AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #41 Skrevet 25. september 2025 Jeg hadde med glede gitt bort en vedkubbe eller fem hvis naboen spurte. Vi har rikelig. Og neste gang er det kanskje jeg som trenger noe som naboen har rikelig av. Anonymkode: 5c2b3...4c0 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #42 Skrevet 25. september 2025 Jeg vil tro det går greit å droppe vedkubben. Bare gi beskjed til lærer evt, så de vet at det er en grunn til at ungen ikke har med. (Jeg tenker i alle fall at det er da naturlig at de som ikke har vedovn hjemme, ikke sender med ved?) Her hos oss har jeg opplevd at vedkubben vi har sendt med, ble med hjem igjen også. (Og her er det små klasser, maks 10 elever på hvert trinn/årskull ...) Anonymkode: 5a983...ccc
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #43 Skrevet 25. september 2025 Hvor bor dere hvor det ikke selges ved...? Her får man det på bensinstasjon og matbutikk. Ved er virkelig ikke dyrt om du trenger én sekk på flere år Anonymkode: b2558...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #44 Skrevet 25. september 2025 Vil tro lærer har med noen ekstra vedkubber. Så de som ikke får skaffet trenger ikke ta med Hvis dere likevel ønsker å bidra, kan dere gå ut og plukke noe kvist og bark i skogen og la det tørke over natta. Anonymkode: 31f72...1c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #45 Skrevet 25. september 2025 Ypperlig mulighet til og få ned pinnesamlingen. Anonymkode: 0ec93...bc6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #46 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hjelpes... Hvor vanskelig er det å skaffe en vedkubbe? Hadde alle foreldre i klassen laget en like stor sak ut av dette som noen her gjør, hadde det ikke blitt mye bål. Lurt å kjøpe en sekk og ha stående, som noen foreslår. Én vedkubbe velter ikke økonomien, forresten. Hvordan kan vi forvente at barn skal lære seg hvor tøft livet kan være, hvis dette er et problem?? Anonymkode: 710ee...39c Me forventar slett ikkje at familiar utan omn har sekkar med ved ståaande i boden! Det er heller ikkje alle som har bod/ garasje til lagring. Tanken er ikkje at barn skal lære seg at livet er tøft. Tanken er at dei som har ved liggjande, tek med ein kubbe. Det er på ingen måte eit problem at ikkje alle familiar har vedomn eller vedlager for bålfyring. Anonymkode: ae76f...74f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #47 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Me forventar slett ikkje at familiar utan omn har sekkar med ved ståaande i boden! Det er heller ikkje alle som har bod/ garasje til lagring. Tanken er ikkje at barn skal lære seg at livet er tøft. Tanken er at dei som har ved liggjande, tek med ein kubbe. Det er på ingen måte eit problem at ikkje alle familiar har vedomn eller vedlager for bålfyring. Anonymkode: ae76f...74f Men da spør man naboen om en kubbe eller tyr til andre måter som nevnt av andre her. Dette er ikke et problem. Når ts lager dette til ey problem, kan fort poden lage småting til et problem. Livet er tøft. Da trenger ikke leting etter vedkubbe være det. Anonymkode: 710ee...39c 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #48 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da spør man naboen om en kubbe eller tyr til andre måter som nevnt av andre her. Dette er ikke et problem. Når ts lager dette til ey problem, kan fort poden lage småting til et problem. Livet er tøft. Da trenger ikke leting etter vedkubbe være det. Anonymkode: 710ee...39c Men altså... Det er ikkje meininga at folk skal jakte rundt på ved. Om ein har ein god nabo, eller familie som ein kan få ein kubbe av, så er det fint det. Men det er ikkje noko krav. Det er ikkje naturleg for alle å ringje på hjå naboen for å låne saker og ting. Anonymkode: ae76f...74f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #49 Skrevet 25. september 2025 De mener at de som kan tar med. Jeg synes det er veldig rart å ikke ha ved hjemme selv om man ikke har peis. Tenner ikke folk bål på tur??? 😄 Vi har alltid en liten sekk ved Anonymkode: a670b...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #50 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men altså... Det er ikkje meininga at folk skal jakte rundt på ved. Om ein har ein god nabo, eller familie som ein kan få ein kubbe av, så er det fint det. Men det er ikkje noko krav. Det er ikkje naturleg for alle å ringje på hjå naboen for å låne saker og ting. Anonymkode: ae76f...74f Jeg står ved (no pun intended) at dette er et ikke-problem. Om man overhodet ikke får skaffet én vedkubbe, sier man bare fra til læreren. Sak løst. Man går videre i livet. Anonymkode: 710ee...39c 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #51 Skrevet 25. september 2025 Himmel og hav!! Hva skjedde med å spørre naboen om en kopp sukker?? Er det helt håpløst å finne gode naboer for tiden, eller har VI blitt håpløse? Bor i blokk, har vedovn. Gir bort både smør, sukker og vedkubber om noen spør. Får tilbake og gitt, sett sånt... Kjøp enten en sekk ved og ha stående (holder seg i åresvis), eller ring på ei klokke og spør. Hvor hjelpesløs går det an å bli... 🤯 Anonymkode: 9dc83...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #52 Skrevet 25. september 2025 Vi bare lot være å sende med når vi ikke hadde ved fyring Anonymkode: 34859...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #53 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De mener at de som kan tar med. Jeg synes det er veldig rart å ikke ha ved hjemme selv om man ikke har peis. Tenner ikke folk bål på tur??? 😄 Vi har alltid en liten sekk ved Anonymkode: a670b...bc7 Det er da ikke veldig rart på noen måte, man kan da fint dra på tur uten å fyre bål? Har aldri fyrt bål på tur og vi er mye på tur. Hadde vi ikke hatt peis hadde vi heller ikke hatt ved. Anonymkode: 3d778...443
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #54 Skrevet 25. september 2025 Kan man ikke bare spørre om en venn i klassa kan ta med en ekstra? Anonymkode: ca2a1...f84
Tiuren Skrevet 25. september 2025 #55 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva har vedovn med barn å gjøre egentlig? Anonymkode: dc3a3...e6f Masse Brent barn og slikt vet du....
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #56 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke den som har problemstillingen, men tror ikke jeg kjenner noen i byen med vedovn. Har i hvert fall ikke sett det på besøk, de fleste bor jo i blokk med sentralfyring. Anonymkode: 857d8...abe Nå vet jeg ikke hvor "byen" er for deg, men det er vanlig med vedfyring her i hvert fall. Bor en av de ti mest befolkningsrike kommunene i landet, så heeelt i gokk befinner jeg meg ikke Utkikkspunkt over byen en vintermorgen viser godt hvor mye vedfyring det er. Da jeg bodde i Oslo hadde vi for øvrig ildsted da og, men skjønner at det ikke er det mest vanlige i byblokker. Anonymkode: 171b4...5f1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #57 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men altså... Det er ikkje meininga at folk skal jakte rundt på ved. Om ein har ein god nabo, eller familie som ein kan få ein kubbe av, så er det fint det. Men det er ikkje noko krav. Det er ikkje naturleg for alle å ringje på hjå naboen for å låne saker og ting. Anonymkode: ae76f...74f Ved er så lett å kjøpe at man trenger ikke akkurat jakte. Det har vel ikke kommet helt i gang enda, men normalt er det ved å få ved de fleste steder som selger dagligvarer eller lignende. Anonymkode: 171b4...5f1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #58 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ved er så lett å kjøpe at man trenger ikke akkurat jakte. Det har vel ikke kommet helt i gang enda, men normalt er det ved å få ved de fleste steder som selger dagligvarer eller lignende. Anonymkode: 171b4...5f1 Det er fint at du har god tilgang på ved. Eg står fast på mitt om at me krev ikkje at folk som ikkje bruker ved til kvardags, køyrer på butikken på kort varsel og kjøper ein sekk til å ha ståande heime. Anonymkode: ae76f...74f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #59 Skrevet 25. september 2025 Fikk 2 kubber av ei venninne. Anonymkode: 67feb...a08
Christina82 Skrevet 25. september 2025 #60 Skrevet 25. september 2025 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Fremhevede innlegg