AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #21 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da finner du deg en annen jobb utenfor helse før du begår skade på et annets liv Anonymkode: 5bb80...d2f Tror ikke jeg noen gang kommer til å gjøre det Anonymkode: e2329...58f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #22 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg går ikke inn i noen av de kategoriene du lister opp, men jeg er dessverre en litt forsiktig person, og kanskje litt reservert. Er også ganske ny som sykepleier. Men jeg har behandlet alle pasienten med respekt og vist empati, det vet jeg 100 %. Men er dessverre ikke helt perfekt faglig enda, så har nok litt å gå på der. Anonymkode: e2329...58f Hva mener du med at du ikke er helt perfekt faglig? Enkelte ting MÅ du kunne perfekt hvis ikke du skal ta livet av pasienten. Om du svikter på livsviktige prosedyrer har du faktisk ingenting som sykepleier å gjøre. Anonymkode: b135e...918
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #23 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med at du ikke er helt perfekt faglig? Enkelte ting MÅ du kunne perfekt hvis ikke du skal ta livet av pasienten. Om du svikter på livsviktige prosedyrer har du faktisk ingenting som sykepleier å gjøre. Anonymkode: b135e...918 Jeg kan jo selvfølgelig det grunnleggende som man må kunne, men har jo foreløpig lite erfaring. Anonymkode: e2329...58f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #24 Skrevet 24. september 2025 De som er høy på seg selv. Hvis de har gjort en helt vanlig prosedyre kan de få det til å høres ut som de har utført hjernekirurgi. Eller de belærer andre yrkesgrupper med lavere utdanning. Bruker fagspråk på en måte verken andre kolleger (lavere utdanning), pasienter eller pårørende forstår. De som ikke bruker tid. Skal bare gjøres oppgaven ferdig. Ofte ender de opp med å bruke lengre tid fordi de ikke trygger og forbereder. De som ser ned på sykepleiere som jobber andre steder enn sykehus, f.eks sykehjem. Fordi det ikke er like "avansert". Trist at de glemmer at relasjonsbygging, kommunikasjon, observasjon, prosedyrer, miljøterapi osv også er viktig. For ikke å snakke om at de som jobber med eldre ofte må lese og tolke pasienten mer enn ansatte på sykehus (mange pasienter kan selv fortelle om hva som feiler de, behov, smerter osv). De som ikke innrømmer/spør om de ikke kan noe. Alle kan ikke alt. Samme gjelder de som ikke deler kunnskap eller bidrar til opplæring om noen ikke kan like mye. Anonymkode: 74fd9...34e 1
Knirke Skrevet 24. september 2025 #25 Skrevet 24. september 2025 Sykepleiere som sitter på Kvinneguiden og lirer av seg «Bare vent til du blir pleietrengende (så skal jeg hevne meg for alt du har skrevet på KG)» Jeg kan med andre ord aldri legges inn på sykehus😐 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #26 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kanskje jeg rett og slett fremgår litt usikker og tafatt 😔 Anonymkode: e2329...58f Men fikk du ingen begrunnelse? Anonymkode: a3d89...74c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #27 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men fikk du ingen begrunnelse? Anonymkode: a3d89...74c Jo, har fått det! Har kanskje mistet litt mote til å være sykepleier akkurat nå. Anonymkode: e2329...58f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #28 Skrevet 24. september 2025 Stylet og selvopptatt. Anonymkode: 9f72d...688
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #29 Skrevet 24. september 2025 De som ikke ser hele mennesket. Jeg har stort sett møtt veldig greie sykepleiere men i våres møtte jeg ei som for meg var totalt ubrukelig. Under en undersøkelse som var svært smertefull (jeg var ikke forberedt på det) sto hun bare tafatt og kikket. Man trenger ikke alltid si så mye for å hjelpe men tilby å holde hånda, legge en hånd på magen for å roe eller på skulda etc. Anonymkode: cf2f3...1e9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #30 Skrevet 24. september 2025 En dårlig sykepleier er for meg: en som ikke evner å se hele mennesket en som snakker over hodet på pasienten ( bruker enten et språk som pasienten ikke forstår, eller er mer opptatt av å skravle med kollega enn pasienten) en som ikke evner å se kollegaers behov en som er mer opptatt av å reflektere enn faktisk jobbe en som ser på seg selv som bedre enn kollegaer med lavere utdanning en som mener han/ hun vet bedre enn leger og derfor iverksetter tiltak uten forordning fra lege Anonymkode: 20107...85d 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #31 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Stylet og selvopptatt. Anonymkode: 9f72d...688 Hadde en sykepleier med ihjelbleiket hår, enorme andelepper, Lilli Bendriss-øyenskygge, Unni Lindell-bryn og hun var dårligere