Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er for deg en dårlig sykepleier?☺️

Anonymkode: e2329...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som ikke har kunnskaper. Jeg har møtt sykepleiere som ikke vet hva sirkulasjonssystemet er.  
En som (med eller uten punkt 1 på kjøpet) tror hun/han er lege og opptrer med en arroganse som overgår selv den mest kjepphøye kirurg. 
En som er for fin (i egne øyne) til å hjelpe pasienter på do eller ta med søpla ut fra rommet. 
En som ikke har sosial kompetanse til å trygge pasienter eller forklare ting. 

Anonymkode: b135e...918

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De som tror de kan alt. De er livsfarlige.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er sykepleier selv, og for meg er de dårligste sykepleierne de som ikke evner å se at de tar feil eller at de ikke har kompetanse på noe. De er skumle synes jeg. Møter jeg en annen sykepleier som sier "det vet jeg ikke, men det skal jeg finne ut av" feks på et spørsmål, blir jeg med en gang trygg på vedkommende :) 

Anonymkode: 9a173...928

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg fikk beskjed av lederen min i dag at jeg ikke evner å være sykepleier, kan si det var som et slag i ansiktet 😔

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av lederen min i dag at jeg ikke evner å være sykepleier, kan si det var som et slag i ansiktet 😔

Men da fikk du vel en forklaring? Eller ba om det, i det minste? Et sånt utsagn fra en leder må jo begrunnes (jeg er også leder, dog ikke for sykepleiere da).

Anonymkode: a0b8b...de1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da fikk du vel en forklaring? Eller ba om det, i det minste? Et sånt utsagn fra en leder må jo begrunnes (jeg er også leder, dog ikke for sykepleiere da).

Ja, gjorde det. Uansett, så er det fryktelig vondt når man så gjerne ønsker å være en flink sykepleier, men får beskjed at man ikke har evnen 😔

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, gjorde det. Uansett, så er det fryktelig vondt når man så gjerne ønsker å være en flink sykepleier, men får beskjed at man ikke har evnen 😔

Men er det noe du kan justere i måten du utøver yrket ditt på? Og husk at ETT menneske sitter ikke med fasiten.... Skjønner godt at det er vondt å høre, men jeg ville jo tenkt over hvorfor vedkommende sa det og om du tenker at vedkommende har rett... Og om du ser for deg at dette er noe du kan og ønsker å gjøre noe med.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er det noe du kan justere i måten du utøver yrket ditt på? Og husk at ETT menneske sitter ikke med fasiten.... Skjønner godt at det er vondt å høre, men jeg ville jo tenkt over hvorfor vedkommende sa det og om du tenker at vedkommende har rett... Og om du ser for deg at dette er noe du kan og ønsker å gjøre noe med.

Håper virkelig at det er noe jeg kan gjøre noe med, men hun har tatt i fra meg all selvtillit 😔 Vet at jeg er en empatisk person, men har fryktelig dårlig selvtillit, så vet ikke om det kan ha gjort at hun syns jeg har gjort en dårlig jobb.

• Hjerte 1
Skrevet

Hva var begrunnelsen til lederen din da? Det kan jo like gjerne være at det er vedkommende som ikke egner seg som leder… Men er det snakk om konstruktiv kritikk og konkrete tilbakemeldinger på hvordan man kan forbedre seg må man selvsagt ta det til seg.

Jeg er selv sykepleier, og en dårlig sykepleier for meg er noen som ikke vil innrømme sine feil, som overkjører pasienten/mangler sosiale antenner og de som skaper drama/er mest opptatt av å ha rett.

Anonymkode: a3d89...74c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper virkelig at det er noe jeg kan gjøre noe med, men hun har tatt i fra meg all selvtillit 😔 Vet at jeg er en empatisk person, men har fryktelig dårlig selvtillit, så vet ikke om det kan ha gjort at hun syns jeg har gjort en dårlig jobb.

Hvor lenge har du vært sykepleier da?

Veldig dårlig selvtillit kan selvsagt føre til at man ikke takler jobben, man må jo gjøre selvstendige vurderinger samt være i stand til å trygge pasientene. Hvis du er veldig usikker kan det smitte over på pasientene slik at de føler seg utrygge, og kollegaene dine kan bli usikre på hvor mye/lite du egentlig kan.

Veldig leit om én leder skal ødelegge helt for deg, har du en god kollega eller en tillitsvalgt du kan snakke med? ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva var begrunnelsen til lederen din da? Det kan jo like gjerne være at det er vedkommende som ikke egner seg som leder… Men er det snakk om konstruktiv kritikk og konkrete tilbakemeldinger på hvordan man kan forbedre seg må man selvsagt ta det til seg.

