Gå til innhold

Leder som mobber. Ta det videre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Min arbeidsplass ble slått sammen med en annen avdeling for ca et år siden, og vi fikk i den forbindelse ny leder (som fulgte med de vi ble slått sammen med.

Hun har svært ugrei atferd, tar opp ting på en aggressiv og anklagende måte (også i plenum), forskjellsbehandler ganske tydelig. Hun prater til folk som de skulle vært jordas avskum. Kommer med mye kommentarer som ikke ligner noe jeg tidligere har hørt. Det er stor mistrivsel på arbeidsplassen grunnet dette, og mange er redd for å ta opp ting grunnet måten hun responderer på, og pga ting hun sier til dem.

Er det noen som har vært i lignende situasjon som har fått gjort noe med problemet? Hvilken vei gikk dere, og hvordan var prosessen? 

Anonymkode: 19bf5...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare søk deg ny jobb. Å varsle går bare utover deg selv

Anonymkode: f8952...ac8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare søk deg ny jobb. Å varsle går bare utover deg selv

Anonymkode: f8952...ac8

Det er utfordrende for meg og bytte jobb hvis jeg ønsker å fortsette innen mitt fagfelt, og det vil nok også medføre en stor lønnsnedgang. 

TS

Skrevet

Delvis erfaring med dette ja. Det positive er at nå er du mer forberedt enn du var for ett år siden. 

Skriv ned konkrete hendelser nå med en gang (dato, hva som ble sagt, hvem som var til stede, hvordan du opplevde det). Ta vare på e-post eller meldinger med ugrei tone eller innhold. Dette gir deg bevis om du senere skal varsle eller ta saken videre.

Drøft situasjonen uformelt med kolleger du stoler på. Vurder om dere kan stå sammen. Det er mye vanskeligere for en leder å avvise felles tilbakemeldinger enn enkelthistorier. Kanskje flere har dokumentert lignende opplevelser?

Sonder hvilke muligheter det er for varsling i din bedrift. Finnes det tillitsvalgte, verneombud eller fagforeninger? Husk at det alltid er bedre å varsle en mest mulig nøytral part, ikke en med tette bånd mot ledelsen. 

Det at du ikke kan bytte jobb akkurat nå, gjør det desto viktigere å finne måter å beskytte deg selv på. Du skal ikke måtte tåle en fryktkultur. Det finnes veier ut, men det er sjelden man lykkes helt alene. Kan du søke støtte hos noen utenfor jobb i en periode? 

• Liker 4
Skrevet

Drit i kjerringa og mobb tilbake 

Anonymkode: 63195...6dd

• Liker 1
Skrevet
Lillemy8 skrev (2 minutter siden):

Delvis erfaring med dette ja. Det positive er at nå er du mer forberedt enn du var for ett år siden. 

Skriv ned konkrete hendelser nå med en gang (dato, hva som ble sagt, hvem som var til stede, hvordan du opplevde det). Ta vare på e-post eller meldinger med ugrei tone eller innhold. Dette gir deg bevis om du senere skal varsle eller ta saken videre.

Drøft situasjonen uformelt med kolleger du stoler på. Vurder om dere kan stå sammen. Det er mye vanskeligere for en leder å avvise felles tilbakemeldinger enn enkelthistorier. Kanskje flere har dokumentert lignende opplevelser?

Sonder hvilke muligheter det er for varsling i din bedrift. Finnes det tillitsvalgte, verneombud eller fagforeninger? Husk at det alltid er bedre å varsle en mest mulig nøytral part, ikke en med tette bånd mot ledelsen. 

Det at du ikke kan bytte jobb akkurat nå, gjør det desto viktigere å finne måter å beskytte deg selv på. Du skal ikke måtte tåle en fryktkultur. Det finnes veier ut, men det er sjelden man lykkes helt alene. Kan du søke støtte hos noen utenfor jobb i en periode? 

Det er mange som prater om dette, mye prat i ansattgruppen.

Leder er ikke verst med meg (jeg er nok ikke det enkleste «målet»), men det har skjedd en del i vår relasjon også.

Jeg har begynt å skrive ned ting når det skjer, og jeg tror det skal gå greit og samle nok «bevis».

Vi har både tillitsvalgt og verneombud. Tillitsvalgt er svært lei, og har planer om å si opp innen neste sommer. Uansett er det vel disse man må gå igjennom? 

Jeg tenker at dette påvirker trivsel og arbeidsmiljø i stor grad, og det har blitt en fryktkultur. Jeg synes dette er helt forferdelig og jobbe i (da jeg tidligere hadde en svært god ledelse), og jeg får direkte vondt innvendig av å se hvordan mine kolleger blir behandlet.

Selv om leder er svært utrivelig, så er ikke jeg redd for henne. Og jeg tenker at det må jo tas på et tidspunkt, før ting rakner helt. Vi er del av en stor organisasjon, slik at det er mange over henne igjen.

TS

• Liker 2
Skrevet

Opplevd det samme, og det var nytteløst å varsle. Sjefen ble til slutt forfremmet vekk, men det var noen vonde år i mellomtiden. 