til å blende foundation enn make-up-artistene til Donald Trump. Vi snakker Ompa Lompa med stor O. Hun var likevel knallflink i jobben sin, kjempeflink med andre pasienter, og oppdaget feilmedisinering som en overlege hadde lagt opp til. Glad «jeg tok feil» av henne 😃 Anonymkode: 52d2b...371 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #32 Skrevet 25. september 2025 Når du bare har fått gode tilbakemeldinger ellers tror jeg ikke du skal ta denne så alt for mye innover deg. Jeg vil anbefale å begynne å lete etter ny jobb, da det vil gå på psyken løs å ha en leder som ikke anerkjenner deg i det hele tatt. Det er mulig å bruke noen andre på arbeidsplassen som kjenner deg som referanse. Det er tungt å få mange og flere negative tilbakemeldinger man ikke kjenner seg igjen i. Jeg relaterer til din situasjonen med hvordan min først praksis ble i min helseutdanning. Jeg slet noe med sykdom under praksisperioden som gjorde at jeg ikke presterte på topp. Noen tilbakemeldinger var riktige og konstruktive, andre var direkte usanne og oppkonstruerte. Samtlige var negative. Jeg tror aldri jeg har følte meg så ubekvem og lite likt på en plass. Det var rett og slett en lettelse å bli underkjent tidlig å slippe å komme tid, selv om det og var et nederlag. Jeg får fremdeles vondt i magen når jeg tenker på det flere år senere. I alle andre praksis har jeg fått tilnærmet utelukket positive tilbakemeldinger. I alle jobber jeg har hatt både i og utenfor helse har jeg fått annerkjennelse og vært generelt godt likt. Nei, noen ganger så dømmer folk deg bare nord og ned og gir deg ikke rom til å vokse. Anonymkode: d7e61...c4a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #33 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er for deg en dårlig sykepleier?☺️ Anonymkode: e2329...58f En som har sårbarheter opp mot å takle stressende situasjoner, på en måte at en ender opp som uskikket; at en må ha rolige og behagelige omgivelser, og at en må like folk, for å unngå å trakassere og plage andre mennesker (dvs uskikket). Da blir en sånn fungerer nesten alltid, men hvis en møter noen en irriterer seg over så lager en unntak - skikkethetsvurderingen umuliggjør at denne type person har lov til å være i arbeidslivet 😊 Anonymkode: cfc0f...179
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #34 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): En som ikke har kunnskaper. Jeg har møtt sykepleiere som ikke vet hva sirkulasjonssystemet er. En som (med eller uten punkt 1 på kjøpet) tror hun/han er lege og opptrer med en arroganse som overgår selv den mest kjepphøye kirurg. En som er for fin (i egne øyne) til å hjelpe pasienter på do eller ta med søpla ut fra rommet. En som ikke har sosial kompetanse til å trygge pasienter eller forklare ting. Anonymkode: b135e...918 Det som betyr noe er atferd, og å forholde seg til mennesker. I dag kan en søke seg opp til en hel masse, en trenger kun kompetanse tilsvarende bestått (med unntak av noen få fag) https://www.khrono.no/odontologi-studiene-vurderer-a-fjerne-karakterer/947410# https://www.studvest.no/nyhet/disse-studiene-kan-fjerne-karakterene/158551 Kutter karakterer: – Blir like stress uansett Bestått/ikke bestått, et nytt kapittel for medisinstudiet? | Tidsskrift for Den norske legeforening https://www.med.uio.no/studier/aktuelt/aktuelle-saker/2025/Slutt-pa-karakterer-pa-medisin.html Anonymkode: cfc0f...179
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #35 Skrevet 25. september 2025 En mener å bli opphengt i fag er årsaken til en del negativitet, og at det er bedre for samfunnet at en ikke blir en sånn "Faaaaaaaaag" galning som trakasserer andre pga en ikke er en levende leksikon. Anonymkode: cfc0f...179 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #36 Skrevet 25. september 2025 På mange måter, når en gjør slikt "sacrifice" på slikt grunnlag, så kan en regne med en form for "halshugging" hvis en virkelig gir blaffen i å ta hensyn til andre mennesker.😊 Anonymkode: cfc0f...179
piggrokken Skrevet 25. september 2025 #37 Skrevet 25. september 2025 Nurse Jackie😀 Men seriøst, som mange nevner over, de som ikke lytter, og de som er dårlig med å ta prøver etc. Men jeg tenker fra deres side også, kanskje de har en dårlig dag. Jevnt over er jeg imponert av det de gjør. Burde hatt mer i lønn hele gjengen. 1
Majer Skrevet 25. september 2025 #38 Skrevet 25. september 2025 Man har i hovedsak to typer sykepleiere. Man har de følsomme som kan skape gode relasjoner, men bruker lang tid på arbeidsoppgaver, og de litt mindre følsomme, men effektive. En dårlig sykepleier er for meg en som jobber på et sted hen ikke får brukt sine styrker