Jeg er selv sykepleier, og en dårlig sykepleier for meg er noen som ikke vil innrømme sine feil, som overkjører pasienten/mangler sosiale antenner og de som skaper drama/er mest opptatt av å ha rett.

Jeg går ikke inn i noen av de kategoriene du lister opp, men jeg er dessverre en litt forsiktig person, og kanskje litt reservert. Er også ganske ny som sykepleier. Men jeg har behandlet alle pasienten med respekt og vist empati, det vet jeg 100 %.  Men er dessverre ikke helt perfekt faglig enda, så har nok litt å gå på der.

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til de tingene som allerede er nevnt i tråden kan jeg legge til:

* Usikker, vinglete, tafatt 

* Klarer ikke å ta beslutninger 

* Presterer ikke under press 

Anonymkode: ae1e3...751

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går ikke inn i noen av de kategoriene du lister opp, men jeg er dessverre en litt forsiktig person, og kanskje litt reservert. Er også ganske ny som sykepleier. Men jeg har behandlet alle pasienten med respekt og vist empati, det vet jeg 100 %.  Men er dessverre ikke helt perfekt faglig enda, så har nok litt å gå på der.

Ingen er perfekte faglig, så spørsmålet er om du har en læringskurve omtrent som forventet, eller langt under. Og om du klarer å ta de beslutningene som det er nødvendig at du tar, tilpasset din erfaring og ansvaret du har. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det høres veldig rart ut å skulle si noe sånt… Da jeg var nyutdannet var det iallfall veldig stor takhøyde for å være nettop ny. Jeg er også av den mer usikre typen, og i starten jobbet jeg nok veldig sakte, var mye stressa og spurte om mye jeg egentlig visste men som jeg ville forsikre meg om at var riktig. Med tiden ble jeg jo tryggere og dermed også mer effektiv og selvstendig.

Når det gjelder fagkunnskap hadde vi det som et tema på medarbeidersamtaler - da fikk jeg mulighet til å si ifra om områder jeg følte meg usikker på, og fikk tilbud om opplæring fra kollegaer. Når det er sagt så er det jo viktig å si ifra med én gang om det er prosedyrer eller annet du ikke er trygg på, slik at du ikke går rundt og gjør en dårlig jobb fordi du er for redd for å spørre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en sjef som sa det samme til meg. Og hun gjorde det for å være stygg, sammen med den som var sykepleier 1på avd. Men jeg hadde fått bare gode tilbakemeldinger fra kollegaer, pårørende og under utdanning. Jeg var veldig ny, og litt forsiktig, men jeg gjorde jobben min! Og jeg fortsatte og er i dag en bra og solid sykepleier. Nylig gått ut yrket fordi jeg var lei. Men du har mulighet, be om konkrete ting hun kan sette fingeren på, be om tips til å bli bedre, gjerne velg et par kollegaer som du ser er dyktige til å gi tips underveis, fortsett å les fag, og bare FORTSETT. la det gå en fare i deg, du er en god sykepleier, bare lokk det frem.

Anonymkode: 01e90...270

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da finner du deg en annen jobb utenfor helse før du begår skade på et annets liv

Anonymkode: 5bb80...d2f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I tillegg til de tingene som allerede er nevnt i tråden kan jeg legge til:

* Usikker, vinglete, tafatt 

* Klarer ikke å ta beslutninger 

* Presterer ikke under press 

Kanskje jeg rett og slett fremgår litt usikker og tafatt 😔

Skrevet

Som tidligere pasient er en dårlig sykepleier for meg en som:

Ikke "ser" eller lytter til pasienten men som er mest opptatt av å følge sitt eget allerede fastsatte løp. 

Mer i tankene opptatt av den forrige eller neste pasienten enn den man holder på med.

Ved forespørsel holder tilbake informasjon om hvilke medikamenter som administreres til somatisk pasient, eller ikke skaffer til veie informasjonen når pasienten selv etterspør dette.

Ved pasientstell forteller pasienten at "det går helt fint, jeg er vant ti dette", og med det gjør det helt klart at man som sykepleier ikke har den fjerneste anelse av hva det vil si å være pasienten oppi dette.

• Liker 4
Skrevet

Føler meg veldig heldig at så langt i livet har jeg aldri møtt en dårlig sykepleier, alle har vært kjempesnille og fikk meg til å føle ivaretatt. (men tannleger... fyf*** hvor mange er frekke jeg har møtt og byttet ut)

Anonymkode: 91418...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...