Gå til innhold

Gjerrig samboer og klær til barna

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at han selvsagt skal betale 50%, men at det også er rimelig å vente til neste lønn. Man trenger ikke handle inn rubb og rake til vinteren akkurat i september. 

Anonymkode: 77342...b23

Men når jeg vet han har penger så trenger man ikke vente til neste lønn...

Anonymkode: 1897f...c2d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kjøper alt nytt og ingenting på tilbud høres det som.. 

Det finnes også mange gode luer som ikke er fra Kivat, bare så du vet :)

Jeg pleier å kjøpe lenge før sesongen starter, for på Barnas Hus har de ofte tilbud mellom sesongene. Så i vår kjøpte jeg mye av de dyre klærne vi trenger til vårt barn i vinter, på 70% rabatt. Jeg vet jo ca hvor mye barnet mitt vokser. Ellers har jeg også kjøpt mye brukt, og så syr jeg også selv. Balaclava for eksempel er kjempeenkelt å sy selv. 

Anonymkode: d3b17...4a1

Ja, jeg kjøper alt nytt, og kun toppmodellene. Ikke syr jeg, og vi har krevende jobber som innebærer mye mer enn 8-15.30 og fri ellers. Men vi har råd til å kjøpe oss fri fra mye, og dette er noe av det, barna har kun bra utstyr (ja, jeg vet at det er mye billig som er bra, men jeg har ikke tid eller interesse av å prøve det ut). Vi er veldig mye ute, og tar lange ferier, og er mye på hytta, hele året gjennom.

Hele poenget var at det er supert at mange har tid til å løpe mellom tilbudene, tråle nettet og finn, og hamstre i god tid, men ikke alle har dette, og kanskje gjelder det trådstarter? 

Og angående salg på barnas hus, jeg var tilfeldigvis innom i sommer da de akkurat hadde satt ned salgsvarer med 60 eller 70%, husker ikke helt, og folk var GALE. Det var tomt i skohyllen før jeg rakk å få tak i mer enn ett par sandaler, som kanskje passer neste sommer. Det var bestemødre på FaceTime med døtrene sine og fullstendig kaos. Nå bor vi veldig sentralt da, så det er en stor og populær butikk, men sånn tilbudsshopping er ikke mulig for alle.

Anonymkode: 09a85...eea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

mine penger blir ikke automatisk min manns selv om vi er gift altså, vi har riktignok et felles ansvar og alt det der, men det er ikke slik at alt går i en pott selv om man er gift. 🤦‍♀️ 

Anonymkode: bcf46...b73

Med mindre dere har avtalt særeie på enkelte ting med en ektepakt så er de nettopp det. Jeg bare ga TS et råd. 

Anonymkode: 92f81...f67

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

mine penger blir ikke automatisk min manns selv om vi er gift altså, vi har riktignok et felles ansvar og alt det der, men det er ikke slik at alt går i en pott selv om man er gift. 🤦‍♀️ 

Anonymkode: bcf46...b73

Det er ekteskapsloven som bestemmer hvordan formuesforholdet er mellom ektefeller. Felleseie inntrer automatisk ved ekteskapsinngåelse. Så lenge ekteskapet vedvarer, vil ikke avtaler om formuesordningen, en såkalt ektepakt, ha noen betydning mellom ektefellene. Det er først ved en ekteskapsoppløsning at formuesordningen vil gjøre seg gjeldende.

https://codex.no/familierett/ekteskap/formuesforhold-ektefeller

Anonymkode: 2adbd...f38

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ekteskapsloven som bestemmer hvordan formuesforholdet er mellom ektefeller. Felleseie inntrer automatisk ved ekteskapsinngåelse. Så lenge ekteskapet vedvarer, vil ikke avtaler om formuesordningen, en såkalt ektepakt, ha noen betydning mellom ektefellene. Det er først ved en ekteskapsoppløsning at formuesordningen vil gjøre seg gjeldende.

https://codex.no/familierett/ekteskap/formuesforhold-ektefeller

Anonymkode: 2adbd...f38

Men felleseie betyr ikke at alt man tjener er felles. Det betyr bare at det skal deles likt hvis man skilles.

