Gå til innhold

Bytte klasse ungdomsskolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen min har akkurat begynt på ungdomsskolen og har havnet i klasse med fetteren.

faren hans og jeg ønsket egentlig ikke at de skulle gå sammen, da fetteren er veldig kontrollerende over min sønn og veldig avhengig av min sønn. De to guttene sammen kan også bli mitt for tette, så ikke det beste for deres sosiale liv. Bedre for de å få venner på sin front.

jeg har ikke snakket med broren min om dette, da han ikke er enig. Har prøvd å snakke med han om sønnen før, men nekter å se at han gjør noe galt. 

sønnen min ønsker ikke dette vet jeg, men han ser ikke selv hvordan grep fetteren har på han. Det er en av hans beste venner. Før skolestart når vi fikk vite klassene ville han begynne der, men ønsker ikke nå å være den som bytter klasse. Siden han ønsket det før, føler jeg dette blir bra for han. 

skolen har godkjent at vi nå bytter klasse. skal man gjøre det som er best for han, sånn vi ser det for det sosiale ol. Videre,  og da flytte han over.

eller la han være i klassen han er i nå?

er nå vi har mulighet til dette, så kan ikke angre senere. Er så redd for å ta feil valg for han. 

Anonymkode: 6a94e...433

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 13 år, så jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan du skal få han til å bytte klasse uten at han vil det selv. Dvs, du kan tvinge det gjennom, men jeg tror ikke det vil bli vellykket. 

Skrevet

Dette lar du 13 åringen bestemme selv.

Anonymkode: 31593...527

Skrevet

Om de uansett går på samme skole, så spiller det ingen rolle hvilken klasse de går i. De er sammen i friminuttene, og da er du jo like langt.

Anonymkode: 4c45c...e7d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette lar du 13 åringen bestemme selv.

Enig. Og om denne fetter har "grepet på han" må han nesten finne ut selv en dag. Blir det problematisk for han i fremtiden kommer han til å gjøre noe med saken, da vil han rett og slett begynne å henge med andre. Å blande seg så inn i barnas sosiale liv er overbeskyttende spør du meg. Ja, det kan være vondt og vanskelig for oss å se på det VI anser som dårlige vennskap, manipulerende personer osv osv, men ungdommen skal jo lære masse av disse forholdene, uansett hvordan de ender. Og kanskje ser de helt andre ting i relasjonen enn hva vi gjør med våre øyne. 

La han bestemme, nå har du blandet deg nok og sørget for at en 13-åring må bruke mye energi på et valg han aldri skulle hatt. Med mindre man blir mobbet eller trakassert er min mening at skolen setter klassene og så aksepterer man den sammensetningen de har gjort. 

Anonymkode: 2d325...20b

• Liker 1
Skrevet

Ts her

blir lettere å henge med andre enn fetteren når han slutter likt som de andre vennene. Og fetteren ikke har så mye ktr over min sønns tid

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her

blir lettere å henge med andre enn fetteren når han slutter likt som de andre vennene. Og fetteren ikke har så mye ktr over min sønns tid

Og til hvilket tidspunkt tenker du å lære sønnen din de ferdighetene han trenger for å stå opp for seg selv?
Kanskje han trives med fetter? Og hvis ikke, så må han takle det. 

Han ønsker ikke bytte klasse. Hadde det vært mobbing og han ville bytte, men det er det ikke.

Om få år skal han navigere på videregående. Så i jobb. Det vil være mange som påvirker han. Din jobb som forelder er ikke å fjerne disse faktorene (med noen unntak, alvorlig mobbing ++), men å lære sønnen din å håndtere dem.

Det virker som sønnen din gjør nettopp det, og at du her står i veien for viktig lærdom for å bli en robust ung voksen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er godt ment fra din side, men han er gammel nok til å bestemme sånne avgjørelser selv. 

Anonymkode: 77dc7...c18

Skrevet

Ikke vær en sånn helikopterforelder. Om han trives i klassen la han gå der og vær fornøyd med det, det kunne vært mye verre mtp skolevegring, mobbing etc 

Anonymkode: e7e7d...a63

• Liker 1
Skrevet

hvor mange tråder skal du lage om dette?

Anonymkode: cb58d...82a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

hvor mange tråder skal du lage om dette?

Anonymkode: cb58d...82a

og i hvor mange tråder skal du egentlig skrive denne kommentaren?

du kan vel heller pelle deg ut av tråden, når du tydeligvis aldri har noe som helst "konstruktivt" å komme med her...  

Anonymkode: cb9fd...a4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...