Anonymkode: b7637...c15

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drit i kjerringa og mobb tilbake 

Anonymkode: 63195...6dd

Haha huff. Jeg gir henne tydelig tilbakemelding når hun sier noe ugreit eller tar opp ting på en upassende måte, men det virker ikke som det går inn i særlig stor grad. Jeg er dog klar over at hun ikke er spesielt begeistret for meg heller.

TS

• Liker 2
Skrevet
Lillemy8 skrev (3 minutter siden):

Det er ille at det er slik, men du må regne med å kanskje stå i dette alene, om du tar det videre opp i systemet. Det med å alliere seg med kolleger virker ok der og da, men det er ikke uvanlig at kolleger som er veldig enige med deg «i korridoren» feiger ut ved evt konfrontasjon. Dessverre er de fleste skrudd sammen slik at de vil beskytte seg selv i første omgang, og de som holder kjeft overfor ledelsen lever bedre i arbeidslivet siden de går under radaren. Det er ubehagelig at det ofte er slik, men forhåpentligvis har du muligens kolleger som tør å ta kampen sammen med deg?

Anonymkode: 9312b...0b4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ille at det er slik, men du må regne med å kanskje stå i dette alene, om du tar det videre opp i systemet. Det med å alliere seg med kolleger virker ok der og da, men det er ikke uvanlig at kolleger som er veldig enige med deg «i korridoren» feiger ut ved evt konfrontasjon. Dessverre er de fleste skrudd sammen slik at de vil beskytte seg selv i første omgang, og de som holder kjeft overfor ledelsen lever bedre i arbeidslivet siden de går under radaren. Det er ubehagelig at det ofte er slik, men forhåpentligvis har du muligens kolleger som tør å ta kampen sammen med deg?

Anonymkode: 9312b...0b4

Det har du absolutt rett i, slik har jeg opplevd tidligere også. Det er trist at det skal være slik.

Jeg får sondere terrenget videre, og kanskje gjøre det slik at vi skriver et felles avvik i samråd med verneombud.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har du absolutt rett i, slik har jeg opplevd tidligere også. Det er trist at det skal være slik.

Jeg får sondere terrenget videre, og kanskje gjøre det slik at vi skriver et felles avvik i samråd med verneombud.

TS

Håper inderlig du lykkes, selv om vi klarte å vente ut vår sjef så er det bittert at vedkommende sitter i en høy posisjon i dag. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange som prater om dette, mye prat i ansattgruppen.

Leder er ikke verst med meg (jeg er nok ikke det enkleste «målet»), men det har skjedd en del i vår relasjon også.

Jeg har begynt å skrive ned ting når det skjer, og jeg tror det skal gå greit og samle nok «bevis».

Vi har både tillitsvalgt og verneombud. Tillitsvalgt er svært lei, og har planer om å si opp innen neste sommer. Uansett er det vel disse man må gå igjennom? 

Jeg tenker at dette påvirker trivsel og arbeidsmiljø i stor grad, og det har blitt en fryktkultur. Jeg synes dette er helt forferdelig og jobbe i (da jeg tidligere hadde en svært god ledelse), og jeg får direkte vondt innvendig av å se hvordan mine kolleger blir behandlet.

Selv om leder er svært utrivelig, så er ikke jeg redd for henne. Og jeg tenker at det må jo tas på et tidspunkt, før ting rakner helt. Vi er del av en stor organisasjon, slik at det er mange over henne igjen.

TS

Ok, det kan være tillitsvalgt sitter på en del informasjon som ikke burde gått tapt her. Ville tatt en prat med både tillitsvalgt og verneombud om jeg var deg ja. Kan du snakke med tidligere nærmeste leder eller blir det unaturlig? Hvis ledere over mobberen virker ok, er det muligheter for å få til endring. 

(I verste fall kan man få en uavhengig vurdering av arbeidstilsynet på hva man bør gjøre).

Skrevet

Hvis det er kommunal/offentlig sektor er det bare å se etter ny jobb. Dårlige ledere får fortsette i åresvis, nytter ikke å varsle. Alle de flinke folka bytter jobb, til stedet er rasert. Systemet er slik at de heller ofrer 100 high performers før de gjør noe med en elendig leder.

Eneste håpet er hvis man har mellomledere med ryggrad, men de er en sjeldenhet. De er oftest mest opptatt av å beholde sin egen jobb, og ikke til noen hjelp. 

Anonymkode: 3d1e9...cbf

• Liker 1
Skrevet

Jeg engasjerte en advokat…

Anonymkode: 4ff48...048

Skrevet

Tok det via fagforbundet, og vi var flere kollegaer som gikk sammen. Det viste seg også å ha vært varslet på samme leder tidligere, uten at noe spesielt skjedde. Så da vi varslet fikk ikke vedkommende ha lederansvar over personalgruppen lengre, og nå har vedkommende byttet arbeidsplass.

Anonymkode: dd8cb...850

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tok det via fagforbundet, og vi var flere kollegaer som gikk sammen. Det viste seg også å ha vært varslet på samme leder tidligere, uten at noe spesielt skjedde. Så da vi varslet fikk ikke vedkommende ha lederansvar over personalgruppen lengre, og nå har vedkommende byttet arbeidsplass.

Anonymkode: dd8cb...850

Godt å høre at det er mulig å lykkes. Synd for de nye kollegene da 😛 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...