Gå til innhold

Sameiet vil at vi dekker egenandel

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det kommer jo helt an på om sameiet har penger eller ikke. Er kassa tom, så er den tom.

Anonymkode: 015a9...5fa

Nei, det har ingen betydning overhodet. Du må undersøke vedtektene. Hovedregelen etter eierseksjonsloven §§ 32 og 33 er at sameiet har vedlikeholds- og utskiftingsansvar for tak, og hvis skaden skyldes utett tak (som sameiet har bygget/utført rehabilitering av/vedlikeholdt) er sameiet også ansvarlig for å betale egenandel. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt borettslag prøvde å pålegge meg egenandelen. Heldigvis hadde jeg lest vedtektene, der det sto klart hva som var mitt vedlikeholdsansvar og hva som var borettslagets vedlikeholdsansvar, og det sto også at egenandelen ble betalt av den som hadde vedlikeholdsansvaret.  

Jeg måtte flere runder, og til slutt klarte de til og med å sende saken min (ulovlig) til inkasso. Irriterende, men heldigvis ordnet det seg til slutt. 

Rart at ting som tak skulle falle inn under ansvarsområdet til én enhet, all den tid alle enheter nyter godt av det, men sjekk i vedtektene om du har noe å komme med derfra. 

Anonymkode: 451c2...32d

• Liker 1
Skrevet

Tror det er mange her som blander sameie og borettslag. Sameie så har eier selv ansvar for sin eiendom.  Og fellesutgiftene skal dekke ting som renovasjon, vaktmester, strøm i evt fellesarealer og offentlige avgifter. Forsikring er man selv ansvarlig for og dermed også betaler egenandelen. 

Antall lhs utdannede advokater her inne er seriøst høyt.

Anonymkode: 21a84...00e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror det er mange her som blander sameie og borettslag. Sameie så har eier selv ansvar for sin eiendom.  Og fellesutgiftene skal dekke ting som renovasjon, vaktmester, strøm i evt fellesarealer og offentlige avgifter. Forsikring er man selv ansvarlig for og dermed også betaler egenandelen. 

Antall lhs utdannede advokater her inne er seriøst høyt.

Anonymkode: 21a84...00e

Nei, vi har ikke egen boligforsikring, det står på sameiet. Har kun innbo. Det står i vedtektene at sameiet har ansvar for vedlikehold på bygning og eiendom. 

Anonymkode: 7b772...856

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde vannlekkasje på badet for noen år siden pga sprekk i rør.

Rørene gikk gjennom hele bygården men det var inni veggene på mitt bad det var sprekker.

Forsikringselskapet fortalte at dette gikk på byggets forsikring og ikke på min innboforsikring.

Sameiet sendte meg regning på kr 18000 for egenandel og krevde at jeg betalte.

Jeg tok kontakt med sameiet sin forsikring som sa at sameiet må dekke egenandel på deres egen forsikring og ikke jeg da dette ikke var min forsikring.

De gav seg fort.

Ser noen her skriver at du må lese sameiets vedtekter.

Det er irrelevant all den tid sameiet ikke har lov til å overstyre loven eller forsikringsselskaper sine krav.

Anonymkode: 29e64...bb4

Ingen kan overstyre lov, men hvor i loven står det at sameiet skal ta kostnaden? Og hvilke forsikringsselskaper har krav om at dette skal dekkes av sameiet? Det er opp til hver enkelt sameiet å definere vedtekter såfremt det ikke overstyrer lovverket - denne problemstilling dekkes ikke av lovverket, ergo sameiets vedtekter er retningsgivende. 

Anonymkode: 4eb7d...914

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen kan overstyre lov, men hvor i loven står det at sameiet skal ta kostnaden? Og hvilke forsikringsselskaper har krav om at dette skal dekkes av sameiet? Det er opp til hver enkelt sameiet å definere vedtekter såfremt det ikke overstyrer lovverket - denne problemstilling dekkes ikke av lovverket, ergo sameiets vedtekter er retningsgivende. 

Eierseksjonsloven paragraf 32 Seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten sier blant annet:

Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.

Eierseksjonsloven paragraf 33 Sameiets plikt til å vedlikeholde og utbedre fellesarealer m.m. sier blant annet:

Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningen og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte bruksenhetene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseierens vedlikeholdsplikt etter § 32. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskifting når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvem er sameiet, det virker som om det er en ekstern part som har egne penger? I så fall bør de jo betale.

Men jeg trodde kanskje sameiets penger kanskje var eiernes.

Anonymkode: faf38...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 12.59):

Vi har hatt lekkasje fra taket og inn i boligen vår. Dette ble utbedret. Men sameiet mener nå at vi skal dekke egenandelen på forsikringen? Er ikke utvendig vedlikehold sameiet sitt ansvar? Også hvis det må utbedringer og reparasjoner til?

når du skriver taket, så er det fra utvendig, og ikke fra himling og leilighet ovenfor deres leilighet?

Anonymkode: aec4e...606

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

når du skriver taket, så er det fra utvendig, og ikke fra himling og leilighet ovenfor deres leilighet?

Vår leilighet er øverst. Så det er fra utvendig tak og inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 12.59):

Vi har hatt lekkasje fra taket og inn i boligen vår. Dette ble utbedret. Men sameiet mener nå at vi skal dekke egenandelen på forsikringen? Er ikke utvendig vedlikehold sameiet sitt ansvar? Også hvis det må utbedringer og reparasjoner til?

hvis du mener det er fra utvendig, taket, da er det jo selvsagt sameiet som skal stå for det. Det går ikke direkte på en eier i sameiet. Så egentlig bør sameiet selv stå for egenandel. Forsikringen er styrets ansvar å opprettholde, og ordlyden er klinkendeklar, de som er eier av leilighet i sameiet er forsikret utvendig, og skal ikke betale husforsikring. Kun innbo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvis du mener det er fra utvendig, taket, da er det jo selvsagt sameiet som skal stå for det. Det går ikke direkte på en eier i sameiet. Så egentlig bør sameiet selv stå for egenandel. Forsikringen er styrets ansvar å opprettholde, og ordlyden er klinkendeklar, de som er eier av leilighet i sameiet er forsikret utvendig, og skal ikke betale husforsikring. Kun innbo. Felleskostander innkluderer forsikring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår leilighet er øverst. Så det er fra utvendig tak og inn. 

hvor mange leiligheter er øverst? jeg hadde aldri godtatt å betale egenandel, at en eier skal stå betale for alle som er i sameiet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvor mange leiligheter er øverst? jeg hadde aldri godtatt å betale egenandel, at en eier skal stå betale for alle som er i sameiet. 

5. I vår seksjon. Men hele sameiet er over 50boenheter. Har ikke fått noe svar fra de igjen etter jeg svarte på den første. Jeg henviste til vedtekter og eierseksjonsloven at det de ber om er i strid med disse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Iflg sameiet sitt forsikringsselskap (jeg som skrev på forrige side at jeg hadde vannskade på badet), sa at så lenge skaden går på bygget (sameiet) sin forsikring og ikke min innboforsikring, så er det sameiet som skal betale egenandelen.

Skadene i rørene var inni veggene på mitt bad men dette var rør som gikk gjennom hele bygningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 20.15):

Jeg hadde vannlekkasje på badet for noen år siden pga sprekk i rør.

Rørene gikk gjennom hele bygården men det var inni veggene på mitt bad det var sprekker.

Forsikringselskapet fortalte at dette gikk på byggets forsikring og ikke på min innboforsikring.

Sameiet sendte meg regning på kr 18000 for egenandel og krevde at jeg betalte.

Jeg tok kontakt med sameiet sin forsikring som sa at sameiet må dekke egenandel på deres egen forsikring og ikke jeg da dette ikke var min forsikring.

De gav seg fort.

Ser noen her skriver at du må lese sameiets vedtekter.

Det er irrelevant all den tid sameiet ikke har lov til å overstyre loven eller forsikringsselskaper sine krav.

Dette er både rett og feil.

Utgangspunktet er at det er sameiet som står som forsikringstaker og dermed skal betale egenandelen. Men det er ingen lov som sier at årsmøtet ikke kan vedta noe annet.

Hos oss er det vedtatt på årsmøtet at hvis en seksjonseier benytter sameiets forsikring for en skade seksjonseier selv har ansvar for, f eks hvis seksjonseier knuser en vindusrute eller eller uforsiktig med levende lys og starter en brann, så kan styret kreve egenandelen dekket av seksjonseier.

I ts sitt tilfelle er det helt opplagt at taket er sameiets ansvar og ts kan selvsagt ikke lastes for at taket lekker i dette tilfellet. Her tror jeg styret må ta seg et kurs i hva som er sameiets ansvar.

Anonymkode: 7b465...3bc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...