Anonymkode: acaa1...82b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må satse på å kjøpe etter tilbud, ikke etter behov og heller oppbevare der frem til klærne passer. Votter/luer/hals og ullklær er ting du kan kjøpe billig på slutten av sesongen hvert år. Det er lov å tenke fremover.

Jeg måtte ofte kjøpe dobbelt opp av dress/jakker/regntøy da ting ble liggende hos pappaen og ikke kom hjem OG jeg gjorde det uten hjelp fra han (annet enn bidrag). Jeg betalte ALT av bhg/sfo, aktiviteter, gaver, klær, sko, briller osv osv uten en krone fra han og det med under 400K i året. Det ER mulig. Kjøp brukt, lag "klesbyttegruppe" på fb, handle på slutten av sesongen og på tilbud. 2000kr i mnd er 24000 i året og det er mye penger.

Anonymkode: 864e4...fea

Nei 2000 i mnd er ikke mye 

Anonymkode: 8e15d...312

• Liker 2
Skrevet
Huldraisør skrev (5 timer siden):

24000 pr år i klær tenker jeg mye, hvis ikke dere har veldig mange barn. 

Nei det er virkelig ikke mye 

Anonymkode: 8e15d...312

• Liker 5
Skrevet

Vi har en falles konto som alle regninger går ifra. Så når barna trengte noe så dro jeg kredittkortet for den regningen trekkes fra fellesen. Så alt som er til familie as betaler jeg med det kortet. Er det bare noe til meg selv så bruker jeg mitt eget kort. No er det bare meg og han. Så no er jeg ikke så nøye lenger. Vi er godt gift. Han legger inn mye mer på felles enn det jeg gjør. Fordi han vet at jeg ikke er så nøye på pengene lenger. Så han føler at det er slik han bidrar. For det er sjeldent at han handler inn noe til oss. Både mat og ting vi trenger. Jeg som elsker å dra på butikken. 

Anonymkode: 9a5df...24b

Skrevet

Viser kvittering. Også sier jeg, nå har jeg brukt 4000 på å kjøpe det, det og det til barna, det må de ha og kan du vippse halvparten. 

Anonymkode: 90722...502

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi setter inn 1000 kr hver på en konto for klær til barna, denne mnd har det vært for lite fordi det er mye som skal handles inn til vinteren.

Jeg har handla inn en del for ett par tusen kroner, og enda mer som mangler. Kjøpt vinterdresser, vintersett. Votter osv. Spør samboer om han kan enten kjøpe det som mangler eller vippse meg.

"Jeg vippser deg når jeg får lønn" "vi setter jo inn 1000 hver, hva er det du kjøper da?" (Null forståelse på hva ting koster..)

Han har ikke lite penger, opplever at det er vanskelig å få han til å betale. Ender da bare med at jeg drar mitt eget kort.

Hvordan løser dere dette?

Jeg betaler, jeg som har minst.. Og driter i å kjøpe til meg selv.. Gnitrn mann med god lønn..

Anonymkode: bbbcf...5e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men er 2000 i mnd så mye?

Ett par sko koster jo 599 feks? Og felleskontoet blir ofte brukt på ulike andre ting, apotek, ulike aktiviteter og alt som ikke inngår i matkontoet. 

Jeg kjøper en del brukt, men slitsomt om det stilles spørsmål til hva som kjøpes når det kun er snakk om en tusing i mnd? 

2000 den måneden når det skal kjøpes inn vintersko og vinterdress er selvsagt ikke mye, men hvis dere setter en tusen lapp hver måned, så blir jo dette 24 tusen pr år? Og så mye penger bruker jeg definitivt ikke på barneklær, har ikke brukt før og bruker fortsatt ikke nå når barna har blitt 8 og 11 og eldste begynner å ønske seg spesifikke merkesko og klær.. 🤔

Anonymkode: 6a3b0...583

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som systemet ikke funker helt.  Vi har alt felles og funker veldig bra. Når man har barn sammen deler man jo det meste uansett 😊

Anonymkode: 8dfab...798

• Liker 2
Skrevet

Så dere bruker 24k i året 😱

Anonymkode: b6d69...af8

Skrevet

Vi har en felleskonto som vi begge overfører en lik sum til. Alt på denne kontoen går til mat og felles løpende utgifter til husholdningen som feks barneklær. Dersom vi får for lite penger på konto så overfører vi mer, selvfølgelig lik sum fra oss begge.

Vi begge har ca lik lønn.

Anonymkode: b8fa8...fe1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I alle mine år med barn er dette faktisk noe jeg aldri har opplevd. Jeg legger inn søk på det jeg vet vi kommer til å trenge på finn.no i god tid før vi trenger det og kjøper litt og litt. Selger så igjen ting vi ikke trenger. Går omtrent i null på barneklær og utstyr.

Anonymkode: 4fd1b...923

Når jeg leser ditt svar til en fortvilet mor så får jeg lyst til å svare: så flink du er da. Jeg regner med at ungene dine går rundt som noen rakkerunger med tynnslitte og stygge klær… 

men det skal jeg ikke svare. Fordi det er ulikt hvordan folk syntes unger skal gå kledd. Og fordi mye av det som selges på finn.no er slitt og ikke spesielt billig heller. 

det tar tid å lete etter kupp. Hvorfor skal ts bruke SIN tid på dette egentlig? 

enten får mannen melde seg på 100% og sørge for at ungene har klærne som som trengs. Ellers får han holde kjeft og betale det det koster. 1000 kr er altfor lite. 

Anonymkode: 30f27...c3d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

12k på to barn i året er ikke mye!?

Ett par vintersko koster 1000 kroner... samme med vinterdress(jeg kjøper stort sett på salg men)

Sokker slites det ut, støvler som er for små, innesko, joggebukser, finklær, jakker til årstider, sommerklær, ull.

Plutselig må de opptrer en størrelse og det meste må byttes ut.

• Liker 1
Skrevet

Har utstyrskonto der vi setter av 200 kr hver i mnd til hvert av barna. Dette holder til sko og klær. Skal sies at miste arver fra eldste pluss flere. Handler mye brukt og på salg. Et par skikkelige vintersko, ett par ikke fult så skikkelige (ment som ekstra om de skikkelige blir våte). En vinterdress, ett regnsett med fôr om vinterdressen blir våt. To sett med ull til de verste dagene (mine reagerer på ull, så blir mest bambus). Votter er forbruksvare og kjøper bare ett par skikkelige og en liten haug ikke fult så skikkelige. De lærer å ta vare på de de liker best.

Anonymkode: 7d702...e7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På 2 barn. 12 000 kr på et barn i året høres mye ut men klær og sko koster i et land med 4 sesonger.

Vinterjakke, vinterbukse, overtrekk bukse, skalljakke, regntøy til barnehage barn, vintersko, sherox/duckboots, overgangssko, joggesko, sandaler, gymsko, flere sett ullundertøy, mellomlag i ull, mellomlag fleece, vanlige bukser og gensere, evt kjoler, skjørt, skjorte ut i fra kjønn, penklær, treningstøy, sommerklær, badetøy, caps, tynn lue, tjukk lue, tynt skjerf, tykkere skjerf, gode vinterhandsker/vinter votter, vanter, sokker, undertøy, pysj og evt noe jeg har glemt. Listen er lang og når barn konstant strekker seg blir det dyrt. 

I tillegg kommer spesielle klær til idrett viss barnet går på det. 

Jeg har brukt så mange tusen årlig på klær selv om jeg har handlet mye på salg.

Anonymkode: b6826...5c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med mindre dere har avtalt særeie på enkelte ting med en ektepakt så er de nettopp det. Jeg bare ga TS et råd. 

Anonymkode: 92f81...f67

Fullstendig galt. Felleseie betyr at man skal dele likt ved et brudd. Så lenge ekteskapet varer, bruker man pengene sine på det man vil begrenset av at man har gjensidig forsørgerplikt for hverandre og barna.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men når jeg vet han har penger så trenger man ikke vente til neste lønn...

Hvis poenget hans er at han ikke skal betale er jeg enig, hvis poenget hans er at han vil vente til neste lønn så ser jeg ikke problemet, virker som dårlig kommunikasjon mellom dere. 

Anonymkode: 77342...b23

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...