Gå til innhold

Ppt dysleksi adhd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vårt barn skal til utredning for dysleksi hos ppt. Jeg leser på nettet at dersom man har dysleksi så er det stor sannsynlighet for at man har adhd også. Vi har av flere grunner mistanke om adhd. Så det vi lurer på er, hvis noen vet, om dersom ppt finner dysleksi, sjekker man også for adhd? 

Anonymkode: 4aba2...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om. ADHD er for meg ikke en kjent tilleggsvanske for elever med dysleksi. Jeg har jobbet i skolen lenge, og tror jeg ville ha hørt om dette. 

Anonymkode: 6f304...432

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri hørt om. ADHD er for meg ikke en kjent tilleggsvanske for elever med dysleksi. Jeg har jobbet i skolen lenge, og tror jeg ville ha hørt om dette. 

Du er bare lite oppdater er en kjent sammenheng faktisk, dysleksi kommer sjeldent alene som de sier på ppt og hos barneleger

Anonymkode: 134ae...33e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det stemmer at det kan være en økt sannsynlighet for begge deler. Men det testes av ulike instanser, PPT kan ikke utrede for ADHD, og dysleksi utredes vel hovedsakelig på den enkelte skole. Dersom det testes for dysleksi med Logos vil man kunne få resultater som gjør at man kan mistenke at det er tilleggsvansker med konsentrasjon. Så kan man ta det videre i så tilfelle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Strikkeeli skrev (1 minutt siden):

Det stemmer at det kan være en økt sannsynlighet for begge deler. Men det testes av ulike instanser, PPT kan ikke utrede for ADHD, og dysleksi utredes vel hovedsakelig på den enkelte skole. Dersom det testes for dysleksi med Logos vil man kunne få resultater som gjør at man kan mistenke at det er tilleggsvansker med konsentrasjon. Så kan man ta det videre i så tilfelle.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er bare lite oppdater er en kjent sammenheng faktisk, dysleksi kommer sjeldent alene som de sier på ppt og hos barneleger

Anonymkode: 134ae...33e

Jeg krangler ikke på det altså, har aldri tenkt over.  Men, det er jo ikke rart om tilfellet for begge er jo nevrobiologiske årsaker. Så her gir jeg meg lett.

• Hjerte 1
Skrevet

Forskning sier at mellom 30-40% med dysleksi også har ADHD, men de utredes ikke samtidig hos BUP. Det er, som @Strikkeeli sier, at skolen sjekker ut dysleksi. Men hvis eleven ikke har problemer med lesing og skriving, så blir barnet ikke testet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Nei de sjekker ikke automatisk for ADHD, det er en helt annen utredning.

Har selv tre barn med dysleksi, to har også ADHD (en av de ADD hvis det fremdeles var en ting)

Anonymkode: c8735...cd6

• Nyttig 1
Skrevet

Om du ikke har mistenkt at barnet har adhd før skolestart så har sikkert ikke barnet adhd heller..

jeg har 2 barn med adhd og ingen dysleksi..

(men begge sier de har mye «støy» i hodet noe som gjør innlæring desto krevende)

Anonymkode: 6c2ef...92c

Skrevet

Som andre sier, så er det BUP som utreder ADHD. Dysleksi utredes enten hos PPT eller på skolen (avhengig av kommunen). En god utreder som utreder dysleksi vil se om det er tegn på ADHD og eventuelt anbefale videre henvisning. Dessverre finnes det flere dårligere utredere som kun har sertifisert seg for dysleksitest uten å ha nok relevant utdanning i grunn. Da kan slike ting glippe. 

Anonymkode: bcddc...6e7

• Nyttig 1
Skrevet

Det er visst en kobling mellom dysleksi og adhd. Vi flyttet til ny kommune for å få hjelp, og barnet kom inn hos bupa og ppt omtrent samtidig. Bupa avventet resultater fra ppt (dysleksi og evnekartlegging) og satte igang adhd utredning uken etter resultatet var klart. Viste seg at det var både dysleksi og adhd.

