AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #21 Skrevet 26. september 2025 En annen diagnose man bør være obs på er apd. Den er ikke så vanlig å få utredet min datter var 16/17 år når hun fikk den på sykehuset i Ålesund. Hun har dysleksi som hun fikk av ppt . Hos bup klarte dem ikke å sette diagnose men dem så at der var noe. Så kom det en som skulle ta doktorgrad på apd i Ålesund og dette hørte tidligere lærer av min datter på radio og beskrivelse av symptom. Så hun fikk time der og utredning som viste apd. Så fikk hun adhd kombinert type på dps som 19, 20 åring fordi en apd diagnose kan kamuflere for adhden. PS flere søsken med både dysleksi og adhd men bare hun har adhd. Anonymkode: 0bf1c...c06 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #22 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En annen diagnose man bør være obs på er apd. Den er ikke så vanlig å få utredet min datter var 16/17 år når hun fikk den på sykehuset i Ålesund. Hun har dysleksi som hun fikk av ppt . Hos bup klarte dem ikke å sette diagnose men dem så at der var noe. Så kom det en som skulle ta doktorgrad på apd i Ålesund og dette hørte tidligere lærer av min datter på radio og beskrivelse av symptom. Så hun fikk time der og utredning som viste apd. Så fikk hun adhd kombinert type på dps som 19, 20 åring fordi en apd diagnose kan kamuflere for adhden. PS flere søsken med både dysleksi og adhd men bare hun har adhd. Anonymkode: 0bf1c...c06 Bare hun har apd Anonymkode: 0bf1c...c06
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #23 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Aldri hørt om. ADHD er for meg ikke en kjent tilleggsvanske for elever med dysleksi. Jeg har jobbet i skolen lenge, og tror jeg ville ha hørt om dette. Anonymkode: 6f304...432 Dysleksi og adhd er komorbid, samme med DLD. Anonymkode: 55e17...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #24 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var dette jeg tenkte på, at siden det er en sammenheng så vil ppt se om det er tegn på adhd for så anbefale videre henvisning. Jeg er litt redd for at hvis de finner dysleksi, så tenker de at da har de funnet årsaken og ser seg fornøyd med det, mens barnet fortsatt vil streve med uoppdagede ting. Anonymkode: 4aba2...d3f Ta det opp med de, og spør de spesifikt om å ha det i mente når de tester. Anonymkode: 55e17...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #25 Skrevet 26. september 2025 Datter fikk diagnosen dysleksi på våren i 6.kl. har.begynt i 8.kl nå. Ingen mistanke om adhd, starter gjennonfører og avslutter alle oppgaver, har god konsentrasjon, men blir fort sliten ved mye skriving. Fikk digitalt hjelpemiddel før jul i 7 kl, øver fortsatt på å bruke det. Anonymkode: 6e961...60d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #26 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 9.29): Dette stemmer da overhode ikke. Kjenner flere tilfeller det var null mistanke før en begynte å se ting med andre øyne. Alle de fikk diagnosen på ungdomsskolen og videregående. To av dem er mine egne barn. Anonymkode: c8735...cd6 Kanskje ikke etter 2010 tallet? Veldig mye mer kunnskap om adhd nå enn det det var for 10 år siden. Anonymkode: 6c2ef...92c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #27 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 11.37): Det er tull. Jenta her har adhd og vi tenkte aldri på at ho hadde det. Ho var drømmende og mistet konsentrasjon ofte. Nå i ungdommen klarer ho å forklare hvordan ho har det. Ho føler hjernen går på høygir og at den tar inn alt som er, så som ho sier tar jeg ikke medisiner, da kan jeg glemme å få med meg ting og å klare å organisere dagen Anonymkode: 10ddc...74f Men adhd og dysleksi er jo meget arvelig så om flere foreldre her inne ble helt «sjokkert» over at barnet fikk adhd diagnose etter 2010 tallet så synes jeg det er rart . Anonymkode: 6c2ef...92c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #28 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje ikke etter 2010 tallet? Veldig mye mer kunnskap om adhd nå enn det det var for 10 år siden. Anonymkode: 6c2ef...92c Dette! Tar meg også friheten til å legge ved noen kilder. https://www.dagensmedisin.no/fhi-mange-flere-jenter-enn-for-far-adhd-medisiner/662249 «Tall fra Legemiddelstatistikken viser at det i 2004 var 0,6 prosent av jentene mellom 13 og 17 år som fikk medisiner for ADHD. I 2023 var det 3,5 prosent – fem ganger flere. Tilsvarende tall for guttene i samme aldersgruppe, viser at 2,1 prosent fikk ADHD-medisiner i 2004, mens 5,4 prosent fikk det i fjor. Spriket mellom antall diagnostiserte jenter og gutter er blitt betraktelig mindre. Ikke en guttediagnose Aase sier til NTB at jenter lenge har gått under radaren. – At det særlig har vært en økning blant jenter, skyldes nok i stor grad økt bevissthet om hvordan ADHD kommer til uttrykk hos jenter.» https://www.fhi.no/nyheter/2024/okning-i-bruk-av-adhd-medisin-for-unge-gutter-og-jenter/ «Aase mener det kan være flere grunner til den kraftige økningen blant jenter, men en hovedårsak er nok økt kunnskap om og bevissthet rundt hvordan ADHD kommer til uttrykk hos jenter.» Anonymkode: 79e02...05d 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #29 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men adhd og dysleksi er jo meget arvelig så om flere foreldre her inne ble helt «sjokkert» over at barnet fikk adhd diagnose etter 2010 tallet så synes jeg det er rart . Anonymkode: 6c2ef...92c min jente fikk nylig påvist dysleksi og ADHD, 12 år. Ingen i familien har dysleksi så vidt vi vet, ingen har diagnose på ADHD, og ingen rundt oss har tenkt tanken på noen av delene. Typisk jente-ADHD som tar det mest innover. Er veldig fysisk aktiv riktignok, men ikke destruktiv eller bråkete, ingen utagering. Mye engstelse, blir veldig sliten. Evnerik, så har nok kamuflert og maskert voldsomt. Vi har lest godt over snitt mye, hver dag hele livet (enebarn med søvnproblemer), lekte klappeleker og rime-leker og ordleker da hun var liten, men har alvorlig dysleksi likevel. Skolen merket ingenting de heller. Anonymkode: 606bc...c25
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå