Gå til innhold

Samvær for en voldelig far

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går var jeg hos fvk og jeg er sjokkert, de fremmet at han burde få kontakt med sitt barn, jeg forklarte situasjonen og da sa de at han krevende ikke samvær men ønsket å gjenoppta kontakt med barnet sitt. Hun begynte med å mase om at hun kunne ta kontakt med de som hadde ansvar for besøksforbud slik at de kunne gjøre om slik at han kunne få møte meg og barnet kun til samvær. 
Jeg sa klart nei, og jeg fikk panikk og ringte til bv med engang, de sa at jeg ikke skulle gi noe samvær og at hvis han ønsket samvær når besøksforbudet gikk ut så skulle de still opp og sørge for at det ble med tilsyn gjennom dem. 
Takk gud for BV sier jeg bare. 
ts

Anonymkode: 4bc4c...e53

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 23.24):

Hvordan vil retten se på det? Far har besøksforbud og anmeldt to ganger for vold mot mor, volden er av den art som kveling og slag mens mor har barnet i hendene. 
Barnevernet anbefaler ikke samvær, jeg er ikke trygg på far og ikke trygg på at far klarer å ta vare på barnet. 
Ene dagen hater han barnet neste dag vil han til retten å ha full omsorg. 
Jeg vurderer å ta dette til retten, men jeg er usikker. 
siste anmeldelse er under etterforskning nå, der det er svært alvorlig og far kan ende i fengsel. 

Du får far NÅ ASAP til å ikke ha samvær med barnet!!!! Få barnet vekk NÅ!!!!!! 

Anonymkode: 1993d...338

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 8.51):

Jeg tok kontakt selv med BV, de støtter meg, jeg prøvde å få tak i de igjen i går men da var den personen ikke på jobb. 
Jeg trenger å ha dem i ryggen kjenner jeg, han truer med å drepe meg, jeg har etterspurt voldsalarm men jeg hører ingenting og etterforskeren er så passiv. Jeg har telefonen konstant klar til å ringe 112. 
Men utad så fremstår han så rolig og snill, det er dette som er vanskelig, men politiet ser at han er voldelig siden de har gitt han besøksforbud. Ts

Tenk sikkerhet!!!!!! Ikke vær i samme rom som han, lås dører!! Ikke gå ute uten å tenke sikkerhet!!!

Anonymkode: 1993d...338

AnonymBruker
Skrevet

Flytt på krisesenter. Advokat og politi.

Anonymkode: a1527...d9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 23.24):

Hvordan vil retten se på det? Far har besøksforbud og anmeldt to ganger for vold mot mor, volden er av den art som kveling og slag mens mor har barnet i hendene. 
Barnevernet anbefaler ikke samvær, jeg er ikke trygg på far og ikke trygg på at far klarer å ta vare på barnet. 
Ene dagen hater han barnet neste dag vil han til retten å ha full omsorg. 
Jeg vurderer å ta dette til retten, men jeg er usikker. 
siste anmeldelse er under etterforskning nå, der det er svært alvorlig og far kan ende i fengsel. 

Du snakker selvsagt med en advokat. Å bli totalt nektet samvær er vanskelig selv ved vold. Men vil anta at hvis du ber om samvær under tilsyn og fullforeldrerett (så du kan fikse praktiske ting som pass og annet for barnet uten å måtte treffe mannen) er oppnåelig. 

Det er viktig å fremme saken slik at du ikke nekter far og barn kontakt med hverandre men denne kontakten må være trygg. Så må det kommer frem at du og far ikke kan ha kontakt så for barnets beste er det nødvendig at du kan ta alle juridiske og medisinske beslutninger for barnet alene. 

Dette vil selvsagt stille seg annerledes hvis det i sakens utvikling blir slik at du og barnet flytter på hemmelig adresse for sikkerhet. Du må rett og slett få deg en advokat som er god på denne type saker. 

Det er også viktig at du i en evt rettsak holder deg saklig uansett hva far kaster mot deg av absurditeter. Du må ikke virke som en som driver denne konflikten mellom dere eller at du ønsker å straffe far og ta vekk far og barn sin samværsrett fordi far er voldelig mot deg. Men dine bekymringer er reelle og du plikter å beskytte barnet ellers kan barnevernet ta over omsorgen uten at du har gjort noe mot barnet selv. Din plikt til å beskytte barnet kan være en barnefordeling i retten. 

Du trenger en advokat som kan dette området godt og kan råde deg til når det er best å ta denne saken for retten. Men å nekte far samvær uten dom er ikke positivt ved en barnefordeling. Ofte vil slike saker kreve en midlertidig løsning frem mot behandling i retten. Retten kan ha en midlertidig dom om samvær med tilsyn frem mot rettsaken. Dette er svært positivt da far vil bli observert av barnevernet under hans samvær over tid. 

Men alt dette krever advokat for å bli gjort riktig. Det vil aldri bli gitt noe 50/50 samvær her det du må kjempe for er tilsyn eller ikke. At far har utført vold foran barnet er svært alvorlig så ingen god dommer vil la en slik far få mye ansvar for barn alene hvis saken frembringes ordentlig. 

Anonymkode: 0282a...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...