Gå til innhold

Gjerrig samboer og klær til barna

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi setter inn 1000 kr hver på en konto for klær til barna, denne mnd har det vært for lite fordi det er mye som skal handles inn til vinteren.

Jeg har handla inn en del for ett par tusen kroner, og enda mer som mangler. Kjøpt vinterdresser, vintersett. Votter osv. Spør samboer om han kan enten kjøpe det som mangler eller vippse meg.

"Jeg vippser deg når jeg får lønn" "vi setter jo inn 1000 hver, hva er det du kjøper da?" (Null forståelse på hva ting koster..)

Han har ikke lite penger, opplever at det er vanskelig å få han til å betale. Ender da bare med at jeg drar mitt eget kort.

Hvordan løser dere dette?

Anonymkode: 1897f...c2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset er det jeg som kjøper klær, aldri bedt han betale for det , jeg får barnetrygden og brukere av mine penger om vi må ha mer, samtidig betaler han det meste av mat 

Anonymkode: 8e15d...312

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har handla inn en del for ett par tusen kroner, og enda mer som mangler.

Hvordan løser dere dette?

Med de 2000 dere har satt inn og barnetrygden bør vel det gå bra?

Anonymkode: 339a4...447

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her i huset er det jeg som kjøper klær, aldri bedt han betale for det , jeg får barnetrygden og brukere av mine penger om vi må ha mer, samtidig betaler han det meste av mat 

Anonymkode: 8e15d...312

Vi betaler mat og alt 50/50, så om jeg skulle betalt alt av klær til barna hadde min lønn blitt tømt.

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om han er faren til barna så er det jo noe stein gærnt.

Normalen er jo felles økonomi og dele utgiftene 50/50.

Her er vi to familier slått sammen.

Vi har regningskonto, matkonto og familiekonto.

Familiekontoen setter han inn mye mer enn meg da han har mye bedre økonomi enn meg. Han driter i jeg bruker pengene på min biologiske unge eller hans to. 

Vi valgte å bli en familie og da fordeles pengene på en måte som gjør at vi alle har det godt.

En som din hadde jeg aldri villet oppdratt barn med.

Anonymkode: 2adbd...f38

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Da får dere sette dere ned sammen og regne ut på alt av utgifter.

Anonymkode: e4ca0...fda

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med de 2000 dere har satt inn og barnetrygden bør vel det gå bra?

Barnetrygden spares på en konto til barna, og det har begge blitt enige om.

• Liker 6
Skrevet

Vi har et felleskort til alt - mat, husholdningsartikler, bensin, utstyr til barna. En helt egen konto for klær til barna hørtes litt tungvint ut. 

Hva med å overlate jobben med å kjøpe alle barnas klær til ham? Du kan si at dette tydeligvis ikke er din sterkeste side, men at du kan hjelpe til ved å skrive en liste over hva barna trenger (ull, votter, halser, dresser, sko, etc etc). Så kan han jo se om han får det til. 

Vi kjøper brukt for å få ned prisene, men det tar jo selvfølgelig litt mer tid. 

Anonymkode: a6b35...3fe

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnetrygden spares på en konto til barna, og det har begge blitt enige om.

Dere deler absolutt alle utgifter 50/50?

Da bør dere øke innskuddet til noe mer enn 1000 kroner per måned.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere deler absolutt alle utgifter 50/50?

Da bør dere øke innskuddet til noe mer enn 1000 kroner per måned.

Ja. 

Det er det jeg også mener.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Du må satse på å kjøpe etter tilbud, ikke etter behov og heller oppbevare der frem til klærne passer. Votter/luer/hals og ullklær er ting du kan kjøpe billig på slutten av sesongen hvert år. Det er lov å tenke fremover.

Jeg måtte ofte kjøpe dobbelt opp av dress/jakker/regntøy da ting ble liggende hos pappaen og ikke kom hjem OG jeg gjorde det uten hjelp fra han (annet enn bidrag). Jeg betalte ALT av bhg/sfo, aktiviteter, gaver, klær, sko, briller osv osv uten en krone fra han og det med under 400K i året. Det ER mulig. Kjøp brukt, lag "klesbyttegruppe" på fb, handle på slutten av sesongen og på tilbud. 2000kr i mnd er 24000 i året og det er mye penger.

Anonymkode: 864e4...fea

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må satse på å kjøpe etter tilbud, ikke etter behov og heller oppbevare der frem til klærne passer. Votter/luer/hals og ullklær er ting du kan kjøpe billig på slutten av sesongen hvert år. Det er lov å tenke fremover.

Jeg måtte ofte kjøpe dobbelt opp av dress/jakker/regntøy da ting ble liggende hos pappaen og ikke kom hjem OG jeg gjorde det uten hjelp fra han (annet enn bidrag). Jeg betalte ALT av bhg/sfo, aktiviteter, gaver, klær, sko, briller osv osv uten en krone fra han og det med under 400K i året. Det ER mulig. Kjøp brukt, lag "klesbyttegruppe" på fb, handle på slutten av sesongen og på tilbud. 2000kr i mnd er 24000 i året og det er mye penger.

Anonymkode: 864e4...fea

Men er 2000 i mnd så mye?

Ett par sko koster jo 599 feks? Og felleskontoet blir ofte brukt på ulike andre ting, apotek, ulike aktiviteter og alt som ikke inngår i matkontoet. 

Jeg kjøper en del brukt, men slitsomt om det stilles spørsmål til hva som kjøpes når det kun er snakk om en tusing i mnd? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøper en del brukt, men slitsomt om det stilles spørsmål til hva som kjøpes når det kun er snakk om en tusing i mnd? 

Skal ikke far få vite hva som er kjøpt?

Skrevet

24000 pr år i klær tenker jeg mye, hvis ikke dere har veldig mange barn. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

du kan jo si at jeg vipser deg 1000 kr hver mnd og så tar du alt ansvar for klær og utstyr til barna siden du har så sterke meninger :)

Anonymkode: bcf46...b73

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldraisør skrev (2 minutter siden):

24000 pr år i klær tenker jeg mye, hvis ikke dere har veldig mange barn. 

Det er ikke kun til klær. Det er apotek, aktiviteter, diverse, klær.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal ikke far få vite hva som er kjøpt?

Joda, og jeg sier det jo.

Men når han synes jeg nettopp "ba" om penger og at det høres mye ut, så er det irriterende? Han vippser 1000 kr i mnd liksom...

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke kun til klær. Det er apotek, aktiviteter, diverse, klær.

Ok, så kun klær i hovedinnlegget.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er 2000 i mnd så mye?

Ett par sko koster jo 599 feks? Og felleskontoet blir ofte brukt på ulike andre ting, apotek, ulike aktiviteter og alt som ikke inngår i matkontoet. 

Det er ikke mye! Og jeg hadde ikke giddet når han stiller oppfølgingsspørsmål!

Vi bruker myyyye mer! Et par skikkelige sko koster fort 1200-1500kr, så skal de ha to par, vinterdressen er 2500, regndress 1200, regntøy 1000, votter, luer, 500 pr stk, mer for vinterlue fra kivat.

Skikkelig ull koster skjorta!

Støvler, ullsokker..

Anonymkode: 09a85...eea

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldraisør skrev (Akkurat nå):

Ok, så kun klær i hovedinnlegget.

Det er en felleskonto som blir brukt til felles ting. Drikkeflasker. Matbokser...

Vi har en matkonto også denne "felleskontoen" til diverse andre ting og der settes det inn 2000

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...