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #39 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, gjorde det. Uansett, så er det fryktelig vondt når man så gjerne ønsker å være en flink sykepleier, men får beskjed at man ikke har evnen 😔 Anonymkode: e2329...58f Du har fått en begrunnelse, men den deler du ikke her. Da er det vanskelig for oss å mene noe egentlig. Det er godt mulig at du mangler evner som trengs for å bli en flink sykepleier, det kan ikke vi mene noe om da du ikke deler begrunnelsen. Men at du holder den for det selv sier meg at den traff, og at du forstår hvorfor leder sier det hun gjør. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg går ikke inn i noen av de kategoriene du lister opp, men jeg er dessverre en litt forsiktig person, og kanskje litt reservert. Er også ganske ny som sykepleier. Men jeg har behandlet alle pasienten med respekt og vist empati, det vet jeg 100 %. Men er dessverre ikke helt perfekt faglig enda, så har nok litt å gå på der. Anonymkode: e2329...58f Det er fint at du behandler pasientene med respekt og empati, men det er ikke nok. Respekt og empati får ikke jobben gjort, det skaper ikke fremdrift, det løser ikke oppgaver og utfordringer, det gir ikke fremdrift eller gjør deg bedre i oppgaveløsning. Det som for meg får varsellampene til å lyse er at du snakker om «perfekt faglig». Ingen er perfekt faglig, og hva man mener er «perfekt» vil varierer mellom personer og yrkesfelt, men ingen er «perfekt». De eneste jeg kjenner som sier ting ala «jaja så er jeg ikke perfekt da» er folk som ikke tåler tilbakemelding, ikke klarer å ta den til seg, ikke reflekterer over den, ikke vil gjøre endring, og som blir såret, bitter og sur over å få tilbakemeldinger i arbeidslivet eller som studenter i praksis. Det er et sikkelig varseltegn når du i stedet for å reflektere over tilbakemeldingen skriver «ikke perfekt faglig» men mener det ikke gjør noe så lenge du har empati. Empati alene redder ingen liv, du må ha kunnskap, handlingskompetanse, faglig forståelse og evne til å løse de pratiske tingene som skal gjøres. Her høres det ut som det er noe av det som mangler hos deg. Og klarer du ikke stable det på beina, ja da er det gjerne feil yrke for deg. For øvrig har jeg hatt flere studenter som fungerer veldig fint i praksis, men som er et komplett mareritt å jobb med, fordi de ikke klarer å få ræven i gir og gjøre det de skal. Bruker veldig lang tid, vi andre må gjøre jobben deres og har null fremdrift. Flink i praksis er ikke det samme som dyktig sykepleier. Anonymkode: c2021...877
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #40 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du har fått en begrunnelse, men den deler du ikke her. Da er det vanskelig for oss å mene noe egentlig. Det er godt mulig at du mangler evner som trengs for å bli en flink sykepleier, det kan ikke vi mene noe om da du ikke deler begrunnelsen. Men at du holder den for det selv sier meg at den traff, og at du forstår hvorfor leder sier det hun gjør. Det er fint at du behandler pasientene med respekt og empati, men det er ikke nok. Respekt og empati får ikke jobben gjort, det skaper ikke fremdrift, det løser ikke oppgaver og utfordringer, det gir ikke fremdrift eller gjør deg bedre i oppgaveløsning. Det som for meg får varsellampene til å lyse er at du snakker om «perfekt faglig». Ingen er perfekt faglig, og hva man mener er «perfekt» vil varierer mellom personer og yrkesfelt, men ingen er «perfekt». De eneste jeg kjenner som sier ting ala «jaja så er jeg ikke perfekt da» er folk som ikke tåler tilbakemelding, ikke klarer å ta den til seg, ikke reflekterer over den, ikke vil gjøre endring, og som blir såret, bitter og sur over å få tilbakemeldinger i arbeidslivet eller som studenter i praksis. Det er et sikkelig varseltegn når du i stedet for å reflektere over tilbakemeldingen skriver «ikke perfekt faglig» men mener det ikke gjør noe så lenge du har empati. Empati alene redder ingen liv, du må ha kunnskap, handlingskompetanse, faglig forståelse og evne til å løse de pratiske tingene som skal gjøres. Her høres det ut som det er noe av det som mangler hos deg. Og klarer du ikke stable det på beina, ja da er det gjerne feil yrke for deg. For øvrig har jeg hatt flere studenter som fungerer veldig fint i praksis, men som er et komplett mareritt å jobb med, fordi de ikke klarer å få ræven i gir og gjøre det de skal. Bruker veldig lang tid, vi andre må gjøre jobben deres og har null fremdrift. Flink i praksis er ikke det samme som dyktig sykepleier. Anonymkode: c2021...877 Sier ikke at det ikke gjør noe, men jeg relativt fersk, og har lite erfaring. Mulig det er helt feil yrke for meg ja 😬 selvom jeg selv syns det er veldig synd! Har stor interesse for sykepleie, og skulle jo gjerne likt å være flink. Akkurat nå føler jeg meg ubrukelig, og kommer til å ha de ordene i bakhode i flere år tror jeg. Anonymkode: e2329...58f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå