AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #1 Skrevet 25. september 2025 Vi har hatt lekkasje fra taket og inn i boligen vår. Dette ble utbedret. Men sameiet mener nå at vi skal dekke egenandelen på forsikringen? Er ikke utvendig vedlikehold sameiet sitt ansvar? Også hvis det må utbedringer og reparasjoner til? Anonymkode: 7b772...856 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #2 Skrevet 25. september 2025 Kommer an på. Er det naturskade får man dekket dette på forsikringen. Vanligvis med en egenandel på 9000,- tror jeg det var. Anonymkode: 9d46d...02e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #3 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer an på. Er det naturskade får man dekket dette på forsikringen. Vanligvis med en egenandel på 9000,- tror jeg det var. Anonymkode: 9d46d...02e Dette er lekkasje grunnet dårlig snekkerarbeid da det ble bygd. Anonymkode: 7b772...856
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #4 Skrevet 25. september 2025 Sameie skal dekke egenandel Anonymkode: ac02a...dea 3 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #5 Skrevet 25. september 2025 Sier sameiets vedtekter noe om dette? Anonymkode: 3de5f...e48
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #6 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sameie skal dekke egenandel Anonymkode: ac02a...dea Det kommer jo helt an på om sameiet har penger eller ikke. Er kassa tom, så er den tom. Anonymkode: 015a9...5fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #7 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sier sameiets vedtekter noe om dette? Anonymkode: 3de5f...e48 At felleskostnader skal blant annet gå til vedlikehold av fellesarealer, samt at sameiet er ansvarlig for ytre vedlikehold av eiendom med bygninger. Anonymkode: 7b772...856
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #8 Skrevet 25. september 2025 Hallo..du bor i et sameie, du leier ikke. Dere eier bygget sammen, har ansvaret for vedlikehold sammen og må betale det sammen. Dersom dere ikke planlegger for slikt med sparing gjennom fellesutgifter, må du betale eller ta opp privatlån for din del av kostnadene for vedlikehold og drift av selve bygget. Anonymkode: d99d9...635 2 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #9 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hallo..du bor i et sameie, du leier ikke. Dere eier bygget sammen, har ansvaret for vedlikehold sammen og må betale det sammen. Dersom dere ikke planlegger for slikt med sparing gjennom fellesutgifter, må du betale eller ta opp privatlån for din del av kostnadene for vedlikehold og drift av selve bygget. Anonymkode: d99d9...635 Det spares med felleskostnader. Anonymkode: 7b772...856
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #10 Skrevet 25. september 2025 Jeg tenker at sameiet skal legge ut for dette, og så søke regress hos snekkerfirmaets forsikringsselskap. Anonymkode: 259c4...678 8 2
Trolltunge Skrevet 25. september 2025 #11 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kommer jo helt an på om sameiet har penger eller ikke. Er kassa tom, så er den tom. Anonymkode: 015a9...5fa Isåfall må jo sameiet samle inn penger fra alle. Dette er ikke bare taket til ts, det er taket på hele sameiet. 9 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #12 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Sameie skal dekke egenandel Anonymkode: ac02a...dea AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg tenker at sameiet skal legge ut for dette, og så søke regress hos snekkerfirmaets forsikringsselskap. Anonymkode: 259c4...678 Det er riktig. TS, ikke gi deg! Anonymkode: cd844...ffe 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #13 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette er lekkasje grunnet dårlig snekkerarbeid da det ble bygd. Anonymkode: 7b772...856 Her går det an å være smart. Selv om det er dårlig snekkerarbeid kan det fortsatt kvalifiseres som naturskade. Husk, man kan melde skade inntil 1 år etter at skaden er skjedd. I bygården jeg bor nå ble det oppdaget lekkasje fra taket via møne og rundt pipe. Åpenbart dårlig taktekkingsarbeid. Da det var dårlig og feil festet i beslagene. Men skaden var av en slik art (festene røket og beslag bendet) at den stammet fra sterk vind. Da tenkte vi tilbake i tid og mente skadet hadde skjedd under en spesifikk vinterstorm mange mnd i forveien. Forsikringsselskapet dekket skadene (minus egenandel) uten noen videre problem. Kom vel på tett oppunder 100 K. Anonymkode: 9d46d...02e 1
Tro Smo Konosoro Skrevet 25. september 2025 #14 Skrevet 25. september 2025 Hvis det ikke står spesifikt i sameiets vedtekter at det er seksjonseiers ansvar, så er det sameiets ansvar å betale egenandel. Utgangspunktet er at det er den som har forsikringen som skal betale egenandel, en annen fordeling skal nedfelles i vedtektene. 1 1
newman01 Skrevet 25. september 2025 #15 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her går det an å være smart. Selv om det er dårlig snekkerarbeid kan det fortsatt kvalifiseres som naturskade. Husk, man kan melde skade inntil 1 år etter at skaden er skjedd. I bygården jeg bor nå ble det oppdaget lekkasje fra taket via møne og rundt pipe. Åpenbart dårlig taktekkingsarbeid. Da det var dårlig og feil festet i beslagene. Men skaden var av en slik art (festene røket og beslag bendet) at den stammet fra sterk vind. Da tenkte vi tilbake i tid og mente skadet hadde skjedd under en spesifikk vinterstorm mange mnd i forveien. Forsikringsselskapet dekket skadene (minus egenandel) uten noen videre problem. Kom vel på tett oppunder 100 K. Anonymkode: 9d46d...02e Jamen nå har jo TS sagt at forsikringen dekker skaden, men TS vil ikke betale egenandelen. Høres rart ut om en beboer skal dekke egenandel for en skade på bygningen man ikke har ansvar eller kontroll over. Skal bare de som bor i 1etg betale for drenering, og kun de i øverste etasjer betale for heiskontroll og tak? virker rart. 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #16 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har hatt lekkasje fra taket og inn i boligen vår. Dette ble utbedret. Men sameiet mener nå at vi skal dekke egenandelen på forsikringen? Er ikke utvendig vedlikehold sameiet sitt ansvar? Også hvis det må utbedringer og reparasjoner til? Anonymkode: 7b772...856 Aldri bodd i sameie som ikke tar slike egenandeler på fellesen. Anonymkode: e1efb...238 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #17 Skrevet 25. september 2025 Jeg hadde vannlekkasje på badet for noen år siden pga sprekk i rør. Rørene gikk gjennom hele bygården men det var inni veggene på mitt bad det var sprekker. Forsikringselskapet fortalte at dette gikk på byggets forsikring og ikke på min innboforsikring. Sameiet sendte meg regning på kr 18000 for egenandel og krevde at jeg betalte. Jeg tok kontakt med sameiet sin forsikring som sa at sameiet må dekke egenandel på deres egen forsikring og ikke jeg da dette ikke var min forsikring. De gav seg fort. Ser noen her skriver at du må lese sameiets vedtekter. Det er irrelevant all den tid sameiet ikke har lov til å overstyre loven eller forsikringsselskaper sine krav. Anonymkode: 29e64...bb4 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #18 Skrevet 25. september 2025 Sameiet har ikke lov å si at en ikke kan bruke forsikring, og sameiet skal legge ut for egenandelen fordi den er forsikringstaker. Det sameiet derimot kan er å kreve egenandelen dekket av den enkelte seksjonseier dersom skaden er selvforskyldt, kun gjelder egen seksjon eller det er daglig vedlikehold seksjonseier ikke har utført. Jeg er styreleder i et sameie, og vi har fått en juridisk avklaring på at dette er riktig forstått. Anonymkode: f3d7a...85f 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #19 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er lekkasje grunnet dårlig snekkerarbeid da det ble bygd. Anonymkode: 7b772...856 Om forsikringsselskapet har konkludert med at det er håndverker-feil, så bør jo regningen sendes til snekker. Anonymkode: ed38e...b22
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #20 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sameiet har ikke lov å si at en ikke kan bruke forsikring, og sameiet skal legge ut for egenandelen fordi den er forsikringstaker. Det sameiet derimot kan er å kreve egenandelen dekket av den enkelte seksjonseier dersom skaden er selvforskyldt, kun gjelder egen seksjon eller det er daglig vedlikehold seksjonseier ikke har utført. Jeg er styreleder i et sameie, og vi har fått en juridisk avklaring på at dette er riktig forstått. Anonymkode: f3d7a...85f Vi har det likt i vårt borettslag. Eksempelvis dersom det er brudd i et vannrør og forsikringen dekker utbedring av vannsøl og nytt bad, så vil borettslaget viderefakturere egenandel til beboer. Dette fordi det bare gjelder vedkommendes bad, og ikke fellesskapet. Men dersom det gjelder et tak som sameiet har vedlikeholdsplikt for tenker jeg det er rart om du skal betale. Anonymkode: 3de5f...e48 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå