Ugla Skrevet 28. mars 2006 #21 Skrevet 28. mars 2006 Når det er sagt, så er det ikke alle som har visdomstenner (og noen har bare noen av de fire). ← Og noen får dobbelt opp...!! Hva skal jeg med så mange visdomstenner...
Sniglå Skrevet 28. mars 2006 #22 Skrevet 28. mars 2006 Aranka: Tannlegene anbefaler likevel at du tar dem ut, for de fleste visdomstenner råtner opp inne i munnen din hvis man ikke fjerner dem! ← Eeeh.. Så lenge de har kommet fint frem og det er plass til visdomstennene sånn at en får til et skikkelig renhold, kan tennene stå like lenge i munnen som resten av tannsettet.
Usikker Skrevet 28. mars 2006 #23 Skrevet 28. mars 2006 Eeeh.. Så lenge de har kommet fint frem og det er plass til visdomstennene sånn at en får til et skikkelig renhold, kan tennene stå like lenge i munnen som resten av tannsettet. ← Det sa min tannlege også.
Majka Skrevet 28. mars 2006 #24 Skrevet 28. mars 2006 Det er nok sant at en får beholde visdomstennene så lenge det er plass, og de ikke ødelegger tannstillingen. Men om det blir hull i visdomstennene så anbefaler mange tannleger at de trekkes. Dette fordi de er svakere enn de andre tennene, og fordi de ikke har noen nødvendig funksjon.
Sniglå Skrevet 29. mars 2006 #25 Skrevet 29. mars 2006 Visdomstenner er ikke "svakere" enn andre tenner. Visdomstennene er ikke bygget opp av noe mystisk materiale som er svakere enn emaljen og dentinet til de andre tennene Men i og med de sitter så langt bak er det ofte vanskelig å komme til med tannbørsten, og da blir det oftest lettere hull i den tanna. I tillegg er det vanskelig for tannlegen å komme til helt der bak for å borre og legge fyllinger, og å rotfylle, det er det nok bare et fåtall av tannleger som gjør.
Freyja Skrevet 29. mars 2006 #26 Skrevet 29. mars 2006 Jeg fikk mine to første da jeg var 18 - i underkjeven. De måtte ut, for jeg har altfor liten plass - de begynte omtrent å vokse inn i leddet... Auu... Jeg så ut som en hamster etterpå. Kinnene mine vokste seg rekordstore, og ansiktet mitt ble både blått og gult. Nå er de to siste på vei ut. De må trekkes, for de vokser ut mot kinnet. Men heldigvis har de enkle røtter, og kommer til å kunne nappes ut ganske lett. Heldigvis... Men jeg vet om mange som har fått visdomstennene lenge etter at de har passert 30. Og hos de som har god plass, kan de bare bli. Men hos oss som allerede mangler noen tenner fordi kjeven er for liten, må de ut før de ødelegger alt... NEI TIL VISDOMSTENNER!!!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #27 Skrevet 30. mars 2006 Har trukket min andre visdomstann idag! Det var deilig det! Kjempefort og greit gikk det også, ikke vondt etterpå heller. Nå er det bare å vente tålmodig på de to nederste vise tennene!
Colargol Skrevet 30. mars 2006 #28 Skrevet 30. mars 2006 Eeeh.. Så lenge de har kommet fint frem og det er plass til visdomstennene sånn at en får til et skikkelig renhold, kan tennene stå like lenge i munnen som resten av tannsettet. ← Jeg fikk faktisk beskjed om at de fleste visdomstennene kom til å råtne hvis de ble for lenge i munnen jeg....av tannlegen min gjennom mange år! Slemme tannlege!!!!! Måtte fjerne mine uansett da men alikevel, å skremme meg sånn? Fysjameg!
Gjest meya84 Skrevet 1. april 2006 #29 Skrevet 1. april 2006 jepp, den ene trakk jeg, DET gikk bra og nesten ikke vondt Forskjellen er de to jeg opererte ut, det var au au det Den verste gjennstår for den er ikke ute i hele tatt. *gruer seg til mandag*
Cata Skrevet 1. april 2006 #30 Skrevet 1. april 2006 Har hatt mine i drøye 20 år nå - uten problemer, dvs. den ene ble trukket for noen år siden siden den "gnagde" på innsiden av kinnet. Alle visdomstenner er så langt feilfrie. Null hull - verken i visdomstann eller nabotann.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #31 Skrevet 1. april 2006 Jeg trakk ut mine med en gang jeg fikk de to oppe i begynnelsen av 20-årene. Nå er jeg 34 år og den ene nede er på vei....og den aller siste nede har ikke kommet ennå!!
Gjest meya84 Skrevet 3. april 2006 #32 Skrevet 3. april 2006 Da er den siste fjerna Gikk faktisk mye fortere enn forrige gang, men jammen om det var vondt når bedøvelsen gikk ut Blir nok en del smertestillende, men selv operasjonen gikk jo flott. Ikke vondt i hele tatt, bare ubehagelig..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå