Gå til innhold

Vedkubbe

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kjøpte en sekk da barnet gikk i 1.trinn selv om vi ikke hadde vedfyrt peis. Sto i boden, null stress. En sekk koster ikke allverden, og den varte jo i flere år. Ser ikke problemet.

Anonymkode: f7d41...0b0

Dette! Det kommer uendelig mange tirsdager i løpet av en barneskolegang, kjøp én sekk og legg med. 

Anonymkode: 2dc4e...380

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vedkubbene dine lagd av gull eller noe?

Anonymkode: 5efd5...44c

Eh nei men det er dyrt med ved 

Anonymkode: 78cda...04f

Skrevet

Vi har ikke peis, men har som regel en sekk ved stående til egen turbruk. Har likevel aldri sendt med vedkubbe i sekken til barnet, han har alltid hatet turdager og tung sekk, så det ville bare gjort det verre. De regner nok ikke med at alle skal ha med, det blir jo alt for mye.

Anonymkode: 9e42c...cd2

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes... Hvor vanskelig er det å skaffe en vedkubbe? Hadde alle foreldre i klassen laget en like stor sak ut av dette som noen her gjør, hadde det ikke blitt mye bål. Lurt å kjøpe en sekk og ha stående, som noen foreslår. Én vedkubbe velter ikke økonomien, forresten. Hvordan kan vi forvente at barn skal lære seg hvor tøft livet kan være, hvis dette er et problem??

Anonymkode: 710ee...39c

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes er en helt hjelpes løs.

Spør en nabo, en venn. Eller som en del andre gjør kjøp en sekk på jula med billig ved. Som du har stående. Dette blir ikke første turen det står at barnet ska ha med en vedkubbe på skolen.

Hos oss var det ca 1 gang i uka hele barne skolen

• Nyttig 2
Skrevet

Hva sender dere den i? Tursekken er ikke så stor

Anonymkode: f06e1...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sender dere den i? Tursekken er ikke så stor

Anonymkode: f06e1...768

Plastpose som vi hang på utsiden av sekken😄

Anonymkode: 2dc4e...380

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spesielt å ikke ha vedovn når man har barn. Men men. 

Anonymkode: f855c...b1d

Hvor langt utpå bygda bor man for å tro at alle har vedovn? 

Anonymkode: 857d8...abe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Beklager om jeg er direkte nå. 

Men hvordan kan dette være et problem?

1) jeg nevner det i lunsjen på jobb, noen tar med en vedkubbe neste dag.

2) jeg ser naboen har pipe, jeg ringer på og spør.  

3) Jeg tar med meg sagen og går en tur. Er litt tørr kvist som ligger her og der. Det blir alltid verdsatt når man skal tenne bål. 

4) jeg legger ut spørsmålet på facebook - gjetter jeg har flere tilbud om at jeg kan hente, eller de kommer innom med, på kort tid. 

5) jeg kjøper bare en liten sekk, og legger melding i familiegruppa om at jeg fikset for alle denne gangen 

6) legger ut i gruppa at jeg ikke har, og om noen kan fikse, og tar med noe annet for noen andre i stedet

Anonymkode: 57c55...973

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skriver på en lokal side på Facebook og spør om du kan få eller kjøpe en kunne av noen. Dette er et ikke-problem!

Anonymkode: 95db6...754

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke det er noen dom bare gir bort ved når man bruker det til å fyre med siden det er såpass dyrt

Vi har peis og bålpanne som vi bruker og har ikke mye lyst til å gi bort vår ved 

Hvordan si at dere ikke fyrer i ovnen, uten å si at dere ikke fyrer.... 

Vi har akkurat bestilt 20 kubikk. Det varer sesongen. Å dele ut en kubbe her og der merkes ikke en gang. 

Og det er uten at vi fyrer for kråka (bålpanne) 

• Liker 2
Skrevet

Butikk og bensinstasjon pleier å ha småsekker med ved. på 40/60 liter? Det koster ikke allverden og er en grei måte å løse problemet på. Ta vare på resten til senere behov, eller gi den bort til noen bekjente med vedovn.

Anonymkode: 171b4...5f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor langt utpå bygda bor man for å tro at alle har vedovn? 

Jeg har bodd i blokk i Oslo og hadde vedovn, eller rettere sagt en gammel kamin til koks, men det gikk font å fyre med ved når man lærte teken. 

Anonymkode: 78089...12a

Skrevet

Eh nei men det er dyrt med ved 

Ca 3.50 kr per kubbe når du kjøper for sesongen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Butikk og bensinstasjon pleier å ha småsekker med ved. på 40/60 liter? Det koster ikke allverden og er en grei måte å løse problemet på. Ta vare på resten til senere behov, eller gi den bort til noen bekjente med vedovn.

Anonymkode: 171b4...5f1

Ikke den som har problemstillingen, men tror ikke jeg kjenner noen i byen med vedovn. Har i hvert fall ikke sett det på besøk, de fleste bor jo i blokk med sentralfyring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ca 3.50 kr per kubbe når du kjøper for sesongen. 

Kommer mye ann på vilken type ved man har og når vi fyrer såpass mye som vi gjør går det kanskje en halv sekk på en uke. Bålpanna gikk det en halv sekk bare på 2timer 

Skrevet

Eller bare en hardstappe en melke/juiese kartong med andre flatbrettede kartonger eller hardstappa med avispapir?

Anonymkode: 306f0...537

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke den som har problemstillingen, men tror ikke jeg kjenner noen i byen med vedovn. Har i hvert fall ikke sett det på besøk, de fleste bor jo i blokk med sentralfyring. 

Min tante bodde på Lambertseter og ho fyrte nå i ovnen i blokka ho bodde i.

Gubben kjørte mye ved til Oslo dom folk i blokka som hadde vedovn fikk kjøpt, når han jobbet der

Anonymkode: 938cc...218

Skrevet

Hos oss skrev de "Kan ta med vedkubbe".

Det skal ikke være "tvang"

Anonymkode: b1070...a24

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...