Anonymkode: 2ff01...b5c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke har mistenkt at barnet har adhd før skolestart så har sikkert ikke barnet adhd heller..

Tull. Ikke alle med ADHD er destruktive propeller. Symptomer for jenter er ofte annerledes og mer innover i stedet for å være utagerende

Anonymkode: 606bc...c25

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette stemmer da overhode ikke. Kjenner flere tilfeller det var null mistanke før en begynte å se ting med andre øyne. Alle de fikk diagnosen på ungdomsskolen og videregående. To av dem er mine egne barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei de sjekker ikke automatisk for ADHD, det er en helt annen utredning.

Har selv tre barn med dysleksi, to har også ADHD (en av de ADD hvis det fremdeles var en ting)

Var det da dere foreldre som ba om videre henvisning vedr adhd? 

Skrevet

Som andre sier, så er det BUP som utreder ADHD. Dysleksi utredes enten hos PPT eller på skolen (avhengig av kommunen). En god utreder som utreder dysleksi vil se om det er tegn på ADHD og eventuelt anbefale videre henvisning. Dessverre finnes det flere dårligere utredere som kun har sertifisert seg for dysleksitest uten å ha nok relevant utdanning i grunn. Da kan slike ting glippe. 

Anonymkode: bcddc...6e7

Det var dette jeg tenkte på, at siden det er en sammenheng så vil ppt se om det er tegn på adhd for så anbefale videre henvisning. Jeg er litt redd for at hvis de finner dysleksi, så tenker de at da har de funnet årsaken og ser seg fornøyd med det, mens barnet fortsatt vil streve med uoppdagede ting.

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo få henvisning av lege til å utrede hos bup. 9åringen fikk autisme diagnose da han var 5 år, vi mistenkte også adhd men det var da for tidlig. De fortalte at ofte kan man ha adhd om man har autisme,  de kan henge sammen. Han fikk utredning for adhd rett før ferien og går på medisin som har effekt på skolen😊

Anonymkode: 70b01...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Var det da dere foreldre som ba om videre henvisning vedr adhd? 

Det var det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lett å vite hva som er ADHD og hva som kun er at ungen modnes senere enn andre barn. Desto yngre barna er desto vanskeligere er det å se om dette er noe barna vil vokse fra seg.  I tillegg øker kravene etter skolestart. Hva som var greit i barnehagen er ikke greit på skolen. 

Anonymkode: 928e2...f2a

Skrevet

Jeg jobber i PPT. Vi setter ikke ADHD diagnose, men vi kartlegger det ofte med bl.a skjemaer og observasjoner. Hvis vår utredning tyder på ADHD, anbefaler vi viderehenvisning til BUP. Det skjer ikke automatisk om en elev kun er henvist for lese-og skrivevansker, men det fanges ofte opp. Det beste er at du selv sier fra til PPT at du mistenker det/ønsker det kartlagt. Så vet de at "den døren er åpen" og går bredere ut. 

Anonymkode: acb22...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg har 2 barn med adhd og ingen dysleksi..

(men begge sier de har mye «støy» i hodet noe som gjør innlæring desto krevende)

Det er tull. Jenta her har adhd og vi tenkte aldri på at ho hadde det. Ho var drømmende og mistet konsentrasjon ofte. Nå i ungdommen klarer ho å forklare hvordan ho har det. Ho føler hjernen går på høygir og at den tar inn alt som er, så som ho sier tar jeg ikke medisiner, da kan jeg glemme å få med meg ting og å klare å organisere dagen

Anonymkode: 10ddc...74f

Skrevet

Her i huset er vi 4 med dysleksi   . Kun èn har fått adhd diagnose, men har en følelse at mannen har det, men har aldri blitt utredet for det.

2 søstre av meg har og dysleksi ingen av de har adhd

Mor mi har dysleksi ikke adhd

Ja ny forskning sier ved dysleksi kan en ha adhd. Men har en adhd kan en og ha epilepsi,  for der er det og en kobling. Og der igjen kobling til autisme. Ut fra det vi fikk beskjed på sse.

Anonymkode: 10ddc...74f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...