Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har fått en begrunnelse, men den deler du ikke her. Da er det vanskelig for oss å mene noe egentlig. Det er godt mulig at du mangler evner som trengs for å bli en flink sykepleier, det kan ikke vi mene noe om da du ikke deler begrunnelsen. Men at du holder den for det selv sier meg at den traff, og at du forstår hvorfor leder sier det hun gjør. 

Det er fint at du behandler pasientene med respekt og empati, men det er ikke nok. Respekt og empati får ikke jobben gjort, det skaper ikke fremdrift, det løser ikke oppgaver og utfordringer, det gir ikke fremdrift eller gjør deg bedre i oppgaveløsning. Det som for meg får varsellampene til å lyse er at du snakker om «perfekt faglig». Ingen er perfekt faglig, og hva man mener er «perfekt» vil varierer mellom personer og yrkesfelt, men ingen er «perfekt». De eneste jeg kjenner som sier ting ala «jaja så er jeg ikke perfekt da» er folk som ikke tåler tilbakemelding, ikke klarer å ta den til seg, ikke reflekterer over den, ikke vil gjøre endring, og som blir såret, bitter og sur over å få tilbakemeldinger i arbeidslivet eller som studenter i praksis. Det er et sikkelig varseltegn når du i stedet for å reflektere over tilbakemeldingen skriver «ikke perfekt faglig» men mener det ikke gjør noe så lenge du har empati. Empati alene redder ingen liv, du må ha kunnskap, handlingskompetanse, faglig forståelse og evne til å løse de pratiske tingene som skal gjøres. Her høres det ut som det er noe av det som mangler hos deg. Og klarer du ikke stable det på beina, ja da er det gjerne feil yrke for deg. 

For øvrig har jeg hatt flere studenter som fungerer veldig fint i praksis, men som er et komplett mareritt å jobb med, fordi de ikke klarer å få ræven i gir og gjøre det de skal. Bruker veldig lang tid, vi andre må gjøre jobben deres og har null fremdrift. Flink i praksis er ikke det samme som dyktig sykepleier. 

Anonymkode: c2021...877

Men ja, jeg har et klinisk blikk. Oppfatter at en pasient er blitt dårligere osv, og gjør jo handlinger ut i fra det, som for eksempel en NEWS, u-stix,  CRP. Tar også kontant med lege hvis det er avvik. Har også vært i akutte situasjoner, og handlet korrekt, ved å sende pasient til sykehus.

Fikk den gangen skryt av pårørende.

Anonymkode: e2329...58f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er på feil arbeidsplass for deg? Ikke bytte yrke, men bytte arbeidssted?

Anonymkode: ba537...f16

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt fristende, med tanke på hvordan denne tråden har sporet av, å antyde at en dårlig sykepleier er mer opptatt av selv selv og sine egne problemer enn det som faktisk er temaet... Men som pasient er jo det viktigste for meg å oppleve at sykepleieren har fokus på meg, ser hva jeg har behov for og får meg til å føle meg trygg og ivaretatt, både faglig og menneskelig. De gangene jeg har hatt dårlige opplevelsene, har det gjerne handlet om at jeg føler at de er travle (noe de sikkert er), utålmodige og at jeg er til bry - følelser som bunner mye i pasientens sårbarhet og hjelpeløshet, og som gode sykepleiere fanger opp og motvirker.

Anonymkode: 9e783...ef6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Håper virkelig at det er noe jeg kan gjøre noe med, men hun har tatt i fra meg all selvtillit 😔 Vet at jeg er en empatisk person, men har fryktelig dårlig selvtillit, så vet ikke om det kan ha gjort at hun syns jeg har gjort en dårlig jobb.

Dessverre så er det ofte slik at om man utstråler dårlig selvtillit, så har det en tendens til å overbevise omgivelsene at du ikke duger, selv om du kanskje gjør det. Jeg har jobbet med meg selv med å iallfall være tydelig og klar om det faktisk er sånn at jeg VET jeg har rett. Og som en over her poengterer, er man  usikker og ikke vet, så vær tydelig på det også. Det er jo ekstra viktig i et yrke som sykepleier. Det er ingen skam og ikke vite alt. Men det er en skam og en fare for liv og helse om man er påståelig i de tilfeller man er i tvil eller ikke vet.

Anonymkode: b2836...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo, har fått det! Har kanskje mistet litt mote til å være sykepleier akkurat nå.

Da er vi to. Kanskje du er utbrendt? 

Jeg har selv ikke fått beskjed om at jeg er en dårlig sykepleier, men jobben min gjør meg demotivert. Vurderer å bytte beite 😌 

Anonymkode: b6380...258

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da er vi to. Kanskje du er utbrendt? 

Jeg har selv ikke fått beskjed om at jeg er en dårlig sykepleier, men jobben min gjør meg demotivert. Vurderer å bytte beite 😌 

Anonymkode: b6380...258

Tror ikke det, men jeg har gått med en stor klump i magen i flere måneder nå, fordi jeg hele tiden har følt at leder ikke liker meg, det har faktisk gjort at jeg sjekker av flere punkter på alvorlig angst, som lege/psykolog sa til meg, har aldri vært plaget med dette tidligere. 
Så på en måte så har jeg lyst til å prøve en annen arbeidsplass før jeg kaster inn årene som sykepleier.

AnonymBruker
Skrevet

En dårlig sykepleier er en sykepleier som har omsorgstrøtthet. Som begynte med en god intensjonen og pågangsmot, men har fått evig nok av overtid, underbemanningen og til slutt går i et modus hun/han ikke klarer å gi mer. Det kan skje alle. Og med dårlig mener jeg ikke dårlig personlighet eller yrkeskompetanse/stolhet. Men har man ikke mer å gi, har man ikke mer å  gi

Anonymkode: 2479e...855

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 16.04):

Jeg går ikke inn i noen av de kategoriene du lister opp, men jeg er dessverre en litt forsiktig person, og kanskje litt reservert. Er også ganske ny som sykepleier. Men jeg har behandlet alle pasienten med respekt og vist empati, det vet jeg 100 %.  Men er dessverre ikke helt perfekt faglig enda, så har nok litt å gå på der.

Som sykepleier har du rollen som pasientens "advokat", en du skal behandle uansett hvordan pasienten er eller hva hn har gjort. Dette innebærer også å snakke pasientens sak, og ta (raske) beslutninger basert på informasjon og faglige vurderinger, du gjør alene og sammen med andre. Om du ikke evner å ta veloverveide og faglig gode beslutninger, bør du ned i ansvarsområde til du mestrer rollen, eller finne noe annet å gjøre.

Anonymkode: 7faae...a46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som sykepleier har du rollen som pasientens "advokat", en du skal behandle uansett hvordan pasienten er eller hva hn har gjort. Dette innebærer også å snakke pasientens sak, og ta (raske) beslutninger basert på informasjon og faglige vurderinger, du gjør alene og sammen med andre. Om du ikke evner å ta veloverveide og faglig gode beslutninger, bør du ned i ansvarsområde til du mestrer rollen, eller finne noe annet å gjøre.

Anonymkode: 7faae...a46

Kanskje ikke helt enig i det du skriver, aldri følt meg som pasientens advokat. Det skal jo være mere et samarbeid med sykepleier, lege og andre rundt pasienten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...