt opp kjøttet og så lagt i kål&kjøtt lagvis. Overkokt kål er BITTERT (og soggy). Kålen i fårikål gjør seg meget bedre om den får slippe å koke i evigheter. Anonymkode: 0a1e0...4a6 1
Mayah Skrevet 27. september 2025 #6 Skrevet 27. september 2025 Hvis du googler fårikål frukt.no finnes det en oppskrift med soyasaus, kålrot, eplejuice og stjerneanis. Så iallefall veldig godt ut på videosnutten.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #7 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1. stekeskorpe på lammet. Absolutt effekt. Lam behøver bistand for å smake ikke bare godt men fortreffelig. 2. Intet skal kokes i vann utenom pasta og poteter (og de skal saltes godt). Om du velger å bruke en god hjemmelaget kraft av lam, grønnsaker eller kylling, bruke kraft eller buljong kjøpt fra butikken (et markant dårligere alternativ enn hjemmelaget men fremdeles en tilnærmet uendelig forbedring fra å koke kjøtt i vann) eller om du koker i en blanding av øl (alkoholfritt er billigere og et fremragende alternativ) og vann tilsatt urter, krydder og umami (jeg ville tilsatt både worchestershire, sopp, kelp, laurbærblad og en knert god eddik) blir opp til deg. Og så ville jeg ha kokt kjøttet alene i kraften i 1/2-2/3 av koketiden, tatt gryten av pannen, tatt opp kjøttet og så lagt i kål&kjøtt lagvis. Overkokt kål er BITTERT (og soggy). Kålen i fårikål gjør seg meget bedre om den får slippe å koke i evigheter. Anonymkode: 0a1e0...4a6 Ikke enig ang kålen. Den må koke lenge, være brun og nesten gå i oppløsning for å smake best mulig. Anonymkode: 684c4...1e6 11 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #8 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke enig ang kålen. Den må koke lenge, være brun og nesten gå i oppløsning for å smake best mulig. Anonymkode: 684c4...1e6 Absolutt, og da gir den maks smak til krafta også. Fårikål må for all del ikke koke for lite generelt, fordi det får rett og slett ikke samme smaken om det kokes for kort. Det er også best dagen etter, og sau gir mer smak enn lam. Anonymkode: 095fb...276 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #9 Skrevet 27. september 2025 Her er forresten en bra tråd om koketid. Om du vil ha mer smak, så kok det lenger! https://forum.babyverden.no/threads/er-det-mulig-å-koke-fårikål-for-lenge.1656672/ Anonymkode: 095fb...276
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #10 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser etter å ha tittet litt rundt på nett at noen steker stekeskorpe på lammekjøttet før det går i gryta. Dere som har prøvd, synes dere dette hever sluttsmaken? Anonymkode: 37fc4...b3f Lett bruning løftet alltid smaken på kjøtt som skal kokes/trekkes/sydes. Lett bruning er et must for min del. Anonymkode: 1f9e4...30a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #11 Skrevet 27. september 2025 Fårikål smaker best dagen etter at den er laget. Da får smaken av lammekjøttet og kraften trukket godt inn i kålen. Anonymkode: fe42f...127 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #12 Skrevet 27. september 2025 Øl i krafta? Anonymkode: 763d9...35a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #13 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1. stekeskorpe på lammet. Absolutt effekt. Lam behøver bistand for å smake ikke bare godt men fortreffelig. 2. Intet skal kokes i vann utenom pasta og poteter (og de skal saltes godt). Om du velger å bruke en god hjemmelaget kraft av lam, grønnsaker eller kylling, bruke kraft eller buljong kjøpt fra butikken (et markant dårligere alternativ enn hjemmelaget men fremdeles en tilnærmet uendelig forbedring fra å koke kjøtt i vann) eller om du koker i en blanding av øl (alkoholfritt er billigere og et fremragende alternativ) og vann tilsatt urter, krydder og umami (jeg ville tilsatt både worchestershire, sopp, kelp, laurbærblad og en knert god eddik) blir opp til deg. Og så ville jeg ha kokt kjøttet alene i kraften i 1/2-2/3 av koketiden, tatt gryten av pannen, tatt opp kjøttet og så lagt i kål&kjøtt lagvis. Overkokt kål er BITTERT (og soggy). Kålen i fårikål gjør seg meget bedre om den får slippe å koke i evigheter. Anonymkode: 0a1e0...4a6 Interessant og spennende, om noe utradisjonelt 😃 Hvilken funksjon har eddiken? Selv bruner jeg en del av kålen, samt lammekjøttet (foretrekker lammenakke - mer fett og bindevev. Førstnevnte skummes av sånn røflig, sistnevnte gjør "sausen" fløyelsmyk. Kan også erstattes med gelatin). Anonymkode: 871ce...201 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #14 Skrevet 27. september 2025 Mayah skrev (4 timer siden): Hvis du googler fårikål frukt.no finnes det en oppskrift med soyasaus, kålrot, eplejuice og stjerneanis. Så iallefall veldig godt ut på videosnutten. Dette skulle jeg også tipse om! Jeg brukte litt soyasaus nå sist og det var flottings. Anonymkode: f6c74...df8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #15 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt, og da gir den maks smak til krafta også. Fårikål må for all del ikke koke for lite generelt, fordi det får rett og slett ikke samme smaken om det kokes for kort. Det er også best dagen etter, og sau gir mer smak enn lam. Anonymkode: 095fb...276 Ja, hvis man legger i ett par biter av sau i, for kraftens skyld, så blir det helt nydelig Anonymkode: b6ac8...143
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #16 Skrevet 28. september 2025 Ramsløksalt og pepper er et must. Anonymkode: ba108...cda 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #17 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke enig ang kålen. Den må koke lenge, være brun og nesten gå i oppløsning for å smake best mulig. Anonymkode: 684c4...1e6 Pleier bruke kålhode til koking og kraft. Me spiser den da ikke. Damper samtidig nykål som vi spiser til. Legger det bare på toppen siste timen. Anonymkode: cc9ee...b55
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #18 Skrevet 28. september 2025 I år hadde jeg faktisk litt vanlig løk skåret i tynne skiver i fårikålen og synes det ble fyldig og godt. Jeg synes egentlig at fårikål blir best om man tukler minst mulig. Litt av magien med fårikål er nettopp hvor smakfullt og godt det blir med så få ingredienser og nesten null innsats. Bruker kål, kjøtt av sau, buljongpulver, svart pepper og vann. Verken mer eller mindre 🙂 Vet at noen også tilsetter gulrøtter mot slutten. Anonymkode: fedd3...14a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #19 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Pleier bruke kålhode til koking og kraft. Me spiser den da ikke. Damper samtidig nykål som vi spiser til. Legger det bare på toppen siste timen. Anonymkode: cc9ee...b55 Jeg synes nesten kålen, som har kokt med hele tiden, er det beste ved fårikål. Enda bedre dagen etter. Anonymkode: fe42f...127 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #20 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): I år hadde jeg faktisk litt vanlig løk skåret i tynne skiver i fårikålen og synes det ble fyldig og godt. Jeg synes egentlig at fårikål blir best om man tukler minst mulig. Litt av magien med fårikål er nettopp hvor smakfullt og godt det blir med så få ingredienser og nesten null innsats. Bruker kål, kjøtt av sau, buljongpulver, svart pepper og vann. Verken mer eller mindre 🙂 Vet at noen også tilsetter gulrøtter mot slutten. Anonymkode: fedd3...14a Det uthevede: Helt enig. Derfor synes jeg ikke buljongpulver har noe å gjøre i fårikål, det er jo få ting som dreper all annen smak som nettopp det. Fårikål må koke lenge nok, det er det viktigste. Minst 2,5 timer. OG: Selv om liksom ingen gidder det lenger og tror det ikke gjør noen forskjell må det være hvetemel i lagene i en fårikål. Det har utrolig nok svært mye å si for smaken av retten. Jeg laget fårikål sammen med min gamle mor og hennes nesten like gamle kokebok fra folkeskolen i fjor høst, og da blandet vi/hun noen ss hvetemel og (ganske mye) salt som vi strødde mellom lagene av kål og kjøtt - sammen med masse hel pepper selvsagt. Melet jevner kraften nesten umerkelig og gir den en liten viskositet som bærer smakene som faktisk er i retten på en overraskende avgjørende måte. Stivelse er smaksfremhevende - tenk på å kna kokte poteter i saus, og forskjellen det gjør. Jeg har aldri vært en av dem som hyper fårikål, og jeg gidder som regel ikke spise det hver høst. Men det jeg elsker med retten er nettopp enkelheten: Den består av kål og ferskt lam i sesong som komplementerer hverandre perfekt - lammet trenger sødmen fra kålen, og kålen trenger fettet fra lammekjøttet. Med litt sting fra den hele pepperen i tillegg, samt nok salt og LITT hvetemel som binder smaksbildet sammen får man perfeksjon. Anonymkode: c89f0...fdf 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå